Από τους μέχρι σήμερα εξετασθέντες μάρτυρες στην καλούμενη προανακριτική επιτροπή προκύπτει ότι κατά πάσα πιθανότητα θα ακολουθήσει παταγώδες φιάσκο της κυβερνητικής προσπάθειας για ποινικοποίηση της μοναδικής απόπειρας ρύθμισης του άναρχου τηλεοπτικού τοπίου που μάλιστα υλοποιείται με τον γνωστό ως “Νόμο Παππά” εκτιμά μιλώντας στο newsique.gr o δικηγόρος Γιάννης Μαντζουράνης.
Ο ίδιος, σχολιάζοντας δε την έως τώρα στάση Καλογρίτσα λέει ότι “η ζωή είναι γεμάτη εκπλήξεις”…
Ο κ. Μαντζουράνης παρατηρεί πως η κυβέρνηση ανοίγει τον τουρισμό χωρίς να έχει λάβει τα απαραίτητα προστατευτικά μέτρα και δεν κρύβει την αγωνία του για την πιθανότητα το φθινόπωρο να επαναληφθούν όσα ζήσαμε και τον προηγούμενο χειμώνα με εκατόμβες νεκρών. Θεωρεί πως ο πρωθυπουργός επιθυμεί πρόωρες εκλογές ωστόσο σχολιάζει πως αναμένει την κατάλληλη ευκαιρία για να το πράξει, κάτι που είναι δύσκολο να συμβεί καθώς έχει πέσει έξω σε όλους τους σχεδιασμούς του.
Καυτηριάζει το γεγονός ότι η Βουλή υπολειτουργεί και θεωρεί ότι αυτό γίνεται ώστε στις ψηφοφορίες να επιτυγχάνεται ο απόλυτος έλεγχος των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας και να αποφεύγονται πιθανές διαρροές. Σε σχέση με τις δημοσκοπήσεις, ο Γιάννης Μαντζουράνης λέει πως “σιγά σιγά γίνεται η αγουρίδα μέλι” τονίζοντας όμως ότι η αξιωματική αντιπολίτευση δεν πρέπει να περιμένει αδρανής την πτώση της αποδοχής της κυβέρνησης αλλά να προβάλει την εναλλακτική πρόταση διακυβέρνησης. Όσο για τα εθνικά θέματα πιστεύει ότι η πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ βλάπτει τα συμφέροντα της χώρας. Για τους δικούς τους σχεδιασμούς και εάν προτίθεται να βουτήξει πιο βαθιά στα νερά της πολιτικής, αναφέρει πως αυτό το έχει κάνει εδώ και δεκαετίες, συμπληρώνοντας… “νομίζω ότι δεν γίνεται να βουτήξω πιο βαθιά”.
Αναλυτικά η συνέντευξη στη Βούλα Κεχαγιά
Κύριε Μαντζουράνη η κυβέρνηση δείχνει πως επιστρέψαμε στην “κανονικότητα”, έχει ανοίξει τις δραστηριότητες και καλωσορίζει τους τουρίστες. Η πανδημία αποτελεί παρελθόν;
Η κυβερνητική προπαγάνδα δεν μπορεί να κρύψει ότι η πανδημία είναι πανταχού παρούσα. Οι νεκροί έχουν ξεπεράσει τις 11.500 και κάθε μέρα «φεύγουν» δεκάδες συνάνθρωποί μας. Η Ελλάδα είναι η δεύτερη χειρότερη χώρα στην Ευρώπη στη σχέση κρουσμάτων και νεκρών. Οι εμβολιασμοί δεν προχωρούν, όπως είχε διαφημίσει κυβέρνηση. Το τείχος ανοσίας θα αργήσει πολύ ακόμα να θωρακίσει την κοινωνία μας. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι στην Ελλάδα έχει εμβολιαστεί μόνο το 62,8% των 80 ετών και άνω, μόνο το 63,4% των 70 -79 ετών και μόνο το 45,3% των 60-69 ετών, που σημαίνει ότι απαιτείται μεγάλη προσπάθεια για να καλυφθεί το αναγκαίο ποσοστό εμβολιασθέντων πλήρως και να κτισθεί ένα ισχυρό τείχος προστασίας των. ,, όπως μάλιστα αυτή αποτυπώθηκε στα «Νέα» την 6-5-2021 και στο «Βήμα» την 9-5-2021. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες, η κυβέρνηση ανοίγει τον τουρισμό χωρίς να έχει λάβει τα απαραίτητα προστατευτικά μέτρα και έτσι υπάρχει ο κίνδυνος να επαναληφθούν από το φθινόπωρο 2021 και μετά το χειμώνα 2022 τα καταστροφικά φαινόμενα, που έζησε φέτος η ελληνική κοινωνία με τις εκατόμβες των νεκρών και τις εκατοντάδες χιλιάδες των κρουσμάτων.
«Η δημιουργική λογιστική, που σκοπίμως συγχέει τον αριθμό των εμβολίων με τον αριθμό των εμβολιασθέντων, χωρίς να διακρίνει εάν πρόκειται για εμβολιασθέντες με πρώτη δόση ή εμβολιασθέντες και με τις δύο δόσεις, είναι εκτός πραγματικότητας»
Την ίδια ώρα επιθυμεί να δείξει ότι παράγει κυβερνητικό έργο και προωθεί στη Βουλή κρίσιμα νομοσχέδια, πολλά από τα οποία δημιουργούν και εσωτερικές εντάσεις στη ΝΔ. Θεωρείτε ότι έχει “καεί” ο σχεδιασμός των εκλογών;
Μέσα σε αυτήν την κατάσταση εκτάκτων συνθηκών, η κυβέρνηση χρησιμοποιεί την πανδημία ως ευκαιρία για να περάσει σκληρά αντιλαϊκά νομοθετήματα από μια Βουλή που λειτουργεί με απαράδεκτους όρους. Χωρίς την παρουσία όλων των βουλευτών, με ψηφοφορίες ονομαστικές, που μετατρέπονται σε επιστολικές, έτσι ώστε οι διευθυντές των κοινοβουλευτικών ομάδων να γνωρίζουν το περιεχόμενο της ψήφου κάθε βουλευτή, δηλαδή με ωμή παραβίαση της μυστικότητας της ψηφοφορίας. Εν ολίγοις, οι κοινοβουλευτικές διαδικασίες υποβαθμίζονται σε απλές διεκπεραιώσεις προειλημμένων κυβερνητικών αποφάσεων.
Κατά την άποψή μου, ο κ. Κ. Μητσοτάκης θέλει πρόωρες εκλογές αλλά επί του παρόντος αδυνατεί να προσφύγει στις κάλπες πρόωρα, μόλις, όμως, βρει ευκαιρία, θα προκηρύξει βουλευτικές εκλογές. Είναι αμφίβολο όμως, εάν θα του δοθεί η ευκαιρία, που περιμένει δεδομένου ότι έχει πέσει έξω σε όλους τους σχεδιασμούς του. Ο εμβολιασμός καθυστερεί και η εισροή των πρώτων ποσών από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης θα αργήσει ενώ οι ελπίδες για αύξηση του τουριστικού ρεύματος τους θερινούς μήνες φαίνεται να διαψεύδονται από τα στατιστικά στοιχεία. Αυτό σημαίνει ότι τα αναμενόμενα έσοδα από τον τουρισμό θα είναι πολύ λιγότερα από τα προϋπολογισθέντα. Κατά συνέπεια, ο σχεδιασμός για εκλογές τον Ιούνιο ή το φθινόπωρο του 2021 δεν είναι εύκολο ή ορθότερα συμφέρον για τη Νέα Δημοκρατία να υλοποιηθεί.
Πάντως, την ώρα που ανεβάζει στο φουλ τις μηχανές με νομοθετικό έργο, η Βουλή παραμένει υπό περιορισμό και με αυστηρά μέτρα για τους ίδιους τους βουλευτές. Για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό;
Η Βουλή, παρά την πληθωρική νομοθετική παραγωγή, παραμένει υπό περιορισμό μολονότι θα μπορούσε εύκολα να εμβολιαστούν όλοι οι βουλευτές και όλοι υπάλληλοι του ελληνικού κοινοβουλίου έτσι ώστε να λειτουργήσει πλήρως υπό κανονικές συνθήκες. Προφανώς η κυβέρνηση δεν προκρίνει την επιστροφή στην κοινοβουλευτική ομαλότητα, γιατί με την κολοβή λειτουργία της Βουλής, δηλαδή χωρίς διασφάλιση της μυστικότητας κρίσιμων ψηφοφοριών, επιτυγχάνεται ο απαραίτητος έλεγχος των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας ώστε να αποφεύγονται τυχόν διαρροές. Κατά κανόνα τα νομοθετήματα, που ψηφίζονται, αφορούν περιστολή ατομικών, κοινωνικών και πολιτικών δικαιωμάτων, που κατοχυρώνονται στο Σύνταγμα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο νόμος για τη μόνιμη παρουσία της Ελληνικής Αστυνομίας στα ΑΕΙ καθώς και το νομοσχέδιο Χατζηδάκη για τα εργασιακά. Την ίδια στιγμή βέβαια δεν λείπουν νομοθετήματα και τροπολογίες, που δημιουργούν εύλογες υποψίες για τουλάχιστον περίεργες μεθοδεύσεις και σκοτεινούς σχεδιασμούς, όπως η πρόσφατη νομοθετική παρέμβαση που παραδίνει τον έλεγχο όλων των μεγάλων δημόσιων επενδύσεων και έργων στο Πρωθυπουργικό Γραφείο.
