Στ. Καφούνης: Το λιανικό εμπόριο σε κίνδυνο – Να κλείσει η κερκόπορτα της Ε.Ε

Σημαντικές είναι οι ζημιές που υφίσταται το ελληνικό εμπόριο λόγω της ανεξέλεγκτης επέκτασης των ασιατικών ηλεκτρονικών πλατφορμών.

Αυτό επεσήμανε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου με θέμα «Ασιατικές πλατφόρμες Ηλεκτρονικού εμπορίου: Πως θα αποτραπεί η «άλωση» της ευρωπαϊκής αγοράς – Ώρα ευθύνης για την Ε.Ε.». Η εκδήλωση διοργανώθηκε από την ΕΣΕΕ και την EuroCommerce, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στην Αθήνα.

Κατά την παρουσίαση, δημοσιοποιήθηκαν νέα στοιχεία της ΕΣΕΕ που δείχνουν τις αρνητικές συνέπειες του άνισου ανταγωνισμού εις βάρος των ελληνικών και ευρωπαϊκών επιχειρήσεων. Παράλληλα, παρουσιάστηκαν προτάσεις πολιτικής ενόψει του προσεχούς ECOFIN στις 20 Ιουνίου 2025.

Καφούνης: Δεν ζητάμε να κλείσει η πόρτα της Ευρώπης στο διεθνές εμπόριο,  αλλά η “κερκόπορτα” του αθέμιτου ανταγωνισμού.

Ο κ. Καφούνης εξήγησε ότι ο ετήσιος τζίρος των ασιατικών πλατφορμών στην Ελλάδα φτάνει τα 529 εκατ. ευρώ, δηλαδή σχεδόν το 18% της εγχώριας αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου. Με απλά λόγια, περίπου 1 στα 5 ευρώ από τις online αγορές καταλήγει σε κινεζικές πλατφόρμες. Αν συνεχιστεί αυτή η τάση, οι επιπτώσεις θα είναι εξαιρετικά σοβαρές.

Πιο συγκεκριμένα ο Στ. Καφούνης είπε:

«Δεν ζητάμε να κλείσει η πόρτα της Ευρώπης στο διεθνές εμπόριο,  αλλά η “κερκόπορτα” του αθέμιτου ανταγωνισμού. Το 1 στα 5 ευρώ στη χώρα μας στο ηλεκτρονικό εμπόριο κατέληξε στα δύο κινέζικα μεγαθήρια του ecommerce. Με ευθύνη, δυστυχώς, της ίδιας της Ε.Ε βρίσκεται  σε πλήρη εξέλιξη το σχέδιο «άλωσης» της ευρωπαϊκής και της ελληνικής αγοράς. Χρειαζόμαστε χωρίς καμία καθυστέρηση έναν μηχανισμό ουσιαστικού ελέγχου, υποχρεωτικής συμμόρφωσης και σαφούς ευθύνης για όλους. Η Ενιαία Αγορά δεν μπορεί πλέον να λειτουργεί με δύο μέτρα και δύο σταθμά. Η βασική «ανορθογραφία» που πρέπει να αλλάξει άμεσα είναι ο κανονισμός de minimis που επιτρέπει σε αυτό τον ορυμαγδό από πακέτα αξίας έως 150 ευρώ να φθάνουν από τις ασιατικές πλατφόρμες ανεξέλεγκτα και αδασμολόγητα στα ευρωπαϊκά και τα ελληνικά νοικοκυριά και μάλιστα με προϊόντα αμφίβολης ποιότητας. Ο σχεδιασμός τριετίας για τις αναγκαίες αλλαγές δείχνει ότι η Κομισιόν συνεχίζει να υποεκτιμά την μεγάλη απειλή ακόμη και για κλείσιμο χιλιάδων ευρωπαϊκών εμπορικών επιχειρήσεων και ανάλογες απώλειες σε θέσεις εργασίας. Η ΕΣΕΕ μαζί με τη EuroCommerce υπερασπίζεται τη φορολογική δικαιοσύνη, την ασφάλεια των καταναλωτών και την αξιοπιστία των ευρωπαϊκών θεσμών».

Οι οικονομικές συνέπειες περιλαμβάνουν:

  • Απώλεια 50 εκατ. ευρώ ετησίως από τελωνειακούς δασμούς.

  • Σημαντικές απώλειες από ασφαλιστικές εισφορές, ΦΠΑ και λοιπούς φόρους.

  • Συνολική απώλεια κρατικών εσόδων περίπου 200 εκατ. ευρώ ετησίως.

  • Ισχυρό πλήγμα στο λιανεμπόριο, μεγαλύτερο και από την επιβάρυνση του τέλους επιτηδεύματος.

Αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, ο πρόεδρος προειδοποίησε για λουκέτα σε επιχειρήσεις και απώλεια θέσεων εργασίας.

