Κατά πλειοψηφία «πέρασε» από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή το σχέδιο νόμου «Κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Βασιλείου του Μαρόκου για τις θαλάσσιες μεταφορές». «Υπέρ» της κύρωσης της Συμφωνίας τάχθηκαν ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, Κίνημα Αλλαγής και ΜέΡΑ25. «Κατά» δήλωσε το ΚΚΕ και επιφυλάσσεται για την Ολομέλεια η Ελληνική Λύση.
«Πρόκειται για μια ακόμα συμφωνία η οποία εγκαθιδρύει με θεσμικό τρόπο την ναυτιλιακή συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών, διασφαλίζει πλήρως το θεμελιώδες δικαίωμα της ελεύθερης διακίνησης των εμπορευμάτων, στα πλαίσια του θεμιτού και ελεύθερου ανταγωνισμού, ενώ επιπλέον, αναπτύσσει και τεχνική συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών επί ναυτιλιακών θεμάτων μέσω της σύστασης κοινής επιτροπής. Επίσης, διευκολύνει την εγκατάσταση ναυτιλιακών εταιρειών επί ναυτιλιακών θεμάτων», ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ιωάννης Πλακιωτάκης. Υπογράμμισε επίσης, ότι «και η παρούσα συμφωνία αντανακλά πλήρως τις πάγιες ναυτιλιακές προτεραιότητες της πατρίδας μας, που, μεταξύ άλλων, θέτουν στο επίκεντρο την προστασία και του ελληνικού πλοίου, αλλά και του Έλληνα ναυτικού στο εξωτερικό».
Με τη συμφωνία που κυρώνουμε σήμερα, διαμορφώνεται πλήρως ένα θεσμικό πλαίσιο που θα αποτελέσει εφαλτήριο για περαιτέρω εμβάθυνση της στρατηγικής συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών στον τομέα της ναυτιλίας, επιβεβαιώνοντας, παράλληλα, με τον πιο εμφατικό τρόπο τις σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών, είπε ο κ. Πλακιωτάκης και ενημέρωσε τα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ότι το αμέσως επόμενο διάστημα θα κατατεθούν, προς κύρωση, στη Βουλή αντίστοιχες συμφωνίες με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Ισραήλ και το Κατάρ, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Στη συζήτηση που προηγήθηκε η εισηγήτρια της ΝΔ Φωτεινή Πιπιλή, υπογράμμισε ότι η κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της κυβερνήσης της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Βασιλείου του Μαρόκου για τις Θαλάσσιες Μεταφορές «διασφαλίζει, πλήρως, το πρωταρχικό ελληνικό ενδιαφέρον πρόσβασης της Ναυτιλίας μας στη ναυτιλιακή αγορά του Μαρόκου, καθώς εντάσσεται στο πλαίσιο του γενικότερου γεωστρατηγικού ενδιαφέροντός μας για την ενίσχυση των διμερών οικονομικών σχέσεων με χώρες της Βόρειας Αφρικής στον τομέα θαλασσίων μεταφορών».
Ειδικότερα, για την περίπτωση του Μαρόκου, η βουλευτής της ΝΔ δεν παρέλειψε να επισημάνει τη στρατηγική γεωπολιτική θέση της χώρας και τη σταδιακή αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της, μέσω των οποίων διακινείται μεγάλος όγκος φορτίων, λαμβάνοντας πάντοτε υπόψη τη σημαντική συμμετοχή της ελληνικής και ελληνόκτητης Ναυτιλίας στη διακίνηση του παγκόσμιου εμπορίου.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Διονύσης Καλαματιανός, ανέφερε ότι η κύρωση της σημερινής συμφωνίας με το Μαρόκο για τις θαλάσσιες μεταφορές υπεγράφη τον Σεπτέμβρη του 2016, στο Ραμπάτ και αναμφισβήτητα είναι ένα θετικό βήμα για την χώρα μας. «Είναι αποτέλεσμα της εξωστρέφειας και της διπλωματικής εγρήγορσης που επέδειξε συνεχώς σε πολλούς τομείς και επίπεδα η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, κατά τη διάρκεια των ετών 2015-2019», είπε ο βουλευτής και πρόσθεσε ότι μετά τις προσπάθειες που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια, φτάνουμε στη σημερινή κύρωση που προάγει αναμφισβήτητα τα συμφέροντα της χώρας, στο εξαιρετικά ανταγωνιστικό και διεθνοποιημένο περιβάλλον της ναυτιλίας. «Δεν είναι τυχαίο ότι η συνεργασία της χώρας μας με το Μαρόκο, παρ’ ότι η χώρα αυτή βρίσκεται πολλά ναυτικά μίλια μακριά, είναι πολύ στενή, καθώς ελληνικές εταιρείες δραστηριοποιούνται και στον ναυτιλιακό τομέα, αλλά και στις εμπορικές μεταφορές», είπε ο κ. Καλαματιανός.
«Είναι μια συμφωνία, που στοχεύει στη συνεργασία των συμβαλλόμενων μερών στον ναυτιλιακό τομέα, παρέχοντας αμοιβαίες διευκολύνσεις, τόσο στα πλοία όσο και στους ναυτικούς», είπε ο ειδικός αγορητής του Κινήματος Αλλαγής, Δημήτρης Μπιάγκης. «Δεν θα μπορούσε να μας βρίσκει αντίθετους μια τέτοια συμφωνία, που θα ενισχύσει τη συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών», είπε ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής.
Η βουλευτής του ΚΚΕ, Μαρία Κομνηνάκα, που καταψήφισε τη συμφωνία, υπογράμμισε ότι «η παρούσα συμφωνία δεν είναι τίποτα άλλο από μια σειρά από διευκολύνσεις που δίνονται προς το εφοπλιστικό κεφάλαιο των δύο χωρών, στο πλαίσιο, όπως τονίζεται σε διάφορα σημεία της Σύμβασης, των αρχών του ελεύθερου και θεμιτού, όπως λέγεται, ανταγωνισμού». «Είναι γνωστή η προσήλωση όλων των κυβερνήσεων στην προστασία των εφοπλιστών, αλλά σε λίγο θα μας φέρνετε και νόμο που θα προβλέπει να τιμωρείται παραδειγματικά όποιος τολμά να καταγγείλει τη μη καταβολή δεδουλευμένων του», είπε η βουλευτής του ΚΚΕ και επισήμανε ότι με τη Σύμβαση δίνεται το ελεύθερο στους πλοιοκτήτες να ναυτολογούν στο πλοίο τους ναυτικούς και του άλλου κράτους, με όρους που συμφωνούνται ελεύθερα μεταξύ των πλοιοκτητών και των ναυτικών.
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Βασίλης Βιλιάρδος, επανέλαβε τη θέση του κόμματος του για τη δημιουργία ενός παράλληλου νηολογίου για πλοία που υψώνουν ελληνική σημαία. «Εάν υιοθετηθεί η πρότασή μας θα υπάρξουν πολλά και σημαντικά οικονομικά οφέλη για την Ελλάδα, κάτι που συμβαίνει εδώ και πολλά χρόνια σε αρκετές χώρες όπως στην Νορβηγία, στην Ολλανδία, στην Ιταλία και αλλού. Με αυτήν την πρόταση θα αναδειχθεί μια νέα δυναμική στρατηγική, που θα ωφελήσει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής σημαίας, ενώ, ταυτόχρονα, θα μειωθεί το λειτουργικό κόστος των πλοίων που θα ταξιδεύουν χωρίς προβλήματα», είπε ο βουλευτής.
«Το Μαρόκο διέπεται από το γαλλικό Δίκαιο, πράγμα το οποίο, το καθιστά ανταγωνιστικό και πόλο έλξης εταιρειών από όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση», επισήμανε ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25 Γιώργος Λογιάδης και πρόσθεσε ότι η γεωστρατηγική του θέση, στο Βορειοδυτικό τμήμα της Αφρικής, με πολύ μεγάλη ακτογραμμή στον Ατλαντικό και η συνεχής αναβάθμιση των λιμανιών του, των λιμενικών του υποδομών, μέσω των οποίων, διακινείται μεγάλος όγκος φορτίων, σε συνδυασμό με τη σημαντική συμμετοχή της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας στις μεταφορές του παγκόσμιου εμπορίου, εντάσσουν την εν λόγω Συμφωνία στα πλαίσια της αμοιβαίας, εκατέρωθεν ενίσχυσης των σχέσεων μεταξύ Ελλάδος και των χωρών της Αφρικής γενικά.