Επαναφέρει ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, το ζήτημα του αναφαίρετου δικαιώματος της Ελλάδας για επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 μίλια, ενώ τονίζει με έμφαση, αναφερόμενος στα νησιά του Αιγαίου, πως ό,τι απειλείται δεν αποστρατιωτικοποιείται.
Σημειώνει ότι η Ελλάδα προσέρχεται με καλή διάθεση στις συζητήσεις για τα μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης προσθέτοντας ότι αναμένει το ίδιο και από την άλλη πλευρά. Τονίζει ότι με την ολοκλήρωση του προγράμματος αναβάθμισης των F-16 η Ελλάδα θα έχει μία διαφορετική -και πολύ μεγαλύτερης αποτρεπτικής ισχύος- Πολεμική Αεροπορία, ανοίγοντας νέες δυνατότητες στην αμυντική μας βιομηχανία. Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι με την υλοποίηση της νέας αμυντικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ διασφαλίζονται η ειρήνη, η ασφάλεια και η σταθερότητα στην περιοχή.
Κύριε υπουργέ, η προκλητικότητα της Τουρκίας συνεχίζεται με δηλώσεις αμφισβήτησης της υφαλοκρηπίδας των νησιών και με αναφορές σε αποστρατιωτικοποίηση νησιών. Πώς απαντά η χώρα μας σε όλα αυτά;
Η Ελλάδα αποτελεί τον αδιαμφισβήτητο πυλώνα ειρήνης, ασφάλειας και σταθερότητας τόσο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη όσο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Αυτό δεν είναι ένα ρητορικό αξίωμα αλλά μια πραγματικότητα που δέχονται ολοένα και περισσότεροι συνομιλητές μας στην Ευρωπαϊκή Ενωση, στο ΝΑΤΟ, αλλά και σε ευρύτερο επίπεδο. Δεν αμφισβητούμε, δεν διεκδικούμε, δεν προσβάλλουμε το διεθνώς αποδεκτό status quo, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί από το Διεθνές Δίκαιο, σε αντίθεση με την Τουρκία που δεν θέλει να αντιληφθεί πως απέναντι στις διαθέσεις καλής γειτονίας δεν μπορεί να συμπεριφέρεται ως ταραχοποιός και αναθεωρήτρια.
Η θέση μας είναι ξεκάθαρη: «Ο,τι απειλείται δεν αποστρατιωτικοποιείται». Οπως ορίζει το άρθρο 51 της Χάρτας των Ηνωμένων Εθνών περί νόμιμης άμυνας, σε περίπτωση απειλής στρεφομένης κατά των νησιών ή οποιουδήποτε άλλου μέρους της επικράτειας μιας χώρας. Η νόμιμη άμυνα, ένα από τα σπουδαιότερα δικαιώματα της διεθνούς έννομης τάξεως, έχει χαρακτήρα αναγκαστικού δικαίου και με την ιδιότητα αυτή έχει αυξημένη νομική ισχύ και υπερισχύει όλων των άλλων διεθνών κανόνων. Αυτό είναι το πλαίσιο που υποχρεώνει και νομιμοποιεί την Ελλάδα να προβεί στη λήψη όλων των αναγκαίων προληπτικών αμυντικών μέτρων προκειμένου να προστατεύσει τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου.
Η ελληνική πλευρά μιλά με ρεαλισμό και με τα δεδομένα της σημερινής εποχής, χωρίς να αναζητεί ιστορικά οράματα και μεγαλοϊδεατισμούς. Επομένως, θα πρέπει να αναφέρουμε σε κάθε ενδιαφερόμενο πως η δυνατότητα επέκτασης των χωρικών υδάτων από τα 6 έως στα 12 ναυτικά μίλια αποτελεί νόμιμο δικαίωμα της Ελλάδας, το οποίο μπορεί να ασκηθεί χωρίς καμία προϋπόθεση, όπως αναφέρεται στο άρθρο 3 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας. Το γεγονός ότι δεν έχει ασκηθεί αυτό το δικαίωμα δεν σημαίνει πως έχει απεμποληθεί…
Τι σημαίνει στην πράξη η «ψύχραιμη αυτοπεποίθηση» για την οποία μιλά η Ελλάδα;
Η σοβαρότητα, οι χαμηλοί τόνοι και η διάθεση για συνεννόηση αποτελούν τα χαρακτηριστικά της κυβέρνησης Μητσοτάκη, η οποία έχει καταφέρει να αλλάξει την εικόνα της πατρίδας μας σε διεθνές επίπεδο μέσα σε ελάχιστο χρόνο. Αυτή είναι η «ψύχραιμη αυτοπεποίθηση», χάρη στην οποία διατηρούμε διαύλους επικοινωνίας με όλους τους δυνατούς παίκτες στην περιοχή, επιβεβαιώσαμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη στρατηγικού χαρακτήρα αμυντική συνεργασία μας με τις Ηνωμένες Πολιτείες, τις εξαιρετικές σχέσεις που έχουμε αναπτύξει με τη Γαλλική Δημοκρατία, αλλά και την πολυεπίπεδη συνεργασία μας με την Κύπρο, το Ισραήλ και την Αίγυπτο.