Κρίσιμη η κατάσταση για το ευρωπαϊκό εμπόριο

Από την πλευρά της, η γενική διευθύντρια της EuroCommerce, Christel Delberghe, τόνισε ότι το πρόβλημα έχει διογκωθεί μετά την αυστηροποίηση της αμερικανικής πολιτικής απέναντι στις ασιατικές επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα πολλές από αυτές να στραφούν στην ευρωπαϊκή αγορά. Πλατφόρμες όπως η TEMU γνώρισαν ραγδαία άνοδο.

Αναλυτικά η Christel Delberghe είπε τα εξής:

«Το ευρωπαϊκό λιανικό εμπόριο αντιμετωπίζει μια υπαρξιακή πρόκληση με δυνητικά δραματικές συνέπειες. Τα προϊόντα που πωλούνται μέσω ασιατικών πλατφορμών είναι συχνά μη συμμορφούμενα, επικίνδυνα και η προώθησή τους στους καταναλωτές είναι παραπλανητική. Η φοροδιαφυγή, οι παραβιάσεις δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και η μη εξουσιοδοτημένη επεξεργασία δεδομένων είναι ευρέως διαδεδομένες, δημιουργώντας μια διαρθρωτική ανισορροπία. Οι αρχές της ΕΕ μπορούν να δράσουν μόνο εντός της δικαιοδοσίας τους, αφήνοντας τους πωλητές από το εξωτερικό —ιδίως τις μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες— κατά βάση ανεξέλεγκτους. Την ίδια στιγμή, οι ευρωπαϊκές εμπορικές επιχειρήσεις επωμίζονται πλήρως το κόστος της συμμόρφωσης, ενώ χάνουν μερίδιο αγοράς. Χωρίς ταχεία και συντονισμένη δράση, η ΕΕ διατρέχει τον κίνδυνο να υπονομεύσει τις ίδιες της τις επιχειρήσεις και να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια των καταναλωτών».

Christel Delberghe: Το ευρωπαϊκό λιανικό εμπόριο αντιμετωπίζει μια υπαρξιακή πρόκληση με δυνητικά δραματικές συνέπειες.

Σοκαριστικά είναι και τα στατιστικά:

  • Το 2024 στάλθηκαν στην Ε.Ε. 4,6 δισ. πακέτα από την Κίνα, ενώ για το 2025 προβλέπονται 6 δισ.

  • Οι επιχειρήσεις αυτές συχνά δεν συμμορφώνονται με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, δημιουργώντας αθέμιτο ανταγωνισμό.

Η ανάγκη για άμεση δράση είναι επιτακτική. Συζητούνται ήδη αλλαγές στην ευρωπαϊκή τελωνειακή πολιτική, εντατικοποίηση των ελέγχων και αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. Επίσης, εξετάζεται η συνεργασία με οργανισμούς όπως η ΕΣΕΕ για την ενίσχυση της τοπικής προμήθειας (territorial sourcing).

Ένα ακόμα πρόβλημα είναι η καταστρατήγηση γεωγραφικών περιορισμών εντός Ε.Ε., με πολυεθνικές να διατηρούν τεχνητά υψηλές τιμές και να κατακερματίζουν την εσωτερική αγορά.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει υπολογίσει ότι αυτές οι πρακτικές κοστίζουν στους Ευρωπαίους καταναλωτές 14 δισ. ευρώ τον χρόνο και δυσχεραίνουν την ενοποίηση της αγοράς.

Κ. Μουσουρούλης: Όχι σε εμπόριο δύο ταχυτήτων στην Ευρώπη

Ο επικεφαλής Διεθνών Σχέσεων της ΕΣΕΕ, Κωστής Μουσουρούλης, έκανε λόγο για σοβαρή υπονόμευση της ευρωπαϊκής παραγωγής. Υποστήριξε ότι απαιτούνται στοχευμένες ρυθμίσεις για τον έλεγχο των εισαγόμενων προϊόντων, πριν φτάσουν στην αγορά.

«Συζητάμε για την ανησυχητική λεηλασία της παραγωγικής βάσης της Ευρώπης. Δεν είναι δυνατόν η ευρωπαϊκή αγορά να λειτουργεί με δύο μέτρα και δύο σταθμά, καθώς αυτό δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό και αδικίες. Πρόκειται για τη σκοτεινή πλευρά του εμπορίου που πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα», είπε χαρακτηριστικά.

Μουσουρούλης: Συζητάμε για την ανησυχητική λεηλασία της παραγωγικής βάσης της Ευρώπης.

Μεταξύ των μέτρων που εξετάζονται είναι:

  • Η κατάργηση της απαλλαγής ΦΠΑ για αγορές κάτω των 150 ευρώ.

  • Η επιβολή ΦΠΑ από το πρώτο ευρώ.

Αυτές οι παρεμβάσεις θα μπορούσαν να αποφέρουν πάνω από 1 δισ. ευρώ σε δασμούς και να μειώσουν το φαινόμενο της φοροδιαφυγής, προστατεύοντας τον δίκαιο ανταγωνισμό.

Η έρευνα σε πίνακες και διαγράμματα

Δείτε αναλυτικά την έρευνα ΕΔΩ