Σήμερα, Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου, συμπληρώνονται δύο χρόνια από το φρικτό δυστύχημα στα Τέμπη που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους.
Δύο χρόνια μετά οι πληγές είναι ακόμα νωπές για τους συγγενείς των 57 θυμάτων του ολέθριου δυστυχήματος αλλά και της ελληνικής κοινωνίας που είδε στα νέα παιδιά που πέθαναν, τα δικά της παιδιά.
Σαν σήμερα, ο χρόνος σταμάτησε στα Τέμπη. Όνειρα διαλύθηκαν μέσα σε μια πύρινη κόλαση, οικογένειες έμειναν με ένα «γιατί;» χωρίς απάντηση και η χώρα βυθίστηκε στο πένθος.
Ήταν 28 Φεβρουαρίου του 2023 όταν η Ελλάδα συγκλονίστηκε από ένα ολέθριο συμβάν: Η επιβατική αμαξοστοιχία Intercity 62, που εκτελούσε το βραδινό δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, με περίπου 350 επιβαίνοντες συγκρούστηκε με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503. Ο τραγικός απολογισμός: 57 νεκροί, εκ των οποίων οι περισσότεροι νέα παιδιά και 85 τραυματίες.
Οι εικόνες από το σημείο προκάλεσαν ανατριχίλα: Καπνοί, συντρίμμια, λιωμένα σίδερα, σπασμένα γυαλιά, συνθλιμμένα αντικείμενα, ανάμεσα στα οποία διασώστες ανασύρουν σορούς και τραυματισμένα άτομα.
Σύντομα, έγινε σαφές ότι στα Τέμπη είχε μόλις συμβεί ένα από τα τραγικότερα δυστυχήματα στη σύγχρονη ελληνική ιστορία. Αυτό που έκανε το γεγονός ακόμα πιο δραματικό για την κοινωνία ήταν ότι τα θύματα ήταν κυρίως νέα παιδιά που είχαν φύγει μόλις από τις οικογένειές τους, για να επιστρέψουν στις σχολές τους μετά από τριήμερο. Ήταν το στοιχείο που έκανε την κοινωνία να ταυτιστεί, να σκεφτεί «θα μπορούσε να είναι το δικό μου παιδί σε αυτό το τρένο».
Η στιγμή της σύγκρουσης των τρένων
Οι μαρτυρίες για την κατάσταση που επικράτησε μετά το δυστύχημα
«Το πρώτο και το δεύτερο βαγόνι ήταν λιωμένα και έβγαινε δυνατή φωτιά», είπε ο κ. Παναγιώτης Σταφυλάς, ο οποίος περιέγραψε ότι από τύχη ζει: «Ήμουν στο βαγόνι 5 από τύχη, ενώ το εισιτήριό μου έλεγε βαγόνι 2. Την ώρα που έγινε εκείνο το ατύχημα εγώ κοιμόμουν, λίγα δευτερόλεπτα πριν από τη σύγκρουση κάτι με ενοχλούσε και ξύπνησα. Και ξαφνικά καταλαβαίνω το απότομα φρενάρισμα και μία κυρία ήταν με αίματα στο πρόσωπο».
Διασώστης ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «υπήρχαν νέα παιδιά στην πλειονότητά τους, το 80% ήταν νέα παιδιά, κάτω από 30 ετών».
«Η κατάσταση ήταν τραγική, καθώς υπήρχαν πολλοί νεκροί. Βρήκαμε στα χωράφια 4 με 5 ανθρώπους που δεν ήταν στη ζωή και στα βαγόνια -κυρίως στα τρία πρώτα- δεν ήταν κανένας εν ζωή. Οι τραυματίες βγήκαν την πρώτη μία με μιάμιση ώρα», επεσήμανε.
Νεαρός επιβάτης δήλωσε τις πρώτες στιγμές: «Ήταν ένα κοριτσάκι 6 μηνών το οποίο προσπάθησα να βρω, δεν το βρήκα, αλλά ευτυχώς ήρθα εδώ, μίλησα με τη μητέρα του και μου είπε ότι βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη, δόξα τω Θεώ. Οι περισσότεροι που ήταν στο βαγόνι μου ήταν καλά. Μετά επιχείρησα να πάω προς τα βαγόνια 5, 4, 3 να βγάλω όσους περισσότερους μπορώ.
Τι να σας πω, αίματα, με έχει πιάσει ταραχή, ούτε να μιλήσω δεν μπορώ. Ήταν τραγικά τα πράγματα… Συγκρούστηκε το βαγόνι 2, δηλαδή εκεί που είναι η καφετέρια, στο οποίο πρέπει να είχε και τα περισσότερα θύματα, το οποίο δεν μπορούσες να πλησιάσεις ούτε από κάτω. Φλεγόταν, ήταν γεμάτο στις φλόγες, προσπάθησα να περάσω κάτω από κάτι συντρίμμια, δεν γινόταν να αναπνεύσεις, δεν μπορούσες να περάσεις εκεί».
Το χρονικό του δυστυχήματος
Το επιβατηγό τρένο ξεκίνησε από τον Σταθμό Λαρίσης λίγα λεπτά μετά τις 19:00. Στον σταθμό Παλαιοφάρσαλο, λίγο πριν από τη Λάρισα, υπήρξε μια καθυστέρηση και μετέθεσε πιο αργά την άφιξη στη Θεσσαλονίκη, που ήταν και ο τελικός προορισμός.
Γύρω στις 23:10, το τρένο αναχώρησε από τη Λάρισα, σε λάθος γραμμή – στη γραμμή της καθόδου, εκεί όπου κινούνταν από τις 19:50 η εμπορική αμαξοστοιχία 63503, με συνολικά 13 βαγόνια, από τη Θεσσαλονίκη προς τη Λάρισα.
Τα δύο τρένα κινούνταν επί περίπου 12 λεπτά στην ίδια γραμμή, με αντίθετη κατεύθυνση.
Γύρω στις 23:18, συγκρούστηκαν.
Το δυστύχημα συνέβη κοντά στον οικισμό Ευαγγελισμός Λάρισας, ενώ το Intercity, με περίπου 350 επιβαίνοντες είχε ήδη διανύσει 18 χλμ. στη λάθος γραμμή και είχε αναπτύξει την προβλεπόμενη ταχύτητα, που εκτιμάται στα 150 χλμ./ώρα, ενώ το άλλο τρένο κινούνταν με 90 χλμ./ώρα.
Μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου σημειώθηκε μια ισχυρότατη έκρηξη με μεγάλη πυρόσφαιρα, ενώ αμέσως μετά ξέσπασε φωτιά.
Τα τρία πρώτα βαγόνια του επιβατικού συρμού εκτροχιάστηκαν – μεταξύ αυτών βρισκόταν και το εστιατόριο του τρένου που τυλίχθηκε στις φλόγες.
Υπολογίζεται πως εκεί αναπτύχθηκαν θερμοκρασίες κοντά στους 1.300 βαθμούς Κελσίου.
Από το πρώτο βαγόνι, μόνο ο 21 ετών Γεράσιμος επέζησε και δύο χρόνια μετά δίνει ακόμη μάχη για να κερδίσει πίσω τη ζωή του.
Άμεσα τέθηκαν σε επιφυλακή τα δύο νοσοκομεία της Λάρισας και σύσσωμες οι δυνάμεις του ΕΚΑΒ, που άρχισαν να παραλαμβάνουν τραυματίες, βαριάς ή ελαφρότερης μορφής.
57 άτομα ήταν νεκρά, εκ των οποίων 5-7 κάηκαν ζωντανά και 85 άτομα τραυματίστηκαν.
Η λίστα με τα ονόματα των 57 νεκρών
- Παναγιώτης Μπουρνάζης του Ευαγγέλου, 14 ετών, μαθητής από τη Θεσσαλονίκη, είχε γενέθλια την επόμενη μέρα.
- Αναστασία Παπαγγελή, 18 ετών, φοιτήτρια Γεωπονικής Σχολής του Α.Π.Θ., από τα Καλάβρυτα.
- Θωμαή (Θώμη) Πλακιά, 19 ετών, φοιτήτρια Φαρμακευτικής Σχολής του ΑΠΘ, με καταγωγή από την Καλαμπάκα, δίδυμη της Χρυσής, ξαδέλφη της Αναστασίας.
- Χρυσή (Χρύσα) Πλακιά, 19 ετών, φοιτήτρια αισθητικής, με καταγωγή από την Καλαμπάκα, δίδυμη της Θώμης, ξαδέλφη της Αναστασίας.
- Αναστασία Πλακιά, 19 ετών, φοιτήτρια αισθητικής στη Θεσσαλονίκη, καταγόταν από την Καλαμπάκα, ξαδέλφη των προαναφερθέντων διδύμων.
