Το σχέδιο ανάπλασης του κατώτερου τμήματος της οδού Ερμού, από την Καπνικαρέα έως τον σταθμό του Θησείου, ενέκρινε το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής (ΚΕΣΑ). Περιλαμβάνει τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, την κατάργηση της παρόδιας στάθμευσης και την προσθήκη δενδροστοιχίας δίπλα στο πεζοδρόμιο.
Το σχέδιο θα πρέπει να εγκριθεί και από τα αρμόδια συμβούλια του υπουργείου Πολιτισμού, ώστε να δρομολογηθεί η δημοπράτησή του από τον Δήμο Αθηναίων.
Η πρόταση που εγκρίθηκε από το ΚΕΣΑ αποτελεί συνέχεια της βραβευμένης με το α΄ βραβείο πρότασης στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ιδεών που είχε διοργανώσει το 2019 η «Ανάπλαση Αθήνας» και εκπονήθηκε από το αρχιτεκτονικό γραφείο Tense Architecture Network. Η πρόταση ουσιαστικά «δοκιμάστηκε» εδώ και ένα έτος από τον Δήμο Αθηναίων, με την προσθήκη μιας επιπλέον προστατευόμενης ζώνης για τους πεζούς σε ένα δρόμο όπου τα πεζοδρόμια είναι εξαιρετικά περιορισμένα και καταλαμβάνονται σε μεγάλο βαθμό από τα παρακείμενα παλαιοπωλεία και καταστήματα.
Ανάπλαση της οδού Ερμού
Η πρόταση αφορά τόσο τα πεζοδρόμια όσο και το οδόστρωμα της οδού Ερμού, περιλαμβάνοντας μικροεισχωρήσεις σε παρακείμενες οδούς (όπως και στο σημείο ένωσης με την ήδη υφιστάμενη πλακόστρωση της Ερμού), προκειμένου να επιτευχθεί η «αγκύρωσή» της στον αστικό ιστό. Κεντρικός άξονας είναι η αύξηση του χώρου που αποδίδεται στους πεζούς κατά 1,5-2 μέτρα, φτάνοντας έτσι τα 3,5-4 μέτρα. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της κατάργησης της παράπλευρης στάθμευσης σε όλο το μήκος της Ερμού (με πρόβλεψη δέκα θέσεων ανεφοδιασμού καταστημάτων και δύο θέσεων για λεωφορεία) και της εκατέρωθεν διαπλάτυνσης των πεζοδρομίων. Στη βορινή πλευρά της οδού Ερμού προβλέπεται η προσθήκη δενδροστοιχίας, η οποία θα προσφέρει σκίαση σε όλο το μήκος της. Η κίνηση των οχημάτων και προς τις δύο κατευθύνσεις διατηρείται (να σημειωθεί ότι η κυκλοφοριακή μελέτη έχει ήδη εγκριθεί από το υπουργείο Υποδομών).
Κεντρικός άξονας της πρότασης είναι η αύξηση του χώρου που αποδίδεται στους πεζούς κατά 1,5-2 μέτρα, φτάνοντας έτσι τα 3,5-4 μέτρα.
Η παρέμβαση θα είναι όχι μόνο λειτουργική αλλά και αισθητική. Οπως εξηγεί ο Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής του ΕΜΠ και επικεφαλής της μελετητικής ομάδας, «επιδιώκεται ταυτόχρονα ο τονισμός σημείων ενδιαφέροντος κατά μήκος του άξονα, με χαρακτηριστικότερη την εγκάρσια κίνηση από και προς την πλατεία Αβησσυνίας, που σηματοδοτείται από την πύκνωση των φωτιστικών στύλων, την κλιμακωτή καμπύλωσή τους και τη συμμετρική διάταξή τους, λειτουργώντας ως σημείο αναφοράς του συνόλου. Στην πλατεία του ναού Αγίων Ασωμάτων στο Θησείο, η νέα, κυκλική, διαμόρφωση περιλαμβάνει και την περιοχή γύρω από τον περίβολο του ομώνυμου ναού, επιτρέποντας πλέον την ανεμπόδιστη διαμήκη κίνηση των πεζών από και προς τον Κεραμεικό».
Η μελέτη προβλέπει δύο διαφορετικές τελικές επιφάνειες δαπέδων, από επεξεργασμένο σκυρόδεμα και από γρανίτη. «Η περιοχή κυκλοφορίας οχημάτων διαμορφώνεται από δύσκαμπτο οδόστρωμα, ενώ η περιοχή κυκλοφορίας πεζών διαστρώνεται με πλάκες γρανίτη, μεταβλητού πλάτους, μήκους και χρωματικής απόχρωσης. Οι πιο ανοιχτοί τόνοι της δαπεδόστρωσης της ζώνης κίνησης των πεζών γίνονται προοδευτικά πιο σκούροι προς τον άξονα της οδού, εντείνοντας την προοπτική του», καταλήγει ο κ. Ανδριανόπουλος.
Κόστος και χρονοδιάγραμμα
Το έργο έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό 4,2 εκατ. ευρώ. Μετά την έγκρισή της από το ΚΕΣΑ, η μελέτη θα κατατεθεί προς έγκριση στο ΚΑΣ και στο ΚΣΝΜ. Στόχος του Δήμου Αθηναίων είναι το έργο να ολοκληρώσει φέτος την αδειοδοτική διαδικασία και να δημοπρατηθεί στις αρχές του 2023. Ο εκτιμώμενος χρόνος κατασκευής του είναι περίπου ενάμισι έτος, επομένως (συνυπολογιζόμενης της διαγωνιστικής διαδικασίας) η παράδοσή του δεν θα πρέπει να αναμένεται πριν από το 2025.
Πηγή: Καθημερινή