Τη «γελοιότητα» της διαδικασίας της προανακριτικής, η οποία στηρίζεται αποκλειστικά στα λεγόμενα Καλογρίτσα, που αφενός δεν αποδεικνύονται, αφετέρου αλληλοαναιρούνται, υπογράμμισε στο newsique.gr ο κ. Γιάννης Μαντζουράνης, συνήγορος του πρώην Υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Πολιτικής, Νίκου Παππά. Ο ίδιος ο γνωστός δικηγόρος και μέλος της Κεντρικής Επιτροπής Ανασυγκρότησης του ΣΥΡΙΖΑ ανέλυσε το έγγραφο της Τράπεζας της Ελλάδος που, όπως τόνισε, δεν αφήνει καμία αμφιβολία για την καθαρότητα των διαβόητων 3 εκατομμυρίων, σημειώνοντας με νόημα ότι «ένα τέτοιο έγγραφο δεν θα έφευγε ποτέ χωρίς την έγκριση του κ. Στουρνάρα.
Ο κ. Μαντζουράνης, που μίλησε στο newsique.gr στο πλαίσιο της σειράς podcasts «Μένουμε Ψύχραιμοι» (προηγήθηκε η συνέντευξη του πρώην Υπουργού Εξωτερικών, Νίκου Κοτζιά), στάθηκε -επίσης- στη διαστρέβλωση του ίδιου εγγράφου από τα συστημικά media: «Οι άνθρωποι είτε, προφανώς, έχουν πλήρη άγνοια του πώς λειτουργεί το τραπεζικό μας σύστημα, είτε είναι συνειδητοί διαστρεβλωτές και συκοφάντες».
Σχετικά με τις μαφιόζικες εκτελέσεις, που έχουν συγκλονίσει το πανελλήνιο, ο γνωστός δικηγόρος τόνισε ότι, αφού η ΝΔ απέτυχε σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη και την αξιοκρατία, έρχεται αντιμέτωπη με τις εξαγγελίες της και στο θέμα της ασφάλειας. Σύμφωνα με τον ίδιο, στις προτεραιότητες της παρούσας κυβέρνησης, που έθεσε στην προμετωπίδα της το δόγμα «νόμος και τάξη», δεν ήταν η αντιμετώπιση του οργανωμένου και του κοινού εγκλήματος, αλλά «η κοινωνική καταστολή, να εισβάλλει στα σπίτια όπως του κ. Ινδαρέ, να δέρνει, να φιμώνει, να δένει οικογένειες ολόκληρες, να ξεβρακώνει διαδηλώτριες στην Πατησίων, να χτυπάει φοιτητές, να αιματοκυλεί διαδηλώσεις».
Τέλος, ο κ. Μαντζουράνης αποκάλυψε ότι η κυβέρνηση δεν αρκείται «στο ότι ψηφίζει τον εργασιακό Μεσαίωνα του κ. Χατζηδάκη με τη μονοκομματική πλειοψηφία της, θέλει να δεσμεύσει και την επόμενη κυβέρνηση σε αυτό το τερατούργημα σε βάρος των δικαιωμάτων των εργαζομένων», περιλαμβάνοντας το στις μεταρρυθμίσεις για τις οποίες δεσμεύεται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης, που εκτείνεται πέραν της τρέχουσας τετραετίας.
Δείτε ολόκληρο το podcast της συνέντευξης του δικηγόρου, μέλους της ΚΕΑ ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννη Μαντζουράνη:
κ. Μαντζουράνη, είστε δικηγόρος του πρώην Υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Πολιτικής, Νίκου Παππά, στην εν εξελίξει προανακριτική. Ποια θεωρείτε ότι είναι η επιδίωξη της ΝΔ από αυτή τη διαδικασία;
κ. Χριστοφορίδη, είμαι συνήγορος υπεράσπισης του κ. Παππά, μαζί με τον κ. Γεωργακόπουλο. Εχω παρακολουθήσει εκ του σύνεγγυς όλη τη διαδικασία και έχω μελετήσει όλη τη δικογραφία. Η πρόταση για σύσταση της καλούμενης προανακριτικής -το ορθό είναι προκαταρκτικής- επιτροπής για τη διερεύνηση δύο σοβαρότατων εγκλημάτων, δωροληψίας πολιτικού και παράβασης καθήκοντος, στηρίζεται σε ένα θεμέλιο λίθο: στα όσα λέει ο κ. Καλογρίτσας. Δεν έχει κανένα άλλο αποδεικτικό στήριγμα. Αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί αρκετό, αν ο κ. Καλογρίτσας μπορούσε να αποδείξει όσα έλεγε και δεν ήταν αντιφατικά και αλληλοαναιρούμενα με τους ισχυρισμούς του ιδίου σε διάφορες φάσεις της διαδικασίας και με τους ισχυρισμούς των μαρτύρων. Αλλα λέει στη μήνυση εναντίον των Χούρι, άλλα λέει ως μηνυτής που εξετάζεται στην κυρία Πταισματοδίκη για την ίδια υπόθεση, άλλα λέει στο υπόμνημα που καταθέτει στην Πταισματοδίκη για την ίδια υπόθεση και άλλα λέει σε άλλη, μεταγενέστερη μαρτυρική του κατάθεση, που διορθώνει και λέει ότι έχει κάνει λάθη σε πολύ κρίσιμα και σοβαρά ζητήματα, όπως πού πήγαν τα 3 εκατομμύρια, πού πήγαν οι μετοχές της αρχικής εταιρείας του γιου του, τα οποία δεν είναι λεπτομέρειες που μπορεί κάποιος να ξεχάσει. Επιπλέον, ο κ. Τόμπρας τον διαψεύδει στα κρίσιμα θέματα του δώρου και της μεσολάβησης Παππά για τη γνωριμία Καλογρίτσα-Χούρι. Λέει ότι εκείνος διαμεσολάβησε για να γνωρίσει ο κ. Καλογρίτσας τον κ. Χούρι και να έρθουν σε συμφωνία, εκείνος έκανε τις διαπραγματεύσεις για τα 3 εκατομμύρια, ο ίδιος γνωρίζει ότι τα 3 εκατομμύρια ήταν προκαταβολή και δάνειο και θα έπρεπε να επιστραφούν. Ο κ. Καλογρίτσας και το κατηγορητήριο ομιλούν για δώρο. Κατέθεσε, επίσης, γραπτή συμφωνία του 2018, όπου ο κ. Καλογρίτσας αναγνωρίζει το χρέος του και ότι οφείλει να επιστρέψει στους Χούρι 3 εκατομμύρια. Γνωρίζει κανείς κανένα δώρο που επιστρέφεται; Τα δώρα δεν επιστρέφονται. Μόνο τα χρέη επιστρέφονται. Επίσης, ο κ. Τόμπρας αποκάλυψε και άλλες λεπτομέρειες από τη δράση του κ. Καλογρίτσα εκείνη την περίοδο, που δείχνουν ότι ούτε ευνοούμενος της τότε κυβέρνησης και του κ. Παππά ήταν, ούτε μόνο με τους Χούρι ομιλούσε, αλλά μιλούσε και με άλλους επιχειρηματίες και προσπαθούσε να εξεύρει τα χρήματα για το τίμημα της τηλεοπτικής άδειας την οργάνωση και τη λειτουργία ενός σταθμού.
«Ο κ. Καλογρίτσας και το κατηγορητήριο ομιλούν για δώρο. Όμως, σε γραπτή συμφωνία του 2018, ο κ. Καλογρίτσας αναγνωρίζει το χρέος του και ότι οφείλει να επιστρέψει 3 εκατομμύρια στους Χούρι. Γνωρίζει κανείς κανένα δώρο που επιστρέφεται; Τα δώρα δεν επιστρέφονται. Μόνο τα χρέη επιστρέφονται»
Το έγγραφο της Τράπεζας της Ελλάδας, του κ. Στουρνάρα, που κατετέθη και αναγνώστηκε και δημοσιεύθηκε και διαστρεβλώθηκε από τα συστημικά μέσα μαζικής ενημέρωσης δεν αφήνει καμία αμφιβολία για τη νομιμότητα, για την καθαρότητα των 3 εκατομμυρίων, που ήρθαν από τράπεζα αραβικού κράτους μέσω της HSBC Λονδίνου στην Τράπεζα Αττικής, στο λογαριασμό του Τοξότη, μεταβιβάστηκαν αυθημερόν στον ατομικό προσωπικό λογαριασμό του Ιωάννη Βλαδίμηρου Καλογρίτσα, από εκεί μεταβιβάστηκαν στην εταιρεία Ιωάννης Καλογρίτσας που συμμετείχε στο διαγωνισμό, εξεδόθη και κατετέθη εγγυητική επιστολή, αφού είχε ερωτηθεί και η Αρχή για το Ξέπλυμα και η ΤτΕ και ουδεμία αντίρρηση έφεραν. Κατόπιν, δεσμεύθηκε η εγγυητική επιστολή από το ελληνικό Δημόσιο και αποδεσμεύθηκε στις 19 Ιανουαρίου 2017 οπότε επανακατατέθηκαν τα 3 εκατομμύρια στο λογαριασμό της εταιρείας που είχε λάβει μέρος στο διαγωνισμό. Από εκεί διοχετεύθηκαν 1,2 εκατομμύρια σε λογαριασμό της εταιρείας Τοξότης στην Εθνική και τα υπόλοιπα σε άλλο λογαριασμό της ίδιας εταιρείας στην Τράπεζα Αττικής και όπως λέει με κάθε σαφήνεια το έγγραφο της ΤτΕ -και ένα τέτοιο έγγραφο δεν θα έφευγε χωρίς την έγκριση του κ. Στουρνάρα- τα χρήματα όλα δαπανήθηκαν για να εξοφληθούν υποχρεώσεις των εταιρειών Καλογρίτσα στα ασφαλιστικά ταμεία, στην εφορία και σε προμηθευτές. Δεν πήγε ούτε ένα ευρώ σε άλλο, τρίτο πρόσωπο στο οποίο δεν χρωστούσαν οι εταιρείες Καλογρίτσα.