Παράλληλα, έχουμε επιστρέψει δυναμικά τόσο στα θεσμικά και πολιτικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του ΝΑΤΟ με προτάσεις, παρεμβάσεις και δυναμική παρουσία για να προωθήσουμε και να εγγυηθούμε τα κυριαρχικά δικαιώματα και τα ζωτικά συμφέροντα του ελληνικού λαού. Θέλουμε να απαλείψουμε τα κενά και τις παραλείψεις που έγιναν από τον Ιανουάριο του 2015 έως τον Ιούλιο του 2019, με καθαρό πνεύμα, χωρίς ιδεοληψίες και, όπως επισήμανε και ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης την Πέμπτη στη Βουλή, με διάθεση πολιτικής συναίνεσης. Είμαστε μια κυβέρνηση που απευθύνεται σε όλους τους Ελληνες, χωρίς να είναι δεδομένη σε κανένα αλλά να αντιμετωπίζεται ως ένας σοβαρός πυλώνας ειρήνης και ασφάλειας.
Μέσα σε αυτό το κλίμα μπορούν να προχωρήσουν συζητήσεις για Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης, όπως είχε συμφωνηθεί τον περασμένο Σεπτέμβριο στη Νέα Υόρκη;
Κατά την πρόσφατη συνάντησή μου με τον Τούρκο υπουργό Αμυνας, τον κ. Χουλουσί Ακάρ, στο περιθώριο της τελευταίας Υπουργικής Συνόδου του ΝΑΤΟ έγινε συζήτηση σχετικώς με τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης. Συμφωνήσαμε να παραμένει ανοιχτό το κανάλι επικοινωνίας μεταξύ μας, ενώ συμφωνήσαμε στην επανεκκίνηση του διαλόγου για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (ΜΟΕ).
Οι συζητήσεις για τα ΜΟΕ αποτελούν θετική ενέργεια, ωστόσο δεν μπορούμε να ελπίζουμε σε βάσιμες προοπτικές οικοδόμησης εμπιστοσύνης με το γενικότερο κλίμα έντασης που επικρατεί στην περιοχή εξ υπαιτιότητος κυρίως της Τουρκίας. Οσο υπάρχει κλίμα αναθεωρητισμού και έντασης, τα ΜΟΕ καθίστανται ανούσια σαν να είναι κενό γράμμα. Εχουμε καλή διάθεση και την ίδια αναμένουμε.
Δεδομένης της συνεχιζόμενης προκλητικότητας της Τουρκίας, ανησυχείτε για «θερμό επεισόδιο»;
Δεν πρόκειται για ένα ζήτημα «προσωπικής ανησυχίας», αλλά για τις διαδικασίες, την αποστολή και το βασικό καθήκον των Ενόπλων Δυνάμεων. Η στρατιωτική ηγεσία και τα στελέχη του Στρατεύματος υπερβάλλουν εαυτούς παρέχοντας αίσθημα ασφάλειας στον ελληνικό λαό, παρέχοντας εγγυήσεις για την εθνική ανεξαρτησία και κυριαρχία της χώρας μας. Στο πλαίσιο του ευρύτερου αμυντικού σχεδιασμού συμπεριλαμβάνονται ποικίλα σενάρια, μεταξύ των οποίων είναι κι αυτό της πιθανής εμπλοκής. Αυτό δεν σημαίνει ότι οπωσδήποτε θα αντιμετωπίσουμε μια δύσκολη περίπτωση. Οσο υπάρχουν ανοιχτοί δίαυλοι επικοινωνίας και καλή διάθεση υπάρχει πεδίο για διπλωματικές ενέργειες. Εμείς, όμως, οφείλουμε να είμαστε έτοιμοι «διά παν ενδεχόμενον».
*Συνέντευξη στον Ελεύθερο Τύπο.