Το Δ´ Τμήμα του ΣτΕ έκρινε μη νόμιμη τη μεταβίβαση 10.119 ακινήτων του Δημοσίου από τους Δήμους στην Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ), καθώς εντόπισε νομικές πλημμέλειες.
Οι σύμβουλοι Επικράτειας έκριναν μη νόμιμη τόσο τη σχετική απόφαση του υπουργού Οικονομικών, όσο και άλλες σχετικές αποφάσεις. Σημειώνεται ότι στο ΣτΕ είχαν προσφύγει οι δήμοι Αλίμου, Ελληνικού-Αργυρούπολης, Χαλανδρίου, Καλαμαριάς, Χανίων και Ωραιοκάστρου, ενώ η απόφαση ακυρώνεται στο σύνολό της, ανεξάρτητα από το εάν προσέφυγε κάποιος Δήμος ή όχι.
Το Δ΄ Τμήμα του ΣτΕ με μια σειρά αποφάσεων του (929-934/2020) ακύρωσε τη μεταβίβαση στην ΕΤΑΔ 10.119 ακινήτων που είχαν συνολικό εμβαδόν 511.357.451 τ.μ. και συνολική δομημένη επιφάνεια 22.601 τ.μ., τα οποία είναι κατοχυρωμένα στο Εθνικό Κτηματολόγιο, απορρίπτοντας και την παρέμβαση υπέρ του κύρους της υπουργικής απόφασης της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (Υπερταμείο).
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αριθμός των ακινήτων που μεταβιβάστηκαν στην ΕΤΑΔ, μειώθηκε, σύμφωνα με έγγραφο (7 Ιουνίυ 2019) του τμήματος μητρώου, προς το ΣτΕ. Αρχικά μειώθηκε κατά 2.330 ακίνητα και στη συνεχεία κατά 603 (σύνολο μειώσεων 2.933). Τα 2.933 αυτά ακίνητα εξαιρέθηκαν από την μεταβίβαση, καθώς δεν είχαν εκδοθεί οι αναγκαίες αποφάσεις του υπουργού Οικονομικών και του ΚΥΣΙΟΠ, ενώ σε 14 εξ αυτών των ακινήτων δεν είχε ολοκληρωθεί ο έλεγχος.
Στο σκεπτικό αναφέρεται ότι η προσβαλλόμενη υπουργική πρέπει να ακυρωθεί «καθώς εκδόθηκε χωρίς προηγουμένως να έχει εξεταστεί για τα μεταβιβαζόμενα ακίνητα εάν υφίσταται η συνδρομή των αναγκαίων εκείνων προϋποθέσεων που προβλέπουν στη νομιμοποίηση της μη υπαγωγής τους στην κατηγορία των εξαιρουμένων από την μεταβίβαση, ενώ δεν είχε τηρηθεί η προβλεπόμενη από το νόμο διαδικασία ταυτοποίησης και ελέγχου των μεταβιβαζομένων ακινήτων, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν πρέπει να εξαιρεθούν ή όχι από την μεταβίβαση, προσθέτουν οι σύμβουλοι Επικρατείας». Μάλιστα, όπως σημειώνουν οι σύμβουλοι Επικρατείας «η διαδικασία ελέγχου ξεκίνησε 26.6.2018, δηλαδή μετά την έκδοση της προσβαλλόμενης υπουργικής απόφασης», και κατά συνέπεια η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση όσο και οι υπόλοιπες συμπροσβαλλόμενες, εκδόθηκαν χωρίς προηγουμένως να εξεταστεί, όπως απαιτεί ο νόμος 4389/2016, η νόμιμη προϋπόθεση της μη υπαγωγής των μεταβιβαζομένων ακινήτων στις εξαιρέσεις που προβλέπει το άρθρο 19 του εν λόγω νόμου 4389/2016.