- Αναστάσιος Κουτσόπουλος, 21 ετών, φοιτητής Γεωπονικής του Α.Π.Θ., από την Καρδίτσα.
- Μαρία-Θωμαή (Μάρθη) Ψαροπούλου, 19 ετών, από το Πανόραμα Θεσσαλονίκης.
- Φραντσέσκα Μπέζα, 20 ετών, φοιτήτρια τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του ΠΑ.ΜΑΚ, από το Πανόραμα Θεσσαλονίκης.
- Γεώργιος Παπάζογλου, 22 ετών, φοιτητής Τμήματος Φυσικής του Α.Π.Θ., από τη Θεσσαλονίκη.
- Ελένη Τσίντζα, 20 ετών, φοιτήτρια Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ, από τα Κουφάλια Θεσσαλονίκης.
- Ιορδάνης Αδαμάκης, 22 ετών, ποδοσφαιριστής του ΑΟ Υπάτου, από την Καβάλα.
- Κλαούντια-Αλεξάνδρα Λάτα, 20 ετών, φοιτήτρια του Ιατρικού Τμήματος της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων Θεσσαλονίκης, από τη Λάρισα.
- Αφροδίτη Τσιωμά, 22 ετών, αισθητικός, από τη Θεσσαλονίκη.
- Αγάπη Τσακλίδου, 22 ετών, φοιτήτρια στο Τμήμα Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών του ΑΠΘ, από τη Θεσσαλονίκη.
- Ιφιγένεια Μήτσκα, 22 ετών, απόφοιτος της Ανώτερης Σχολής Τουριστικής Εκπαίδευσης Ρόδου, από τα Γιαννιτσά.
- Εριέττα Μόλχο, 22 ετών, φοιτήτρια του τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Α.Π.Θ. με καταγωγή από τη Θεσσαλονίκη (αγνοούμενη που θεωρείται νεκρή).
- Ντένις Ρούτσι, 22 ετών, από την Αθήνα.
- Άγγελος Τηλκερίδης, 23 ετών, από την Ειρηνούπολη Νάουσας.
- Κυπριανός Παπαϊωάννου, 23 ετών, φοιτητής Νομικής του Α.Π.Θ., από την Κύπρο.
- Νικήτας Καραθεοδώρου, 23 ετών, πυροσβέστης, από τη Θεσσαλονίκη.
- Αναστασία Αδαμίδη, 24 ετών, απόφοιτος Οδοντιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ. από την Πάφο, Κύπρο.
- Καλλιόπη (Κέλλυ) Πορφυρίδου, 23 ετών, φοιτήτρια στη Θεολογική Σχολή του Α.Π.Θ., από τη Θεσσαλονίκη.
- Δήμητρα-Ευαγγελία Καπετάνιου, 24 ετών, απόφοιτος του τμήματος Νηπιαγωγών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης από τη Θεσσαλονίκη.
- Ελισάβετ Χατζηβασιλείου, 26 ετών, σοπράνο, από το Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης.
- Δημήτριος Ασλανίδης, 26 ετών, από τη Θεσσαλονίκη.
- Νικόλαος Ναλμπάντης, 29 ετών, μηχανοδηγός, με καταγωγή από την Έδεσσα.
- Σωτήριος Καραγεωργίου, 27 ετών, από τη Μελίκη Ημαθίας, ζούσε στη Θεσσαλονίκη.
- Ελπίδα Χούπα, 28 ετών, απόφοιτος του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών Πάτρας και φοιτήτρια Αρχιτεκτονικής στο Α.Π.Θ, από την Αταλάντη Φθιώτιδας
- Ιωάννης Καρασάββας, 27 ετών, φοιτητής επί πτυχίω στο ΠΑ.ΜΑΚ, από τη Θεσσαλονίκη.
- Δημήτριος Οικού, 28 ετών, μηχανοδηγός, από την Αλεξανδρούπολη, ανιψιός του ηθοποιού και σεναριογράφου, Νίκου Σταυρακούδη.
- Παναγιώτης Χατζηχαραλάμπους, 29 ετών, εργαζόμενος του ΟΣΕ (ελεγκτής εισιτηρίων), από την Αθήνα.
- Σοφία-Ειρήνη Ταχμαζίδου, 31 ετών, εργαζόμενη, ανιψιά του δημάρχου Λαγκαδά, από τη Θεσσαλονίκη.
- Δημήτριος Μασσαλής, 29 ετών, ο δεύτερος μηχανοδηγός της εμπορικής αμαξοστοιχίας, από Αθήνα.
