Τις επόμενες κινήσεις της Αγκυρας στην Ανατολική Μεσόγειο υπολογίζει η Αθήνα. Η πλέον προφανής ανησυχία αφορά το ενδεχόμενο δραστηριοποίησης πλωτού γεωτρύπανου και δη του «Γιαβούζ» το οποίο αυτή την εποχή βρίσκεται στην Ανατολική Μεσόγειο.
Κατόπιν εξέτασης όλων των υφιστάμενων δεδομένων, περιλαμβανομένων και όλων όσα η Αγκυρα ισχυρίζεται ότι αποτελούν ερευνητικά βήματα στην Ανατολική Μεσόγειο, ως πλέον επικίνδυνο σημείο για έναρξη γεωτρήσεων εντοπίζεται εκείνο που βρίσκεται στο «τριεθνές», όπου συναντώνται η ελληνική, η κυπριακή και η τουρκική υφαλοκρηπίδα.
Πρόκειται για ένα αρκετά οριακό σημείο, σχεδόν 100 ν.μ. από το Καστελλόριζο και πιθανή αποστολή του «Γιαβούζ» εκεί, ενδέχεται να γίνει με παράλληλη έκδοση NAVTEX για συνέχιση των ερευνών του «Ορούτς Ρέις», πλέον όχι δύο διαστάσεων (2D), όπως ισχυρίζεται ότι πραγματοποιεί η Αγκυρα, αλλά τριών (3D). Σημειώνεται ότι οι τουρκικοί ισχυρισμοί περί «ερευνών», αφορούν απόψεις της Αγκυρας τις οποίες η Αθήνα παρακολουθεί προκειμένου να εξαγάγει συμπεράσματα για τον τρόπο που κινείται η Τουρκία και όχι κατ’ ανάγκη πραγματικά δεδομένα.
«Το κρυφτό»
Η περιοχή στο τριεθνές περιλαμβάνει υφαλοκρηπίδα Ελλάδας, Τουρκίας και Κυπριακής Δημοκρατίας. Το ελληνικό σκέλος περιλαμβάνει περί τα 600 τετραγωνικά χιλιόμετρα και αποτελεί το ανατολικότερο τμήμα υφαλοκρηπίδας. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές στη συγκεκριμένη περιοχή είχαν γίνει έρευνες τριών διαστάσεων (3D) από το «Μπαρμπαρός» ανάμεσα στις 18 Οκτωβρίου 2018 και τις αρχές Φεβρουαρίου 2019 με τη NAVTEX του σταθμού της Αττάλειας υπ’ αριθμόν 1032/18.
Πρόκειται για την περίοδο του «κρυφτού» ανάμεσα στη φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς» και το «Μπαρμπαρός», όταν αυτό «μπαινόβγαινε» στην ελληνική υφαλοκρηπίδα. Και τότε είχε αποφασιστεί μια στρατηγική προβολής ισχύος και ενημέρωσης δι’ ασυρμάτου, αγγελιών στην περιοχή ευθύνης NAVAREA 3 (με έδρα την Ισπανία) για την κοινοποίηση των τουρκικών παρατυπιών. Εκτοτε έχει περάσει επαρκής χρόνος ώστε να έχει ολοκληρωθεί η επεξεργασία των σεισμικών δεδομένων και να προχωρήσει η ΤΡΑΟ σε γεώτρηση.
Ως προς τις έρευνες, με βάση τα επιστημονικά δεδομένα που η Αγκυρα ισχυρίζεται ότι διαθέτει, στην Αθήνα είναι σαφές ότι με τη μέθοδο (ταχύτητα και εύρος κινήσεων) που ακολουθεί το «Ορούτς Ρέις», από τις 10 Αυγούστου μέχρι τώρα –δεν υπολογίζεται η διακοπή του ενός μήνα μεταξύ 12 Σεπτεμβρίου και 12 Οκτωβρίου– έχει ολοκληρωθεί σχεδόν το ήμισυ των δύο διαστάσεων ερευνών (2D), ως εκ τούτου αν η ΤΡΑΟ επιθυμεί την ολοκλήρωσή τους, απαιτούνται έρευνες τουλάχιστον μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου.
Αυτό σημαίνει ότι δεν αποκλείεται η ανανέωση της NAVTEX των ερευνών του τουρκικού ερευνητικού στην ίδια περιοχή, ανατολικά του 28ου μεσημβρινού. Τα υποτιθέμενα επιστημονικά δεδομένα είναι, βέβαια, σε γνώση των αρμόδιων υπηρεσιών, ενώ αρκετά είναι δημοσιευμένα από Τούρκους γεωλόγους σε διεθνή περιοδικά. Οπως είχε αποκαλύψει η «Κ» της Κυριακής ήδη από τις 13 Σεπτεμβρίου, Τούρκοι αξιωματούχοι είχαν ενημερώσει ατύπως επιλεγμένα στελέχη του τουρκικού Τύπου στις 9 Σεπτεμβρίου για τις έρευνες δύο διαστάσεων του «Ορούτς Ρέις».
Είναι απολύτως σαφές ότι μια τέτοια επιλογή εκ μέρους της Αγκυρας, πέρα από τα θεωρούμενα επιστημονικά δεδομένα, στηρίζεται στα πολιτικά ελατήρια που κινούν άλλωστε κάθε κίνηση του προέδρου της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Ως εκ τούτου, στην Αθήνα προετοιμάζονται για κάθε είδους κλιμάκωση, περιλαμβανομένης της έκδοσης NAVTEX για έρευνες στην περιοχή του τουρκολιβυκού μνημονίου, ήτοι δυτικά του 28ου μεσημβρινού, σε περιοχές μέχρι και έξι ναυτικά μίλια από την Κάσο, την Κάρπαθο και την Ανατολική Κρήτη.
Η διπλωματική κινητοποίηση της Αθήνας προς όλους τους διεθνείς οργανισμούς τις τελευταίες ημέρες έχει ως σκοπό να προειδοποιήσει για τους συγκεκριμένους τουρκικούς σχεδιασμούς, οι οποίοι εκτιμάται ότι θα ενταθούν τους επόμενους μήνες.
Σε στρατιωτικό επίπεδο, υπό τον συντονισμό του ΓΕΕΘΑ, το σύνολο των επιτελείων (ΓΕΣ, ΓΕΝ, ΓΕΑ) βρίσκεται σε απόλυτη ετοιμότητα σε περίπτωση επέκτασης των τουρκικών προκλήσεων γεωγραφικά και χρονικής επιμήκυνσής τους ακόμα και μετά το τέλος του 2020. Στην Αθήνα, εν ολίγοις, προετοιμάζονται για έναν μακρύ και δύσκολο χειμώνα στην Ανατολική Μεσόγειο.
Πηγή: Καθημερινή