Μιλήσατε για διαστρέβλωση του εγγράφου της ΤτΕ…
Ακουσα στα δελτία ειδήσεων των συστημικών σταθμών και διάβασα σε κάποιες εφημερίδες ότι από το έγγραφο προκύπτει πως δεν έγινε έλεγχος από την Αρχή για το Ξέπλυμα ή έγινε πλημμελής και δεν είχε δοθεί η έγκριση της ΤτΕ. Οι άνθρωποι είτε, προφανώς, έχουν πλήρη άγνοια του πώς λειτουργεί το τραπεζικό μας σύστημα, είτε είναι συνειδητοί διαστρεβλωτές και συκοφάντες. Από το έγγραφο προκύπτει -το κατέθεσε ενόρκως και ο τότε εντεταλμένος εκτελεστικός σύμβουλος της Τράπεζας Αττικής, διορισμένος από τον κ. Στουρνάρα και όχι από κάποιον υπουργό του ΣΥΡΙΖΑ- ότι και ερωτήθηκαν η Αρχή για το Ξέπλυμα και η ΤτΕ και ενημερώθηκαν και δεν εξέφρασαν καμία αντίρρηση ή αμφιβολία και για τη νομιμότητα της προέλευσης των 3 εκατομμυρίων. Και πώς ήταν δυνατόν να εξέφραζαν αντίρρηση για το αν η οικογένεια Χούρι, η CCC, η μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρεία στον αραβικό κόσμο με 500.000 εργαζόμενους και ετήσιο τζίρο που υπερβαίνει το ΑΕΠ της Ελλάδος, έχει ή δεν έχει τη δυνατότητα να στείλει 3 εκατομμύρια πεντακάθαρα; Πέραν αυτού, μετέπειτα, διετάχθη και διεξήχθη έλεγχος από τον εσωτερικό έλεγχο της Τράπεζας Αττικής και υπάρχει πόρισμα. Αυτό δεν το ζήτησε η προανακριτική. Θα της υποβάλουμε εμείς αίτημα να το ζητήσει για να ξεκαθαρίσει μια για πάντα η υπόθεση, τουλάχιστον ενώπιον των δικαστικών αρχών εάν και εφόσον υπάρξει παραπομπή…
Κάτι το οποίο θεωρώ πολύ-πολύ πιθανό, διότι η απόφαση της ολομέλειας της Βουλής δεν θα ληφθεί με βάση κριτήρια εισαγγελικά και δικαστικά… Ολες οι προανακριτικές επιτροπές από τη μεταπολίτευση μέχρι και τώρα έχουν λειτουργήσει ως πολιτικοί διώκτες των αντιπάλων τους και όχι ως εισαγγελικές αρχές, όπως επιβάλλει το Σύνταγμα, ο νόμος περί ευθύνης υπουργών και ο Κανονισμός της Βουλής. Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι και αυτή η προανακριτική θα ακολουθήσει την πεπατημένη. Δεν εξέτασε όλους όσοι απαιτούνταν ως μάρτυρες, έκλεισε άρον-άρον την αποδεικτική διαδικασία… Η γελοιότητα της όλης διαδικασίας εξευτελίζει τον θεσμό της προανακριτικής, τη λειτουργία της Βουλής, αλλά και τη λειτουργία των βουλευτών που συμμετέχουν και αγωνίζονται να βρουν στοιχεία, να στύψουν το λεμόνι, να βγάλουν από τη λεμονόκουπα έστω μία σταγόνα χυμό σε βάρος του Παππά.
Βέβαια, η θέση του κ. Παππά και των συνηγόρων του είναι να φτάσει η υπόθεση στους Ελληνες δικαστές όσο γίνεται πιο γρήγορα, οι οποίοι θα κρίνουν με βάση το αποδεικτικό υλικό της δικογραφίας και το νόμο και όχι με βάση την αντιπαλότητα ή την εχθρότητα ή το πολιτικό όφελος που θα έχει ένα κόμμα έναντι ενός υπουργού, ο οποίος διαδραμάτισε σοβαρό ρόλο στη διευθέτηση και την αποκατάσταση της νομιμότητας στο τηλεοπτικό τοπίο.
Ολη αυτή η διαδικασία άρχισε με ένα και μοναδικό σκοπό. Να δημιουργηθεί αρνητικό πολιτικό κλίμα σε βάρος του ΣΥΡΙΖΑ, γιατί επέλεξε να συγκρουστεί με παγιωμένα συμφέροντα, που είχαν άναρχο το τηλεοπτικό τοπίο, δεν είχαν πληρώσει δραχμή για τη χρήση δημόσιας περιουσίας (των συχνοτήτων) και δεν είχαν άδεια. Μπήκε, λοιπόν, μία τάξη και αυτό δημιούργησε αντιπαλότητες και εχθρότητες.
«Ολη η διαδικασία της προανακριτικής άρχισε με ένα και μοναδικό σκοπό. Να δημιουργηθεί αρνητικό πολιτικό κλίμα σε βάρος του ΣΥΡΙΖΑ, γιατί επέλεξε να συγκρουστεί με παγιωμένα συμφέροντα, που είχαν άναρχο το τηλεοπτικό τοπίο, δεν είχαν πληρώσει δραχμή για τη χρήση δημόσιας περιουσίας (των συχνοτήτων) και δεν είχαν άδεια»
Εδώ, όμως, τίθεται και το ερώτημα: Ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ, ως κυβέρνηση, άλλαξε αυτή τη διαδικασία…
Κατ’ αρχήν, υπάρχει η άποψη ότι για να γίνει αυτή η αλλαγή απαιτείται αλλαγή του Συντάγματος. Κατά την άποψή μου, ο ΣΥΡΙΖΑ κακώς δεν το άλλαξε. Όταν έγινε αναθεώρηση του Συντάγματος, θα μπορούσε να προβλέψει τροποποίηση της διαδικασίας απόδοσης ποινικών ευθυνών στους υπουργούς. Δεν το προέβλεψε. Αλλά ούτε και η ΝΔ το ζήτησε, Κανένα κόμμα.
