Επιδοτήσεις, που θα φτάνουν μάλιστα έως και τις 5.500 ευρώ, αναμένεται να λάβουν όσοι επιλέξουν να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ενώ θα μπορεί να προσαυξηθεί κατά 1.000 ευρώ αν αποσύρουν το υπάρχον Ι.Χ τους.
Αυτά είναι μερικά από όσα θα περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση, που θα τεθεί τις επόμενες ημέρες σε δημόσια διαβούλευση και εκτιμάται ότι θα ψηφιστεί τον Ιούλιο.
Οφέλη
Τι θα κερδίσουν όμως οι πολίτες; Η δέσμη των μέτρων ενίσχυσης της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων έχει προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ, ποσό με το οποίο θα επιδοτηθεί η αγορά 1.700 Ι.Χ., 3.000 δίκυκλων (εκ των οποίων 1.500 ποδήλατα), 1.000 ταξί, 6.000 εταιρικών οχημάτων και η εγκατάσταση 1.000 οικιακών σημείων φόρτισης. Οπως εξήγησε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου, το ποσό των 100 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2020-2021 είναι μόνο η αρχή και θα ακολουθήσουν αντίστοιχα πακέτα και τα επόμενα χρόνια. Αναλυτικότερα:
* Για αγορά ηλεκτρικού Ι.Χ. η επιδότηση καλύπτει το 15% επί της λιανικής τιμής πώλησης προ φόρων και έως 5.500 ευρώ.
* Χωριστή ενίσχυση 500 ευρώ για την εγκατάσταση «έξυπνου» οικιακού σημείου επαναφόρτισης.
* Περαιτέρω ενίσχυση 1.000 ευρώ για την απόσυρση παλαιού αυτοκινήτου.
* Για την αγορά ηλεκτρικού scooter (δίκυκλου ή τρίκυκλου): επιδότηση στο 20% επί της αξίας αγοράς και έως 800 ευρώ. Περαιτέρω επιδότηση για την προαιρετική αντικατάσταση παλαιού δίκυκλου (εξαιρουμένων των ποδηλάτων) τα 400 ευρώ
* Για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου η επιδότηση θα φτάνει το 40% της αξίας του και έως 800 ευρώ.
Για την αγορά ταξί:
* Αμιγώς Ηλεκτρικό Οχημα (BEV) επιδότηση 25% επί της αξίας και έως 8.000 ευρώ.
* Υβριδικό Οχημα Plug in (PHEV) (εκπομπές αερίων έως 50g CO2/km) επιδότηση 15% επί της αξίας και έως 5.500 ευρώ.
* Είναι υποχρεωτική η απόσυρση, αντικατάσταση και αποχαρακτηρισμός παλαιού οχήματος ταξί έναντι πρόσθετης επιδότησης ύψους 2.500 ευρώ.
Ανάπτυξη δικτύου
«Στόχος μας είναι, λοιπόν, η δημιουργία ενός ευρύτερου δικτύου για την ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης. Τα σημεία αυτά θα βρίσκονται σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας, αλλά και σε ιδιωτικούς και κοινόχρηστους χώρους», σημείωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, ενώ όπως είπε ειδικά για την εξυπηρέτηση των ταξί προβλέπεται να δημιουργηθούν πιάτσες αποκλειστικής χρήσης από ηλεκτροκίνητα ταξί, με τις απαιτούμενες υποδομές φόρτισης.
Εταιρικοί στόλοι
Για την αγορά και μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων από εταιρίες προβλέπεται αυξημένη έκπτωση της δαπάνης από τα έσοδα. Στην περίπτωση των εταιρικών οχημάτων επιδοτείται και η απόκτηση υβριδικών (όχι μόνο ηλεκτρικών) οχημάτων. Το επιπλέον ποσοστό έκπτωσης είναι αντίστοιχα 50% για ηλεκτρικά και 30% για υβριδικά επί της πραγματικής δαπάνης (π.χ. αν το μηνιαίο μίσθωμα είναι 300 ευρώ, θα εκπίπτουν 450 ή 390 ευρώ αντίστοιχα) και η παραχώρηση στον εργαζόμενο δεν θα φορολογείται ως παροχή σε είδος.
Παράλληλα, η δαπάνη αγοράς ή/και μίσθωσης ηλεκτρικού οχήματος έως 40.000 ευρώ προσαυξάνεται κατά 50% και μειώνει το φορολογητέο εισόδημα και δεν θα προστίθεται στο τεκμήριο.
Γιατί, όμως, συμφέρει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, παρά το γεγονός ότι το κόστος του είναι υψηλό; Οπως εξήγησαν και σύμφωνα με τα όσα προκύπτουν από τα παραδείγματα που παρουσιάστηκαν, το συνολικό πακέτο κινήτρων μειώνει την τιμή απόκτησης ηλεκτρικού οχήματος κατά περίπου 25%, ενώ σημαντικά μειωμένο είναι και το κόστος χρήσης των ηλεκτρικών οχημάτων συγκριτικά με τα συμβατικά. Ετσι, το κόστος καυσίμου για 10.000 χιλιόμετρα, που είναι κατά μέσο όρο 1.200 ευρώ για βενζινοκίνητα, πέφτει στα 420 ευρώ για τα ηλεκτρικά (ή 220 ευρώ αν η φόρτιση γίνεται με νυχτερινό τιμολόγιο).
Αντίστοιχα, με 50 ευρώ ο κάτοχος συμβατικού αυτοκινήτου μπορεί να διανύσει 420 χιλιόμετρα, ενώ για το ηλεκτρικό η απόσταση ανεβαίνει στα 1.190 χλμ. (2.270 χλμ. με νυχτερινό τιμολόγιο ρεύματος). Επιπλέον το ηλεκτρικό όχημα απαλλάσσεται από τέλη κυκλοφορίας, θα σταθμεύει δωρεάν στους δημόσιους χώρους, θα εισέρχεται χωρίς περιορισμούς στον δακτύλιο και θα έχει χαμηλότερο κόστος σέρβις (ενδεικτικά, 100 ευρώ έναντι 350 ευρώ για τα συμβατικά).
Σε 10 βήματα οι αιτήσεις για τη λήψη ενισχύσεων
Τα 10 βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν οι πολίτες για να εγγραφούν στην πλατφόρμα, όταν θα είναι έτοιμη:
- Εισαγωγή στοιχείων στα πεδία του συστήματος
- Επιλογή μοντέλου οχήματος από την καταχωρισμένη λίστα
- Επιλογή αγοράς/μίσθωσης
- Επιλογή δίκυκλου ή ποδηλάτου (tick choice)
- Επιλογή (ναι/όχι) επιδότησης φορτιστή
- Επιλογή μοντέλου φορτιστή από καταχωρισμένη λίστα
- Επιλογή απόσυρσης (ναι/όχι)
- Υπολογισμός επιδότησης
- Επισύναψη δικαιολογητικών
- Υποβολή αίτησης.
Για το θέμα των φορολογικών κινήτρων, ο υπουργός Περιβάλλοντος επεσήμανε ότι ήδη στον φορολογικό νόμο του υπουργείου του 2019 υπάρχει μια πρώτη δέσμη κινήτρων για την ηλεκτροκίνηση, που προφανώς εξακολουθούν να ισχύουν και εμπλουτίζονται με καινούργια, με έμφαση κυρίως στις εταιρίες, για να αγοράσουν αυτοκίνητα για τους υπαλλήλους τους. «Εκεί έχεις μια κρίσιμη μάζα, καθώς όταν απευθύνεσαι σε εταιρίες οι οποίες θα πάρουν 10-20 εταιρικά αυτοκίνητα αμέσως δημιουργείς αγορά».
Πρίζες σε κομβικά σημεία, εθνικές οδούς και σπίτια
Εκτός όμως από τα οικονομικά και φορολογικά κίνητρα, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στις προβλέψεις του νομοσχεδίου για την εγκατάσταση φορτιστών, δίνοντας το σχετικό χρονοδιάγραμμα τόσο για το εθνικό οδικό δίκτυο όσο και για τους δήμους, ενώ αποσαφήνισε και τι θα ισχύει για τους «οικιακούς» φορτιστές σε νέες και παλαιές κατοικίες.
«Δίνουμε προτεραιότητα στα κεντρικά σημεία, δηλαδή πλατείες, λιμάνια, αεροδρόμια. Μέχρι το τέλος του 2021 οι εθνικές οδοί, οι βασικοί οδικοί άξονες της χώρας, θα έχουν καλυφθεί πλήρως από φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Μέχρι τον Μάρτιο του 2021 οι δήμοι υποχρεούνται να χωροθετήσουν εντός των ορίων της ευθύνης τους τα σημεία για τους φορτιστές. Οι εταιρίες εισαγωγής αυτοκινήτων δεσμεύονται να λειτουργήσουν άμεσα 1.200 σημεία εξυπηρέτησης, δηλαδή φορτιστές. Και παράλληλα δεσμεύονται έως το τέλος του έτους να έχουν εκπαιδεύσει το προσωπικό τους στα εξουσιοδοτημένα συνεργεία από αυτές, έτσι ώστε το 70% των εξουσιοδοτημένων συνεργείων των εταιριών να έχει κάλυψη γι’ αυτούς που θέλουν να πάνε το ηλεκτρικό τους αυτοκίνητο. Παράλληλα, προβλέπουμε ότι στα νέα κτίρια τα οποία θα κατασκευάζονται θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για να εγκατασταθούν φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Για τα παλιά σπίτια θα ισχύσουν οι ρυθμίσεις που ισχύουν για το φυσικό αέριο, δηλαδή δεν θα χρειάζεται απόφαση της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας», σημείωσε χαρακτηριστικά.
«Πράσινες» επενδύσεις σε λιγνιτικές περιοχές
Με στόχο την ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας και δη στις περιοχές που θα απεξαρτηθούν από τον ρυπογόνο λιγνίτη, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης αναφέρθηκε στα αναπτυξιακά κίνητρα μέσω εκπτώσεων φόρου, επιδοτήσεων και μείωσης εργοδοτικών εισφορών για τις επιχειρήσεις που θα παράγουν φορτιστές και μπαταρίες για τα ηλεκτρικά οχήματα.
«Οι επιδοτήσεις αυτές, οι εκπτώσεις αυτές, τα κίνητρα που δίνουμε για την εγκατάσταση τέτοιων εταιριών θα αφορούν αποκλειστικά τις λιγνιτικές περιοχές, δηλαδή τη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη. Θα υπάρχει μειωμένος φορολογικός συντελεστής κατά 5% και για 5 κερδοφόρες χρήσεις, δηλαδή αντί για 24%, 19%. Θα υπάρχουν επίσης αυξημένοι συντελεστές απόσβεσης παγίων, δίνοντας τη δυνατότητα της απόσβεσης σε μόλις 3 χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας της μονάδας. Θα μειωθούν οι εργοδοτικές εισφορές που θα καταβάλλονται για κάθε νέα θέση εργασίας που θα δημιουργείται. Επιπλέον θα προβλέπεται και φορολογική απόσβεση δαπάνης κεφαλαίου επένδυσης, που σημαίνει ότι η κεφαλαιουχική δαπάνη και τα πάγια στοιχεία ενεργητικού της παραγωγικής μονάδας αφαιρούνται από τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης, προσαυξημένη κατά 15%. Και έχουμε μείωση παράλληλα του φορολογητέου εισοδήματος με αυτό τον τρόπο. Και επίσης παρέχεται προτεραιότητα διεκπεραίωσης των διαδικασιών για την έκδοση των απαιτούμενων αδειών για τη λειτουργία της μονάδας, επιταχύνοντας έτσι την έναρξη της παραγωγικής διαδικασίας. Αρα, έχουμε προστιθέμενη αξία και στην ελληνική οικονομία».
Αξίζει να σημειωθεί ότι το σενάριο αύξησης στα τέλη κυκλοφορίας διαψεύστηκε, ενώ όπως έγινε γνωστό θα απαγορευτεί η εισαγωγή για τα οχήματα Euro 1, 2, 3 (πολύ παλιά και ρυπογόνα μεταχειρισμένα). Παράλληλα, θα επιβληθεί ένα περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα Euro 4, δηλαδή στα αυτοκίνητα που είναι δεκαετίας-δωδεκαετίας και πάνω της κλίμακας των 4.000 ευρώ.
Οσον αφορά τα λεωφορεία, ο υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης σημείωσε ότι από τις 2 Αυγούστου 2021 το 33% των προμηθειών λεωφορείων θα πρέπει να είναι «καθαρά», δηλαδή μηδενικών ή μειωμένων ρύπων, ενώ από 1ης Ιανουαρίου 2026 το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 47%. Προς εκπλήρωση του συγκεκριμένου στόχου, το ΥΠΟΜΕ έχει δεσμευτεί για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, μέσω διεθνούς διαγωνισμού που θα προκηρυχθεί το επόμενο διάστημα.
Παραδείγματα για το… κούρεμα στις τιμές
ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ | ΚΟΣΤΟΣ ΚΤΗΣΗΣ | |
Χωρίς μέτρα | Με οικολογικό μπόνους | |
BMW i3 | 41.300 | 35.800 |
MINI COOPER SE | 33.900 | 28.815 |
NISSAN LEAF | 33.990 | 28.892 |
OPEL CORSA-E | 31.980 | 27.186 |
PEUGEOT E-208 | 29.900 | 25.415 |
SKODA CITIGO | 22.300 | 18.955 |
SMART FORTWO | 24.990 | 21.242 |
SMART FORFOUR | 25.675 | 21.824 |
VW Ε-UP! | 23.300 | 19.805 |
VW Ε-GOLF | 34.200 | 29.070 |
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ή αλλιώς τα οχήματα μηδενικών ρύπων, απαλλάσσονται από το τέλος ταξινόμησης και τα τέλη κυκλοφορίας.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου