«Παραγωγική υπέρ των εργαζομένων και κατά των κοινωνικών ανισοτήτων» χαρακτηρίζει ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Κώστας Αρβανίτης τη θητεία της Επιτροπής Απασχόλησης στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. «Στα τέσσερα και πλέον χρόνια που μετέχω ως μέλος της έχουν εγκριθεί ψηφίσματα, εκθέσεις και προτάσεις επί ευρωπαϊκών οδηγιών που στοχεύουν στην κοινωνική σύγκλιση και τη διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων», συμπληρώνει.
Μιλώντας στην Εφημερίδα των Συντακτών, ο Κώστας Αρβανίτης σημείωσε ότι «όπως και στις περισσότερες επιτροπές του Ευρωκοινοβουλίου, δίνεται μια διαρκής μάχη ανάμεσα στο προοδευτικό τόξο (Αριστερά, Πράσινοι, Σοσιαλδημοκράτες) και το μέτωπο Δεξιάς-Ακροδεξιάς που θέτει το κέρδος και το κεφάλαιο πριν από τον εργαζόμενο και τις κοινωνικές ανάγκες. Ρυθμιστής τις περισσότερες φορές είναι το κεντροδεξιό Renew. Με σκληρή διαπραγμάτευση, βασισμένη σε σοβαρή τεκμηρίωση, έχουμε πετύχει πολλές νίκες, έχουμε υποστεί ήττες και συμβιβασμούς. Γι’ αυτό και εν όψει των επικείμενων ευρωεκλογών, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πως η ψήφος μας στις ευρωεκλογές μετράει. Είναι αυτή που θα καθορίσει τους συσχετισμούς, που θα διαμορφώσει προοδευτικές πλειοψηφίες και θα στελεχώσει τις επιτροπές με μέλη που θα προτάξουν το συμφέρον των Ευρωπαίων πολιτών και εργαζομένων. Ελπίδα μου για την επόμενη θητεία, μια ακόμη πιο μαχητική και προοδευτική EMPL».
Αναλυτικά η συνέντευξή του:
Πώς επηρεάζουν οι εκθέσεις και τα ψηφίσματα της Επιτροπής την πραγματική ζωή των εργαζομένων στα κράτη-μέλη και στην Ελλάδα;
Η Επιτροπή Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων θέτει στο επίκεντρό της την εφαρμογή των αρχών του κοινωνικού πυλώνα. Πρόκειται για αρχές στις οποίες γίνεται μνεία σχεδόν σε κάθε νομοθετικό και μη έγγραφο που περνάει από την EMPL. Τα νομοθετικά κείμενα που εγκρίνονται από την Επιτροπή, ανάλογα φυσικά και με το αποτέλεσμα των τριλόγων, συμπεριλαμβάνουν προτάσεις για την εφαρμογή του κοινωνικού πυλώνα που είναι δεσμευτικές.
Αλλά ακόμη και τα μη νομοθετικά κείμενα της Επιτροπής συμβάλλουν στην εφαρμογή του κοινωνικού πυλώνα, με την έννοια ότι αποτελούν σύσταση προς την Επιτροπή αλλά και τα κράτη-μέλη για εφαρμογή πιο προοδευτικών και ρηξικέλευθων κοινωνικών πολιτικών. Φυσικά, για την εφαρμογή μη δεσμευτικών συστάσεων απαιτείται η ύπαρξη προοδευτικών κυβερνήσεων, πρόθυμων να υλοποιήσουν πολιτικές με κοινωνικό πρόσημο.
Πώς οι αποφάσεις της ΕΜPL επηρεάζουν τη νομοθεσία σε εθνικό επίπεδο;
Οι ευρωπαϊκές οδηγίες, οι οποίες στην τελική τους μορφή εμπεριέχουν τις προτάσεις της Επιτροπής Απασχόλησης και των Ολομελειών, έχουν φυσικά αντίκτυπο σε εθνικό επίπεδο και δεσμευτική ισχύ. Επομένως πρέπει να ενσωματωθούν στο εθνικό δίκαιο εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος και να τεθούν σε εφαρμογή. Παραδείγματος χάρη, η οδηγία για ευρωπαϊκό κατώτατο μισθό επηρεάζει όλους τους εργαζομένους, όχι μόνο όσον αφορά τις απολαβές τους αλλά και την κάλυψη από συλλογικές συμβάσεις.
Με την οδηγία για τους εργαζομένους στις πλατφόρμες, θα αποσαφηνιστούν τα εργασιακά δικαιώματα χιλιάδων εργαζομένων που βρίσκονται μετέωροι. Επίσης, η οδηγία για ίση αμοιβή για ίση εργασία γεφυρώνει το μισθολογικό χάσμα ανάμεσα σε άντρες και γυναίκες. Πρόκειται για συμβολή με ουσιαστικό αντίκτυπο για κάθε Ευρωπαίο πολίτη. Ο ρόλος της EMPL στην επεξεργασία νομοθετικών κειμένων -όπως και κάθε επιτροπής του Ε.Κ.- είναι πολύ σημαντικός.
Πώς αξιολογείτε τον ρόλο των εισηγητών και των εισηγητριών καθώς και των σκιωδών;
Δεν αναλαμβάνουν μόνο την επεξεργασία της έκθεσης και την κατάθεση τροπολογιών επί της πρότασης οδηγίας. Στη συνέχεια πρέπει να εκπροσωπήσουν το ΕΚ σε καίριες και σκληρές διαπραγματεύσεις με το Συμβούλιο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δηλαδή σε αυτό που ονομάζουμε τρίλογο, ώστε να καταλήξουν στο τελικό, συμβιβαστικό κείμενο που θα μετουσιωθεί σε ευρωπαϊκή οδηγία.
Τι σημαίνει αυτό; Οσο πιο προοδευτικό είναι το κείμενο που εγκρίνεται από την EMPL, όσο πιο ταγμένα στον στόχο είναι τα μέλη της τόσο πιο επωφελής για τους Ευρωπαίους πολίτες θα είναι η τελική οδηγία. Ακόμη και τα μη νομοθετικά κείμενα της Επιτροπής μπορούν να έχουν αντίκτυπο, με την έννοια ότι αποτελούν σύσταση προς την Επιτροπή αλλά και τα κράτη-μέλη για εφαρμογή πιο προοδευτικών και ρηξικέλευθων κοινωνικών πολιτικών. Φυσικά πάλι, για την εφαρμογή μη δεσμευτικών συστάσεων απαιτείται η ύπαρξη προοδευτικών κυβερνήσεων, πρόθυμων να υλοποιήσουν πολιτικές με κοινωνικό πρόσημο.
Ενδεικτικές οδηγίες στην επεξεργασία των οποίων μετείχε ο Κώστας Αρβανίτης
● Για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ε.Ε.
● Για τη βελτίωση των εργασιακών συνθηκών των εργαζομένων στις πλατφόρμες
● Για την ενίσχυση της εφαρμογής της αρχής για ίση αμοιβή για ίση εργασία
● Αναθεώρηση οδηγίας για τους επί μακρόν διαμένοντες. Προώθηση τροπολογιών για ίσες ευκαιρίες, ίση μεταχείριση, πρόσβαση στην πληροφορία, την εκπαίδευση, κοινωνική προστασία κ.ά.
● Αναθεώρηση οδηγίας για ενιαία άδεια διαμονής και εργασίας
● Οδηγία για προστασία των εργαζομένων από την έκθεση σε αμίαντο
Μη νομοθετικά κείμενα στα οποία υπήρξε σκιώδης εισηγητής της ομάδας της Ευρωπαϊκής Αριστεράς:
● Δικαίωμα στην αποσύνδεση (ενδεικτικά 9, 10)
● Eπαγγελματική κατάρτιση: διά βίου μάθηση, πρόσβαση στην εκπαίδευση και εργαλεία εκπαίδευσης, εκπαίδευση εντός του χώρου εργασίας και εντός ωραρίου κ.ά.
● Eυρωπαϊκό εξάμηνο (ο κοινωνικός πυλώνας στο επίκεντρο των κοινωνικών, οικονομικών πολιτικών και πολιτικών απασχόλησης)
● Κοινωνική οικονομία
● Οδικός χάρτης για την ψηφιακή δεκαετία
● Ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα
● Ψηφιακό μέλλον της Ευρώπης
● Προστασία Ατόμων με Αναπηρία
● Νέο Ευρωπαϊκό Bauhaus (ενδεικτικά 19, 20) – σκιώδης: Κ. Αρβανίτης
● Πρόσβαση σε επαρκή στέγαση (ενδεικτικά 19, 20)
● Προς μια κοινή ευρωπαϊκή δράση στον τομέα της φροντίδας (11, 17, 18, 20)