Μπορεί, όμως, αυτό να γίνει και χωρίς τροποποίηση του Συντάγματος, με την ψήφιση ενός απλού νόμου που θα τροποποιεί το νόμο περί ευθύνης υπουργών αφήνοντας την πρωτοβουλία για την άσκηση ποινικής δίωξης στη Βουλή, όπως επιβάλλει το Σύνταγμα -πρόταση 30 βουλευτών, σύσταση προκαταρκτικής επιτροπής, πόρισμα, ψήφιση του πορίσματος από την ολομέλεια, παραπομπή στην ανάκριση και στο δικαστικό συμβούλιο- με μία μόνο διαφορά: Αντί την προκαταρκτική έρευνα, δηλαδή τη δουλειά της προανακριτικής επιτροπής, να την κάνουν βουλευτές, να την κάνουν 3, 4, 5 -όσους θέλει η Βουλή- αντεισαγγελείς του Αρείου Πάγου, οι οποίοι θα κληρώνονται. Και, αφού βγάλουν πόρισμα, αυτό να έρχεται στην ολομέλεια της Βουλής και αυτή, αν θέλει να το δέχεται, αν θέλει να μην το δέχεται. Αλλά τα πράγματα θα είναι πολύ δυσκολότερα για τους πολιτικούς αντιπάλους ενός υπουργού, όταν υπάρχει ένα πόρισμα εισαγγελέων που είναι ανεξάρτητοι και αμερόληπτοι και χωρίς δεσμούς -τουλάχιστον φανερούς- με την εκτελεστική εξουσία ή τα πολιτικά κόμματα. Είτε αυτοί θα καταλήγουν σε παραπομπή είτε σε απαλλαγή, θα είναι πολύ δύσκολο για την πλειοψηφία της Βουλής να αποφανθεί το αντίθετο. Αλλά δεν βλέπω να υπάρχει όρεξη από κανέναν να υιοθετηθεί κάτι τέτοιο. Γι’ αυτό κρύβονται πίσω από την ανάγκη αλλαγής του Συντάγματος, που δεν είναι απαραίτητη.
Σημειωτέον, αυτό το προβλέπει ήδη ο Κανονισμός της Βουλής, που λέει ότι αν θέλει η Βουλή, μαζί με τη σύσταση της προανακριτικής μπορεί να επιλέξει με κλήρωση τρεις αντεισαγγελείς του Αρείου Πάγου και να τους αναθέσει να αξιολογήσουν τη δικογραφία και να υποβάλουν σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα το πόρισμά τους. Γιατί δεν το κάνουν; Γιατί το πόρισμα θα είναι -όχι τυπικά, αλλά πολύ ουσιαστικά- δεσμευτικό, αφού θα είναι πολύ δύσκολο να πάρουν, τελικά, αντίθετη απόφαση από το πόρισμα τριών ανεξάρτητων και αμερόληπτων αντεισαγγελέων του Αρείου Πάγου που θα έχουν βγει με κλήρωση.
«Οπως λέει το έγγραφο της ΤτΕ, όλα τα χρήματα δαπανήθηκαν για να εξοφληθούν υποχρεώσεις των εταιρειών Καλογρίτσα στα ασφαλιστικά ταμεία, στην εφορία και σε προμηθευτές. Δεν πήγε ούτε ένα ευρώ σε άλλο, τρίτο πρόσωπο στο οποίο δεν χρωστούσαν οι εταιρείες Καλογρίτσα», υποστήριξε ο κ. Γιάννης Μαντζουράνης.
Πότε εκτιμάτε ότι θα τελειώσει η προανακριτική και τι ακολουθεί μετά;
Θα τελειώσει πολύ σύντομα. Ο κ. Παππάς έχει κληθεί να εμφανιστεί, δεν θα το κάνει, θα καταθέσει υπόμνημα γιατί σέβεται τον εαυτό του, σέβεται το Σύνταγμα και τον Κανονισμό της Βουλής, σέβεται τους συναδέλφους τους και δεν θέλει ούτε ο ίδιος να ευτελιστεί, ούτε η διαδικασία, ούτε ο θεσμός, ούτε οι συνάδελφοί του να αυτοεξευτελιστούν. Ακολουθεί ένα πόρισμα -συνήθως κάθε κόμμα κάνει το δικό του, αυτό λέει η πάγια πρακτική. Τα πορίσματα υποβάλλονται στην ολομέλεια της Βουλής που συνεδριάζει -καλείται και ο κ. Παππάς να αναπτύξει τις απόψεις του- και μετά ψηφίζει για την παραπομπή στην ανάκριση, δηλαδή την ποινική δίωξη ή την απαλλαγή του. Εφόσον υπάρξει παραπομπή, την ίδια μέρα γίνεται δημόσια κλήρωση, ενώπιον της ολομέλειας, από τους Αρεοπαγίτες και Συμβούλους της Επικρατείας που έχουν αναλάβει πριν κατατεθεί στη Βουλή η πρόταση για σύσταση προανακριτικής. Επίσης, κληρώνονται ο εισαγγελέας και ο αναπληρωτής εισαγγελέας. Το δικαστικό συμβούλιο θα επιλέξει, με ψηφοφορία, τον ανακριτή. Κατόπιν, θα πάρει τη δικογραφία από τη Βουλή ο ανακριτής, θα καλέσει μάρτυρες, θα ζητήσει έγγραφα από τις Αρχές, ο κατηγορούμενος έχει επίσης το δικαίωμα να ζητά έγγραφα, να εξετάζει μάρτυρες, να υποβάλλει ενστάσεις κ.λπ. Η δικογραφία δεν είναι μεγάλη και υποθέτω ότι μπορεί να διεκπεραιωθεί η ανάκριση σε λογικό πλαίσιο, θα έλεγα ως το τέλος του έτους. Ακολούθως, παίρνει τη δικογραφία ο εισαγγελέας ή ο αναπληρωτής του, κάνει πρόταση στο δικαστικό συμβούλιο και αυτό αποφασίζει για την παραπομπή ή την απαλλαγή. Και στο δικαστικό συμβούλιο ο κ. Παππάς έχει δικαίωμα να υποβάλει υπομνήματα, ενστάσεις και αιτήματα. Από εκεί και πέρα, αν υπάρχει παραπομπή, γίνεται δικαστήριο στο ακροατήριο.
«Ακουσα στα συστημικά media ότι από το έγγραφο προκύπτει πως δεν έγινε έλεγχος από την Αρχή για το Ξέπλυμα ή έγινε πλημμελής και δεν είχε δοθεί η έγκριση της ΤτΕ. Οι άνθρωποι είτε, προφανώς, έχουν πλήρη άγνοια του πώς λειτουργεί το τραπεζικό μας σύστημα, είτε είναι συνειδητοί διαστρεβλωτές και συκοφάντες»
Θα ήθελα να περάσουμε σε ένα άλλο θέμα που απασχολεί όλο τον κόσμο. Το θέμα της δημόσιας ασφάλειας, που αποτέλεσε και κεντρικό αφήγημα για την εκλογή της παρούσας κυβέρνησης…
Όλα τα συντηρητικά και τα αυταρχικά κόμματα έχουν προμετωπίδα το σύνθημα «νόμος και τάξη». Γιατί και ο νόμος και η τάξη έχουν σημείο αναφοράς το κράτος. Και τον Νόμο τον εκδίδει κρατικό όργανο, η Βουλή και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και την Τάξη την επιβάλλει η Αστυνομία, δηλαδή πάλι το κράτος. Είναι, δηλαδή, η αποθέωση του κρατισμού. Από την άλλη πλευρά, οι προοδευτικές, δημοκρατικές και αριστερές δυνάμεις έχουν ως πολιτικό δόγμα το «ασφάλεια και ελευθερία». Γιατί κανείς δεν μπορεί να είναι ασφαλής αν δεν είναι ελεύθερος και κανείς δεν μπορεί να νιώθει ελεύθερος αν δεν είναι ασφαλής. Και οι δύο αυτές αξίες, η ασφάλεια και η ελευθερία, έχουν ως επίκεντρο τον άνθρωπο, τον πολίτη, όχι το κράτος. Το κράτος έρχεται να διασφαλίσει την ασφάλεια και την ελευθερία των πολιτών. Ερχεται ως υπόχρεος, όχι ως δικαιούχος. Αυτή η ιδεολογική διαφορά έχει μεγάλη σημασία, γιατί έχει αντίκτυπο στο τι μέτρα λαμβάνει ο καθένας και ποια πολιτική κάνει το άλφα ή το βήτα κόμμα. Η ΝΔ βγήκε, λοιπόν, με σύνθημα αξιοκρατία, νόμος και τάξη, ανάπτυξη με επενδύσεις και φορολογία. Απέτυχε στην ανάπτυξη: επενδύσεις μηδέν, κρύβεται πίσω από την πανδημία. Απέτυχε στην αξιοκρατία: μειώνει τα προσόντα του αρχηγού της ΕΥΠ, των μετακλητών, χωρίς πτυχία, διπλασιάζει τους μισθούς, έχει τους περισσότερους μετακλητούς από όλες τις κυβερνήσεις της μεταπολίτευσης, άρα φαλκιδεύει στην ουσία το ΑΣΕΠ.
Στο άλλο σύνθημά της, έρχεται αντιμέτωπη με τις εξαγγελίες της. Θυμάστε τι έλεγε ο κ. Μητσοτάκης στον Τσίπρα στη Βουλή, ουρλιάζοντας και με εκείνη την περίεργη κινησιολογία του; Λύστε τα χέρια της Αστυνομίας. Γιατί έλεγε ότι η Αστυνομία είχε δεμένα τα χέρια της από την πολιτική ηγεσία. Και, πράγματι, πρέπει να ομολογήσουμε ότι υπήρχαν πολλά φαινόμενα χαμηλής παραβατικότητας σε όλα τα αστικά κέντρα και κυρίως σε ορισμένα σημεία των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης: λαθρεμπόριο, διακίνηση μικροποσοτήτων ναρκωτικών από εξαρτημένους… Υπήρχε, δηλαδή, ένα καθεστώς που δημιουργούσε προβλήματα στην ομαλή εξέλιξη της καθημερινότητας των πολιτών. Εχει ευθύνη ο ΣΥΡΙΖΑ που δεν το αντιμετώπισε και έδωσε την ευκαιρία στη ΝΔ να γίνει πιστευτή από μεγάλο μέρος του ελληνικού λαού ότι το νόμος και τάξη απευθύνεται σε αυτούς τους κακομοίρηδες, δηλαδή στα τρικάκια του Ρουβίκωνα, στους μπαχαλάκηδες… Δεν λέω ότι δεν πρέπει να τιμωρούνται για τις παραβάσεις που κάνουν, δηλαδή φθορές ξένης ιδιοκτησίας ή παραβιάσεις της οικιακής ειρήνης. Πρέπει να τιμωρούνται. Αλλά αυτά είναι πλημμελήματα και δεν έχουν καμία σχέση με τα βαριά εγκλήματα που διαπράττονται τον τελευταίο καιρό. Μέσα σε 53 μέρες έχουμε 6 φόνους. Εξι δολοφονικές ενέργειες με χαρακτήρα μαφιόζικο, με απόλυτα χαρακτηριστικά πράξεων οργανωμένου εγκλήματος. Αυτό δεν έχει ξανασυμβεί. Και συμβαίνει επί των ημερών του κ. Μητσοτάκη και του κ. Χρυσοχοΐδη που έχουν στο κούτελό τους τις λέξεις νόμος και τάξη. Αρα, έχουμε αιματηρό νόμο, αιματηρή τάξη.
Είναι δυνατόν, όμως, τέτοιου είδους συμβόλαια εκτέλεσης να τα χρεώσουμε σε μια κυβέρνηση;
Όχι, εγώ δεν ισχυρίζομαι ότι σε αυτά τα μαφιόζικα εγκλήματα, που γίνονται κάθε μέρα κι από ένα στην Αθήνα, έχει ανάμιξη η κυβέρνηση. Λέω ότι αυτή η κυβέρνηση αποδεικνύεται ανίκανη να εφαρμόσει και το ίδιο το πολιτικό της δόγμα. Εχει άλλες προτεραιότητες στην πολιτική του «νόμος και τάξη». Δεν είχε το οργανωμένο και το κοινό έγκλημα. Είχε την κοινωνική καταστολή, είχε ως πρωταρχική μέριμνα να εισβάλλει στα σπίτια όπως του κ. Ινδαρέ και να δέρνει και να φιμώνει και να δένει οικογένειες ολόκληρες, χωρίς ένταλμα και χωρίς παρουσία εισαγγελέα, να ξεβρακώνει διαδηλώτριες στην Πατησίων, να χτυπάει φοιτητές, να αιματοκυλεί διαδηλώσεις, να καταλάβει τα Εξάρχεια, λες και είναι ξένο έδαφος. Πράγματι, στα Εξάρχεια υπάρχει μόνιμη παρουσία Αστυνομίας και εγώ δεν είμαι αντίθετος στο να υπάρχει, αλλά δεν αρκεί μόνο στα Εξάρχεια. Να δούμε και τα περίχωρα. Γύρω-γύρω από τα Εξάρχεια ανθεί το κοινό και το οργανωμένο έγκλημα. Πουλάνε τα ναρκωτικά στις γωνίες, πουλάνε τα λαθραία στο δρόμο.
Γιατί έχουν άλλες προτεραιότητες. Να πάρουν 300 αστυνομικούς για να ικανοποιήσουν το νόμο για την Πανεπιστημιακή Αστυνομία -παγκόσμια πρωτοτυπία, πουθενά αλλού, σε κανένα άλλο κράτος της Γης πολιτισμένο, δεν υπάρχει μόνιμη παρουσία ένστολου αστυνομικού μέσα στα Πανεπιστήμια που δεν υπάγεται στην εξουσία του Πρύτανη. Δεν λέω ότι δεν υπάρχουν προβλήματα στα Πανεπιστήμια. Βεβαίως και υπάρχουν, αλλά δεν λύνονται με τη μόνιμη παρουσία της Αστυνομίας. Η μόνιμη παρουσία θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα, περισσότερα επεισόδια και ενδεχομένως να κλάψουμε και βαριά τραυματίες και -ω μη γένοιτο- νεκρούς. Η Αστυνομία πρέπει να εισέρχεται στα Πανεπιστήμια όταν τελούνται κακουργήματα ή πλημμελήματα. Και, όταν τελούνται κακουργήματα, όπως προέβλεπε και ο προηγούμενος νόμος και αυτός, δεν χρειάζεται άδεια από κανένα Πρύτανη. Χρειάζεται να έχει πολιτικό θάρρος ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη και ο Αρχηγός της Αστυνομίας και να στέλνει την Αστυνομία να αποκαταστήσει την τάξη και να συλλάβει τους εγκληματίες μέσα στα Πανεπιστήμια. Για τα πλημμελήματα, χρειάζεται ο Πρύτανης και οι πρυτανικές αρχές να αναλάβουν την ευθύνη που τους αναλογεί και να καλούν την Αστυνομία να εισέρχεται στα Πανεπιστήμια και να αποκαθιστά την τάξη. Αν δεν έχουν το θάρρος, καλύτερα να καθίσουν σπίτι, με τις παντόφλες και τη ρόμπα τους, να βλέπουν τηλεόραση. Δεν μπορεί να λέγονται Πρυτάνεις και Υπουργοί και να αποφεύγουν τις ευθύνες τους, γιατί έχουν πολιτικό κόστος.
«Αυτή η κυβέρνηση αποδεικνύεται ανίκανη να εφαρμόσει και το ίδιο το πολιτικό της δόγμα. Είχε άλλες προτεραιότητες στην πολιτική του “νόμος και τάξη”. Δεν είχε το οργανωμένο και το κοινό έγκλημα. Είχε την κοινωνική καταστολή, να εισβάλλει στα σπίτια όπως του κ. Ινδαρέ, να δέρνει, να φιμώνει, να δένει οικογένειες ολόκληρες, να ξεβρακώνει διαδηλώτριες στην Πατησίων, να χτυπάει φοιτητές, να αιματοκυλεί διαδηλώσεις»
Θέλω την άποψή σας και σχετικά με το εργασιακό. Η κυβέρνηση λέει ότι θέλει να δημιουργήσει ένα περιβάλλον φιλικότερο στις επιχειρήσεις και τις επενδύσεις που δημιουργούν θέσεις εργασίας. Ο ΣΥΡΙΖΑ μιλά για κόλαφο στα δικαιώματα του εργαζόμενου.
Αυτό που γίνεται στο εργασιακό, δεν τόλμησε να το κάνει ούτε η τρόικα, ούτε οι μνημονιακές κυβερνήσεις. Το παραμύθι ότι όσο πιο ευέλικτες είναι οι εργασιακές σχέσεις, όσο πιο χαμηλός είναι ο μισθός του εργαζόμενου, όσο λιγότερα δικαιώματα έχει, τόσο καλύτερα θα λειτουργούν οι επιχειρήσεις, δεν ισχύει. Οι επιχειρήσεις λειτουργούν καλά, όταν οι εργαζόμενοι είναι ευχαριστημένοι και αποδίδουν καλύτερα και όταν υπάρχει συνεργασία μεταξύ του επιχειρηματία και των εργαζομένων. Εδώ πρόκειται για μια πολιτική επιλογή της κυβέρνησης να μετατρέψει την ελληνική οικονομία σε οικονομία έντασης εργασίας. Να γίνει περισσότερη η εργασία, μικρότερο το κόστος της και η Ελλάδα να γίνει ελκυστική για κάποιες επιχειρήσεις. Αυτό, όμως, δεν επηρεάζει καθοριστικά τις επενδύσεις, όπως έχουν δείξει μελέτες της Παγκόσμιας Τράπεζας. Τα προβλήματα που αποθαρρύνουν τις επιχειρήσεις να επενδύσουν σε μια χώρα δεν είναι κυρίως το κόστος της εργατικής δύναμης, αλλά η φορολογία που αλλάζει κάθε εξάμηνο στην Ελλάδα, η γραφειοκρατία που εμποδίζει μια επένδυση να ολοκληρωθεί και να αποδώσει γρήγορα, η διαφθορά, η βραδύτητα της απονομής Δικαιοσύνης. Σήμερα, αποδιοργανώνεται και απορρυθμίζεται πλήρως το εργασιακό περιβάλλον στη χώρα μας, στην ουσία ιδιωτικοποιείται ο έλεγχος τήρησης των κανόνων της εργατικής νομοθεσίας, το ΣΕΠΕ πάει σε ανεξάρτητη αρχή και σε λίγο θα μας βάλουν και ιδιώτες όπως έβαλαν και στην ασφάλιση, ο εργαζόμενος υπόκειται στις ορέξεις του εργοδότη του… Τι είδους συμφωνία μπορεί να κάνει ένας εργαζόμενος, ατομικά, χωρίς τη συλλογική δύναμη του συνδικάτου του, με έναν ισχυρό ή ακόμη και μικρό επιχειρηματία;
Μάλιστα, στο Σχέδιο Ανάκαμψης που έχει υποβάλει η κυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή -το οποίο ακόμη δεν έχει εγκριθεί, παρά τους πανηγυρισμούς- έχει συμπεριλάβει, ως μεταρρύθμιση, τον εργασιακό νόμο, για να δεσμεύσει και την επόμενη κυβέρνηση, καθώς το Σχέδιο Ανάκαμψης υπερβαίνει τα όρια της θητείας της τρέχουσας κυβέρνησης και εκτείνεται και σε αυτά της επόμενης. Δεν αρκούνται, δηλαδή, στο ότι ψηφίζουν τον εργασιακό Μεσαίωνα του κ. Χατζηδάκη με τη μονοκομματική πλειοψηφία τους, θέλουν να δεσμεύσουν και την επόμενη κυβέρνηση σε αυτό το τερατούργημα σε βάρος των δικαιωμάτων των εργαζομένων.
