Νέες αποκαλύψεις έρχονται στο φως της δημοσιότητας έπειτα από την σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη.
Την ώρα που είναι σε εξέλιξη η έρευνα για την εξακρίβωση των αιτιών του δυστυχήματος, με τον σταθμάρχη να είναι ήδη προφυλακισμένος, εντύπωση προκαλούν τα έγγραφα που αναρτήθηκαν στην «Διαύγεια» λίγες μόλις ώρες (!) μετά την μοιραία σύγκρουση.
Συγκεκριμένα στα έγγραφα που δημοσιεύει το enikos.gr, η ΕΡΓΟΣΕ φαίνεται ότι επισπεύδει την εκταμίευση κονδυλίων για έργα στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Προσπαθεί δηλαδή να «τρέξει» έργα που θα έπρεπε ήδη να έχουν γίνει, καθώς αφορούν την ασφάλεια, αμέσως μετά την μοιραία σύγκρουση που στοίχισε σε 57 ανθρώπους. Πρόκειται, όπως αναγράφεται, για έργα που αφορούν κυρίως την τηλεδιοίκηση και την ηλεκτροδότηση στην υφιστάμενη μονή σιδηροδρομική γραμμή Λάρισα – Βόλος και σε τμήματα του Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας.
Συγκεκριμένα στις 2/3/2023, σε έγγραφο της Διεύθυνσης έργων της ΕΡΓΟΣΕ προς τη διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών, με θέμα «Κατασκευή Ηλεκτροκίνησης, Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης, Τηλεπικοινωνιών και Συστήματος ETCS L1 στην υφιστάμενη μονή σιδηροδρομική γραμμή Λάρισα – Βόλος με αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Σ.Σ. Λατομείου-ΒΙΠΕ-Βόλος» (Α.Σ.736/2022)», αναφέρεται:
1. Σε συνέχεια του ανωτέρω σχετικού εγγράφου σας διαβιβάζουμε συνημμένα τον 5ο λογαριασμό του εν θέματι έργου, ως διορθώθηκε από την Υπηρεσία, ύψους 194.274,05€ χωρίς Φ.Π.Α.
2. Η δαπάνη θα βαρύνει το ΕΣΠΑ 2014-2020 στο έργο με ΣΑΕ 2018ΣΕ27110014 και κωδικό ΟΠΣ 5029467-Υποέργο 1.
3. Το ως άνω ποσό υπόκειται σε κρατήσεις ύψους 9.713,70€, βάσει της παρ. 12 του άρθρου 152 του ν.4412/16.
4. Από τη παραπάνω δαπάνη ύψους 194.274,05€ χωρίς Φ.Π.Α., να παρακρατηθεί το ποσόν: 10.685,07€ + 6.575,16€ = 17.260,23€ για απόσβεση προκαταβολής και δεδουλευμένους τόκους αυτής.
5. Στην περίπτωση που η ανάδοχος προσκομίσει εγγυητικές επιστολές αντικατάστασης κρατήσεων (δεκάτων), οι οποίες θα προσκομιστούν απ’ ευθείας από την ανάδοχο σε εσάς, παρακαλούμε να μας δοθεί άμεσα αντίγραφο τους, ώστε να προβούμε στον προβλεπόμενο έλεγχο γνησιότητας, βάσει της εγκυκλίου Δ17γ/9/154/ΦΝ437/21.09.2010, πριν από την εξόφληση του λογαριασμού.
6. Επιπλέον, σας γνωρίζουμε ότι τα λοιπά απαραίτητα δικαιολογητικά για την πληρωμή του λογαριασμού θα προσκομιστούν απ’ ευθείας από την ανάδοχο εταιρεία σε εσάς.
Παρακαλούμε για τις δικές σας ενέργειες.
Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας
Σε δεύτερο έγγραφο της Διεύθυνσης έργων της ΕΡΓΟΣΕ και πάλι στις 2/3/2023 με αποδέκτη την Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών, το οποίο κοινοποιείται στον Πρόεδρο Δ.Σ. & Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΕΡΣΟΣΕ και τον ανάδοχο με θέμα: «39ος Λογαριασμός του έργου: «Ανάταξη και Αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και Αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα του Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας» (Α.Σ. 717/14) » αναφέρεται:
1. Σας διαβιβάζουμε συνημμένα τον 39ο Λογαριασμό ύψους # 313.618,21 € # (χωρίς ΦΠΑ) της εργολαβίας του θέματος.
2. Η δαπάνη ποσού # 307.312,10 € # θα χρεωθεί στο ΕΣΠΑ 2014-2020 στο έργο με ΣΑΕ
2016ΣΕ27110025 και κωδικό ΟΠΣ 5003288.1. Η δαπάνη ποσού # 6.306,11 € # θα χρεωθεί στους Εθνικούς Πόρους με ΣΑΕ 2016ΣΕ27110025- ME σύμφωνα με την παρακάτω ανάλυση:
1. Όσον αφορά την 5η ΠΠ, τα δικαιολογητικά καθώς και οι απαραίτητες εγγυητικές επιστολές αντικατάστασης κρατήσεων (δεκάτων), ποσού 16.233,44 € έχει γίνει κράτηση στην παρούσα πιστοποίηση και δεν θα προσκομισθούν.
2. Όσον αφορά το ΠΔΕ, για τις απαραίτητες εγγυητικές επιστολές αντικατάστασης κρατήσεων (δεκάτων), ποσού 331,90 € έχει γίνει κράτηση στην παρούσα πιστοποίηση και δεν θα προσκομισθούν.
Για το τμήμα από τον Σ.Σ. Λατομείου έως τον Σ.Σ. Βόλου
Tέλος στο τρίτο έγγραφο με ημερομηνία 3/3/2023 αναφέρεται η απόφαση του ΔΣ, η οποία εγκρίνει προϋπολογισμό εκ ποσού 492.652,47 ευρώ (περιλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24%) για την «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ, ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ – ΤΗΛΕΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ETCS L1 ΣΤΗΝ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΜΟΝΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΛΑΡΙΣΑ – ΒΟΛΟΣ ΜΕ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ Σ.Σ. ΛΑΤΟΜΕΙΟΥ – ΒΙΠΕ – ΒΟΛΟΣ». Συγκεκριμένα όπως αναφέρει:
Το Διοικητικό Συμβούλιο, αφού έλαβε υπ’ όψιν του την υπ’ αριθ. πρωτ. οικ.1713/23/15-02-2023 Εισήγηση του Προέδρου Διοικητικού Συμβουλίου και Διευθύνοντος Συμβούλου της Εταιρείας, μετά από συζήτηση του ως άνω θέματος, με ομοφωνία των παρισταμένων μελών του, εκ των οποίων τρία μέλη παρίστανται εξ αποστάσεως με τηλεδιάσκεψη, α π ο φ α σ ί ζ ε ι και ε γ κ ρ ί ν ε ι τον προϋπολογισμό εκ ποσού 492.652,47 ευρώ (περιλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24%) υπέρ ΔΕΔΔΗΕ/ Δ/ΝΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ/ Περιοχή Βόλου, δαπάνη η οποία αφορά τμήμα των μετατοπίσεων δικτύων ενέργειας, ήτοι τις 29 από τις 38 συνολικά «εμπλοκές» για το τμήμα από τον Σ.Σ. Λατομείου έως τον Σ.Σ. Βόλου, για τις ανάγκες του έργου: «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ, ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ – ΤΗΛΕΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ETCS L1 ΣΤΗΝ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΜΟΝΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΛΑΡΙΣΑ – ΒΟΛΟΣ ΜΕ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ Σ.Σ. ΛΑΤΟΜΕΙΟΥ – ΒΙΠΕ – ΒΟΛΟΣ» (Α.Σ. 736/22), συμφώνως προς το άρθρο 49, παρ. 2 (περ. β) του ν.4412/2016 «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών».
Να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη απόφαση λήφθηκε στις 24/2/2023, δηλαδή 4 ημέρες πριν από το δυστύχημα στα Τέμπη, όμως στις 3/3/2023, δύο ημέρες μετά την τραγωδία, υπήρξε ορθή επανάληψη ως προς το ποσό του προϋπολογισμού.
Αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι τα έγγραφα κοινοποιούνται στον Πρόεδρο του ΔΣ και Διευθύνοντα Σύμβουλο, ο οποίος υπέβαλε την παραίτησή του στις 1/3/2023 αμέσως μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα. Να σημειωθεί ότι η ΝΔ σε ανακοίνωσή της διευκρινίζει ότι «οι διευθύνοντες σύμβουλοι του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ έχουν παραιτηθεί, οι παραιτήσεις έχουν γίνει αποδεκτές και παραμένουν στη θέση τους μέχρι να οριστούν νέοι».