Σύμφωνα με το προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2025, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή, το 2025 προβλέπεται στην Ελλάδα ρυθμός ανάπτυξης 2,3% (ο οποίος συμπίπτει με τις εαρινές οικονομικές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής), διατηρούμενος άνω του 2,0% για τρίτο συναπτό έτος, μετά την πλήρη ανάκτηση των απωλειών ΑΕΠ της πανδημίας το 2022 και με συνεχιζόμενη υπεραπόδοση έναντι του ευρωπαϊκού μέσου όρου (1,4% για την Ευρωζώνη και 1,6% για την ΕΕ το 2025, σύμφωνα με τις εαρινές οικονομικές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής).
Η υπεραπόδοση της ελληνικής οικονομίας αποτυπώνει την ταχεία πορεία σύγκλισης με την οικονομία της Ευρωζώνης, ως αποτέλεσμα της ακολουθούμενης οικονομικής πολιτικής των τελευταίων ετών, με κύριους μοχλούς και για το 2025 τις επενδύσεις, την ιδιωτική κατανάλωση και την εξαγωγική δραστηριότητα.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις για το έτος 2025, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε δημοσιονομική βάση προβλέπεται να διαμορφωθεί σε πλεόνασμα ύψους 5.967 εκατ. ευρώ ή 2,5% του ΑΕΠ, αυξημένο σε σχέση με το Πρόγραμμα Σταθερότητας του Απριλίου 2024, στο οποίο είχε προβλεφθεί πλεόνασμα ύψους 5.027 εκατ. ευρώ ή 2,1% του ΑΕΠ.
Οι καθαρές εθνικά χρηματοδοτούμενες πρωτογενείς δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης, σύμφωνα με τον ορισμό του νέου ευρωπαϊκού πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης και του ΜΔΣ, αναμένεται να αυξηθούν κατά 3,6% το 2025 έναντι του 2024 (εκτιμώμενες καθαρές πρωτογενείς δαπάνες 100 δισ. ευρώ περίπου). Σημειώνεται ότι ο στόχος που τίθεται στο ΜΔΣ για το 2025 επιτρέπει την αύξηση των καθαρών πρωτογενών δαπανών έως 3,7%.
Τα έσοδα από φόρους αναμένεται να ανέλθουν στο ύψος των 68.721 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 2.474 εκατ. ευρώ ή 3,7% έναντι του 2024, κυρίως λόγω της προβλεπόμενης μεγέθυνσης της οικονομίας, όπως αντικατοπτρίζεται στις μακροοικονομικές προβλέψεις.
Οι συνολικές δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για το έτος 2025 προβλέπεται ότι θα διαμορφωθούν σε 80.562 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 4.344 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη εκτίμηση έτους 2024, κυρίως λόγω της επιτάχυνσης των έργων που χρηματοδοτούνται από το ΤΑΑ, των αυξημένων φυσικών παραλαβών των οπλικών συστημάτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, την κάλυψη της δαπάνης λόγω απώλειας εσόδων του ΕΟΠΥΥ από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, την αύξηση των αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων και των αυξημένων μεταβιβάσεων για την ενίσχυση της λειτουργίας των νοσοκομείων του ΕΣΥ. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι για το 2025, προβλέπεται αυξημένη επιχορήγηση προς τα νοσοκομεία και την ΠΦΥ κατά 226 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2024.
Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού 2025 περιλαμβάνεται το σύνολο των παρεμβάσεων που έχουν ανακοινωθεί, συμπεριλαμβανομένων όσων παρουσιάστηκαν στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Τα νέα μόνιμα δημοσιονομικά μέτρα που επηρεάζουν τον τακτικό προϋπολογισμό επιφέρουν επιπλέον δημοσιονομικό κόστος το 2025 σε σχέση με το 2024, ύψους 1,1 δισ. ευρώ, ενώ πλήθος άλλων παρεμβάσεων χρηματοδοτείται από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) και του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ). Σε αυτό το πλαίσιο, οι επενδυτικές δαπάνες αναμένεται να αυξηθούν από 13,1 δισ. ευρώ το 2024 σε 14,3 δισ. ευρώ το 2025, πλέον των πόρων του δανειακού σκέλους του ΤΑΑ.
Το 2025 το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί σε 361,4 δις ευρώ ή 149,1% ως ποσοστό του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 4,6 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ έναντι του 2024.
«O Προϋπολογισμός του 2025 στέλνει ένα μήνυμα αισιοδοξίας! Έχει 12 διαφορετικές αυξήσεις αποδοχών και 12 μειώσεις φόρων. Επιβεβαιώνει ότι η οικονομία μας θα αναπτύσσεται πολύ γρηγορότερα από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Κι ότι η ανεργία θα μειωθεί ακόμα πιο πολύ. Η κυβέρνηση κάνει ακόμα ένα σημαντικό βήμα για την πλήρη εκπλήρωση των προεκλογικών της δεσμεύσεων» δήλωσε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης.
Επίσης, ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, Θάνος Πετραλιάς, σημείωσε: «Κατατέθηκε στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, το προσχέδιο του Προϋπολογισμού 2025. Να αναφέρουμε ότι αυτή τη στιγμή όπως μιλάμε κατατίθεται και το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Διαρθρωτικό Σχέδιο στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Η Ελλάδα, παρά τις υψηλές αβεβαιότητες από τις πρόσφατες γεωπολιτικές εξελίξεις, παρουσιάζει υψηλή ανθεκτικότητα. Σε αυτά τα πλαίσια, όπως και στο Μεσοπρόθεσμο στο προσχέδιο προβλέπεται ρυθμός ανάπτυξης 2,2 για φέτος και 2,3 για του χρόνου, πληθωρισμός 2,7 για φέτος και 2,1 για του χρόνου και πρωτογενές πλεόνασμα 2,4 για φέτος και 2,5 για του χρόνου, που είναι η βάση που μας επιτρέπει να αυξήσουμε και τις δαπάνες, τις πρωτογενείς δαπάνες, όπως αναφέραμε και στο Μεσοπρόθεσμο. Σε αυτά τα πλαίσια οι πρωτογενείς δαπάνες γενικής κυβέρνησης αναμένεται να αυξηθούν 3,6% με όριο το 3,7% από το Μεσοπρόθεσμο. Να αναφέρουμε ότι στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού αναφέρονται όλα τα μέτρα που παρουσιάστηκαν στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης και ό,τι έχουμε αναγγείλει που είναι εντός δημοσιονομικών στόχων, οπότε καλείται να συγκεράσει τους στόχους της δημοσιονομικής σταθερότητας με τους στόχους βελτίωσης του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών, αλλά και να αντιμετωπίσει σύγχρονα προβλήματα όπως είναι το στεγαστικό, το δημογραφικό, η κλιματική αλλαγή αλλά και τις αναγκαίες αυξημένες δαπάνες της εθνικής άμυνας. Όλα γίνονται προς όφελος της βελτίωσης της κοινωνικής ευημερίας των πολιτών προς όφελος των πολιτών, με σκοπό τη διανομή των πεπερασμένων δημοσιονομικών πόρων, με τη βέλτιστη δυνατή αποτελεσματικότητα.»
Σημειώνεται πως το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2025 κατατίθεται συγχρόνως με την υποβολή στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του πρώτου Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού – Διαρθρωτικού Σχεδίου 2025 – 2028 (ΜΔΣ) που βασίζεται στο νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης. Συνεπώς, τα μακροοικονομικά και δημοσιονομικά μεγέθη που αποτυπώνονται στο προσχέδιο βρίσκονται σε εναρμόνιση με τις εκτιμήσεις του ΜΔΣ.