Με ταχύτατους ρυθμούς συνεχίζεται η αύξηση των ψηφιακών συναλλαγών στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα, που έχει ξεκινήσει στη διάρκεια των τελευταίων ετών και φθάνει πλέον στο αποκορύφωμα της, μετά και τις εντεινόμενες πρωτοβουλίες και δράσεις των τραπεζών στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης. Μίας κρίσης που οδηγεί τις τράπεζες στην Ελλάδα και διεθνώς να επιταχύνουν τις διαδικασίες ολοκλήρωσης του ψηφιακού τους μετασχηματισμού και κατ’ επέκταση των ψηφιακών τραπεζικών δικτύων.
Στην Ελλάδα χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Alpha Bank, που όπως ανακοίνωσε πρόσφατα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα, το 91% των συναλλαγών πραγματοποιείται σε ψηφιακό περιβάλλον, με την χρήση του mobile banking να παρουσιάζει εντυπωσιακή αύξηση.
Ειδικότερα, στο πρώτο εξάμηνο του 2020, το 91% των συνολικών συναλλαγών στην Alpha Bank πραγματοποιήθηκε μέσω των ψηφιακών της δικτύων (e-banking, ATM, κέντρα αυτόματων συναλλαγών- ΚΑΣ), ενώ εντυπωσιακή ετήσια αύξηση 70% κατέγραψε και η χρήση του mobile banking της τράπεζας, εξυπηρετώντας περισσότερες από 65 εκατομμύρια συνδέσεις. Ο αριθμός των ενεργών χρηστών του Alpha mobile banking αυξήθηκε κατά 51% σε σχέση με πέρυσι και αντίστοιχα, οι συναλλαγές που διεκπεραιώθηκαν μέσω της υπηρεσίας ήταν υψηλότερες κατά 66% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2019.
Οι περισσότερες από τις μισές (52,4%) νέες εγγραφές συνδρομητών στο e-banking της Alpha Bank, κατά τους έξι πρώτους μήνες του έτους, πραγματοποιήθηκαν αποκλειστικά online, χωρίς δηλαδή να απαιτηθεί επίσκεψη σε κατάστημα της τράπεζας, όταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2019 ήταν 23,3%.
Η τράπεζα δίνει επίσης έμφαση την τεράστια ανταπόκριση των καταναλωτών στο Αpple Pay, την υπηρεσία πληρωμών για συσκευές Apple, που πρώτη και μόνη από τις ελληνικές τράπεζες διέθεσε η Alpha Bank τον Απρίλιο του 2020. Σύμφωνα με στοιχεία που έχει δώσει στη δημοσιότητα, μέσα σε πέντε μήνες οι χρήστες της υπηρεσίας ξεπέρασαν τους 65.000, καθώς τα οφέλη της εφαρμογής είναι σημαντικά. Συνδέοντας με το Apple Pay τη χρεωστική, πιστωτική ή προπληρωμένη κάρτα τους Visa και Mastercard της Alpha Bank, οι πελάτες της τράπεζας κάνουν τις αγορές τους ανέπαφα σε POS ή σε e-shops, χωρίς να πληκτρολογούν το PIN της κάρτας τους, χρησιμοποιώντας μόνο το κινητό τους τηλέφωνο ή απλά το ρολόι τους.
Την ίδια στιγμή μεγάλος αριθμός πελατών χρησιμοποιεί για συναλλαγές το ψηφιακό πορτοφόλι myAlpha Wallet. Η προσφάτως ανανεωμένη έκδοση της εφαρμογής, η οποία διατίθεται δωρεάν μέσω του Google Play Store, εξασφαλίζει ακόμη μεγαλύτερη ταχύτητα, ευκολία και ασφάλεια συναλλαγών μέσω συσκευών με λογισμικό Android, σε ένα σύγχρονο και ιδιαίτερα φιλικό προς τον χρήστη περιβάλλον πλοήγησης.
Η άνοδος είχε ξεκινήσει πριν την πανδημία
Η Alpha Bank, στο πλαίσιο του ψηφιακού της μετασχηματισμού, ενός από τους βασικούς πυλώνες του στρατηγικού της σχεδίου, είχε μεταφέρει σε ψηφιακό περιβάλλον το 85,5% των συνολικών της συναλλαγών, ήδη από το πρώτο εξάμηνο του 2019, δηλαδή έναν χρόνο πριν από την έλευση της πανδημίας. Το ποσοστό αυτό, επισημαίνεται από την τράπεζα, αποτελεί μία ακόμη ένδειξη ότι, ανεξάρτητα από τις έκτακτες συνθήκες της πανδημίας που οδήγησαν εκ των πραγμάτων σε αύξηση των εξ’ αποστάσεως τραπεζικών συναλλαγών κατά τους πρώτους μήνες του 2020, η ψηφιακή τραπεζική ήρθε για να μείνει και να αλλάξει ριζικά σε βάθος χρόνου τις τραπεζικές συναλλαγές όπως τις γνωρίζαμε έως πρόσφατα.
Τι σημαίνει όμως η αύξηση των ψηφιακών συναλλαγών για τον πελάτη και τον εργαζόμενο της τράπεζας, αλλά και το δίκτυο καταστημάτων;
Η Alpha Bank, αναφέρει στο ΑΠΕ/ΜΠΕ ο ‘Αγης Παπαστεργίου, διευθυντής Ψηφιακής Τραπεζικής της τράπεζας, «έχει θέσει τον ψηφιακό μετασχηματισμό στο επίκεντρο του επιχειρησιακού της προγραμματισμού, επενδύοντας με συνέπεια και αποφασιστικότητα στις τεχνολογίες αιχμής για την ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών. Η στρατηγική αυτή επιλογή επέτρεψε στην Alpha Bank να ανταποκριθεί άμεσα και αποτελεσματικά στις συνθήκες που διαμορφώθηκαν στον τομέα της τραπεζικής εξυπηρέτησης λόγω της πανδημίας».
Αναφερόμενος στους πελάτες της Alpha Bank o κ.Παπαστεργίου τονίζει ότι «κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών, χρησιμοποιούν σε συντριπτικό ποσοστό τα ψηφιακά κανάλια της τράπεζας για τις καθημερινές συναλλαγές τους, γεγονός που μας ενθαρρύνει να ενισχύσουμε περαιτέρω τις ψηφιακές πωλήσεις τραπεζικών προϊόντων και την εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση. Στην κατεύθυνση αυτή, ο ανασχεδιασμός των λειτουργιών, η περαιτέρω απλοποίηση και ψηφιοποίηση των διαδικασιών, σε συνδυασμό πάντοτε με την συνεχή ενίσχυση της κατάρτισης των εργαζομένων μας στις νέες τεχνολογίες, αποτελούν διαρκή στόχο για εμάς, ώστε να παρέχουμε συνεχώς μία αναβαθμισμένη εμπειρία εξυπηρέτησης».
Ο κ. Παπαστεργίου αναφέρεται και στο δίκτυο καταστημάτων της τράπεζας, με αφορμή της εντυπωσιακή αύξηση των ψηφιακών συναλλαγών. «H στροφή των πελατών σε ψηφιακούς διαύλους επικοινωνίας και εξυπηρέτησης εύλογα επηρεάζει τον τρόπο λειτουργίας του δικτύου, όχι τόσο με όρους γεωγραφικής κάλυψης, αλλά κυρίως μέσα από τον επαναπροσδιορισμό των τραπεζικών υπηρεσιών που προσφέρουν τα καταστήματα. Η έννοια της τραπεζικής επανακαθορίζεται και δεδομένου ότι ολοένα και μεγαλύτερος όγκος συναλλαγών διεκπεραιώνεται από τα ψηφιακά μας κανάλια, η προσοχή μας πρέπει να στραφεί στην αξιοποίηση του δικτύου μας για την παροχή της αναγκαίας ενημέρωσης, των επενδυτικών συμβουλών, αλλά και της διάθεσης καινοτόμων προϊόντων που θα βοηθήσουν τους πελάτες μας να αντιμετωπίσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις σύγχρονες προκλήσεις».