Το εορταστικό ωράριο δίνει περισσότερο χρόνο στους καταναλωτές, ενώ έρευνα καταγράφει προσεκτική αλλά σαφή βελτίωση στο κλίμα.
Σε καθαρά εορταστικούς ρυθμούς κινείται πλέον η αγορά, καθώς από τα μέσα της εβδομάδας έχει τεθεί σε ισχύ το χριστουγεννιάτικο ωράριο, με τα καταστήματα να λειτουργούν και τις τρεις Κυριακές πριν από την Πρωτοχρονιά. Στόχος είναι να δοθεί περισσότερος χρόνος και ευελιξία στους καταναλωτές για να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους.
Σήμερα, Κυριακή 14 Δεκεμβρίου, τα περισσότερα εμπορικά καταστήματα αναμένεται να λειτουργήσουν από τις 11:00 έως περίπου τις 16:00, αν και σε αρκετές περιπτώσεις –ιδίως σε αλυσίδες και πολυκαταστήματα– το ωράριο μπορεί να επεκταθεί έως τις 20:00.
Οι έμποροι προσδοκούν ότι το διευρυμένο ωράριο θα λειτουργήσει ως «ανάσα» για τον τζίρο της εορταστικής περιόδου, η οποία φέτος συνοδεύεται από μια συγκρατημένη, αλλά αισθητή, αλλαγή στο κλίμα. Όπως προκύπτει από την έρευνα EY Future Consumer Index Ελλάδα 2025, καταγράφονται τα πρώτα σημάδια υποχώρησης της απαισιοδοξίας μετά από μια μακρά περίοδο οικονομικής πίεσης.
Όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Θάνος Μαύρος, εταίρος της EY Ελλάδος και επικεφαλής του Τομέα Καταναλωτικών Προϊόντων και Λιανεμπορίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, «ύστερα από πέντε χρόνια έντονης αβεβαιότητας, διακρίνουμε τα πρώτα δειλά σημάδια ανάκαμψης της αισιοδοξίας και χαλάρωσης της πίεσης στην κατανάλωση».
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, αυξάνεται το ποσοστό των καταναλωτών που εκτιμούν ότι η οικονομική τους κατάσταση θα βελτιωθεί το επόμενο δωδεκάμηνο, ενώ μειώνεται σημαντικά εκείνο των πολιτών που δηλώνουν ότι θα περιορίσουν τα χριστουγεννιάτικα έξοδα. Την ίδια ώρα, το ποσοστό όσων σκοπεύουν να δαπανήσουν περισσότερα σχεδόν τριπλασιάζεται σε σχέση με πέρσι, με τη νεότερη γενιά να πρωταγωνιστεί.
Παρά τη βελτιωμένη διάθεση, η εμπιστοσύνη παραμένει κρίσιμο ζητούμενο για την αγορά. Όπως τονίζει ο κ. Μαύρος, οι καταναλωτές ζητούν ξεκάθαρη ενημέρωση για την προέλευση, την ποιότητα και την τιμολόγηση των προϊόντων, ειδικά σε περιόδους έντονων προσφορών. Η διαφάνεια, ο σεβασμός στον πελάτη και η ειλικρίνεια στην επικοινωνία αναδεικνύονται σε βασικούς παράγοντες για τη στήριξη της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
Η έρευνα δείχνει επίσης ότι οι Έλληνες καταναλωτές φέτος δίνουν προτεραιότητα κυρίως σε τρόφιμα, ποτά, ρούχα και αξεσουάρ, ενώ λιγότερο ενδιαφέρον καταγράφεται για εμπειρίες και προϊόντα προσωπικής φροντίδας. Παράλληλα, περισσότεροι από τους μισούς δηλώνουν ότι θα περάσουν τις γιορτές στο σπίτι με οικογένεια ή φίλους, ενώ σημαντικό ποσοστό σκοπεύει να αγοράσει δώρα για τα αγαπημένα του πρόσωπα.
Για να παγιωθεί αυτή η εύθραυστη αισιοδοξία, οι επιχειρήσεις καλούνται να τοποθετήσουν την εμπιστοσύνη στο επίκεντρο της στρατηγικής τους, επενδύοντας σε διαφάνεια, υπεύθυνες πρακτικές τιμολόγησης, ασφάλεια δεδομένων και ποιοτική εξυπηρέτηση, όπως υπογραμμίζει ο επικεφαλής της EY Ελλάδος.

















