«Η κυβέρνηση όλο αυτό το διάστημα αρνείται την πρόταση μας να κάνει μαζικά διαγνωστικά τεστ τόσο για το ιατρονοσηλευτικό προσωπικό, όσο και για τους πολίτες, όπως γίνεται σε άλλες χώρες όπως και η επίταξη ιδιωτικών κλινών ΜΕΘ» τόνισε ο πρώην αν. υπουργός Υγείας, Παύλος Πολάκης, μιλώντας στο tvxs.gr.
Υπογράμμισε δε, ότι η κυβέρνηση δεν ενδιαφέρεται να επενδύσει σε ένα καλά οργανωμένο δημόσιο Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Ο κ. Πολάκης, καλεί τον πρωθυπουργό να μην υποκύψει στις πιέσεις μεγαλοξενοδόχων, για άρση των μέτρων, γιατί αυτό θα σημαίνει επιδείνωση της κρίσης. Δηλώνει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έκανε ποτέ στην κρίση αυτή, την προσφιλή στην ΝΔ αντιπολίτευση «νεκροφιλίας», στην οποία επιδόθηκε στις τραγικές περιπτώσεις στη Μάνδρα και το Μάτι, γι’αυτό βάζει πλάτη στην αντιμετώπιση της πανδημίας, αλλά όχι στο «επιτελικό κράτος της μάσας και των κολλητών».
Τέλος, εκτιμά ότι «Ο Μητσοτάκης, θα επιχειρήσει να ολοκληρώσει το σχέδιο Παπαδήμου – Σαμαρά στα εργασιακά και την οικονομία με αφορμή την πανδημία, με το «ξεκαθάρισμα» στο χώρο της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας προς όφελος της μεγάλης!» και εξηγεί τι δεν έχει γίνει καλά από τη μεριά του ΣΥΡΙΖΑ, στο κομμάτι της επικοινωνίας.
Η συνέντευξη του Παύλου Πολάκη:
Κατά κοινή ομολογία, η κυβέρνηση πήρε έγκαιρα μέτρα όσον αφορά το κλείσιμο των σχολείων για παράδειγμα και τον περιορισμό μας στα σπίτια. Είναι αυτός ο λόγος που δεν έχουμε μεγάλο αριθμό κρουσμάτων και θανάτων;
Πράγματι η κυβέρνηση πήρε έγκαιρα αυτά τα πρώτα και βασικά μέτρα φυσικής απόστασης και κοινωνικής απομόνωσης. Αυτό, στο κρίσιμο αρχικό στάδιο συνέβαλλε αποφασιστικά στην μη απότομη άνοδο της επιδημιολογικής καμπύλης. Παρόλα αυτά η χώρα βρίσκεται ψηλά στον σχετικό κατάλογο κατάταξης με βάση τα κρούσματα, που είναι εκείνος των χωρών της Αν. Ευρώπης και των Βαλκανίων. Και να μην ξεχνάμε την σημαντική και επικίνδυνη καθυστέρηση, που με ιδεοληπτικό και φοβικό τρόπο, επέδειξε η κυβέρνηση απέναντι στην στάση της Εκκλησίας. Να μην ξεχνάμε ότι υπήρξαν Υπουργοί που στην κρίσιμη αρχική περίοδο δήλωναν προκλητικά στα ΜΜΕ «εγώ τώρα πάω να μεταλάβω…». Στην πορεία βέβαια, η μη ραγδαία αύξηση των αριθμών κρουσμάτων και θανάτων αποτελεί επίτευγμα κυρίως μιας πρωτόγνωρης για τη χώρα μας κοινωνικής αντίδρασης αυτοπεριορισμού των πολλών και φτωχότερων της χώρας μας, που είναι και οι ίδιοι που θα κληθούν να πληρώσουν την οικονομική κρίση μετά την πανδημία!
Ποια είναι η πρόβλεψη σας για την εξέλιξη; Ποιες είναι οι πιθανότητες να αποφύγει η χώρα μας μια ανησυχητική αύξηση των κρουσμάτων και των θανάτων;
Οι κυβερνώντες, τα συστημικά ΜΜΕ, αλλά και η ομάδα που κάθε μέρα στις 6.00 μμ μας ενημερώνει αρμοδίως, επιμένουν συντονισμένα, ότι το μεγάλο όπλο μας απέναντι στην πανδημία είναι η «ατομική ευθύνη», ο περιορισμός και ο εγκλεισμός. Ισχύει σε μεγάλο βαθμό, αλλά δεν είναι όλη η αλήθεια. Σήμερα πια, όλοι συνειδητοποιούν ότι το ουσιαστικό, μόνιμο και σταθερό μας όπλο απέναντι σ’ αυτή την επιδημία και σε κάθε άλλη υγειονομική κρίση που μπορεί να προκύψει στο μέλλον, είναι ένα σύγχρονο και ικανό δημόσιο σύστημα υγείας που θα παρέχει δωρεάν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες υγείας σε όλους ανεξαιρέτως. Αυτό, προσπαθούν να ακούγεται όσο γίνεται λιγότερο, αφού δεν συνάδει με τον τρόπο που πολιτεύτηκαν μέχρι σήμερα και κυρίως, όσο λέγεται υπενθυμίζει τις μεγάλες ευθύνες που έχουν όσοι μας κυβέρνησαν μέχρι το 2015 για την συνεχή και σταθερή υποβάθμιση του δημόσιου συστήματος υγείας. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αυτό που πρόλαβε να κάνει ήταν να σταματήσει την κατάρρευση και να ενισχύσει τους βασικούς τομείς του συστήματος σε προσωπικό, υποδομές και εξοπλισμό για να συνεχίσει να λειτουργεί και να προσφέρει. Δοθέντων αυτών, η απάντηση στο ερώτημά σας είναι, ότι οι πιθανότητες να τα καταφέρουμε ισούνται με τις πιθανότητες να συνεχίσουν οι συμπολίτες να έχουν την ίδια θετική κοινωνική αντίδραση.
Έχετε πει ότι ως αξιωματική αντιπολίτευση, βάλατε πλάτη σε μια σειρά από ζητήματα. Ποια ήταν αυτά;
Ο ΣΥΡΙΖΑ σαν αξιωματική αντιπολίτευση στάθηκε και συνεχίζει να στέκεται, με τον πιο υπεύθυνο τρόπο που έχει να επιδείξει η εγχώρια πολιτική σκηνή από τη Μεταπολίτευση ως σήμερα. Άλλωστε από την πρώτη μέρα της κρίσης, ο Αλέξης Τσίπρας διέθεσε την οργάνωση, τα στελέχη και το επιστημονικό δυναμικό του ΣΥΡΙΖΑ στην κοινή αυτή υπόθεση και μάχη για τον λαό μας. Προσωπικά εγώ, είχα την ευκαιρία να συναντηθώ δύο φορές με την ηγεσία του υπουργείου Υγείας και να επικοινωνήσω κι άλλες φορές μαζί της, για την μεταφορά εμπειρίας και διεξοδικών προτάσεων. Προσφέρθηκα μάλιστα προσωπικά, να συμβάλλω εθελοντικά σε έναν κρίσιμο τομέα, αυτόν που διαχειρίζεται τις ΜΕΘ στο δημόσιο σύστημα, που επειδή ο φορέας διαχείρισης αυτός ήταν δική μου πρωτοβουλία ως αν. Υπουργός Υγείας, γνωρίζω κάθε πτυχή του και κάθε πιθανή διαθέσιμη πηγή.
Επιπλέον υπενθυμίζω, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έκανε ποτέ στην κρίση αυτή την προσφιλή στην ΝΔ αντιπολίτευση «νεκροφιλίας», στην οποία επιδόθηκε στις τραγικές περιπτώσεις στη Μάνδρα και το Μάτι όταν κυβερνούσαμε εμείς. Επιδείξαμε ευθύνη απέναντι στην πατρίδα και τον λαό αυτές τις δύσκολες ώρες. Το να είμαστε όμως συνειδητά συναινετικοί δεν σημαίνει ότι πρέπει να μείνουμε βουβοί ή να αφήνουμε να γίνονται σκάνδαλα και να ακούγονται ψέματα. Για παράδειγμα, ο Υπουργός Οικονομικών, κατά την πρόσφατη παρέμβαση του στη Βουλή είπε πολλά ψέματα και δεν επέδειξε τη σοβαρότητα που απαιτούν οι δύσκολες καταστάσεις που ζούμε: ο κ. Σταϊκούρας αναφερόμενος στα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας είπε ψευδώς, ότι η κυβέρνηση της ΝΔ κατάφερε να μας βάλει στο QE, ενώ «με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ήμασταν αποκλεισμένοι από αυτό το πρόγραμμα από το 2015».
Η αλήθεια βέβαια είναι ότι η χώρα το 2015 είχε άδεια ταμεία και μη βιώσιμο χρέος. Γι’ αυτό και τον καλέσαμε να καταθέσει άμεσα τα επίσημα στοιχεία για το τι διαθέσιμα άφησε η ΝΔ τον Γενάρη του 2015. Η αλήθεια επίσης είναι ότι αν η πανδημία δεν είχε χτυπήσει τη χώρα φέτος τον Μάρτη, αλλά τον Μάρτη του 2015, θα είχε χρεοκοπήσει άμεσα η χώρα με αποκλειστική ευθύνη της ΝΔ. Πώς να βάλει πλάτη όμως κανείς, όσο καλοπροαίρετος και να ‘ναι, όταν κάποιοι μέσα στον πανικό και την αποδιοργάνωση της κοινωνικής και οικονομικής κατάστασης που έχουν επιφέρει τα περιοριστικά μέτρα για την πανδημία, συνεχίζουν προκλητικά να οργανώνουν το «επιτελικό κράτος της μάσας και των κολλητών» νομίζοντας πως δεν θα τους πάρει κανείς χαμπάρι!