- Βάιος Βλάχος, 34 ετών, γεωτεχνικός μηχανικός και απόφοιτος του Α.Π.Θ., από την Καρδίτσα.
- Αθηνά Κατσάρα, 34 ετών, μητέρα ενός δίχρονου αγοριού, από την Κατερίνη.
- Mia Mohhammad Edris, 33 ετών, από το Μπαγκλαντές.
- Σπυρίδων Βούλγαρης, 34 χρονών, ο ένας εκ των δύο μηχανοδηγών της εμπορικής αμαξοστοιχίας, από το Λιανοκλάδι Φθιώτιδας.
- Culea Ionel, 34 ετών, από τη Βραΐλα, Ρουμανία.
- Έλενα Δουρμίκα, 35 ετών, υπηρετούσε ως ΕΠΟΠ στον 1ο Λόχο Διαβιβάσεων στη Βέροια, ήταν μητέρα δύο μικρών αγοριών.
- Βάια Μπλέκα-Καρακώστα, 42 ετών, νοσηλεύτρια στην Παθολογική Κλινική στο Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο Λάρισας, από τον Τύρναβο.
- Ibrahim Masri, 42 ετών, Σύρος πρόσφυγας,ταυτοποιήθηκε μέσω δείγματος DNA που εστάλη από τον αδελφό του από την Ολλανδία.
- Ιωάννης Βουτσινάς, 49 ετών, από τον Πειραιά.
- Ανδρέας Παυλίδης, 48 ετών, περιβαλλοντολόγος, από τη Θεσσαλονίκη.
- Μαρία Μουρτζάκη, 51 ετών, εργαζόταν στο κυλικείο του τρένου, από το Ηράκλειο.
- Βασίλειος-Κυριάκος Κώττας, 50 ετών, από τη Θεσσαλονίκη.
- Βαγγέλης Μπουρνάζης, 53 ετών, συνταξιούχος αστυνομικός, από τη Θεσσαλονίκη, πατέρας του Παναγιώτη.
- Βασιλική Χλωρού, 54 ετών, μητέρα του αθλητή Χριστόφορου-Άγγελου Κωνσταντινίδη (κρίκοι), από τη Θεσσαλονίκη.
- Μαρία Εγούτ, 55 ετών, διοικητική υπάλληλος του νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ και μητέρα του ηθοποιού και σκηνοθέτη Θοδωρή Ελευθεριάδη, από τη Θεσσαλονίκη.
- Ιωάννης Τζοβάρας, 55 ετών, με καταγωγή από τη Στυλίδα Φθιώτιδας, εργαζόμενος της Hellenic Train (ελεγκτής εισιτηρίων).
- Χρυσή Κουκαριώτου, 55 ετών, καταγόταν από την Αδριανή Δράμας και ζούσε στη Θεσσαλονίκη.
- Μαρία Μιάρη, 56 ετών, καταγόταν από τους Βιταλάδες Κέρκυρας και ήταν εργαζόμενη της Hellenic Train.
- Γεώργιος Φωτόπουλος, 57 ετών, από την Ελβετία.
- Γεώργιος Κουτσούμπας, 58 ετών, μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας, από την Αμαλιάδα, κατοικούσε μόνιμα στη Θεσσαλονίκη.
- Bozo Pavlini, 61 ετών, από την Αλβανία, εργαζόμενος στη Hellenic Train, στο κυλικείο αμαξοστοιχιών.
Ιωάννης Καριώτης, 63 ετών, από το χωριό Συκάμινο του Δήμου Ωρωπού, εργαζόμενος της Hellenic Train (ελεγκτής εισιτηρίων). - Ευαγγελία Ντος Σάντος Σίλβα – Κουκαριώτη, 63 ετών, από την Αδριανή Δράμας, ζούσε μόνιμα στη Γερμανία.
- Γεώργιος Κυριακίδης, 66 ετών, πατέρας δύο παιδιών και είχε επτά εγγόνια, κάτοικος Κορδελιού Θεσσαλονίκης.
Δύο χρόνια μετά το δυστύχημα, η πληγή δεν έχει ακόμη επουλωθεί: Η θλίψη των οικογενειών των θυμάτων είναι ανυπολόγιστη, οι επιζώντες αντιμετωπίζουν μετατραυματικό στρες, τα τρένα μάς φέρνουν ακόμη δάκρυα στα μάτια, ενώ ερωτήματα για τα αίτια και τις συνθήκες του δυστυχήματος παραμένουν ανοιχτά.