Ο κ. Μητσοτάκης είναι ένας ακατάλληλος Πρωθυπουργός, ένας επικίνδυνος ηγέτης για τη χώρα μας και ένας αρνητής της πραγματικότητας, όχι από έλλειψη αδυναμίας κατανόησης αλλά από υπερβολική ανάγκη να προστατέψει τα προσωπικά του ποσοστά και τη συνέχιση της διασπάθισης του δημοσίου χρήματος, προς όφελος των κολλητών του κόμματός του.
Τη θέση αυτή διατυπώνει με συνέντευξή του στο newsique.gr ο κ. Νεκτάριος Σαντορινιός, τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία. Σε σχέση με το “χαράτσι” των 100 ευρώ για όσους άνω των 60 δεν έχουν εμβολιαστεί σχολιάζει πως για τον κ Μητσοτάκη και τους φίλους του μπορεί να είναι ένα φιλοδώρημα, για πολλούς συνταξιούχους είναι όμως η ίδια τους η ζωή.
Αναφορικά με τις εκλογές στο ΚΙΝΑΛ, ο κ. Σαντορινιός θέτει δύο ζητήματα που προκύπτουν από τις κάλπες του α’ γύρου. Το ένα αφορά στην αξιοπιστία των δημοσκοπήσεων που έπεσαν έξω και κατά πόσο επηρέασαν και κατηύθυναν την κοινή γνώμη και το άλλο την επισήμανσή του -που έχει την αξία της εν όψει του Συνεδρίου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ -πως εν μέσω πανδημίας γίνεται να γίνουν ασφαλείς και ανοιχτές διαδικασίες και αυτό είναι κέρδος για τη Δημοκρατία και τους πολίτες.
Συνέντευξη στη Βούλα Κεχαγιά
Κύριε Σαντορινιέ, γιατί λέτε ότι ο πρωθυπουργός είναι “αρνητής της πραγματικότητας”;
Αυτή τη στιγμή η χώρα μας θρηνεί περισσότερους από 18.000 νεκρούς λόγω Covid. Η Ελλάδα είναι πρώτη σε θανάτους, ανά εκατ. κατοίκων, σε όλη τη Δυτική Ευρώπη. Περίπου 150 συνάνθρωποί μας, αυτή τη στιγμή, είναι διασωληνωμένοι εκτός ΜΕΘ. Αυτά είναι τα σκληρά νούμερα της πανδημίας που αποδεικνύουν ευθέως την αποτυχία διαχείρισής της και την απαξίωση του ίδιου του ΕΣΥ.
Εκτός λοιπόν του ότι ο κ. Μητσοτάκης δεν συνεργάζεται με τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης για μια από κοινού αλλαγή πορείας στη διαχείριση, εκτός του ότι επιμένει στην επικοινωνία και όχι στην ουσία της πολιτικής, αρνείται και τα ίδια τα δεδομένα. Έρχεται στη Βουλή και μας παρουσιάζει άλλα νούμερα ενώ οι ίδιοι οι γιατροί επιμένουν ότι πια η κατάσταση έχει φτάσει σε τραγικό σημείο, δηλώνει ότι οι ΜΕΘ επί της ουσίας δεν χρειάζονται και ότι διασωλήνωση μπορεί να γίνει οπουδήποτε, αρνείται το κύμα θνητότητας που προέρχεται από τις ελλείψεις στο ΕΣΥ και τις ΜΕΘ που δεν λειτουργούν με επαρκές προσωπικό. Είναι ένας ακατάλληλος Πρωθυπουργός, ένας επικίνδυνος ηγέτης για τη χώρα μας και ένας αρνητής της πραγματικότητας, όχι από έλλειψη αδυναμίας κατανόησης αλλά από υπερβολική ανάγκη να προστατέψει τα προσωπικά του ποσοστά και τη συνέχιση της διασπάθισης του δημοσίου χρήματος, προς όφελος των κολλητών του κόμματός του.
Εκτός των υγειονομικών θεμάτων, όμως, ο κ. Μητσοτάκης είναι και εκτός πραγματικότητας γενικά. Ο προϋπολογισμός που έχει καταθέσει η κυβέρνησή του και η στάση της απέναντι στα σοβαρά προβλήματα επιβίωσης, που πια η κοινωνία ξαναζεί, είναι προκλητικά υπέρ των εχόντων και απαράδεκτα αντιλαϊκή. Είναι σαν να ζει σε άλλη χώρα, σαν να μην έχει την παραμικρή ενσυναίσθηση για το γεγονός ότι πια η πλειονότητα των συμπολιτών μας, ακόμη και της μεσαίας τάξης -που τόσο χάιδεψε για να πάρει τις εκλογές- δεν μπορεί να βγάλει τον μήνα.
Είναι ένας ακατάλληλος Πρωθυπουργός, ένας επικίνδυνος ηγέτης για τη χώρα μας και ένας αρνητής της πραγματικότητας
Πώς κρίνετε το μέτρο του υποχρεωτικού εμβολιασμού για τους άνω των 60 αλλά και το διοικητικό πρόστιμο των 100 ευρώ;
Εμείς στηρίζουμε την ανάγκη για καθολικό εμβολιασμό και συνυπογράφουμε κάθε προσπάθεια που γίνεται, μέσω της επιστημονικής και ιατρικής κοινότητας, για να πειστεί η κοινωνία για τα οφέλη του εμβολίου, ώστε να καμφθούν όλες οι σχετικές αντιδράσεις και να γίνει κατανοητό ότι αυτή τη στιγμή είναι η πιο ισχυρή ασπίδα που έχουμε έναντι του ιού. Κάθε μέτρο που λαμβάνεται και συνδέει τον υποχρεωτικό εμβολιασμό με την οικονομική εξόντωση των πολιτών, μόνο στην αντίθετη κατεύθυνση μπορεί να οδηγήσει. Αυτή τη στιγμή ισχύουν μέτρα, όπως αυτό το τελευταίο του χαρατσιού των 100 € μηνιαίως που καταλύουν ευθέως το δικαίωμα στην επιβίωση και οδηγούν στην εξαθλίωση χιλιάδες συμπολίτες μας. Τα 100 ευρώ για τον κ. Μητσοτάκη και τους φίλους του μπορεί να είναι φιλοδώρημα, για την πλειονότητα όμως των συνταξιούχων αυτής της χώρας είναι η ίδια τους η ζωή. Με αυτά τα μέτρα, την κοινωνία δεν την καθησυχάζεις, δεν την προσεγγίζεις, δεν στέλνεις το θετικό μήνυμα του εμβολίου, αλλά την εξαγριώνεις, τη διχάζεις και τη στρέφεις προς την αντίθετη κατεύθυνση. Η λογική αυτή της κυβέρνησης μάς δείχνει ότι έχει χάσει τη μπάλα και ότι το μόνο που μπορεί πια να κάνει είναι να απειλεί και να βρυχάται, την ώρα που κάθε μέρα θρηνούμε νεκρούς.
Άλλωστε τα επιτυχημένα παραδείγματα στην Ευρώπη, όπως αυτό της Πορτογαλίας, δεν χρειάστηκαν την υποχρεωτικότητα αλλά την πειθώ. Από την πρώτη στιγμή θα έπρεπε να είχε γίνει ευρύ πρόγραμμα ενημέρωσης των πολιτών σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους Ιατρικούς Συλλόγους της χώρας. Οι ανεμβολίαστοι συμπολίτες μας χρειάζονται ιατρική καθοδήγηση και ενημέρωση προσωπική. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με ενημέρωση πόρτα- πόρτα.
Πάντως η κυβέρνηση δεν αποκλείει το ενδεχόμενο επέκτασής της…
Από τη στιγμή που η πανδημία δεν αντιμετωπίζεται με τη μόνη απάντηση που μπορεί να δοθεί, δηλαδή αυτή της ενίσχυσης του ΕΣΥ και της πιστής εφαρμογής των μέτρων προστασίας, είναι πολύ πιθανό να δούμε την κυβέρνηση να προχωρά σε επέκταση της υποχρεωτικότητας και σε ακόμη πιο αυστηρά μέτρα που να συνδέονται με τον οικονομικό στραγγαλισμό. Το Υπουργείο Υγείας και ο Πρωθυπουργός είναι σα να ζουν σε άλλα διάσταση: Δεν βλέπουν τι γίνεται στα ΜΜΜ και στα σχολεία, αρνούνται ότι χρειάζονται περισσότερα κρεβάτια, περισσότερες ΜΕΘ και περισσότεροι υγειονομικοί, αρνούνται να «διαβάσουν» τα σκληρά νούμερα της πανδημίας, γυρίζουν το κεφάλι όταν οι γιατροί μιλάνε για την αδυναμία περίθαλψης των έκτακτων περιστατικών και των χρόνια ασθενών. Ξέρουν μόνο να απειλούν, να εκφοβίζουν και να κάνουν φτηνή επικοινωνία σε ένα στημένο, προς όφελός τους, μιντιακό σκηνικό.
Ο κ. Μητσοτάκης αρνείται το διάλογο με την αξιωματική αντιπολίτευση με σκοπό τη συναίνεση σε θέματα πανδημίας. Γιατί;
Εμείς ήμασταν και είμαστε πολύ ξεκάθαροι: Προτείναμε σειρά μέτρων κατά τη διάρκεια των κυμάτων της πανδημίας, επιμένουμε στο αίτημα για άρση της πατέντας των εμβολίων, ζητάμε να έρθουν στη χώρα, με επάρκεια, όλα τα διαθέσιμα εργαλεία αντιμετώπισης της νόσου, όπως τα μονοκλονικά και κρατάμε σταθερή την πρόταση μας για τη δημιουργία ενός κοινού μετώπου ανάμεσα στα κόμματα, που ως πρώτο βήμα θα έχει την ανάληψη της ηγεσίας του υπουργείου Υγείας από ένα πρόσωπο κοινής αποδοχής. Όλες αυτές οι προτάσεις μας έχουν πέσει στο κενό. Ματαιοδοξία, Έπαρση και Τραγικότητα. Μόνο έτσι ο κ. Μητσοτάκης διαχειρίστηκε αυτήν την πολλαπλή κρίση που βιώνουμε και έτσι συνεχίζει. Η ευθύνη είναι όλη δική του πια.
Τι διαφορετικό όμως θα μπορούσε να γίνει;
Η διαχείριση της πανδημίας αποκαλύπτει τις πραγματικές πολιτικές επιδιώξεις της κυβέρνησης, το πολιτικό της σχέδιο και τα όρια της αποτελεσματικότητάς της. Σε όλα αυτά τα επίπεδα, η ΝΔ και ο κ. Μητσοτάκης έχουν αποτύχει. Υπό αυτή την έννοια, λοιπόν, πολλά θα μπορούσαν να γίνουν διαφορετικά. Σαν ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ, σεβόμενοι τον θεσμικό μας ρόλο και το χρέος που έχουμε αναλάβει προς την κοινωνία, έχουμε καταθέσει ρεαλιστικές προτάσεις μακριά από τη λογική του διχασμού, προς την κατεύθυνση που ορίζουν η επιστήμη, η ανάγκη και η λογική.
Ως άμεσα μέτρα θεωρούμε την χωρίς άλλη καθυστέρηση ενίσχυση του ΕΣΥ. Εγκατάλειψη της γραμμής του τιμωρητισμού και των εκβιασμών και αντικατάσταση αυτής της πρακτικής με δράσεις αγωγής Υγείας υπέρ του εμβολιασμού. Αυτόματη προκήρυξη όλων των κενών θέσεων, νέο πλαίσιο κινήτρων προσέλκυσης γιατρών σε άγονες περιοχές και ειδικότητες, γενναίες προσλήψεις γιατρών και νοσηλευτών. Μεταφορά καλών πρακτικών από άλλες χώρες, όπως τεχνογνωσία ΠΦΥ, εξωνοσοκομειακή φροντίδα covid, κα. Επίταξη των ιδιωτικών κλινικών και στρατιωτικών νοσοκομείων, ακύρωση της μείωσης των δαπανών για την Υγεία στον Προϋπολογισμό του 2022 και υλοποίηση ενός γενναίου προγράμματος ενίσχυσης του ΕΣΥ. Γιατί η αλήθεια είναι πως παρά την επέλαση της πανδημίας, η κυβέρνηση κόβει 820 εκ. από τον τακτικό προϋπολογισμό για την Υγεία, αφαιρεί από τα δημόσια νοσοκομεία 280 εκ. και περικόπτει 600 εκ. από τις έκτακτες δαπάνες που χρειάζονται για την αντιμετώπιση της συγκυρίας.
Περαιτέρω, ως μέτρα προστασίας από την υπερμετάδοση, θεωρούμε ότι πρέπει να προχωρήσουμε σε μαζικά δωρεάν τεστ για ανεμβολίαστους και για εμβολιασμένους. Να ακυρωθούν οι συγχωνεύσεις των σχολικών τμημάτων, να γίνουν άμεσα προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών και να αραιώσουν οι μαθητές ανά τάξη. Να αυξηθούν τα λεωφορεία, ακόμη και με επιτάξεις οχημάτων αν χρειαστεί ώστε να πυκνώσουν τα δρομολόγια. Να εγκατασταθούν ειδικά συστήματα εξαερισμού σε κλειστούς χώρους συγχρωτισμού όπως στο Μετρό. Να επανέλθει η τηλεργασία τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα.
Ματαιοδοξία, Έπαρση και Τραγικότητα. Μόνο έτσι ο κ. Μητσοτάκης διαχειρίστηκε αυτήν την πολλαπλή κρίση που βιώνουμε και έτσι συνεχίζει
Για την πανδημία της ακρίβειας επαρκούν τα κυβερνητικά μέτρα;
Ποια μέτρα; Εγώ δεν έχω δει καμία πειστική απάντηση και καμία ουσιαστική πολιτική απέναντι στο κύμα ακρίβειας. Όμως δεν έχω δει και καμία πειστική διαχείριση, ένα σχέδιο δηλαδή για τη μετάβαση από την απολιγνιτοποίηση στην πράσινη εποχή της ενέργειας. Το μόνο σχέδιο που βλέπω είναι η εμμονή στην εισαγωγή του ακριβού πια φυσικού αερίου και η μετατροπή των λιγνιτικών μονάδων σε μονάδες παραγωγής φυσικού αερίου από ιδιώτες, και όχι μέσω της χρήσης ΑΠΕ. Ο κ. Μητσοτάκης πήρε έναν διακηρυκτικό στόχο και -χωρίς καμία πρόθεση παρέμβασης- συνέτεινε σε μια κατάσταση επισφάλειας και ενεργειακής κρίσης. Οι τιμές της αύξησης, ειδικά στο ρεύμα, είναι ιλιγγιώδεις και για αυτό δεν ευθύνεται μόνο το διεθνές περιβάλλον. Εξαιτίας της κυβέρνησης, η Ελλάδα για τον μήνα Νοέμβριο καταγράφει την υψηλότερη χονδρεμπορική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη, γεγονός που τριπλασιάζει τις τελικές χρεώσεις. Όλα αυτά έρχονται να προστεθούν στις αυξήσεις που ήδη πληρώνουμε μετά και τον Σεπτέμβριο του 2019, όταν ο κ. Χατζηδάκης αύξησε τα τιμολόγια της ΔΕΗ κατά περίπου 20%. Εν τω μεταξύ η κυβέρνηση εξήγγειλε δήθεν μέτρα λιγότερα από 500 εκ. την ώρα που η επιβάρυνση από το ρεύμα υπολογίζεται σε 1,5 δισ. μέχρι τον Μάρτιο, αφήνοντας την κοινωνία και τα εισοδήματα στο έλεος της ακρίβειας και της περαιτέρω φτωχοποίησης, αποκλείοντας κάθε βοήθεια σε επιχειρήσεις και αγρότες. Την ίδια στιγμή που η ενεργειακή κρίση σοβεί, η κυβέρνηση αποφασίζει να απεμπολήσει το μοναδικό εργαλείο ρύθμισης της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος ιδιωτικοποιώντας τη ΔΕΗ.
Εσείς τι προτείνετε;
Όσα έχει τάξει η κυβέρνηση είτε δεν επαρκούν είτε δεν έχουν υλοποιηθεί. Η συνολική πρότασή μας, για να μπει ένα φρένο στην αφαίμαξη των μισθών και των συντάξεων μέσω του κύματος ανατιμήσεων, κινείται πολυπεπίπεδα. Πρέπει άμεσα να παρέμβει η ΡΑΕ και η Αρχή Ανταγωνισμού, ώστε να υπάρξει ουσιαστική ρύθμιση της αγοράς ενέργειας και να χτυπηθούν τα καρτέλ με σκοπό να μειωθούν τα τιμολόγια. Πρέπει να υπάρξει, άμεσα, ένα ειδικό πρόγραμμα επιδότησης του ενεργειακού κόστους, με ιδιαίτερη έμφαση στους ενεργοβόρους τομείς, ενώ είναι απαράδεκτο να μην δέχεται η κυβέρνηση την τροπολογία που έχει κατατεθεί από πλευράς του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ για αναστολή του φόρου κατανάλωσης στο φυσικό αέριο, πάγωμα του ειδικού φόρου κατανάλωσης για το αγροτικό πετρέλαιο, αναστολή φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και σημαντική μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης και στη βενζίνη. Παράλληλα, οι κοινωνικές δαπάνες, που θα μπορούσαν να αναχαιτίσουν το κύμα ακρίβειας και ανατιμήσεων, έχουν πιάσει πάτο. Ο εμμονικός προσανατολισμός της ΝΔ προς τους λίγους και ισχυρούς είναι άνευ προηγουμένου. Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού αφαιρεί 12,5 δισ. από την πραγματική οικονομία, προβλέπει δημοσιονομική προσαρμογή ύψους 6,3% του ΑΕΠ και αναφέρεται σε επιπλέον έσοδα από φόρους ύψους 4,1 δισ. Όλα αυτά, σε συνδυασμό με την παντελή έλλειψη πολιτικής βούλησης για αύξηση του κατώτατου μισθού και τη ρύθμιση για τις απλήρωτες υπερωρίες θα επιβαρύνουν την τσέπη της μέσης οικογένειας και θα ωθήσουν στο αδιέξοδο και την εξαθλίωση τα φτωχά στρώματα. Παράλληλα, οφείλουμε να σημειώσουμε πως στο Ταμείο Ανάκαμψης και σε ό,τι ανακοινώσεις έχουν γίνει για την αντιμετώπιση της αύξησης των τιμών της ενέργειας, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και οι αγρότες μένουν εκτός. Μιλάμε για έναν θάνατο διαρκείας μέσα από το απόλυτο στένεμα των περιθωρίων επιβίωσης τους, τη μηδενική παροχή ρευστότητας και την κατακόρυφη αύξηση των λειτουργικών τους εξόδων.
Λέτε… αφού ο κ. Μητσοτάκης δεν θέλει και δεν μπορεί, να φύγει. Δεν δείχνει όμως τέτοια πρόθεση. Εσείς είστε έτοιμοι για εκλογές;
Ο κ. Μητσοτάκης είναι στενά δεμένος με την καρέκλα, με την εξουσία, με το μοίρασμα θέσεων και δώρων στο σύστημα και στα συμφέροντα που τον στηρίζουν. Προφανώς και δεν θέλει να φύγει, όχι γιατί έχει κάποιο υπεσχημένο πρόγραμμα προς τον ελληνικό λαό που θέλει να ολοκληρώσει αλλά γιατί δεν έχει ακόμη λεηλατήσει αρκετά τη χώρα. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατανοεί τη δύσκολη συγκυρία της πανδημίας και την ανάγκη τήρησης των υγειονομικών μέτρων και κανόνων. Όμως σε καμία περίπτωση η πανδημία δεν μπορεί να γίνει η περίοδος χάριτος του κ. Μητσοτάκη. Ζητάμε πολιτική αλλαγή. Ζητάμε αυτή η κυβέρνηση, η πιο ακροδεξιά που έχει γνωρίσει η χώρα από τη Μεταπολίτευση και μετά, να φύγει το γρηγορότερο δυνατό για το καλό όλης της κοινωνίας, για να μην ξαναζήσουμε σύντομα μέρες Μνημονίων, χωρίς Μνημόνια αυτή τη φορά.
Παράλληλα, αυτά τα αιτήματα οφείλουν να επικοινωνηθούν ανάμεσα σε όλον τον προοδευτικό κόσμο. Να ενωθούν δυνάμεις, να υπάρξουν κοινωνικές συνεργασίες, να υψωθούν λαϊκές δυνάμεις που να βάζουν ένα τέλος στη Δεξιά διακυβέρνηση της φτώχιας και του ξεπουλήματος. Και σε αυτή τη διαδικασία ο ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ λειτουργεί ως καταλύτης και ο πρωτεργάτης, όντας ο πιο ισχυρός πόλος που θα συντελέσει στην αλλαγή της υπάρχουσας κατάστασης.
Να ενωθούν δυνάμεις, να υπάρξουν κοινωνικές συνεργασίες, να υψωθούν λαϊκές δυνάμεις που να βάζουν ένα τέλος στη Δεξιά διακυβέρνηση της φτώχιας και του ξεπουλήματος
Πώς προχωράει η προσυνεδριακή διαδικασία;
Ο ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ αποφάσισε να προχωρήσει σε ένα συνέδριο ανοιχτό, σε επαφή με την κοινωνία και με στόχο την οργανωτική ανασυγκρότηση, τη διεύρυνση και τον ποιοτικό μετασχηματισμό του κόμματος. Αυτή τη στιγμή λαμβάνουν χώρα οι περιοδείες του Προέδρου ανά περιφέρεια, η εξωστρεφής δουλειά των Νομαρχιακών μας επιτροπών και σύντομα βγαίνουν στον «αέρα» οι δυο μεγάλες καμπάνιες μας, αυτή για την ακρίβεια και αυτή για την εγγραφή νέων μελών.
Θέλουμε και προσπαθούμε το συνέδριό μας να είναι ένα κοινωνικό και πολιτικό γεγονός. Να μετουσιώσει τις ανάγκες της κοινωνίας σε θέσεις, να αγκαλιάσει τον κόσμο εκείνο που ζητάει προτάσεις και προοδευτικές λύσεις. Αυτό το συνέδριο, παρά του ότι έχει σκοπό να διαμορφώσει ζητήματα τακτικής και φυσιογνωμίας του κόμματος, είναι ένα συνέδριο που θα δώσει προγραμματικές απαντήσεις, θα διαμορφώσει τις συνθήκες για να ενώσει τον προοδευτικό χώρο και να αντιστοιχηθεί με τα αιτήματα της κοινωνίας.
Πώς σάς φάνηκαν τα αποτελέσματα του α’ γύρου στις εσωκομματικές διαδικασίες του ΚΙΝΑΛ;
Φυσικά και δεν μπορώ και δεν θέλω να σχολιάσω κάτι σχετικά με τα πρόσωπα που προκριθήκαν για τον β΄ γύρο. Σέβομαι απόλυτα τις διαδικασίες διαδοχής ενός άλλου πολιτικού χώρου, σε αυτή την περίπτωση του ΚΙΝΑΛ. Θα ήθελα όμως να σχολιάσω δυο σημεία, από τα οποία μπορούμε να εξαγάγουμε κάποια πιο γενικά συμπεράσματα. Πρώτον, για ακόμη μια φορά οι δημοσκοπήσεις έπεσαν αρκετά έξω, γεγονός που θέτει ένα επιπλέον ερωτηματικό σχετικά με το πώς διενεργούνται και πώς παρουσιάζονται ενώ τίθενται σοβαρά ζητήματα αξιοπιστίας και επηρεασμού της κοινής γνώμης. Αν και το τελευταίο διάστημα το ΚΙΝΑΛ βρίσκεται στην πολιτική επικαιρότητα αρκετά, οι δημοσκοπήσεις -που από ό,τι φάνηκε δεν έπιασαν τον παλμό του κόσμου- προσπάθησαν να διαμορφώσουν μια εικόνα που τελικά ήταν πολύ μακριά από το πραγματικό αποτέλεσμα. Η δεύτερη παρατήρηση έχει να κάνει με το ότι οι 270.000 κόσμου που πήγαν αυτή την Κυριακή να ψηφίσουν -κατά λίγο αυξημένος αριθμός σε σχέση με το 2017- έδειξαν πως και μπορούν και γίνεται να γίνουν ασφαλείς και ανοιχτές διαδικασίες εν μέσω πανδημίας. Και αυτό είναι ένα κέρδος για την ίδια τη Δημοκρατία αλλά και την πολιτική.
Γενικά, ο κόσμος του ΚΙΝΑΛ ζήτησε αλλαγή στρατηγικής, ζήτησε μέτωπα και απαίτησε να γίνει κάτι για να αλλάξει η ζοφερή κατάσταση που η διακυβέρνηση της Δεξιάς έχει φέρει στη χώρα. Εγώ αυτές τις κατευθύνσεις τις χαιρετίζω και νομίζω πως είναι η ώρα πια ο προοδευτικός κόσμος να ενωθεί πάνω σε πολιτικές και δράσεις, με γνώμονα τα προτάγματα της εποχής και τις ανάγκες των πολιτών. Εύχομαι κάθε επιτυχία στο ΚΙΝΑΛ για τη διεξαγωγή του δεύτερου γύρου και ελπίζω τόσο ο νέος Πρόεδρος, όσο και το Συνέδριο του κόμματος να λάβει υπόψη του τα όσα οι πολίτες απαίτησαν με την παρουσία τους μπροστά στις κάλπες.
Ο Νεκτάριος Σαντορινιός είναι Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία