Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες για τον εντοπισμό και τη διάσωση αγνοουμένων στη θαλάσσια περιοχή του ναυαγίου ανοιχτά της Πύλου.
Μέχρι στιγμής έχουν εντοπιστεί 78 σοροί και έχουν διασωθεί 104 άνθρωποι. Όσο περνούν όμως οι ώρες εξανεμίζονται οι ελπίδες να εντοπιστούν ζωντανοί ενώ ακόμα οι αρχές δεν έχουν διευκρινίσει τον αριθμό των αγνοουμένων, με τους πρόσφυγες να κάνουν λόγο για 700 άτομα, ανάμεσά τους γυναίκες και παιδιά.
Την ίδια στιγμή, αναπάντητα παραμένουν τα ερωτήματα για το πώς βυθίστηκε αυτό το «πλωτό φέρετρο». Υπήρξε μετατόπιση φορτίου, όπως ειπώθηκε; Τί θα μπορούσε να έχει γίνει για να αποτραπεί η τραγωδία;
«Ένας κυματισμός μπορεί να το ανατρέψει»
«Το σκάφος ήταν γεμάτο. Δεν υπάρχει θέμα μετατόπισης φορτίου υποθέτοντας ότι και στα αμπάρια ο κόσμος θα ήταν στοιβαγμένος κατά τον ίδιο τρόπο», δήλωσε μιλώντας στην ΕΡΤ ο καθηγητής του ΕΜΠ στο Τμήμα Ναυπηγών, Γρηγόρης Γρηγορόπουλος.
Ο ίδιος εκτίμησε ότι ο τρόπος που έγινε η φόρτωση οδήγησε σε οριακή ευστάθεια του σκάφους που βυθίστηκε και εξήγησε ότι η πλειονότητα των άτυχων μεταναστών βρίσκονταν πάνω από το κύριο κατάστρωμα.
«Το σκάφος όσο ταξίδευε, έχοντας τη μηχανή, ο καπετάνιος φρόντιζε με τον τιμονιέρη έτσι ώστε να μην έχει πλευρικούς κυματισμούς. Προφανώς είχε καύσιμα, είχε κάποια νερά, κάποιες προμήθειες οι οποίες έπαιξαν οριακό πιθανόν ρόλο στην ευστάθεια και οι οποίες εξαντλήθηκαν στην πορεία», ανέφερε.
Σύμφωνα με τον κ. Γρηγορόπουλο, οι διακινητές φαίνεται να νόμιζαν ότι μπορούσαν να επιδιορθώσουν τη ζημιά κάτι που δεν κατάφεραν και το σκάφος πήρε κλίση.
«Αυτή την στιγμή που είναι χωρίς μηχανή το σκάφος δεν μπορεί να την τιμονευθεί. Επομένως, αν δεχτεί κάποια κύματα στην πλευρά, τα οποία όταν το σκάφος είναι καθοδόν μπορεί να τα αποφύγει, ένας κυματισμός που θα οδηγήσει σε ένα συντονισμό, μπορεί να το ανατρέψει», υπογράμμισε.
Ερωτώμενος γιατί δεν έλαβε βοήθεια ο κυβερνήτης του σκάφους, ο κ. Γρηγορόπουλος απάντησε ότι δεν μπορεί να υπάρξει νόμιμη παρέμβαση τρίτου και ο μόνος υπεύθυνος είναι ο καπετάνιος.