Δείτε τα όργια που γίνονται στο Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής (αυτό που κατάργησαν και επανασύστησαν), στο οποίο προΐσταται ο κ. Μηταράκης. Εκεί λοιπόν μέσα στην αντάρα της πανδημίας, στις 7 Απριλίου αναθέτουν απευθείας σε τεχνική εταιρεία, να κατασκευάσει δομή φιλοξενίας προσφύγων στη Μαλακάσα έναντι 4,5 εκ. €, με υπογραφή αρμόδιου υπαλλήλου, ο οποίος από το ΦΕΚ διορισμού του φαίνεται να έχει προσληφθεί ως μετακλητός σε θέση διευθυντή, και μάλιστα δύο ημέρες μετά (!) την υπογραφή της παραπάνω ανάθεσης. Με ένα πρόχειρο έλεγχο, θα μπορούσε ο καθένας να δει ότι πρόκειται για ιδιώτη μηχανικό, που η εταιρεία του είχε κατασκευάσει τα γραφεία της ΝΔ στη Συγγρού, ενώ ορίστηκε από τον Σαμαρά Πρόεδρος της «ΠΑΡΑΚΤΙΟ ΜΕΤΩΠΟ Α.Ε» και έχει διατελέσει Γραμματέας της ΔΑΚΕ μηχανικών επί χρόνια.
Προχωράνε όμως και παραπέρα προσλαμβάνοντας οκτώ υπαλλήλους στην δομή που δημιούργησαν, για να αναθέτει δουλειές απευθείας, όταν είναι γνωστό σε όλους και συνταγματικά κατοχυρωμένο, ότι θέσεις μετακλητών επιτρέπεται να συστήνονται μόνο σε πολιτικά γραφεία και όχι σε υπηρεσιακές δομές, γιατί έτσι παραβιάζεται η συνταγματική αρχή (103) περί στελέχωσης των δημοσίων υπηρεσιών από μονίμους, με πολύ προσδιορισμένες εξαιρέσεις… Με τον τρόπο αυτό στήνουν παράνομους μηχανισμούς με μετακλητούς, για να μοιράζουν κρατικό χρήμα σε κολλητούς και φίλους, χωρίς την δυνατότητα για κανέναν έλεγχο και παρακάμπτοντας όλον τον υπηρεσιακό μηχανισμό. Κάθε μέρα «βγαίνει» και κάτι δύσοσμο από τους «αρίστους» του Μητσοτάκη, με την ελπίδα ότι θα τα σκεπάσει όλα η αντάρα και ο πανικός της πανδημίας.
Ποιες προτάσεις σας εισακούστηκαν και ποιες όχι;
Μπροστά στον αιφνιδιασμό της κυβέρνησης από την επίθεση του κορωνοϊού και τις διεθνείς εξελίξεις στο θέμα αυτό, και αφού προηγουμένως είχε ματαιωθεί πολλές φορές στην πράξη από την ιδεοληπτική άρνηση υιοθέτησης των σοβαρών προτάσεων του ΣΥΡΙΖΑ (βλ. μακεδονικό, ελληνοτουρκικά, προσφυγικό-μεταναστευτικό κ.α.), έδειξε στην αρχή της κρίσης να υιοθετεί κάποιες από τις προτάσεις μας. Τέτοιες περιπτώσεις ήταν οι προτάσεις μας για επίταξη ιδιωτικών ΜΕΘ και η δημιουργία νέων στο δημόσιο σύστημα, η χρήση των διαφανών εργαλείων που είχαμε θεσμοθετήσει εμείς για γρήγορες και δίκαιες προσλήψεις προσωπικού, η εισαγωγή των δομών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ) στη μάχη κατά της πανδημίας κ.α.
Στην πορεία βέβαια, υπερίσχυσε η κυβερνητική ιδεοληψία υπέρ του ιδιωτικού τομέα και το νεοφιλελεύθερο πρόγραμμα που επίσημα είχε διακηρύξει προεκλογικά η ΝΔ, με αποτέλεσμα να θολώσουν αυτά τα μέτρα και η πραγματική τους ωφέλεια. Έτσι, εν μέσω κρίσης, η «επίταξη» ιδιωτικών ΜΕΘ μετατράπηκε σε σκανδαλώδη δωράκια σε κλινικάρχες με τον διπλασιασμό της τιμής του ημερήσιου νοσήλειου, ενώ η δημιουργία νέων ΜΕΘ περιλάμβανε την εκμίσθωση (με τι αντίτιμο άραγε;) ολόκληρων ιδιωτικών μονάδων όπως εκείνης στην Ελευσίνα (ATTICA).
Η μεγάλη πλειοψηφία των προσλήψεων γιατρών, νοσηλευτών και λοιπού προσωπικού είναι ακόμα σε επίπεδο υπογραφής της απόφασης, ενώ καμία σκέψη για μόνιμες προσλήψεις προσωπικού δεν περνάει από το μυαλό της κυβέρνησης, ούτε καν η μονιμοποίηση των 4.000 εργαζομένων από το πρόγραμμα του ΟΑΕΔ που προσφέρουν αδιάλειπτα επί 3,5 χρόνια τις υπηρεσίες τους στο δημόσιο σύστημα υγείας και τώρα είναι στην πρώτη γραμμή της μάχης, δουλεύοντας μέσα στην εργασιακή ανασφάλεια. Για να μην αναφερθώ στο γύρισμα της πλάτης στους 800 περίπου εργαζόμενους στον χώρο της Υγείας, από το πρόγραμμα των 5.500 επιστημόνων, που είχαμε εμείς αξιοποιήσει κόντρα στο φαινόμενο brain drain και οι οποίοι στην μεγάλη τους πλειονότητα έχουν απολυθεί ή απολύονται σε λίγες μέρες.
Λες και μέσα σ´ αυτή την κρίση έχουμε την καταστροφική πολυτέλεια να απολύουμε κόσμο από το ΕΣΥ. Όσο δε για την ΠΦΥ (Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας), το Υπουργείο Υγείας με σημαντική καθυστέρηση και μετά από συνεχείς δημόσιες τοποθετήσεις και πιέσεις του ΣΥΡΙΖΑ και του Προέδρου του, ανακοίνωσε επιτέλους ένα σχέδιο για την αξιοποίηση της ΠΦΥ στην αντιμετώπιση της πανδημίας. Ένα σχέδιο που, ενώ ενσωματώνει κάποιες ιδέες και προτάσεις που έχουν κατατεθεί δημόσια από πανεπιστημιακούς, επαγγελματίες υγείας της ΠΦΥ και από το «Παρατηρητήριο Υγείας» του ΣΥΡΙΖΑ, είναι κατώτερο των περιστάσεων γιατί επιμένει στην λογική της έκτακτης και ευκαιριακής χρήσης των δημόσιων δομών ΠΦΥ και των ανθρώπων τους και όχι στην αναβάθμιση του ρόλου της ΠΦΥ στο ΕΣΥ, ειδικά σε μια περίοδο απειλής για τη Δημόσια Υγεία.
Στον τομέα του προσωπικού η κυβέρνηση προχωράει, σε χωρίς σχέδιο μετακινήσεις γενικών γιατρών κυρίως από Κέντρα Υγείας (ΚΥ) και Περιφερειακά Ιατρεία (ΠΙ) σε νοσοκομεία, ενώ για πρώτη φορά προβλέπεται, ότι και προσωπικό των ΤΟΜΥ (Τοπικές Μονάδες Υγείας) θα μετακινηθεί σε ΚΥ. Συνολικά η κυβέρνηση αγνοεί την ΠΦΥ για λόγους ιδεοληπτικούς, αφού ήταν η ΝΔ επί κυβέρνησης Σαμαρά και Υπουργού Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη που έδιωξε σε ένα βράδυ 2.500 ειδικευμένους γιατρούς από τα Πολυιατρεία του ΙΚΑ και αποδιοργάνωσε την ΠΦΥ στα αστικά κέντρα. Είναι επίσης η ΝΔ που πολέμησε τόσο λυσσαλέα τη μεταρρύθμιση που επιχειρήσαμε στην ΠΦΥ, με τον θεσμό του οικογενειακού γιατρού και τις 127 Τοπικές Μονάδες Υγείας (ΤΟΜΥ) που δρομολόγησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν είναι τυχαίο ότι απέναντι στην ανάγκη οργανωμένης εμπλοκής της ΠΦΥ στη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης, η κυβέρνηση μέχρι στιγμής, δεν έχει υλοποιήσει ούτε την εξαγγελία της για μετατροπή των 6 Κέντρων Υγείας του Λεκανοπεδίου σε «μονάδες αναφοράς» για τον κορωνοϊό.
Μια κομβική μας πρόταση την οποία αρνείται όλο αυτό το διάστημα η κυβέρνηση είναι να κάνει μαζικά διαγνωστικά τεστ τόσο για το ιατρονοσηλευτικό προσωπικό όσο και για τους πολίτες, όπως γίνεται σε άλλες χώρες. Την ώρα που ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας τονίζει ότι τα περιοριστικά μέτρα από μόνα τους δεν επαρκούν για την αντιμετώπιση της πανδημίας, η κυβέρνηση αρνείται ακόμα και να προμηθεύσει με εξοπλισμό το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας που μπορεί να κάνει ως 1.000 τεστ την ημέρα, αλλά φροντίζει την ίδια ώρα να πληρώσει 30 εκατ. ευρώ σε ιδιωτικές κλινικές για να μπορούν να κάνουν το τεστ διάγνωσης όσοι έχουν να πληρώσουν. Μια ακόμα σημαντική όμως από τις προτάσεις μας που δεν υιοθετήθηκε ήταν η σχετική με τα αναγκαία υλικά προστασίας του πληθυσμού και των υγειονομικών στα νοσοκομεία αναφοράς.
Υπάρχουν δεκάδες καταγγελίες από όλη την Ελλάδα γιατρών, που αφορούν στην έλλειψη μέσων προστασίας στους υγειονομικούς με αποτέλεσμα να έχουν νοσήσει δεκάδες. Η κυβέρνηση από την άλλη, λέει ότι υπάρχει έλλειψη διεθνώς σε υλικά. Τι θα κάνατε εσείς διαφορετικά;
Πρόκειται ακριβώς για το θέμα που έθιξα τελευταίο στην προηγούμενη ερώτησή σας. Στο διεθνές στερέωμα και ειδικά στην Ευρώπη, είναι γεγονός ότι εξέλιπε η αρχή της αλληλεγγύης και σημειώθηκε ένας σκληρός και αθέμιτος ανταγωνισμός στη διακίνηση και εμπορία αυτών των υλικών. Στη χώρα μας, απέναντι στις σαφείς μας προτροπές για άμεση επίταξη όλου του διαθέσιμου υλικού από τον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και εφαρμογή διατίμησης σε όλα τα υλικά προστασίας που θα προμηθεύει η αγορά στην διάρκεια της κρίσης, ο αρμόδιος Υπουργός Ανάπτυξης (γνωστός και ως «μπουλντοζιέρης του Ελληνικού»), προτίμησε να κρατάει το φανάρι σε μαυραγορίτες και να πειραματίζεται με την ντόπια παραγωγή. Για να μην αναφερθώ σε πρόσφατες εξοργιστικές καταγγελίες, που μέσα σ’ αυτό το αγοραίο και ασύδοτο κλίμα, διοικητής Υγειονομικής Περιφέρειας της χώρας κάνει τώρα λόγω κορωνοϊού απευθείας ανάθεση για μάσκες υψηλής προστασίας με τιμή 20 € την μία (η υψηλότερη τιμή που έχει καταγραφεί πανελλαδικά και συνολικά ποσό ανάθεσης 1,5 εκατομμύριο € για 75.000 μάσκες) σε εταιρεία «συγγενικού» του προσώπου!
Εμείς θα κάναμε τα αυτονόητα στο θέμα αυτό. Είναι απαράδεκτο να αφήνεις τους «στρατιώτες» της πρώτης γραμμής σ’ αυτόν τον πόλεμο απροστάτευτους και χωρίς τα αναγκαία «όπλα» τους. Αντ’ αυτού είδαμε πρόσφατα τον κ. Χρυσοχοΐδη να στέλνει την Αστυνομία να καταστείλει τις δίκαιες αντιδράσεις των υγειονομικών στα νοσοκομεία. Αυτό δεν θα το ξεχάσουν εύκολα οι γιατροί και οι άλλοι εργαζόμενοι στα νοσοκομεία, αλλά και ο κόσμος που το παρακολούθησε από τις τηλεοράσεις !
Στις κινητοποιήσεις τους οι γιατροί ζητούν επίσης άμεση επίταξη των ΜΕΘ. Πόσα κρεβάτια ΜΕΘ έχουμε και πόσα χρειαζόμαστε ώστε να αισθανόμαστε ασφαλείς; Γιατί κατά τη γνώμη σας η κυβέρνηση δεν έχει επιτάξει όλες τις κλίνες;
Από την αρχή της κρίσης είχα αναφερθεί στην ανάγκη για 1.200 κλίνες ΜΕΘ πανελλαδικά, με βάση το κακό σενάριο της πανδημίας για τη χώρα μας, αλλά και τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Είχα μάλιστα εκθέσει, πώς αυτό είναι εφικτό να γίνει με κάποιες ρυθμίσεις στις υπάρχουσες μη ενεργές κλίνες, τις κλινικές που μπορούν να αλλάξουν χρήση στα νοσοκομεία και τη χρήση των Μονάδων Αυξημένης Φροντίδας (ΜΑΦ). Κι ενώ αρχικά η κυβέρνηση έδειχνε να προσπαθεί να υλοποιήσει αυτά που είχα προτείνει, δυστυχώς τα νούμερα που ανακοινώνονται απέχουν κατά πολύ από την πραγματικότητα, με βάση την πληροφόρηση που έχουμε εμείς από τα νοσοκομεία. Ευτυχώς στην Ελλάδα, σε όλο το μέχρι σήμερα διάστημα της κρίσης, η ζήτηση σε κλίνες ΜΕΘ για βαριά ασθενείς με Covid19 δεν υπερέβη τις εκατό (100).