Ακούγοντας την επιχειρηματολογία σας κατά των κυβερνητικών πολιτικών, αναρωτιέται κανείς πώς εξηγείτε τη χαώδη «ψαλίδα» που καταγράφουν σήμερα οι δημοσκοπήσεις;
Πράγματι, στην πρόθεση ψήφου, φαίνεται να προηγείται αυτή τη στιγμή -γιατί οι δημοσκοπήσεις είναι απεικονίσεις της στιγμής- η ΝΔ με μεγάλη διαφορά από τον ΣΥΡΙΖΑ. Όμως, στα ποιοτικά χαρακτηριστικά των δημοσκοπήσεων η ΝΔ πέφτει συνεχώς. Δημοσκόπηση της MRB στον ιστότοπο thetoc, πριν μία εβδομάδα, για το θέμα της ασφάλειας -και διορθώστε με αν κάνω λάθος, αλλά ούτε η MRB, ούτε το thetoc είναι φιλοσυριζαϊκά- ρωτά για την ικανοποίηση από το επίπεδο ασφάλειας στη χώρα, στοιχείο που θάφτηκε, δεν το είδαμε πουθενά. Απάντηση: 78% των Ελλήνων αισθάνονται ανασφαλείς, 73% δηλώνουν πως δεν είναι ικανοποιημένοι από το επίπεδο αστυνόμευσης και το συνταρακτικό ποσοστό του 92% λέει ότι η εγκληματικότητα αποτελεί σοβαρό πρόβλημα. Αυτά πριν 6 μήνες ήταν διαφορετικά. Ο κ. Χρυσοχοΐδης πριν 6 μήνες ήταν ο δημοφιλέστερος υπουργός της κυβέρνησης. Η ίδια δημοσκόπηση λέει ότι από το 85% που ήταν λίγο πριν αρχίσει να μπαίνει η Αστυνομία στο σπίτι του Ινδαρέ, λίγο πριν τα επεισόδια στη Νέα Σμύρνη, ο κ. Χρυσοχοΐδης έχει την αποδοχή του 48% της κοινής γνώμης. Εχει πέσει περίπου στο μισό της αρχικής αποδοχής, ενώ έχει αρνητικές γνώμες 52%. Αυτά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά, καταγράφονται σχετικά και με τη διαχείριση της πανδημίας. Η συγκεκριμένη μετακίνηση της κοινής γνώμης, θα αποτυπωθεί αργότερα και στην πρόθεση ψήφου, υπό δύο εναλλακτικές προϋποθέσεις. Είτε να φθαρεί πολύ η κυβέρνηση, οπότε ο ψηφοφόρος την καταψηφίζει, είτε να υπάρξει ένα άλλο ελκυστικό εναλλακτικό πρόγραμμα, από τον ΣΥΡΙΖΑ ή από κάποια άλλη πολιτική δύναμη -σήμερα φαίνεται μόνον ο ΣΥΡΙΖΑ- που να τραβήξει τους ψηφοφόρους, αντί να καταψηφίζουν τη ΝΔ, να ψηφίζουν τον ΣΥΡΙΖΑ. Αυτή τη στιγμή, για να είμαστε ειλικρινείς, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει πείσει ότι έχει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ανασυγκρότησης της χώρας. Τώρα που έληξε η πανδημία και αρχίζει η ομαλή πολιτική ζωή και η ομαλή εσωκομματική ζωή, πιστεύω ότι θα προχωρήσουν με γρηγορότερο ρυθμό οι επιτροπές που θα καταρτίσουν τα επί μέρους σημεία του προγράμματος, ώστε τα κεντρικά όργανα να καταρτίσουν ένα ολοκληρωμένο και κοστολογημένο πρόγραμμα ανασυγκρότησης της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας. Τότε, πιστεύω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα γίνει ελκυστικός και θα επανακτήσει την αξιοπιστία του στους πολίτες.
«Όταν τα γεγονότα διαψεύδουν την εικόνα, τις δημοσκοπήσεις, τις προθέσεις, τότε δεν χρειάζεσαι κανέναν καναλάρχη, κανέναν συγκροτηματάρχη για να σε εμπιστευθεί και πάλι ο ελληνικός λαός. Ας ελπίσουμε ότι θα το καταλάβουν όλοι στον ΣΥΡΙΖΑ, θα ανοιχτεί το κόμμα, θα λειτουργήσει δημοκρατικά, θα καταρτίσει πρόγραμμα και θα προσελκύσει τους ψηφοφόρους γιατί θα εκφράζει τις ιδέες, αλλά και τα συμφέροντα της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας των αδύναμων πολιτών».
κ. Χριστοφορίδη, είναι δεδομένο το ιμπέριουμ της κυβέρνησης στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, όχι μόνο τα μεγάλα, τα συστημικά, τις τηλεοράσεις, τα ραδιόφωνα, αλλά και στο διαδίκτυο. Αυτό δεν οφείλεται μόνο στα χρήματα που μοίρασε, αλλά και σε άλλους λόγους και σε αδυναμίες και λάθη του ΣΥΡΙΖΑ. Οντως, σήμερα το πρόβλημα των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης είναι μεγάλο, αλλά δεν είναι το μεγαλύτερο. Και άλλοι είχαν απέναντί τους όλα τα μέσα ενημέρωσης, αλλά όταν έχεις τα γεγονότα μαζί σου… Ο πρώην πρωθυπουργός της Βρετανίας, ΜακΜίλαν, όταν τον ρώτησαν τι ήταν το δυσκολότερο πράγμα που συνάντησε στην καριέρα του, απάντησε: τα γεγονότα. Όταν τα γεγονότα διαψεύδουν την εικόνα, τις δημοσκοπήσεις, τις προθέσεις, τότε δεν χρειάζεσαι κανέναν καναλάρχη, κανέναν συγκροτηματάρχη για να σε εμπιστευθεί και πάλι ο ελληνικός λαός. Ας ελπίσουμε ότι θα το καταλάβουν όλοι στον ΣΥΡΙΖΑ, θα ανοιχτεί το κόμμα, θα λειτουργήσει δημοκρατικά, θα καταρτίσει πρόγραμμα, το οποίο θα προσελκύσει τους ψηφοφόρους, όχι γιατί είναι όμορφος ο κ. Τσίπρας, αλλά γιατί το πρόγραμμα που θα παρουσιάσει, με το χάρισμα επικοινωνίας που τον διακρίνει, θα εκφράζει και τις ιδέες, αλλά και τα συμφέροντα της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας των αδύναμων πολιτών που έχουν ανάγκη το κράτος και την κοινωνική αλληλεγγύη και δικαιοσύνη.