Το κεντρικό ζήτημα της ακρίβειας και της μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα, φέρνει με ερώτησή του προς την Κομισιόν ο Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Δημήτρης Παπαδημούλης.
«Η Ελλάδα βρίσκεται στις υψηλότερες θέσεις στις τιμές των καυσίμων στην ΕΕ, καθώς οι επιβαλλόμενοι φόροι ξεπερνούν το 60% της λιανικής τους τιμής» επισημαίνει ο Δημήτρης Παπαδημούλης. Την ίδια στιγμή και χωρίς να λαμβάνει υπόψη την εργαλειοθήκη της Κομισιόν στην οποία προτείνονται μέτρα συμβατά με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και άμεσα εφαρμόσιμα από τις εθνικές κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένων στοχευμένων φορολογικών μειώσεων για τη στήριξη των νοικοκυριών, «η ελληνική κυβέρνηση αρνείται συστηματικά να προχωρήσει σε προσωρινή μείωση του ΕΦΚ στα ενεργειακά προϊόντα». Σημειώνεται πως τα 19 από τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ έχουν ήδη μειώσει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα καύσιμα.
Στην ερώτησή του ο επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία ρωτά την Κομισιόν αφενός για το «πόσα και ποια κράτη-μέλη έχουν προβεί, μέχρι σήμερα, σε μείωση του ΕΦΚ στα ενεργειακά προϊόντα, αξιοποιώντας την εργαλειοθήκη που πρότεινε» και αφετέρου εάν «εξετάζει τη λήψη περαιτέρω μέτρων για την αναχαίτιση του κύματος ακρίβειας στα καύσιμα και σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, δεδομένου ότι ο πληθωρισμός θα συνεχίσει να κινείται σε υψηλά επίπεδα και το 2022».
Ακολουθεί η πλήρης ερώτηση:
ΘΕΜΑ: Μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα ενεργειακά προϊόντα για την αντιμετώπιση του κύματος ακρίβειας στον τομέα των καυσίμων
Οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων τροφοδοτούν σημαντικές ανατιμήσεις σε όλους τους τομείς της οικονομίας, οδηγώντας σε σημαντική μείωση της κατανάλωσης και απώλεια εσόδων, υπέρμετρη επιβάρυνση των ευάλωτων νοικοκυριών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και σε αναχαίτιση της ανάκαμψης. Στα επιμέρους κράτη-μέλη παρατηρούνται μεγάλες αποκλίσεις στις τιμές των καυσίμων[1], οι οποίες οφείλονται στους επιβαλλόμενους φόρους και ιδίως στο ύψος του ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ)[2]. Ειδικότερα, η Ελλάδα βρίσκεται στις υψηλότερες θέσεις στις τιμές των καυσίμων στην ΕΕ, καθώς οι επιβαλλόμενοι φόροι ξεπερνούν το 60% της λιανικής τους τιμής[3]. Για την αντιμετώπιση των αυξήσεων στις τιμές της ενέργειας, η Επιτροπή παρουσίασε, τον Οκτώβριο του 2021, μια εργαλειοθήκη με μέτρα συμβατά με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και άμεσα εφαρμόσιμα από τις εθνικές κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένων στοχευμένων φορολογικών μειώσεων για τη στήριξη των νοικοκυριών[4]. Ωστόσο, η ελληνική κυβέρνηση αρνείται συστηματικά να προχωρήσει σε προσωρινή μείωση του ΕΦΚ στα ενεργειακά προϊόντα[5].
Ερωτάται η Επιτροπή:
Πόσα και ποια κράτη-μέλη έχουν προβεί, μέχρι σήμερα, σε μείωση του ΕΦΚ στα ενεργειακά προϊόντα, αξιοποιώντας την εργαλειοθήκη που πρότεινε;
Εξετάζει τη λήψη περαιτέρω μέτρων για την αναχαίτιση του κύματος ακρίβειας στα καύσιμα και σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, δεδομένου ότι ο πληθωρισμός θα συνεχίσει να κινείται σε υψηλά επίπεδα και το 2022;