Ποιος είναι ο πραγματικός αριθμός των μόνιμων προσλήψεων στο ΕΣΥ στις οποίες κάνει αναφορά η κυβέρνηση;
Από αυτά που γνωρίζω παρακολουθώντας στενά το θέμα, δεν έχουν μέχρι σήμερα γίνει περισσότερες από 230 προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στο ΕΣΥ, ενώ κι αυτές προέρχονται από προηγούμενες θέσεις που εμείς είχαμε προκηρύξει στο παρελθόν και δεν προλάβαμε να ολοκληρώσουμε. Όπως και να ‘χει όμως είμαστε πολύ μακριά από τις πραγματικές ανάγκες (και για την κρίση της πανδημίας, αλλά και για τις πάγιες απαιτήσεις).
Με αφορμή, τον θάνατο της 42χρονης στο σπίτι της, μετά από εσφαλμένες οδηγίες του ΕΟΔΥ, άνοιξε η συζήτηση για τον κίνδυνο που αντιμετωπίζουν οι ευάλωτες ομάδες αλλά και για το θέμα της βιοηθικής. Θα θυσιαστούν κάποιοι αναγκαστικά κύριε Πολάκη, ή υπάρχει τρόπος να το αποφύγουμε και ποιος είναι αυτός ρεαλιστικά;
Ναι, θα μπορούσαμε τέτοια περιστατικά να τα αποφύγουμε ή τουλάχιστον να κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας για να τα αποφύγουμε. Μάθαμε πρόσφατα ότι ασθενείς που νοσηλεύτηκαν σε νοσοκομεία της χώρας από άλλες αιτίες διαγνώστηκαν ως ασθενείς με Covid19 λίγο πριν καταλήξουν. Άρα η διαγνωστική διαδικασία έχει «μαύρες τρύπες» και ελλείμματα. Αυτά που ανέφερα παραπάνω για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (που η κυβέρνηση δεν βάζει δυνατά στη μάχη) και των διαγνωστικών τεστ (που η κυβέρνηση αρνείται να παράσχει ευρέως), θα μπορούσαν να ελαχιστοποιήσουν τέτοιες περιπτώσεις.
Ο κος Μητσοτάκης άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για δεύτερο κύμα κορωναϊού το φθινόπωρο. Συμφωνείτε; Θα μπορούσαμε να το αποφύγουμε;
Δεν το λέει μόνο ο Μητσοτάκης αυτό. Πρόκειται για ανοιχτό ενδεχόμενο στο οποίο αναφέρεται όλη η επιστημονική κοινότητα, με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα και την αχαρτογράφητη πορεία του νέου κορωνοϊού. Σε τέτοια περίπτωση κατά τη γνώμη μου θα υπάρχει λογικά φαρμακευτική αντιμετώπιση και η κατάσταση θα είναι καλύτερη. Μπροστά σ’ αυτό το ενδεχόμενο η κυβέρνηση οφείλει να έχει θωρακίσει αποφασιστικά μέχρι τον Σεπτέμβριο το δημόσιο σύστημα Υγείας, χωρίς δικαιολογίες, αστερίσκους και περιστροφές. Δεν φτάσαμε όμως ακόμα εκεί. Ο κ. Μητσοτάκης θα πρέπει τώρα, να συντονίσει τις πολιτικές κινήσεις του σε συνεργασία με τους επιστήμονες, προκειμένου η ενδεχόμενη σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων να μην μας οδηγήσει σε ένα δεύτερο κύμα πολύ πριν το φθινόπωρο. Πιθανές πιέσεις από μεγάλους τουριστικούς ομίλους και άλλα μεγάλα συμφέροντα δεν πρέπει να διαμορφώσουν κλίμα βιαστικών και ανεύθυνων βημάτων. Και ο βίος και η πολιτεία της ΝΔ και των «αρίστων» της δεν αποτελεί εγγύηση απέναντι σε παρόμοιες πιέσεις…
Έχετε ασκήσει έντονη κριτική στη μονοφωνία των ΜΜΕ υπέρ της κυβέρνησης. Πρόσφατα ακούσαμε δημοσιογράφους που επαινούσαν πριν λίγες μέρες τους γιατρούς του ΕΣΥ, να μιλούν απαξιωτικά για «συνδικαλιστές». Μπορεί η κριτική σας να είναι σωστή, ωστόσο ο ΣΥΡΙΖΑ έχει εξαντλήσει κατά τη γνώμη σας τα μέσα για μια αποτελεσματική επικοινωνιακή πολιτική; Γιατί έχουμε την αίσθηση ότι λειτουργεί εν αμύνει;
Καταρχήν να ξαναθυμηθούμε τα πρόσφατα ευτράπελα στον χώρο της ενημέρωσης, στον οποίο τα διάφορα τρωκτικά και παπαγαλάκια του χώρου έχουν ξαναπέσει και τρώνε με δέκα μασέλες όπως τον παλιό καλό καιρό του ΚΕΕΛΠΝΟ. Εκτός της αναστολής (;;;) πληρωμών των δόσεων που οφείλουν τα τηλεοπτικά κανάλια για την αδειοδότησή τους, ο ΓΓ του πρωθυπουργού Γρ. Δημητριάδης (δηλαδή ο ίδιος ο Μητσοτάκης), με απόφαση του έδωσε 11.000.000 € στα ΜΜΕ για προβολή διαφημιστικών μηνυμάτων για τον κορωνοϊό. Αυτά εγείρουν εύλογα ερωτήματα και αναδύουν έντονα οσμή διαπλοκής, αφού α) τα μηνύματα αυτά έπρεπε να προβάλλονται δωρεάν ως μηνύματα κοινωνικού χαρακτήρα και προστασίας της δημόσιας υγείας, β) η δουλειά ανατέθηκε σε εταιρεία media shop (ΙNITIATIVE – Γκάλκας και ΣΙΑ), η οποία και θα κρατήσει το 3% (περίπου 300.000 €) για να μοιράσει τα λεφτά στα ΜΜΕ (παρότι η κατανομή των χρημάτων θα κάνει σίγουρα το Μαξίμου κατά το δοκούν), την ώρα που δεν υπάρχει υποχρέωση να αναρτηθεί η κατανομή αυτή στην «Διαύγεια». Και προφανώς δεν θα αρκεστεί στο 3%, αλλά θα ζητήσει, με βάση την παλιά καλή «τεχνογνωσία» του ΚΕΕΛΠΝΟ, το 30% περίπου για «περαιτέρω χρήση…». Έπειτα από καταγγελίες και δημοσιεύματα για χρηματοδότηση ανύπαρκτων ουσιαστικά ιστοσελίδων και Μέσων με πρόσχημα την καμπάνια ενημέρωσης για τον κορωνοϊό, το ελάχιστο που πρέπει να γίνει είναι να εξετάσει η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής την χρηματοδότηση αυτή.
Τώρα, στο τελευταίο ερώτημα η απάντηση είναι «όχι, δεν έχουμε εξαντλήσει τα μέσα…». Καταρχήν, δεν καταφέραμε να ολοκληρώσουμε την προσπάθεια να βάλουμε μια τάξη στο πεδίο των ΜΜΕ. Δείξαμε ατολμία. Και όταν σε τόσο σκληρούς (πολιτικά και ταξικά) τομείς αφήνεις χώρο, αυτός καταλαμβάνεται αμέσως από τον πολιτικό σου αντίπαλο. Έτσι, στον βαθμό που η επικοινωνιακή μας εικόνα φαντάζει αμυντική, ειδικά εν μέσω μιας πρωτόγνωρης κρίσης, θα βλέπουμε τις έντονα ταξικά μεροληπτικές πολιτικές του κ. Μητσοτάκη να περνάνε από δίπλα μας, σαν ένα τρένο που δεν θα φτάσουμε ποτέ για να ανεβούμε πάνω του, πόσο μάλλον να του εκτρέψουμε την πορεία !
Τα αριστερά ΜΜΕ, δίνουν έμφαση στην μετά την πανδημία εποχή, μιλώντας για επίθεση στα εργασιακά δικαιώματα από την πλευρά της κυβέρνησης η οποία σύμφωνα με σχετικά ρεπορτάζ, περνάει άρον άρον αποφάσεις υπέρ επιχειρηματιών και μεγάλων συμφερόντων. Πως θα διαμορφωθεί το τοπίο κατά τη γνώμη σας και ποια είναι τα περιθώρια ανακοπής μιας αρνητικής εξέλιξης εν μέσω πανδημίας;
Πολλά αντιλαϊκά μέτρα θα προσπαθήσει η κυβέρνηση να περάσει κάτω από τον αχό της πανδημίας. Εδώ και μήνες την καλούμε να παρατείνει το πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας που λήγει σε δύο εβδομάδες περίπου, αλλά δεν έχει κάνει τίποτα. Καλούμε τους πολίτες να μείνουν σπίτι τους και την ίδια ώρα η κυβέρνηση, θα βγάζει στο σφυρί τα σπίτια ανθρώπων που μέσα στην κρίση δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις δανειακές τους υποχρεώσεις. Δείτε επίσης τι πάει να περάσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη με την διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας και εργασίας στον κλάδο των μεγάλων αλυσίδων super market. Με πρόφαση τα περιοριστικά μέτρα για την πανδημία, αλλά και με την τελευταία της απόφαση για λειτουργία του κλάδου την Κυριακή των Βαΐων, προδιαγράφει τα κυβερνητικά σχέδια για μετά την πανδημία.
Τέτοιες αποφάσεις όμως, πέραν του ότι είναι εκτός τόπου και χρόνου, αφού δεν ενεργοποιείται καμία κατανάλωση με εργαζόμενους που ζουν με μισό επίδομα το μήνα και με μια μεσαία τάξη διαλυμένη και με μηδενικούς τζίρους, θα βρουν απέναντι και τους εργαζόμενους στον κλάδο. Εκτιμώ ότι με σχέδιο, αλλά και με την «ευκαιρία» της πανδημίας, ο Μητσοτάκης θα επιχειρήσει να ολοκληρώσει το σχέδιο Παπαδήμου και Σαμαρά για δραστική υποτίμηση της εργασίας στη χώρα και «ξεκαθάρισμα» στο χώρο της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας προς όφελος της μεγάλης…! Ο ΣΕΒ άλλωστε το ζητά επιτακτικά μέχρι σήμερα, μιλώντας για την περίφημη εφαρμογή της θεωρίας της αγέλης στην οικονομία. Οι εξελίξεις στο διεθνές και κυρίως το ευρωπαϊκό περιβάλλον, με μια Γερμανία να επιχειρεί να «τσουβαλιάσει» όλη την ευρωπαϊκή ήπειρο σε ένα νέο σκληρό μνημόνιο, συνάδουν με τις επιδιώξεις της εγχώριας οικονομικής ελίτ. Το μεγάλο πλέον στοίχημα για την επαναφορά της χώρας σε κανονικότητα μετά την περιπέτεια της πανδημίας, είναι η διατήρηση θέσεων και σχέσεων εργασίας αλλά και εισοδημάτων μισθωτών και αυτοαπασχολούμενων-ελευθέρων επαγγελματιών, στο επίπεδο και την ποιότητα που είχαν διαμορφωθεί πριν την έναρξη της κρίσης.
Ο κος Ξανθός επισήμανε μιλώντας στο tvxs.gr ότι καλώς ασκείται ήπια κριτική από τον ΣΥΡΙΖΑ, γιατί η κρίση αυτή, δικαιώνει τις δικές σας θέσεις για δημόσια υγεία και ασφάλιση. Η δική σας γνώμη ποια είναι; Οφείλει ο ΣΥΡΙΖΑ να κάνει πιο έντονη κριτική και σε ποια σημεία;
Έχω ξαναπεί ότι στον ΣΥΡΙΖΑ συγκροτούμε ένα πλατύ μέτωπο λαϊκών και δημοκρατικών δυνάμεων με κοινό στόχο την ομολογημένη από όλους μας κοινωνική μεροληψία υπέρ των «από κάτω», των εργαζομένων, της μικρής και μεσαίας επιχειρηματικότητας και αγροτιάς και βέβαια της νεολαίας. Είναι αυτονόητο να μην έχουμε όλοι την ίδια αντίληψη για την εκάστοτε τακτική σε κάθε φάση αυτής της προσπάθειας. Ο κοινός στόχος όμως μας «δένει» στο ίδιο άρμα. Η πορεία μας με τον Ανδρέα Ξανθό στο υπουργείο Υγείας και το αποτέλεσμα αυτής της πορείας συνηγορεί σ’ αυτό με τον πιο εύγλωττο τρόπο. Παραπάνω σας έδωσα αρκετούς λόγους που συντείνουν στην ανάγκη για μια ασίγαστη και σε ψηλούς τόνους αντιπολίτευση, απέναντι σε μια κυβέρνηση που έχει συγκεράσει στους κόλπους της, ένα ακραία δεξιό και σκληρά νεοφιλελεύθερο πολιτικό προσωπικό. Κάθε υπαναχώρηση από το εθνικιστικό και αντιλαϊκό πρόγραμμα της κυβέρνησης είναι αποτέλεσμα της πίεσης που δέχεται από την κοινή γνώμη ή και από την ένταση της δικής μας διαμαρτυρίας και κατάθεσης θετικών και τολμηρών προτάσεων.