Από αρχές Μαρτίου θα είναι ορατές οι μειώσεις των τιμών στα σούπερ μάρκετ

Από τις πρώτες μέρες του Μαρτίου θα είναι ορατές στους καταναλωτές οι μειώσεις τιμών στα είδη σούπερ μάρκετ, λόγω της εφαρμογής των μέτρων του υπουργείου Ανάπτυξης, ενώ όπως σχολιάζουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στελέχη της αγοράς, θεωρείται βέβαιο ότι θα επιτευχθεί ο στόχος της μείωσης του πληθωρισμού τροφίμων.

Λίγες μέρες πριν την εφαρμογή των μέτρων κατά της ακρίβειας, τα οποία ξεκινάνε την 1η Μαρτίου, το υπουργείο Ανάπτυξης προχώρησε σε νέα παρέμβαση για το “μπλοκάρισμα” των ανατιμήσεων. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ το “ράλι” τιμών στα τρόφιμα συνεχίστηκε και τον Ιανουάριο, αν και καταγράφηκε μια μικρή αποκλιμάκωση του ρυθμού ανόδου του πληθωρισμού. Κι αυτό την ώρα που ένας από τους παράγοντες που τροφοδότησαν τον κύκλο ανατιμήσεων, δηλαδή ο ενεργειακός, παρουσιάζει καλύτερη εικόνα.

Με σκοπό το αμοιβαίο όφελος για επιχειρήσεις και καταναλωτές, το υπουργείο Ανάπτυξης αποφάσισε την εξαίρεση από την απαγόρευση διενέργειας προωθητικών ενεργειών- για τρεις μήνες- των προϊόντων για τα οποία έχει προηγηθεί αύξηση τιμής όσων βρίσκονται κοντά στην ημερομηνία λήξης τους. Η ρύθμιση αφορά 44 είδη προϊόντων για τα οποία απαιτείται πλέον ειδική σήμανση που θα αναγράφει «Προϊόν με κοντινή ημερομηνία λήξης» και η χρονική απόσταση από την ημερομηνία λήξης ποικίλλει για κάθε είδος από μία μέχρι και 30 μέρες.

Στόχος της παρέμβασης αυτής, μεταξύ άλλων, όπως έχει επισημάνει το υπουργείο Ανάπτυξης, είναι να αντιμετωπιστούν και φαινόμενα σπατάλης τροφίμων (food waste) ή καταστροφής αποθεμάτων που θα μπορούσαν να διατεθούν σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές στους ενδιαφερόμενους καταναλωτές.

Επίσης επεκτείνεται και διευρύνεται η λίστα των προϊόντων που υπόκεινται σε έλεγχο για ανατιμήσεις και για τα οποία δεν μπορούν – σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία – οι επιχειρήσεις να προχωρήσουν σε προωθητικές ενέργειες για τους επόμενους τρεις μήνες και επεκτείνεται και η λίστα των νωπών προϊόντων για τα οποία εφαρμόζονται «καθαρές τιμές» με την προσθήκη των κατηγοριών «νωπό κατσίκι» και «νωπό αρνί».

Η αγορά πάντως εκτιμά ότι τα μέτρα το υπουργείο Ανάπτυξης θα κερδίσουν το στοίχημα του πληθωρισμού καθώς αφορούν σε μεγάλο εύρος ειδών.

Υπενθυμίζεται ότι μπορεί ο πληθωρισμός να διαμορφώθηκε στο 3,1% από 3,5% τον περασμένο Δεκέμβριο και έναντι 7% τον Ιανουάριο 2023 ωστόσο στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» “τρέχει” με 8,3% λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε πολλά βασικά είδη. Συγκεκριμένα, σε μηνιαία σύγκριση σημειώθηκαν ανατιμήσεις σε: Αλλαντικά (5,7%), Ψάρια νωπά (1,2%), Γιαούρτι (2,8%), Ελαιόλαδο (6,8%), Λαχανικά νωπά (2,8%), Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (2%), Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (3,9%), Ηλεκτρισμό (0,7%), Φαρμακευτικά προϊόντα (0,8%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (3,4%), Υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας (1,6%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (1,5%) και Ασφάλιστρα υγείας (14%).

Αντίθετα, οι τιμές μειώθηκαν σε: Ζυμαρικά (3,3%), Πουλερικά (1,8%), Γάλα νωπό πλήρες (4,4%), Γάλα νωπό με μειωμένα λιπαρά (4,8%), Τυριά (1,9%), Φρούτα νωπά (1,9%), Δημοτικά τέλη (1,5%), Φυσικό αέριο (13,5%), Πετρέλαιο θέρμανσης (1,1%), Υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης (3,8%), Καύσιμα αυτοκινήτου- βενζίνη (0,5%) και Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (7,4%).

Πάντως, η πτώση των τιμών και η μείωση του πληθωρισμού παραμένει μια δύσκολη εξίσωση για την κυβέρνηση και για τα οικογενειακά εισοδήματα καθώς, ένας ακόμη βασικός παράγοντας που μπορεί να επηρεάσει την πορεία των τιμών είναι και η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα.