H παρουσίαση του δικτύου της AEGEAN για το 2024, οι προορισμοί του θερινού προγράμματος, τα στοιχεία για την έως τώρα επιβατική κίνηση και οι τάσεις για τη θερινή σεζόν που μόλις ξεκίνησε, ήταν μερικά από τα θέματα που αναλύθηκαν και συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια ενημέρωσης στο πλαίσιο δημοσιογραφικής αποστολής στο Ντουμπάι που διοργανώθηκε από την AEGEAN με αφορμή τα 25α γενέθλια της εταιρείας παρουσία του CEO, κ. Δημήτρη Γερογιάννη.
Παράλληλα, υπήρξε ενημέρωση για τα νέα αεροσκάφη, την επέκταση της δραστηριότητας στην περιοχή του κόλπου και την έναρξη λειτουργίας του ολοκληρωμένου κέντρου για την αερομεταφορά στην Ελλάδα.
25 χρόνια επιτυχημένης πορείας για την AEGEAN
Ειδικότερα κατά την αρχική του τοποθέτηση ο κ. Δημήτρης Γερογιάννης, CEO AEGEAN σημείωσε συνοπτικά:
- Η AEGEAN θα γιορτάσει σε λίγες ημέρες μαζί με το ανθρώπινο δυναμικό και τους επιβάτες της τα 25α γενέθλιά της και το συγκεκριμένο γεγονός αποτελεί αφορμή ανασκόπησης και σχεδίων για τα επόμενα χρόνια. Η δημιουργία της εταιρείας είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένων παραγόντων με βασικότερο όλων, το όραμα του Θεόδωρου Βασιλάκη το οποίο υπηρέτησε με συνέπεια. Ωστόσο, καταλυτικό ρόλο στη μετέπειτα εξέλιξη της AEGEAN «διαδραμάτισε» και εξακολουθεί να διαδραματίζει ο Ευτύχιος Βασιλάκης, ο οποίος χάραξε τη στρατηγική και βρίσκεται στο τιμόνι της εταιρείας, λαμβάνοντας καθοριστικές αποφάσεις για την ανάπτυξή της, αλλά και τη διαχείριση των κρίσεων που αντιμετωπίσαμε διαχρονικά. Φυσικά τίποτα από αυτά δε θα μπορούσε να έχει επιτευχθεί, αν δεν υπήρχε η αφοσίωση των ανθρώπων της εταιρείας και η στήριξη των μετόχων μας.
- Στο περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιούμαστε και ιδιαίτερα στις αγορές του εξωτερικού, ο ανταγωνισμός είναι σκληρός. Ωστόσο, έχουμε μάθει να μην φοβόμαστε τον ανταγωνισμό, αλλά να τον σεβόμαστε, πιστεύοντας στις δυνάμεις μας.
- Η επόμενη ημέρα μας βρίσκει δυνατούς και σίγουρους, καθώς τα στελέχη της εταιρείας και όλο το δυναμικό της είναι σε θέση να συνεχίσουν την πορεία της εταιρείας με τις αξίες που έχουν θεσπιστεί, αλλά και να πάρουν τη σκυτάλη και να οδηγήσουν την AEGEAN ακόμα πιο πέρα.
- Η AEGEAN όλα αυτά τα χρόνια δεν σταμάτησε να εξελίσσεται, να αναπτύσσεται και να επενδύει. Ξεκινώντας το 1999, με μόλις δυο αεροσκάφη και δύο προορισμούς από την Αθήνα, είναι σήμερα μια από τις πιο επιτυχημένες περιφερειακές αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη. Ενισχύοντας τις δυνάμεις της με την εξαγορά της Air Greece και την ένωση με την Cronus επέκτεινε τη δραστηριότητά της στις αγορές του εξωτερικού.
- Στη συνέχεια, το 2005, μόλις έξι χρόνια μετά την ίδρυσή της, παραγγέλνει τα πρώτα αεροσκάφη Α320, εγκαινιάζοντας τη συνεργασία με την Airbus, η οποία συνεχίζεται μέχρι και σήμερα.
- To 2013 προχωρά με την εξαγορά της Olympic Air και την Άνοιξη του 2018, η AEGEAN πραγματοποίησε τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στην Ελλάδα, με την παραγγελία έως 46 αεροσκαφών της οικογένειας Airbus A320neo, παραγγελία που το 2023 ανέβηκε στα 50 αεροσκάφη.
- Πρόσφατα μάλιστα, ανακοινώθηκε και η απόκτηση 4 νέων Airbus A321neo με σημαντικά μεγαλύτερη εμβέλεια και νέα ειδικά διαμορφωμένη καμπίνα επιβατών, για εξυπηρέτηση αγορών εκτός Ε.Ε. και διάρκειας πτήσεων 4 έως 7,5 ωρών, με σκοπό να καλύψουν αγορές που αναπτύσσονται και είναι σημαντικές και για την Ελλάδα, τόσο προς την Ανατολή και την Ινδία, όσο και προς τον Κόλπο, αλλά και σε κάποιες χώρες της Κεντρικής Αφρικής. Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη θα επιτρέψουν στην εταιρεία να προσφέρει στους επιβάτες της και ένα πιο αναβαθμισμένο προϊόν, το οποίο αυτές οι αγορές αποζητούν, κάνοντας έτσι ακόμα ένα βήμα που θα συμβάλλει στην περαιτέρω εξέλιξή της.
- Όλα αυτά τα χρόνια η AEGEAN αναπτύσσεται με πολύ λελογισμένα βήματα και με ένα υγιή χρηματοοικονομικό τρόπο, προκειμένου να μπορεί να υπηρετεί και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της.
- Στο πλαίσιο αυτό και όπως ανακοινώθηκε πέρυσι, σχεδόν ένα χρόνο πριν, είμαστε σήμερα έτοιμοι να εγκαινιάσουμε το πρώτο σύγχρονο Κέντρο Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων στην Ελλάδα.
- Ήδη από το Δεκέμβριο του 2023 έχει ξεκινήσει τη λειτουργία του, εκπαιδεύοντας πληρώματα της AEGEAN αλλά και τρίτων εταιρειών (EL AL, TRANSAVIA, BLUEBIRD, κ.α.), ενώ μέσα στον επόμενο μήνα θα ολοκληρωθεί και η μεταφορά της τεχνικής μας βάσης από το υπάρχον κτήριο στο νέο, προκειμένου να επεκταθεί και η προσφορά υπηρεσιών επισκευής αεροσκαφών προς τρίτους.
- Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη επένδυση θα φέρει αξία όχι μόνο στην AEGEAN, αλλά και στην ίδια τη χώρα.
- Κλείνουμε 25 χρόνια και είμαστε ευγνώμονες για ό,τι έχουμε κάνει, για το γεγονός ότι μπορούμε και συνεχίζουμε να επενδύουμε, κάνοντας πράγματα τα οποία δεν υπηρετούν μόνο το σκοπό της AEGEAN και την ανάπτυξή της, αλλά υπηρετούν και την Ελλάδα, η οποία στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στον τουρισμό.
- Όπως χαρακτηριστικά έλεγε και ο Θεόδωρος Βασιλάκης «το πρώτο σημείο της χώρας που ένας ξένος βλέπει την Ελλάδα, είναι το αεροπλάνο με το οποίο θα ταξιδέψει σε αυτή τη χώρα», όραμα το οποίο συνεχίζουμε να υπηρετούμε, συμβάλλοντας κι εμείς από την πλευράς μας στην ποιοτική εξέλιξη του τουριστικού προϊόντας της χώρας, γεγονός που αναδεικνύεται και από τους ίδιους τους επιβάτες που όλα αυτά τα χρόνια μας δείχνουν την εμπιστοσύνη τους.
Ειδικά, και σε ό,τι αφορά την εξέλιξη του Δικτύου της AGEAN, όπως εξήγησε ο κ. Γιάννης Ράσογλου, Director Network Planning and Airlines Partnerships, αυτή χαρακτηρίζεται από κύκλους ανάπτυξης που σταδιακά διευρύνουν το δίκτυο, τόσο σε εύρος, όσο και σε όγκο και στηρίζουν την αύξηση της επιβατικής κίνησης, την προώθηση του τουριστικού προϊόντος της χώρας, αλλά και την ανάπτυξη της χώρας συνολικά. Συνοπτικά οι περίοδοι αυτοί καταγράφονται ως εξής:
- 1999-2006: Η περίοδος αυτή αφορά στην έναρξη της διαδρομής της AEGEAN, στην είσοδο της στην αγορά και στην περίοδο διαμόρφωσης του δικτύου με προτεραιότητα στο δίκτυο του εσωτερικού, αλλά και τις πτήσεις εξωτερικού από την Θεσσαλονίκη προς την Γερμανία.
- 2007-2013: Αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα χρονικά διαστήματα καθώς αναδεικνύεται η ανθεκτικότητα και η επιμονή της εταιρείας. Ο νέος τύπος αεροσκαφών δίνει τη δυνατότητα να ενδυναμωθεί το δίκτυο εξωτερικού καθώς στόλος και δίκτυο είναι δύο έννοιες αλληλένδετες που αναπτύσσονται παράλληλα. Παρά το γεγονός ότι η συγκεκριμένη περίοδος είναι ιδιαίτερα δύσκολή λόγω της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, που οδηγεί σε μηδενική αύξηση και κατά περιόδους μείωσης των τουριστικών αφίξεων στη χώρα, η AEGEAN καταφέρνει να ενισχύσει και να αναπτύξει την κίνηση και το δίκτυο εξωτερικού.
- Συγκεκριμένα, η AEGEAN αναπτύσσεται δικτυακά ειδικότερα στην Αθήνα με πτήσεις προς το εξωτερικό, θέτοντας γερές βάσεις για τη δημιουργία του hub της Αθήνας και αυξάνοντας τους προορισμούς του εξωτερικού από 10 σε 30 και υπερδιπλασιάζει τη διεθνή επιβατική της κίνηση. To ίδιο διάστημα πραγματοποιήθηκε και η είσοδος στην Star Alliance, όπως και η απορρόφηση της Olympic Αir, γεγονότα που συνέβαλαν σημαντικά στην περεταίρω ανάπτυξη και κατέστησαν την εταιρεία τον μεγαλύτερο αερομεταφορέα της χώρας.
- 2014-2019: Πρόκειται για την περίοδο που η εταιρεία επενδύει περεταίρω στο hub της Αθήνας που γίνεται ο βασικός κορμός του δικτύου της εταιρείας, με τη ραγδαία ανάπτυξη των αγορών με τους προορισμούς του εξωτερικού από 30 να φθάνουν τους 90 μέχρι το 2019 και τη διεθνή επιβατική κίνηση της εταιρείας να φτάνει τα 9 εκατ. σε σύνολο 15εκατ. επιβατών. Έτσι, με τη συμβολή της AEGEAN, η Αθήνα κατοχυρώνεται πια στον Ευρωπαϊκό χάρτη ως βασικός κόμβος αεροπορικής κίνησης και μετεπιβίβασης επιβατών. Ταυτόχρονα, η παρουσία της, τόσο στη Θεσσαλονίκη, όσο και στην περιφέρεια (Ηράκλειο, Χανιά, Ρόδος,) καθιερώνεται και αναπτύσσεται. Παράλληλα, η εταιρεία ενδυναμώνει σημαντικά και τον αριθμό συνεργασιών με άλλες αεροπορικές εταιρείες με τον σχετικό αριθμό να προσεγγίζει τις 20 συνεργασίες πτήσεων κοινού κωδικού (codeshare).
- 2020-2022: Παρόλο που στη συγκεκριμένη περίοδο, που ταυτίζεται με την κρίση του covid και μέχρι το 2022, η κίνηση επηρεάζεται καταλυτικά, όπως και το σύνολο του κλάδου, η εταιρεία παρουσίασε μεγάλη ανθεκτικότητα, καθώς κατάφερε να διατηρήσει το 75% των προορισμών και να ανταπεξέλθει σε όλη αυτή την πρόκληση. Παράλληλα, η εταιρεία τολμά με επιτυχία να εκκινήσει και να υλοποιήσει το σχέδιο ανάπτυξης της βάσης της Θεσσαλονίκης, καθώς διπλασιάζει τον αριθμό αεροσκαφών και αναπτύσσει το δίκτυο εξωτερικού τόσο σε αριθμό απευθείας προορισμών (20 από 9) που οδηγεί το 2023 σε αύξηση της χωρητικότητας εξωτερικού κατά 45% σε σχέση με το 2019.
- 2023-2024: Η εταιρεία καταφέρνει να υπερβεί τους αριθμούς του 2019, ενώ το δίκτυο συνεχίζει να αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς. Πέρα από την εισαγωγή νέων προορισμών, που οδηγεί το 2023 να επιχειρεί με το μεγαλύτερο δίκτυο στην ιστορία της (180 προορισμοί εσωτερικού/εξωτερικού) λαμβάνει χώρα παράλληλα και η ενδυνάμωση του υφισταμένου δικτύου εξωτερικού προς τη δυτική Ευρώπη, αλλά και σε νέες αναπτυσσόμενες αγορές ως προς την αεροπορική κίνηση και συγκεκριμένα κυρίως προς την Ανατολή γεγονός που αποτελεί στόχο της δικτυακής ανάπτυξης. Επιπλέον, συνεχίζει να επενδύει και να επιτυγχάνει την ορθολογική αύξηση της δραστηριότητας, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, συμβάλλοντας στη μείωση της εποχικότητας της αεροπορικής κίνησης και της ίδιας δραστηριότητας.
- Έτσι, το 2024 η AEGEAN μεγαλώνει και ενισχύει το υπάρχον δίκτυο της Αθήνας επενδύοντας σε υφιστάμενα δρομολόγια, όπως το Λονδίνο με την προσθήκη 4ης πτήσης, τη Φρανκφούρτη με την 2η καθημερινή πτήση, τη Βαρκελώνη, τη Μαδρίτη, τη Ρώμη, τη Λάρνακα και την Κωνσταντινούπολη, ενώ ταυτόχρονα επεκτείνεται σε νέες αγορές με την προσθήκη προορισμών που δίνουν μια καινούργια δυναμική, όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σαουδική Αραβία. Παράλληλα, πλαισιώνει την ανάπτυξη της με νέες στρατηγικές συνεργασίες με άλλες αεροπορικές εταιρείες όπως, η Emirates, η Saudia και η Juneayo με τις οποίες προχωρά σε συμφωνίες κοινού κωδικού (codeshare).
Δίκτυο AEGEAN 2024 και νέο θερινό πρόγραμμα
Εστιάζοντας στο ετήσιο πρόγραμμα της AEGEAN και συγκεκριμένα στο θερινό πρόγραμμα της εταιρείας, ο κ. Ράσογλου συνέχισε, αναφέροντας τα παρακάτω:
- Το 2024 η εταιρεία θα προσφέρει συνολικά 19,5 εκατ. θέσεις και θα επιχειρήσει σε 47 χώρες και σε παραπάνω από 155 προορισμούς. Ειδικά στο θερινό πρόγραμμα θα διατεθούν 13,4 εκατ. θέσεις, αύξηση της τάξεως του 6%. Σημειώνεται ότι ποσοστό αύξησης καταγράφεται καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς με στόχο τη μείωση της εποχικότητας με μήνες όπως ο Φεβρουάριος, Μάρτιος και Μάιος να προσφέρονται αυξημένες θέσεις εξωτερικού από 10% έως και 15%.
- Επιπλέον, στο θερινό πρόγραμμα, εκτός από τη διατήρηση προορισμών που έχουν ήδη ξεκινήσει στο τέλος του 2023, όπως το Ντουμπάι (ΗΑΕ) και το Κισινάου (Μολδαβία), η AEGEAN επεκτείνεται και σε νέους, με την προσθήκη 3 προορισμών από την Αθήνα (Σαράγιεβο, Παλέρμο και Βίλνιους που ξεκίνησαν τον Απρίλιο), ενώ συνεχίζει να επενδύει στα υφιστάμενα δρομολόγια τόσο του εσωτερικού, όσο και του εξωτερικού με την προσφορά επιπλέον θέσεων.
- Η αύξηση στις προσφερόμενες θέσεις το 2024 προσεγγίζει τις 700,000 και είναι σχεδόν μοιρασμένες στο δίκτυο εσωτερικού και εξωτερικού, ενώ η εταιρεία συνεχίζει να ενισχύει τη βάση της Θεσσαλονίκης με περαιτέρω 8% αύξηση χωρητικότητας.
- Στο εξωτερικό, οι αγορές που η εταιρεία σκοπεύει να επενδύσει για το 2024 είναι η Κύπρος, η Τουρκία, παραδοσιακά η Ιταλία και η Γερμανία αλλά και η περιοχή της Ιβηρικής (Ισπανία και Πορτογαλία), της Ολλανδίας και της Αλβανίας στα Βαλκάνια.
- Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τον Κόλπο πέρα από το νέο ετήσιο δρομολόγιο στο Ντουμπάι, σημαντική αύξηση σημειώνεται και στη Σαουδική Αραβία με αυξημένο αριθμό συχνοτήτων καθ’ όλη την διάρκεια του έτους σε Τζέντα και Ριάντ.
- Φυσικά στο δίκτυο εσωτερικού καταγράφεται περαιτέρω ενίσχυση της χωρητικότητας, τόσο σε δρομολόγια μεγάλης κίνησης όπως Αθήνα‑Ηράκλειο, Αθήνα‑Χανιά, Αθήνα-Ρόδος με επιπλέον καθημερινή συχνότητα, αλλά και σε Λήμνο, Σητεία, Κάρπαθο, ενώ από Θεσσαλονίκη αυξάνεται σημαντικά τόσο ο αριθμός των εβδομαδιαίων πτήσεων στο σύνολο της περιόδου προς Κω, Σαντορίνη, Μύκονο, Πάρο. Τέλος, προστίθενται στο δίκτυο εσωτερικού νέα δρομολόγια από Θεσσαλονίκη προς Νάξο, από Ηράκλειο προς Καλαμάτα και από Ρόδο προς Κάρπαθο-Κάσο-Σητεία.
Επιβατική κίνηση και τάσεις για τη θερινή σεζόν που μόλις ξεκίνησε
Κλείνοντας, η κα. Πέπη Σταμάτη, Deputy Chief Commercial Officer Network and Revenue, ανέλυσε τα στοιχεία για την έως τώρα επιβατική κίνηση και τις τάσεις για τη θερινή σεζόν που μόλις ξεκίνησε.
- Στην ανακοίνωση του χειμερινού προγράμματος τον Οκτώβριο του 2023 υπήρχαν ενδείξεις για ένα πολύ δυναμικό χειμώνα, οι οποίες επιβεβαιώθηκαν με εξαιρετικά αποτελέσματα.
- Ενδεικτικά, από τον Νοέμβριο 2023 μέχρι τον Μάρτιο 2024, η AEGEAN πρόσφερε αύξηση συχνοτήτων και διαθέσιμων θέσεων, κατά 10%, στο δίκτυο εσωτερικού, με πληρότητα της τάξεως του 81%, παρόμοια με την αντίστοιχη περίοδο της περσινής χρονιάς. Αντίστοιχα, στο δίκτυο εξωτερικού η αύξηση ήταν της τάξεως του 10% και η πληρότητα ήταν 81%, ίδια με την περσινή χρονιά.
- Πιο συγκεκριμένα η στρατηγική κατεύθυνση της εταιρείας τον χειμώνα 2023‑2024 εστίαζε α) στην επέκταση της τουριστικής περιόδου με την αύξηση των θέσεων στο τέλος και τις αρχές της θερινής σεζόν, β) στη συνέχιση της επένδυσης στη βάση της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και γ) στη διατήρηση και το χειμώνα δρομολογίων που αρχικά είχαν ξεκινήσει το καλοκαίρι, προκειμένου να εδραιώσουν τις ταξιδιωτικές ροές και την παρουσία της εταιρείας.
- Τον χειμώνα η εταιρεία πέταξε, για πρώτη φορά, σε προορισμούς όπως το Μπιλμπάο, το Κισινάου, το Ταλίν και τη Βαρκελώνη από τη Θεσσαλονίκη, με πληρότητα που έφτασε το 70-75%.
- Μάλιστα, ενισχύθηκε σημαντικά και το δίκτυο της περιφέρειας με τα δρομολόγια από και προς Ηράκλειο προς κατά βάση, τη Γερμανία, όπως το Μόναχο και τη Φρανκφούρτη, να καταγράφουν και τους χειμερινούς μήνες πληρότητα της τάξεως του 80%.
- Ειδικά σε ό,τι αφορά τη φετινή χρονιά, τόσο το 1ο τρίμηνο, όσο και ειδικότερα ο Απρίλιος, έδειξαν τη δυναμική των Ελλήνων να ταξιδεύουν τόσο στο εσωτερικό, όσο και το εξωτερικό, με την πληρότητα να φτάνει το 80%. Ενώ, η αύξηση των προσφερόμενων θέσεων άγγιξε το 12%, γεγονός που επηρεάστηκε και από την περίοδο του Καθολικού Πάσχα. Συγκεκριμένα, στο δίκτυο του εσωτερικού η αύξηση των προσφερόμενων θέσεων έφτασε το 2%, με πληρότητα 81% κοντά δηλαδή στα ίδια επίπεδα με την αντίστοιχη περσυνή περίοδο, που ήταν το Ορθόδοξο Πάσχα.
- Ο Μάϊος, μέχρι στιγμής, φαίνεται να είναι ένας «δυναμικός» μήνας, τόσο για το δίκτυο του εσωτερικού, όσο και για το δίκτυο του εξωτερικού που ενισχύθηκε και από την περίοδο του Πάσχα. Οι περισσότεροι Έλληνες προτίμησαν το εξωτερικό, ενώ το Μαρόκο ήταν πρώτο στις προτιμήσεις τους με 100% πληρότητα την περίοδο του Πάσχα.
- Οι ενδείξεις για την επόμενη χρονική περίοδο είναι θετικές παρουσιάζοντας αυξημένη ζήτηση, με τη συχνότητα των κρατήσεων να φτάνει αυτή τη στιγμή τα επίπεδα του 2019 και τις αναζητήσεις των επισκεπτών για τη χώρα μας στις μηχανές αναζήτησης να παραμένουν αυξημένες.