Ο Φώτης Μαραζόπουλος μας συστήνεται μέσα από το νέο του μυθιστόρημα «Χορδιστές», ένα έργο που ισορροπεί με μαεστρία ανάμεσα στη φαντασία, τη φιλοσοφία και την περιπέτεια. Με φόντο την αναζήτηση μιας χαμένης γνώσης και ήρωα έναν δημοσιογράφο που ξεκινά ένα ταξίδι πέρα από τα σύνορα του κόσμου και του εαυτού, το βιβλίο ξεδιπλώνει βαθιά ερωτήματα για τη φύση της πραγματικότητας, την αρμονία και την προσωπική μεταμόρφωση.
Σε αυτή τη συνέντευξη, ο συγγραφέας μιλά για την έμπνευση πίσω από τους «Χορδιστές», την πλοκή, τα φιλοσοφικά θεμέλια του έργου αλλά και τη δική του οπτική για το τι κάνει ένα βιβλίο αληθινά πετυχημένο.
– Ο τίτλος του βιβλίου σας, “Χορδιστές”, γεννά αμέσως ερωτήματα. Ποιο είναι το νόημά του;
Οι Χορδιστές είναι μια ιδιαίτερη κοινότητα ανθρώπων, που τους ενώνει η αποδοχή και η βίωση μιας αρχαίας φιλοσοφίας. Πρόκειται για τις αντιλήψεις του μυστηριώδους λαού των Γιαν Ζι, μιας πανάρχαιας κινεζικής παράδοσης. Οι Γιαν Ζι διέθεταν βαθιά γνώση των υπερχορδών —μια έννοια που συναντάμε σήμερα σε προηγμένες θεωρίες της σύγχρονης φυσικής— και κατάφερναν να τις χειρίζονται με τρόπους που είχαν και θεραπευτικά αποτελέσματα. Όμως, πίσω απ’ όλα αυτά υπάρχει ένα φιλοσοφικό υπόστρωμα, ακόμα και στο επίπεδο της θεραπείας. Οι Χορδιστές λοιπόν, είναι αυτοί που επιδιώκουν να “κουρδίσουν” τον εαυτό τους, όπως θα λέγαμε μια χορδή, ώστε να συντονιστούν με βαθύτερες αλήθειες.

– Άρα πρόκειται για ένα φιλοσοφικό μυθιστόρημα;
Είναι και φιλοσοφικό, αλλά δεν περιορίζεται εκεί. Το βιβλίο συνδυάζει τη φιλοσοφία με την περιπέτεια, τη δράση, τη φαντασία και το ταξίδι. Έχει πολλές διαστάσεις. Παρότι όλα αυτά μπορεί να δίνουν την εντύπωση ενός απαιτητικού αναγνώσματος, η εμπειρία των αναγνωστών λέει το αντίθετο: σχεδόν όλοι αναφέρουν πως το διάβασαν γρήγορα και αβίαστα, σαν να τους πήρε μαζί του.
– Ποια είναι η βασική πλοκή του βιβλίου;
Ο πρωταγωνιστής είναι ο Κλεάνθης Οικονόμου, ένας δημοσιογράφος. Με αφορμή ένα άρθρο του για ανατολικές φιλοσοφίες, προσεγγίζεται από έναν φαρμακοβιομήχανο, ο οποίος του αποκαλύπτει την ύπαρξη ενός σπάνιου βιβλίου του 16ου αιώνα, γραμμένο από τον Χεν Τσε Τουνγκ, που αναφέρεται στους Γιαν Ζι και τη θεωρία τους. Όμως το βιβλίο είναι ημιτελές. Έτσι, ο Κλεάνθης ξεκινά ένα ταξίδι για να βρει το χαμένο κομμάτι – ένα ταξίδι που τον φέρνει σε επαφή με Χορδιστές απ’ όλον τον κόσμο: από την Κίνα και το Θιβέτ, μέχρι το Περού, την Αίγυπτο, τη Συρία και την Ελλάδα. Φυσικά, τίποτα δεν είναι εύκολο — υπάρχουν απειλές, παγίδες και μυστικά. Τα υπόλοιπα ξεδιπλώνονται στις σελίδες…
– Τι θα λέγατε σε έναν αναγνώστη για να τον παροτρύνετε να το διαβάσει σήμερα;
Θα απαντήσω μέσα από όσα μου είπαν οι ίδιοι οι αναγνώστες: «Δεν κατάλαβα πότε πέρασε η ώρα», «Με συνεπήρε η θεωρία των Χορδιστών», «Άρχισα να αντιλαμβάνομαι πόσο κρίσιμο είναι να ψάχνουμε πρώτα μέσα μας για τις απαντήσεις», ή ακόμα: «Άλλαξε ο τρόπος που βλέπω τη φύση και τον άνθρωπο». Αυτές οι φράσεις πιστεύω πως αγγίζουν τον πυρήνα του βιβλίου. Είναι ένα ανάγνωσμα που προσφέρει ψυχαγωγία, προβληματισμό, ελπίδα — και, ενδεχομένως, έναυσμα για μια πιο ουσιαστική προσωπική αναζήτηση.
– Τελικά, τι σημαίνει για εσάς ένα «πετυχημένο» βιβλίο;
Για μένα, επιτυχία δεν είναι οι αριθμοί ή οι πωλήσεις. Είναι αρκετό να αγγίξει το βιβλίο έναν άνθρωπο, να του γεννήσει ένα συναίσθημα, μια ιδέα, ένα χαμόγελο ή μια ιδιαίτερη στιγμή. Αν ένα βιβλίο μπορέσει να αφήσει το αποτύπωμά του έστω και σε μία ψυχή, τότε για μένα έχει πετύχει τον σκοπό του.

– Τι σας γοητεύει περισσότερο όταν γράφετε;
Αυτό που με γοητεύει είναι η στιγμή που οι χαρακτήρες αποκτούν δική τους φωνή, δική τους πορεία. Ξεκινάς με ένα σχέδιο, αλλά στην πορεία το ίδιο το κείμενο σε οδηγεί αλλού — σου αποκαλύπτει πράγματα που δεν είχες προσχεδιάσει. Είναι σχεδόν μεταφυσικό το πώς ξεδιπλώνεται μια ιστορία όταν την εμπιστεύεσαι. Αυτή η αλληλεπίδραση με το άγνωστο είναι για μένα η ουσία της γραφής.
Βιογραφικό του συγγραφέα
Γεννήθηκε στην Γερμανία το 1966 και έζησε τα περισσότερα χρόνια στην Αθήνα. Από το 2011 ζει στην Παραμυθιά Θεσπρωτίας. Είναι δημοσιογράφος – εκδότης – συγγραφέας. Εκδίδει το περιοδικό Step και την εφημερίδα «Πολιτική», ενώ έχει και τα ενημερωτικά site paramythianews.gr – periodikostep.gr.
Έχει συνεργαστεί με την Ελευθεροτυπία, το ΓΕΩΤΡΟΠΙΟ της Ελευθεροτυπίας, το Μετρόραμα, την Ραδιοτηλεόραση, το Χωνί, τα περιοδικά ΜΕΤΡΟ – OUT – SMART. Έκανε την επιμέλεια του περιοδικού «Η ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ» με τα πρακτικά της δίκης της 17Ν. Επίσης συνεργάστηκε με τους ραδιοφωνικούς σταθμούς «ΠΑΚΟΕ» και «ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ 94 FM» καθώς και με την ιστοσελίδα Mediasoup.
Το καλοκαίρι του 2004 ανέβηκε από επαγγελματικό θίασο το θεατρικό έργο «ΘΥΡΟΦΥΛΑΞ» με δική του δραματουργική επεξεργασία, με θέμα την ζωή του ζωγράφου Θεόφιλου, κάνοντας περιοδεία στην Λέσβο, στην Χίο και στην Λήμνο. Το 1997 δημοσιεύθηκε στο περιοδικό ΡΕΥΜΑΤΑ το διήγημα του «Το δείπνο» Τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε από την εφημερίδα Το Χωνί το πρώτο του βιβλίο με πολιτική σάτιρα με τον τίτλο «4 χρόνια μνημόνιο είναι λίγα πολύ λίγα» και με ψευδώνυμο Μικρός Φωκίων. Το 2021 εκδόθηκε στο συλλογικό βιβλίο «Το φως της Ηλιαχτίδας» το διήγημα του «Αόρατος εχθρός» από τις Εκδόσεις Ηλιαχτίδα. To 2024 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Κουάρκ το βιβλίο «της σιωπής» με διηγήματα και ποίηση.
Ήταν υπεύθυνος τηλεφωνικής επαφής με τους υποστηρικτές της Greenpeace και για ένα μικρό διάστημα με τους υποστηρικτές της Διεθνούς Αμνηστίας. Το 2007 – 2008 συνεργάστηκε με την ΜΚΟ ΠΕΕΠ (Προγράμματα Εθελοντικής Εργασίας για το Περιβάλλον) ως συντονιστής του Προγράμματος «Γνωρίζω την πόλη μου με ποδήλατο».















