Απόλυτη και επείγουσα αναγκαιότητα χαρακτήρισε ο Πρωθυπουργός την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου με σύγχρονα και ασφαλή μέσα, κατά την παρέμβασή του σε ευρεία σύσκεψη στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, παρουσία του αντιπροέδρου της κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης προανήγγειλε ότι στις αρχές Απριλίου θα γίνει μία συνολική παρουσίαση των αλλαγών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και επανέλαβε ότι η κυβέρνηση πρέπει να συνεχίσει τη σύγκρουσή της με τις διαχρονικές παθογένειες του βαθέος κράτους.
Στη σύσκεψη που έγινε με τον πρωθυπουργό και τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών η οποία διήρκεσε περίπου δύο ώρες, ο κ. Μητσοτάκης έθεσε τον τριπλό στόχο: ανάταξη σιδηροδρόμων, την αναβάθμιση των μέσων μαζικής μεταφοράς σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και την ολοκλήρωση των μεγάλων έργων εθνικής προτεραιότητας. Μεταξύ αυτών αναφέρθηκε στον οδικό άξονα Πάτρας – Πύργου, στον Ε65, στο Flyover της Θεσσαλονίκης, τον οποίο μάλιστα επισκέφθηκε πρόσφατα, στη συνέχιση – επέκταση του Μετρό της Θεσσαλονίκης, αλλά και στον ΒΟΑΚ.
Παράλληλα, ο πρωθυπουργός αυτό που τόνισε είναι ότι πρέπει να τρέξουν πιο γρήγορα τα έργα αποκατάστασης από τις ζημιές του Daniel και αυτά τα έργα αφορούν τόσο στο σιδηροδρομικό δίκτυο όσο βεβαίως και σε οδικά έργα.
Στις αρχές Απριλίου θα γίνει παρουσίαση των παρεμβάσεων στα μέσα μαζικής μεταφοράς στην Αττική, ενώ προανήγγειλε την ψήφιση του νέου ΚΟΚ σύντομα στη Bουλή επισημαίνοντας ότι απαιτείται ένα «συμβόλαιο εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους και ελληνικής κοινωνίας, ώστε να μην γινόμαστε καθημερινά μάρτυρες τέτοιων τραγικών απωλειών στην άσφαλτο».
Ο Πρωθυπουργός είχε επίσης την ευκαιρία να συναντηθεί με αντιπροσωπεία του Πανελλήνιου Συλλόγου Παραπληγικών, η οποία του ανέπτυξε θέσεις του Συλλόγου για θέματα προσβασιμότητας στα μέσα μαζικής μεταφοράς, ζήτημα που αποτέλεσε εξ αρχής προτεραιότητα στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης ανανέωσης του στόλου των ΜΜΜ.
Αναλυτικά η δήλωση του Κυριάκου Μητσοτάκη
«Καταρχάς, να ευχηθώ καλή δύναμη στην καινούργια ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στον Υπουργό και στον Αναπληρωτή, και καλή συνέχεια στο υπόλοιπο επιτελείο του Υπουργείου.
Είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε μια πολύ διεξοδική συζήτηση επισκόπησης της προόδου των μεγάλων έργων αρμοδιότητας του Υπουργείου. Θα ήθελα εν τάχει να τα αναφέρω, διότι είναι έργα εθνικής προτεραιότητας, τα οποία ο σκοπός μας είναι να τα έχουμε ολοκληρώσει μέχρι το 2027.
Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρας-Πύργου, με ορίζοντα παράδοσης του μεγαλύτερου τμήματος εντός του καλοκαιριού αυτού του έτους και ολοκλήρωσης του έργου πριν το τέλος του 2025.
Η ολοκλήρωση του Ε65 στο βόρειο τμήμα του, από την Καλαμπάκα μέχρι τη σύνδεση με την Εγνατία Οδό, με ορίζοντα ολοκλήρωσης εντός του 2026, μέχρι τα μέσα του 2026, καθώς είναι έργο το οποίο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το Flyover της Θεσσαλονίκης, το οποίο είχα την ευκαιρία να το επισκεφτώ και πρόσφατα, με ορίζοντα ολοκλήρωσης του έργου αρχές καλοκαιριού του 2027.
Το Μετρό της Θεσσαλονίκης, οι πέντε σταθμοί επέκτασης του Μετρό προς τα ανατολικά, προς την Καλαμαριά, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος αυτού του έτους.
Και βέβαια, ο Βόρειος Οδικός Άξονας, ένα δύσκολο έργο που εκτιμούμε να υπογράψουμε τη σχετική σύμβαση εντός του Απριλίου, καθώς και εκεί τρέχουν χρηματοδοτήσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης, οι οποίες πρέπει να έχουν απορροφηθεί μέχρι το καλοκαίρι του 2026.
Κάνοντας μια «γέφυρα» με τα ζητήματα τα οποία αφορούν τους σιδηροδρόμους, να επισημάνω την ανάγκη να τρέξουμε με τους πιο γρήγορους ρυθμούς τα έργα αποκατάστασης από τις ζημιές του “Daniel”. Αυτό αφορά και σιδηροδρομικά έργα, αφορά και οδικά έργα. Πιστεύω ότι θα μπορέσουμε να ξεκινήσουμε την αποκατάσταση των έργων αυτών πολύ σύντομα.
Και βέβαια, να σταθώ σε αυτά τα οποία είπε ο Αναπληρωτής, στην κατεπείγουσα ανάγκη να μπορέσουμε να αναβαθμίσουμε το σιδηροδρομικό μας δίκτυο, κυρίως στη γραμμή κορμού Αθήνας-Θεσσαλονίκης, με τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, με καινούργιο τροχαίο υλικό. Είναι ένας στόχος τον οποίο έχουμε βάλει έως το 2027.
Θα απαιτηθεί εδώ να κινηθούμε με διαδικασίες, ενδεχομένως οι οποίες να είναι ξένες προς τις συνήθεις διαδικασίες του ελληνικού Δημοσίου, με τη μέγιστη δυνατή ευελιξία, φτάνοντας στα όρια ενδεχομένως και του ευρωπαϊκού νομοθετικού πλαισίου.
Αυτό, όμως, έχουν την απαίτηση οι πολίτες να κάνουμε και αυτό πρέπει να κάνουμε. Και αυτή την ευθύνη έχει αναλάβει και ο Αναπληρωτής Υπουργός.
Δύο ακόμα θέματα που αφορούν τις μεταφορές, τα οποία θεωρώ εξαιρετικά κρίσιμα. Στις αρχές Απριλίου θα γίνει μια συνολική παρουσίαση για τις σημαντικές επενδύσεις και παρεμβάσεις που κάνουμε στα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αττικής, όσον αφορά τα καινούργια λεωφορεία, για τη δρομολόγησή τους, την προσθήκη νέων οδηγών έτσι ώστε να μπορέσουμε να αυξήσουμε τη συχνότητα των δρομολογίων, κάτι που γνωρίζω πολύ καλά ότι απασχολεί πολύ τους χρήστες των λεωφορείων στην πρωτεύουσά μας, την αναβάθμιση των συρμών της Γραμμής 1, αλλά και παρεμβάσεις στους συρμούς του Μετρό στις Γραμμές 2 και 3.
Όλα αυτά συνιστούν ένα συνολικό σχέδιο σημαντικών παρεμβάσεων στα μέσα μαζικής μεταφοράς που πιστεύω ότι θα δείξουν, ήδη αρχίζουν και δείχνουν, αποτελέσματα για τους χρήστες. Αλλά σίγουρα μέχρι το 2027 ο σκοπός μας είναι να παρουσιάσουμε μια τελείως διαφορετική εικόνα ως προς τα μέσα μαζικής μεταφοράς του λεκανοπεδίου, και όσον αφορά τα λεωφορεία και όσον αφορά το Μετρό.
Τέλος, ο νέος ΚΟΚ, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, έχει περάσει από μία μακρά διαβούλευση, θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή πολύ σύντομα.
Προφανώς και μας απασχολούν πολύ τα θέματα οδικής ασφάλειας. Ο νέος ΚΟΚ είναι μια σημαντική παρέμβαση σε αυτή την κατεύθυνση, αλλά από μόνος του δεν θα λύσει το ζήτημα της οδικής ασφάλειας στη χώρα μας. Και πιστεύω ότι στο ζήτημα αυτό, καθώς γινόμαστε, θα έλεγα σχεδόν καθημερινά, μάρτυρες ατυχημάτων που στοιχίζουν τη ζωή σε συμπολίτες μας, νομίζω ότι χρειάζεται μία συνολική, θα έλεγα, επαναξιολόγηση του τρόπου με τον οποίο κινούμαστε στον δρόμο.
Οι ευθύνες της πολιτείας αλλά και οι ευθύνες των οδηγών, θα πρέπει να κάνουμε ένα καινούργιο, θα έλεγα, συμβόλαιο εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους και ελληνικής κοινωνίας, ώστε να μην γινόμαστε καθημερινά μάρτυρες τέτοιων τραγικών απωλειών στην άσφαλτο.
Κλείνοντας, να ξεκινήσω από εκεί όπου άρχισα την παρέμβασή μου. Καλή δύναμη στους Υπουργούς, οικοδομούν πάνω σε μια σημαντική δουλειά η οποία έχει γίνει από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών. Προφανώς δεν ξεκινούν από το μηδέν, έχει γίνει μια σημαντική προσπάθεια, καθώς όλα αυτά τα έργα και οι πρωτοβουλίες είναι πρωτοβουλίες που απαιτούν έναν πολύ μακροπρόθεσμο σχεδιασμό.
Ο σκοπός μας, όμως, μπορεί να είναι μόνο ένας: πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά στην υλοποίηση των στόχων που ήδη έχουμε θέσει».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας ανέφερε: «Καλωσορίζουμε τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς και τον Αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη.
Είχαμε μία πολύ εποικοδομητική συζήτηση. Η εντολή του Πρωθυπουργού είναι ξεκάθαρη: πρέπει να προχωρήσουν τάχιστα όλα τα μεγάλα έργα υποδομών στη χώρα, έργα τα οποία θα αναβαθμίσουν ουσιαστικά την ποιότητα ζωής και την ασφάλεια στις μετακινήσεις.
Ενδεικτικά αναφέρω ότι συζητήσαμε για την πορεία πολλών σημαντικών έργων και την εξέλιξή τους, ειδικότερα για το Πάτρα-Πύργος, για το Μετρό Θεσσαλονίκης, την επέκταση προς την Καλαμαριά, για τον Ε65, για τον ΒΟΑΚ, για τη Γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα, για το αεροδρόμιο στο Καστέλι στην Κρήτη, για τα αρδευτικά, αντιπλημμυρικά, ακόμα και έργα σε αεροδρόμια στη χώρα, ειδικότερα σε κάποια από τα νησιά μας, στη Νάξο, την Πάρο και τη Χίο, και πολλά άλλα έργα.
Επαναλαμβάνω, η βούληση η δική μας είναι να στρωθούμε στη δουλειά, σε συνεργασία με όλους τους φορείς και με τους αναδόχους, να διασφαλίσουμε πως αυτά τα έργα θα τρέξουν άμεσα, ώστε να μπορέσουμε όλοι οι πολίτες να τα απολαύσουμε, να τα αξιοποιήσουμε και να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στη χώρα.
Σταματώ εδώ. Και πάλι, κ. Πρωθυπουργέ, καλώς ήρθατε. Ευχαριστούμε πάρα πολύ και είμαι βέβαιος ότι το επόμενο χρονικό διάστημα θα έχουμε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε πολύ όλα αυτά τα σημαντικά έργα που συζητήσαμε».
Ο Αναπληρωτής Υπουργός αρμόδιος για τις μεταφορές Κωνσταντίνος Κυρανάκης σημείωσε: «Καλωσορίζουμε κι εμείς από την πλευρά μας, μαζί με τη Γενική Γραμματέα Μεταφορών, την κα Παληαρούτα, τον Πρωθυπουργό και τον Αντιπρόεδρο της κυβέρνησης στο Υπουργείο.
Προφανώς, συζητήσαμε τα επείγοντα θέματα του σιδηροδρόμου, τα οποία απασχολούν την ελληνική κοινωνία και είναι πρώτη προτεραιότητα για εμάς. Θα έρθουν άμεσα νομοθετικές διατάξεις στη Βουλή και θα ανακοινωθεί το συνολικό πλάνο.
Το αμέσως επόμενο διάστημα, μέσα στο επόμενο δίμηνο, ξεκινούν τα έργα αποκατάστασης στο κομμάτι που έχει καταστραφεί από τον “Daniel”, αλλά έχουν προτεραιότητα για εμάς και τα μέσα μεταφοράς σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και φυσικά στην περιφέρεια.
Άρα, τον Απρίλιο δεσμευόμαστε ότι θα παρουσιάσουμε το συνολικό πλάνο για ΗΣΑΠ, Μετρό και λεωφορεία, εδώ στην Αττική, και στη συνέχεια θα ανακοινώσουμε και τα επόμενα βήματα».
ΠΑΣΟΚ: Ομολογία της αποτυχίας της κυβέρνησης στις Μεταφορές και τις Υποδομές
«Οι σημερινές δηλώσεις του πρωθυπουργού και των υπουργών στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα μπορούσαν να σταθούν μόνο κατά τη διάρκεια συζήτησης προγραμματικών δηλώσεων μιας νεοεκλεγείσας κυβέρνησης και όχι σε μια συνέντευξη Τύπου έξι χρόνια μετά από την ανάληψη της διακυβέρνησης και δύο πριν από την ολοκλήρωση της δεύτερης κυβερνητικής θητείας».
Αυτό σχολιάζουν με κοινή ανακοίνωση τους ο υπεύθυνος ΚΤΕ Υποδομών-Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Αναστάσιος Νικολαΐδης, και ο γραμματέας του Τομέα Υποδομών του κόμματος, Δημήτρης Σαρηγιάννης, για την επίσκεψη του πρωθυπουργού στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Σημειώνουν ειδικότερα ότι «η κυβέρνηση επιλέγει να απαντήσει παραπέμποντας εκ νέου στο μέλλον, την ώρα που οι πολίτες αγανακτούν καθώς ο σιδηρόδρομος είναι πλήρως απαξιωμένος και δεν θεωρείται ασφαλής, η λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στα μεγάλα αστικά κέντρα προκαλεί σημαντικά προβλήματα στην καθημερινότητα, τα μεγάλα έργα υποδομών σε ολόκληρη τη χώρα καθυστερούν χαρακτηριστικά και οι αποκαταστάσεις από τη θεομηνία Daniel στη Θεσσαλία ακόμη δεν έχουν υλοποιηθεί». Αναφέρουν ότι «οι περισσότερες από τις παρεμβάσεις θα έπρεπε ήδη να έχουν πραγματοποιηθεί γι’ αυτό και η παρούσα κυβέρνηση κρίνεται δικαιολογημένα ως ανεπαρκής και κατώτερη των περιστάσεων».
Υποστηρίζουν πως «είναι σαφές ότι οι νέες υποσχέσεις αποτελούν ομολογία της αποτυχίας της κυβέρνησης στον τομέα των Μεταφορών και των Υποδομών», ενώ σχολιάζουν ότι «ο χρόνος μετρά πλέον αντίστροφα όχι για την υλοποίηση των κυβερνητικών εξαγγελιών, αλλά για την πολιτική αλλαγή που έχει ανάγκη ο τόπος».
ΚΚΕ: «Κούφιες» οι κυβερνητικές υποσχέσεις για «βελτίωση της εικόνας στις μεταφορές»
Σε σχολιασμό της επίσκεψης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προχώρησε το ΚΚΕ. Συγκεκριμένα αναφέρει πως: «Για μια ακόμη φορά, ο λαός και η νεολαία που διαδήλωσαν κατά εκατομμύρια το προηγούμενο διάστημα, άκουσαν μόνο “κούφιες” υποσχέσεις για “βελτίωση της εικόνας στις μεταφορές” και “έργα με ορίζοντα το 2027”.
Την ίδια στιγμή, όμως, η κατάσταση που βιώνουν καθημερινά στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο, ενώ μεγάλοι κίνδυνοι καραδοκούν ακόμα και στη φάση της κατασκευής των έργων, όπως στη γραμμή 4 του Μετρό της Αττικής, όπου οι ανάδοχες εταιρείες άνοιγαν επί 6 μήνες σήραγγα κατά παράβαση των μέτρων ασφαλείας, σε περιοχή με οδικές αρτηρίες, νοσοκομεία και κρατικές υποδομές, γεγονός που ανέδειξε με Ερώτησή του στη Βουλή το ΚΚΕ».