Κάθε μέρα, εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο δημοσιεύουν στα social media, φωτογραφίες από τις διακοπές τους, εξόδους, προσωπικά επιτεύγματα και μοναδικές εμπειρίες. Ωστόσο, όταν αυτές οι εικόνες ανεβαίνουν στο διαδίκτυο, γίνονται αμέσως -χωρίς περιορισμούς στο χρόνο και τον τόπο- προσβάσιμες σε όλους. Συχνά, όλοι μας το κάνουμε αυθόρμητα, χωρίς να έχουμε αναπτύξει την απαραίτητη ψηφιακή επαγρύπνηση και χωρίς να συνειδητοποιούμε τις απρόβλεπτες συνέπειες που μπορεί να έχουν για τα προσωπικά μας δεδομένα. Η Διεθνής Ημέρα Διαδικτύου είναι μια καλή ευκαιρία να αναλογιστούμε πώς μπορούμε να προστατεύσουμε την ιδιωτικότητά μας από πιθανούς κινδύνους.
Στις 29 Οκτωβρίου 1969, αποστάλθηκε το πρώτο μήνυμα μέσω διαδικτύου, αποτελούμενο από μόνο δύο γράμματα – LO, που ήταν η προσπάθεια για την αποστολή του LOGIN – και αυτή η στιγμή σφράγισε την επικοινωνία για πάντα.
Σήμερα, 55 χρόνια μετά, η COSMOTE γιορτάζει αυτή την ιστορική ημέρα και, ως μέλος του Ομίλου Telekom, προβάλλει την κοινωνική καμπάνια «ShareWithCare», με στόχο τη συνέχιση της προώθησης της ψηφιακής ασφάλειας. Η COSMOTE προάγει τις αξίες της υπεύθυνης χρήσης της τεχνολογίας και της διαδικτυακής προστασίας, επικεντρώνοντας την προσοχή κυρίως στους πιο ευάλωτους, όπως είναι οι ανήλικοι, των οποίων η εικόνα μπορεί να δημοσιευθεί, χωρίς τη συγκατάθεσή τους.
Με την καμπάνια «ShareWithCare», η Telekom τονίζει τη σημασία της ασφαλούς διαχείρισης της ψηφιακής ταυτότητας με σκοπό να διαφυλάξει την ιδιωτικότητα της νέας γενιάς και ειδικότερα των παιδιών. Η πολυβραβευμένη αυτή καμπάνια -με διακρίσεις όπως τα Cannes Lions και Effie’s- εστιάζει στους κινδύνους του «sharenting», δηλαδή της δημόσιας κοινοποίησης φωτογραφιών και πληροφοριών για τα παιδιά από τους γονείς τους στα social media.
Η καμπάνια ξεκινά με ένα δραματοποιημένο βίντεο deepfake με τίτλο «Χωρίς συναίνεση – Ένα μήνυμα από την Ella», το οποίο αναδεικνύει τις συνέπειες της δημοσίευσης φωτογραφιών της μικρής Ella από τους γονείς της στο διαδίκτυο.
Έτσι, με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, δημιουργείται η ενήλικη εκδοχή της 9χρονης ηρωίδας. Η «ενήλικη Ella» απευθύνεται στους γονείς της, ζητώντας τους να περιορίσουν την ψηφιακή της έκθεση και προειδοποιεί για τους κινδύνους που προκύπτουν από την online δημοσίευση των παιδικών της φωτογραφιών. Οι στατιστικές δείχνουν ότι το 75% των γονιών μοιράζεται φωτογραφίες και βίντεο των παιδιών τους στα social media, ενώ οι 8 στους 10 ακολούθους τους είναι εντελώς άγνωστοι.
Κάθε άτομο, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών, έχει το δικαίωμα να καθορίζει τη δική του ψηφιακή ταυτότητα. Ωστόσο, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Telekom, μέχρι την ηλικία των πέντε ετών, ένα παιδί έχει κατά μέσο όρο περίπου 1.500 φωτογραφίες του δημοσιευμένες online από τους γονείς του, χωρίς τη συναίνεσή του. Μάλιστα, σύμφωνα με το The New Yorker, αναμένεται ότι μέχρι το 2030, τα δύο τρίτα των περιστατικών κλοπής ταυτότητας θα σχετίζονται με αυτήν την πρακτική, αυξάνοντας την έκθεση σε κινδύνους όπως η αναγνώριση προσώπου και άλλες απειλές για την ασφάλεια και την ιδιωτικότητα.
Μέσω αυτής της καμπάνιας, η Telekom επισημαίνει την ανάγκη για αυξημένη ψηφιακή προσοχή και ασφάλεια, καλώντας τους γονείς να προστατεύσουν τα προσωπικά δεδομένα των παιδιών τους, αποφεύγοντας δημοσιεύσεις που μπορεί να εκθέσουν την ταυτότητά τους και να προκαλέσουν μελλοντικά προβλήματα ασφάλειας και εκμετάλλευσης. Η COSMOTE, ως μέλος του Ομίλου Telekom, συνεχίζει να στηρίζει πρωτοβουλίες που προάγουν την ψηφιακή παιδεία και την ασφαλή χρήση των δεδομένων, καθώς και την προστασία του απορρήτου στο ψηφιακό περιβάλλον.