«Οι κοινοβουλευτικές διαδικασίες υποβαθμίζονται σε απλές διεκπεραιώσεις προειλημμένων κυβερνητικών αποφάσεων»
Από τη στιγμή που αναφερόμαστε στη Βουλή, ήθελα να σας ρωτήσω πώς βλέπετε την έως τώρα πορεία της Προανακριτικής Επιτροπής για το θέμα των τηλεοπτικών αδειών.
Σε σχέση με την καλούμενη προανακριτική Επιτροπή για τις τηλεοπτικές άδειες φαίνεται πρόωρη οποιαδήποτε πρόβλεψη των εξελίξεων, μολονότι από τους μέχρι σήμερα εξετασθέντες μάρτυρες προκύπτει ότι κατά πάσα πιθανότητα θα ακολουθήσει παταγώδες φιάσκο της κυβερνητικής προσπάθειας για ποινικοποίηση της μοναδικής απόπειρας ρύθμισης του μέχρι τότε άναρχου τηλεοπτικού τοπίου, η οποία μάλιστα και υλοποιήθηκε, αφού ο γνωστός ως «Νόμος Παππά» εξακολουθεί να ισχύει και να εφαρμόζεται.
Ο κ. Καλογρίτσας γιατί κατά τη γνώμη σας έχει αποφύγει ως τώρα την εξέτασή του;
Επειδή κατά το κοινώς λεγόμενο… «κοντός ψαλμός αλληλούια», δηλαδή εντός των αμέσως προσεχών ημερών ο κ. Χρ. Καλογρίτσας πρέπει να εμφανιστεί ενώπιον της αρμόδιας Επιτροπής, οι βιαστικές υποθέσεις είναι φρόνιμο να αποφεύγονται. Άλλωστε η ζωή είναι γεμάτη εκπλήξεις….
«Ο γνωστός ως «Νόμος Παππά» εξακολουθεί να ισχύει και να εφαρμόζεται»
Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη “αντέχει” και ότι η αξιωματική αντιπολίτευση δεν μπορεί να “καρπωθεί” τις όποιες απώλειες της ΝΔ. Γιατί συμβαίνει αυτό;
Οι δημοσκοπήσεις έχουν πολλές αναγνώσεις ενώ ταυτόχρονα είναι απεικονίσεις μια συγκεκριμένης χρονικής στιγμής. Ασφαλώς η εμπεριστατωμένη μελέτη τους μπορεί να αποκαλύψει τάσεις του εκλογικού σώματος και να χρησιμεύσει στην εκπόνηση της κατάλληλης στρατηγικής και τακτικής για κάθε κόμμα, υπό τον απαράβατο όρο ότι μπορεί να αξιολογεί τα ευρήματα σωστά. Σε όλες τις πρόσφατες δημοσκοπήσεις υπάρχει μία μεγάλη πτώση των ποσοστών αποδοχής της κυβερνητικής πολιτικής στα μεγάλα θέματα, που απασχολούν τους πολίτες, δηλαδή οι δείκτες για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά δείχνουν τουλάχιστον ραγδαία πτώση της αποδοχής της πολιτικής της κυβέρνησης. Αυτή η πτωτική πορεία όμως δεν αντιστοιχείται με ανάλογη πτώση των ποσοστών στην πρόθεση ψήφου. Αυτό, αν φυσικά δεχτούμε ως επιστημονικά έγκυρες κάποιες δημοσκοπήσεις, οφείλεται στο γεγονός ότι είναι αργή η διαδικασία, που η πτώση των ποσοστών αποδοχής της κυβερνητικής πολιτικής στα πιο κρίσιμα ζητήματα της ελληνικής κοινωνίας μετατρέπεται σε πτώση των ποσοστών στην πρόθεση ψήφου.
Άλλωστε, «αγάλι αγάλι γίνεται η αγουρίδα μέλι», όπως λέει και ο απλός Έλληνας πολίτης. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η αξιωματική αντιπολίτευση πρέπει να παρατηρεί αδρανής την πτώση των ποσοστών αποδοχής της κυβέρνησης και να αναμένει να πέσει από τη φθορά της εξουσίας σαν ώριμο φρούτο. Για την αλλαγή των εκλογικών συσχετισμών δεν αρκεί η φυσιολογική ή μη κυβερνητική φθορά από την άσκηση της εξουσίας χωρίς ταυτόχρονα να προβάλλεται μία εναλλακτική πρόταση διακυβέρνησης. Η επεξεργασία και διατύπωση μιας συνεκτικής, ρεαλιστικής και προοδευτικής πρότασης, η οποία θα υπηρετεί τα λαϊκά συμφέροντα και θα είναι ελκυστική για την κοινωνική πλειοψηφία ενώ ταυτόχρονα θα απαντά όχι μόνο γιατί πρέπει να φύγει η κυβέρνηση Μητσοτάκη αλλά και γιατί πρέπει να τη διαδεχθεί μια κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, είναι όρος εκ των ων ουκ άνευ για την αξιωματική αντιπολίτευση.
«Οι δείκτες για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά δείχνουν τουλάχιστον ραγδαία πτώση της αποδοχής της πολιτικής της κυβέρνησης»
Στα εθνικά θέματα η κυβέρνηση δείχνει ότι δεν έχει πυξίδα. Υποδέχεται τον Ζάεφ στο Μαξίμου αλλά δεν αναφέρει ποιας χώρας είναι πρωθυπουργός, αναβάλλει την ψήφιση των μνημονίων με τη Βόρεια Μακεδονία και δεν παρουσιάζει μία δική της ατζέντα προτάσεων για τα ελληνοτουρκικά. Τι θα γίνει;
Στα εθνικά θέματα η κυβέρνηση όχι μόνο δεν έχει πυξίδα αλλά εμφανίζεται τριχοτομημένη και πολύγλωσση.
Στα ελληνοτουρκικά ζητήματα, που είναι και τα πιο σοβαρά και επικίνδυνα για την επιβίωση του ελληνισμού, ο κ. Α. Σαμαράς διαλαλεί ότι «δεν γίνεται διάλογος με πειρατές», ο κ. Κ. Καραμανλής εμμένει στις πάγιες από τη μεταπολίτευση και εντεύθεν θέσεις όλων των ελληνικών κυβερνήσεων με εξαίρεση τις κυβερνήσεις Κωνσταντίνου Μητσοτάκη και Κώστα Σημίτη, ο κ. Κ. Μητσοτάκης αρκείται στην καθοδήγηση του Βερολίνου, προχώρησε σε μυστική διπλωματία υπό την αιγίδα της κ. Μέρκελ, που αποκαλύφθηκε στον ελληνικό λαό από τον σύμβουλο του Ερντογάν, βαφτίζει την υποχωρητικότητα έναντι ωμών παραβιάσεων τόσον της εθνικής κυριαρχίας όσον και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο «ρεαλισμό» και σύρεται σε ελληνοτουρκικό διάλογο, ενώ εντείνεται καθημερινά η προκλητική επιθετικότητα της Τουρκίας έναντι της Ελλάδος και -το χειρότερο όλων- συνεχώς δηλώνει ότι η μόνη ελληνοτουρκική διαφορά αφορά στην επίλυση του ζητήματος οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγεται και η αιγιαλίτιδα ζώνη ενώ αντίθετα ο Υπουργός Εξωτερικών, κ. Ν. Δένδιας, διαφοροποιείται επιδεικτικά από τον Πρωθυπουργό και ορθά αναφέρεται σε μια και μοναδική ελληνοτουρκική διαφορά, η οποία αφορά στην οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ. Εν ολίγοις, στο πεδίο των ελληνοτουρκικών ζητημάτων η κυβέρνηση βαθμολογείται πολύ κάτω από τη βάση προαγωγής και υπεράσπισης των συμφερόντων του ελληνισμού.
Στο ζήτημα των σχέσεων Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας, η κυβέρνηση Μητσοτάκη κυριαρχείται από φοβικά σύνδρομα για την αντίδραση του κ. Α. Σαμαρά και των περί αυτόν «μακεδονομάχων» βουλευτών και γι’ αυτό δεν προχωρεί στην ψήφιση των σχετικών Μνημονίων, με αναπόδραστη συνέπεια την βλάβη των συμφερόντων της Ελλάδας και την αποδυνάμωση της διεθνούς αξιοπιστίας της ελληνικής Δημοκρατίας, η οποία έχει υπογράψει και κυρώσει τη συμφωνία των Πρεσπών, που η Νέα Δημοκρατία πολέμησε με ψηφοθηρική δολιότητα και πατριδοκάπηλο λαϊκισμό ενώ μετά την ανάληψη των κυβερνητικών ευθυνών από αυτήν διακηρύσσει urbi et orbi ότι οι διεθνείς συμφωνίες, άρα και η συμφωνία Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας, είναι σεβαστές και ότι η Ελλάδα θα τιμήσει την υπογραφή της. Η αναβολή στην ψήφιση των Μνημονίων με την Βόρεια Μακεδονία οφείλεται αποκλειστικά και μόνον σε λόγους που εντοπίζονται στις εσωτερικές διαφωνίες και ενδοκομματικές διαμάχες στο κυβερνητικό στρατόπεδο. Δυστυχώς, αυτή η αμφίσημη στάση της κυβέρνησης στο ζήτημα των σχέσεων με την Βόρεια Μακεδονία έχει κόστος όχι μόνον για το κυβερνητικό κόμμα αλλά και για το ελληνικό κράτος. Ωστόσο προφανώς αυτή η διάσταση της εξωτερικής πολιτικής δεν τυγχάνει της δέουσας προσοχής της κυβέρνησης, τουλάχιστον όσο επιβάλλει το εθνικό συμφέρον στα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιφέρεια της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
«Η αμφίσημη στάση της κυβέρνησης στο ζήτημα των σχέσεων με την Βόρεια Μακεδονία έχει κόστος όχι μόνον για το κυβερνητικό κόμμα αλλά και για το ελληνικό κράτος»
Συμμετέχετε ως μέλος της διεύρυνσης του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία πιο ενεργά στα κοινά. Θα σας ενδιαφέρε να βουτήξετε πιο βαθιά στην πολιτική;
Όντως συμμετείχα και συμμετέχω στην προσπάθεια ανασυγκρότησης της μεγάλης προοδευτικής δημοκρατικής παράταξης, ως μέλος της Κεντρικής Επιτροπής Ανασυγκρότησης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ, ύστερα από τη δημόσια πρόσκληση του κ. Αλέξη Τσίπρα το βράδυ των εκλογών του 2019 αλλά και την ομόφωνη απόφαση της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ.
Στην πολιτική δράση συμμετείχα ενεργά από την περίοδο του αντιδικτατορικού φοιτητικού αγώνα, ως μέλος της 10μελούς Επιτροπής Κατάληψης της Νομικής το 1973, κρατούμενος στο ΕΑΤ-ΕΣΑ για 90 μέρες, στρατευθείς μετά από διακοπή της αναβολής στράτευσης μαζί με άλλους 100 περίπου αντιστασιακούς φοιτητές, ως ενεργό μέλος της αντίστασης μετά την εξέγερση του Πολυτεχνείου για 7 μήνες και μετά πολιτικός εξόριστος στη Δ. Γερμανία, όπου διέφυγα παρανόμως και ζήτησα πολιτικό άσυλο το 1974, ύστερα ως ιδρυτικό μέλος του ΠΑΣΟΚ και κατόπιν ως Γραμματέας του Υπουργικού Συμβουλίου στην πρώτη Κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου και αργότερα ως Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Προεδρίας της κυβέρνησης. Στη συνέχεια μετείχα ενεργά σε όλες τις μεγάλες πολιτικές ποινικές δίκες και τώρα ανταποκρινόμενος στο κάλεσμα του κ. Αλέξη Τσίπρα. Μετά από όλα τα προαναφερθέντα είναι αδιαμφισβήτητο ότι έχω «βουτήξει» βαθιά στην πολιτική εδώ και δεκαετίες. Νομίζω ότι δεν γίνεται να βουτήξω πιο βαθιά.
Ο Γιάννης Μαντζουράνης είναι δικηγόρος, μέλος της Κεντρικής Επιτροπής Ανασυγκρότησης ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία