Πώς θα ήταν ο πλανήτης μας χωρίς τη ναυτιλία;
Η ναυτιλία, χιλιετίες τώρα, εγγυάται την ομαλή λειτουργία του παγκόσμιου οικοσυστήματος. Εικοσιτέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο, μας παρέχει είδη πρώτης ανάγκης, βασικά αγαθά, ενέργεια… όλα όσα χρειαζόμαστε. Εκατό χιλιάδες εμπορικά πλοία διαπλέουν κάθε στιγμή τους ωκεανούς και γεφυρώνουν κράτη, λαούς, οικονομίες, κουλτούρες, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.
Μια παγκόσμια υποθετική συνθήκη -ένα διεθνές επιστημονικό «πείραμα», θα μπορούσε να πει κανείς- διεξήγαγε η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) για να καταδείξει πώς θα ήταν αν, ξαφνικά, η αόρατη και γι’ αυτό δεδομένη ναυτιλία έλειπε από τη μεγάλη εικόνα. Η ειδική έρευνα της ΕΕΕ, με τίτλο «Shipping moves the world», μέσω συντονισμένης συνεργασίας των διεθνών οργανισμών World Maritime University και United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD), ενημερώνει με τον πλέον εύγλωττο και κατανοητό τρόπο για τη δυναμική και τον αντίκτυπο της ναυτιλίας στην καθημερινότητα των πολιτών του κόσμου.
Η ίδια έρευνα μετουσιώθηκε σε ένα ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΟ βίντεο που απεικονίζει -με τρόπο σχεδόν ανατριχιαστικό- τι θα συνέβαινε αν, για οποιοδήποτε λόγο, μια μέρα οι προπέλες απλά σταματούσαν. Ένα βίντεο που πρέπει να δει κάθε άνθρωπος σε αυτό τον πλανήτη, αλλά ειδικά κάθε Έλληνας ώστε να νιώσει περήφανος γιατί, σε έναν κόσμο που αλλάζει, η ναυτιλία των Ελλήνων πρωτοστατεί και θωρακίζει τη διεθνή ναυτιλία.
Παρουσιάζοντας -για πρώτη φορά, στο πλαίσιο της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης Ποσειδώνια 2024- το βίντεο που κόβει την ανάσα, η Πρόεδρος της ΕΕΕ, Μελίνα Τραυλού, αποκάλυψε και το όραμα πίσω από τη σύλληψη του project: Να αποδοθεί δικαιοσύνη και φόρος τιμής προς τους ανθρώπους στη ναυτιλία, στη θάλασσα, που είναι αόρατοι στη γη, γιατί 365 ημέρες το χρόνο, 24 ώρες το 24ώρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, κάθε ώρα, κάθε λεπτό έχουν μία και μόνο αποστολή: τα πλοία να ενώνουν τη γη ολόκληρη.
Αναλυτικά, η κυρία Τραυλού τόνισε: «Το “επιχειρείν” στη θάλασσα είναι τρόπος ζωής, είναι ευθύνη πολυεπίπεδη, συνεχώς μεταβαλλόμενη, απαιτητική, αδιάλειπτη, χωρίς σύνορα, χωρίς ωράρια, χωρίς γιορτές και σχόλες. Μα, πάνω από όλα, είναι μια ευθύνη που, παρότι αναλαμβάνει και την ευθύνη όλων των άλλων επιχειρηματικών κλάδων και το έργο που παράγει η ναυτιλία είναι οικουμενικό, δε γίνεται αντιληπτή. Και αυτό δεν είναι δίκαιο. Δεν είναι δίκαιο για τους ανθρώπους στη ναυτιλία, στη θάλασσα, που είναι αόρατοι στη γη, γιατί 365 ημέρες το χρόνο, 24 ώρες το 24ώρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, κάθε ώρα, κάθε λεπτό έχουν μία και μόνο αποστολή: τα πλοία να ενώνουν τη γη ολόκληρη. Για αυτό ακριβώς διεξαγάγαμε αυτή την έρευνα. Ως φόρο τιμής στους ανθρώπους της θάλασσας, της ναυτιλίας, στους ανθρώπους μας. Είναι ιστορική μας ευθύνη ως έθνος ναυτικό και ως ηγέτιδα ναυτική δύναμη παγκόσμια, να ενημερώνουμε τους θεσμούς, αλλά και τους πολίτες του κόσμου για την προσφορά της ναυτιλίας στην ανθρωπότητα. Η ναυτιλία και ειδικότερα η Ναυτιλία των Ελλήνων είναι οι άνθρωποί της».
Στη διάρκεια της ειδικής εκδήλωσης της ΕΕΕ, το βίντεο-ντοκουμέντο παρουσίασε ο Καθηγητής Ναυτικού Δικαίου και Ναυτιλιακής Πολιτικής, World Maritime University (WMU), Γεώργιος Θεοχαρίδης.
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ ΤΗΣ ΕΕΕ ΕΔΩ:
Ο πλανήτης Γη, το σπίτι μας.
Πάνω από το 70% της επιφάνειάς του καλύπτεται από νερό.
Πάνω από το 80% του παγκόσμιου εμπορίου μεταφέρεται καθημερινά από τη ναυτιλία.
Περισσότερα από 8 στα 10 αντικείμενα γύρω μας μεταφέρονται με πλοία.
Πώς θα ήταν, όμως, ο πλανήτης μας χωρίς τη ναυτιλία;
Ημέρα 1η.
Τα πλοία ακινητοποιούνται.
Τα νέα διαδίδονται ταχύτατα.
Ο κόσμος βρίσκεται σε σοκ.
Ψυχολογική, χρηματιστηριακή, χρηματοπιστωτική, οικονομική αβεβαιότητα εξαπλώνεται παγκόσμια.
Ημέρα 7η.
Η μετακίνηση αγαθών διακόπτεται.
Άλλα λιμάνια γεμίζουν ανεξέλεγκτα. Και άλλα αρχίζουν να αδειάζουν γρήγορα.
Τα αεροδρόμια και οι σιδηροδρομικοί σταθμοί πλημμυρίζουν από εμπορευματοκιβώτια και φορτία.
Η ζήτηση είναι τεράστια.
Οι πρώτες ελλείψεις εμφανίζονται.
Οι άνθρωποι αγοράζουν ό,τι μπορούν, φοβούμενοι για το μέλλον.
Διατάραξη ισορροπίας εμπορικών κόμβων, διατάραξη της αγοράς και του κανόνα προσφοράς και ζήτησης.
Ανεπιτυχής εύρεση εναλλακτικών συστημάτων μεταφοράς που να είναι ικανά σε χωρητικότητα, οικονομικά προσιτά και αποδοτικά, περιβαλλοντικά βιώσιμα.
Ρήξη της εφοδιαστικής αλυσίδας. Αυτοκίνητα, φορτηγά, ηλεκτρονικός και τεχνολογικός εξοπλισμός, φάρμακα, πρώτες ύλες και βασικά αγαθά αρχίζουν να βρίσκονται σε έλλειψη.
Ημέρα 30η.
Τα καύσιμα εξαντλούνται. Ειδικά στις μη πετρελαιοπαραγωγικές χώρες.
Τεράστιες ουρές φορτηγών δημιουργούνται στα σύνορα μεταξύ χωρών.
Η μεταφορά των αγαθών δυσχεραίνεται.
Το βράδυ, οι πόλεις σβήνουν. Τα αποθέματα ενέργειας δεσμεύονται για ανάγκες ζωτικής σημασίας και ασφάλειας: νοσοκομεία, οργανισμούς κοινής ωφέλειας, στρατόπεδα.
Διατάραξη της γραμμής παραγωγής τροφίμων και φαρμάκων λόγω έλλειψης πρώτων υλών.
Αύξηση τιμών.
Μερική κατάρρευση οικονομιών κρατών.
Κοινωνική ανασφάλεια.
Λήψη ειδικών μέτρων επίταξης για αερομεταφορές, σιδηροδρόμους, στρατό, υγειονομικό σύστημα.
Ημέρα 90η.
Τα αεροπλάνα καθηλώνονται. Όλες οι πτήσεις ακυρώνονται.
Τα τρένα σταματούν.
Οι άνθρωποι εγκλωβίζονται.
Οι οικογένειες χωρίζονται.
Οι κύκλοι της σποράς κλείνουν.
Οι πρώτες ύλες σπανίζουν.
Έκρηξη τιμών σε όλον τον πλανήτη.
Οι άνθρωποι μένουν χωρίς πρόσβαση σε βασικά αγαθά.
Το κοινωνικό κράτος κάνει ό,τι μπορεί.
Χώρες, κοινωνίες απομονώνονται. Καταρρέουν.
Η ανθρωπότητα δοκιμάζεται. Εξεγείρεται.
Μόλις παρακολουθήσαμε μια παγκόσμια υποθετική συνθήκη.
Η ναυτιλία, χιλιετίες τώρα, εγγυάται την ομαλή λειτουργία του παγκόσμιου οικοσυστήματος. Εικοσιτέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο, μας παρέχει είδη πρώτης ανάγκης, βασικά αγαθά, ενέργεια, όλα όσα χρειαζόμαστε. Εκατό χιλιάδες εμπορικά πλοία διαπλέουν τους ωκεανούς και γεφυρώνουν κράτη, λαούς, οικονομίες, κουλτούρες κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.
Σ’ έναν κόσμο που αλλάζει, η ναυτιλία των Ελλήνων πρωτοστατεί και θωρακίζει τη διεθνή ναυτιλία. Τη σταθερά που ενώνει την ανθρωπότητα. Ποντοπόρος. Πρωτοπόρος. Ηγέτιδα.