Μια καλύτερη θέση στην μετά- lockdown περίοδο και στη νέα (μετα-κορονοϊού) εποχή που ξεκινά για τον τομέα των οπτικοακουστικών παραγωγών σε όλο τον κόσμο, διεκδικεί με αξιώσεις η Ελλάδα. Οι θετικές εντυπώσεις που απέσπασε η χώρα στην διαχείριση της υγειονομικής κρίσης και το μήνυμα που εξέπεμψε τις τελευταίες εβδομάδες, όπως όλα δείχνουν, της προσφέρουν …καθαρό πλεονέκτημα έναντι άλλων περιοχών, στο αυστηρό πλαίσιο που διαμορφώνει η πανδημία για τις οπτικοακουστικές παραγωγές.
«Εξαιτίας της κρίσης πανδημίας του κορονοϊού από τις 23 Μαρτίου 2020 και κατά τη διάρκεια ισχύος των οριζόντιων μέτρων ανεστάλησαν όλες οι εργασίες παραγωγής κινηματογραφικών και τηλεοπτικών έργων, ενώ οι επαγγελματίες της οπτικοακουστικής παραγωγής στην Ελλάδα και το εξωτερικό έθεσαν σε αναστολή όλες τους τις προγραμματισμένες δράσεις», ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) Πάνος Κουάνης.
Όπως είπε, το ΕΚΟΜΕ, την περίοδο αυτή, ενημέρωνε τακτικά όλους τους συνεργάτες και θεσμικούς του εταίρους στην Ελλάδα και το εξωτερικό για τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονταν στην εγχώρια αγορά κατά τη διάρκεια των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας, ενώ «στήριξε πλήρως τη λειτουργία του προγράμματος Cash Rebate 35% (σ.σ. η επιστροφή μέρους της οπτικοακουστρικής επένδυσης σε χρήματα), χωρίς εξαιρέσεις ή χρονικές μεταθέσεις».
«Δόθηκε έμφαση στα υπό εξέταση έργα -όσα είχαν υποβάλει αίτηση για το πρόγραμμα Cash Rebate- προκειμένου να επισπευσθούν είτε οι διαδικασίες υπαγωγής είτε οι διαδικασίες πληρωμής τους εφόσον είχαν ολοκληρωθεί οι εργασίες παραγωγής τους και ο έλεγχος στην Ελλάδα», εξήγησε ο κ. Κουάνης. «Ο συγκεκριμένος κλάδος», πρόσθεσε, «είναι ένας από τους κλάδους που έχει πληγεί περισσότερο κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσης. Καθώς αίρονται τα περιοριστικά μέτρα, θα πρέπει να προνοήσουμε έτσι ώστε να δημιουργηθούν όλες οι αναγκαίες προϋποθέσεις για την άμεση επανεκκίνηση της οπτικοακουστικής παραγωγής».
Ο ίδιος αναφέρει πως αυτό το διάστημα σε συνεργασία με τις επαγγελματικές ενώσεις των εταιρειών παραγωγής PACT και ΣΑΠΟΕ, όπως και με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το ΕΚΟΜΕ «έχει ξεκινήσει μια σειρά επαφών με την Κυβέρνηση για την άμεση υιοθέτηση ειδικών μέτρων υγιεινής και ασφάλειας για τα γυρίσματα των παραγωγών που θα υλοποιούνται στην Ελλάδα από εδώ και πέρα».
Την ίδια ώρα, η επικοινωνιακή του στρατηγική για τη χώρα μας επανασχεδιάζεται για την προώθηση των χρηματοδοτικών κινήτρων, όπως το cash rebate, «με σύνθημα την ανάδειξη της Ελλάδας όχι μόνο ως ελκυστικού αλλά και ως ασφαλούς προορισμού υλοποίησης διεθνών οπτικοακουστικών παραγωγών». Ασφάλεια, που αποτελεί πλέον στοιχείο που ήδη ελκύει τις διεθνείς παραγωγές.
Location manager κινηματογραφικών παραγωγών στην Ελλάδα στην εποχή της Covid-19
Ο κ Δημήτρης Καμπάς ειδικεύεται στην προετοιμασία παραγωγών στην Ελλάδα και ως location manager/fixer έχει ήδη βρεθεί αντιμέτωπος με τις παρενέργειες της πανδημίας Covid-19 στη δουλειά του το τελευταίο διάστημα. «H αποστολή ενός location manager/fixer είναι να προετοιμάσει μία κινηματογραφική ή τηλεοπτική παραγωγή. Να βρει τις κατάλληλες τοποθεσίες βάσει σεναρίου. Να ελέγξει ότι εξυπηρετούν τις συνθήκες. Να τις προτείνει και να ξεκινήσει την αναζήτηση όπως και την αναγνώριση των τοποθεσιών με ενδιαφέρον (διαδικασία scouting/recce). Είναι αυτός που πρέπει να γνωρίζει άριστα την περιοχή και να βρίσκει λύσεις. Αυτό το διάστημα, εκτός από τις υπόλοιπες δυσκολίες ενός γυρίσματος που ήδη γνωρίζαμε, έρχεται να προστεθεί και αυτή των μέτρων προφύλαξης», εξηγεί. Όπως αναφέρει, «ύστερα από την περίοδο “μουδιάσματος” διαπιστώνεται τώρα κινητικότητα στον χώρο».
«Αρχικά ούτε λόγος δεν γινόταν για κάτι νέο. Μέχρι που δέχθηκα ένα αίτημα παροχής υπηρεσιών για προπαραγωγή ξένης ταινίας fiction (μυθοπλασίας), με τοποθεσίες δραστηριότητας στην ηπειρωτική Ελλάδα και σε δύο νησιά. Μου ζήτησαν πληροφορίες για την πραγματική κατάσταση στη χώρα. Εντυπωσιάστηκαν αρχικά για τα χαμηλά κρούσματα και τον τρόπο αντιμετώπισης από τους Έλληνες πολίτες» σημείωσε ,τονίζοντας πως από την αρχική επικοινωνία που έγινε τις τελευταίες ημέρες μέχρι τις τελικές αποφάσεις, ο δικός του ρόλος είναι να παρέχει ξεκάθαρες απαντήσεις σε συγκεκριμένα ερωτήματα «μέρα με την μέρα», με κριτήριο τις απαιτήσεις και τη φύση της παραγωγής, μέχρι την τελική απόφαση «για την κρίσιμη ώρα της έναρξης» μιας παραγωγής.
«Μου έθεσαν τις υγειονομικές απαιτήσεις σύμφωνα με τις οδηγίες της χώρας τους, κάτι που έπρεπε να ψάξω», λέει ο κ. Καμπάς κάνοντας λόγο για συγκεκριμένες απαιτήσεις που του δόθηκαν ώστε το τελικό σχέδιο παραγωγής/ γυρισμάτων στην Ελλάδα να πάρει το «πράσινο φως».
«Μου ζητήθηκε τα ξενοδοχεία να φιλοξενούν αποκλειστικά την παραγωγή και κανέναν άλλον πελάτη. Να υπάρχει επιπλέον υγειονομικό προσωπικό -εκτός από τον γιατρό/χειρουργό που υπάρχει πάντα σε μεγάλες παραγωγές- που θα ελέγχει την τήρηση των μέτρων, τις θερμομετρήσεις κλπ, όπως και ιδιωτικό ασθενοφόρο για Covid-19. Έγινε αίτημα και για προμήθειες σε ήπια αντισηπτικά με γλυκερίνη (για δερματική προστασία), καθώς σε γάντια και μάσκες, όλα με πιστοποιήσεις». Tού ζητήθηκε ακόμη, όπως λέει, να υπάρχουν πιστοποιημένα συνεργεία απολύμανσης 24ωρης βάρδιας για τα οχήματα μεταφοράς προσωπικού, το ενδυματολογικό τμήμα, το σετ των γυρισμάτων, τις τουαλέτες αλλά «και ότι ορισθεί» από την εταιρεία παραγωγής.
Όσοι επιθυμούν να κάνουν γυρίσματα στην Ελλάδα εστιάζουν όμως και σε πρακτικά ζητήματα καθημερινότητας. «Ζητήθηκε να μεγαλώσει το εστιατόριο σε τετραγωνικά και να υπάρχει προπαρασκευασμένο φαγητό, ζεστό και συσκευασμένο. Τίποτα δεν θα πρέπει να είναι ανοιχτό, τίποτα ακάλυπτο», εξηγεί ο κ. Καμπάς. «Στα αιτήματα που έλαβα περιλαμβάνονται και νέοι τρόποι διαχείρισης του ενδυματολογικού με πλυντήρια με ατμό και του make-up με διαίρεση σε υπο-ομάδες», επισημαίνει ο Θεσσαλονικιός location manager, τονίζοντας πως οι ξένοι πελάτες ζήτησαν και «οργάνωση για αυστηρή καραντίνα πριν από την ταινία».
Όσο για την επιπλέον επιβάρυνση εξαιτίας της Covid-19, ο κ. Καμπάς παραδέχεται οτι είναι σημαντική, τονίζει όμως πως η Ελλάδα έχει μοναδικά πλεονεκτήματα. «Θα κάνουμε γύρισμα σε οκτώ περιοχές, από τη βόρεια Ελλάδα προς τη νότια μαζί με δύο νησιά και η υποδομή πρέπει να ανταποκρίνεται στις ίδιες υψηλές απαιτήσεις παντού. Αυτό σημαίνει μεγαλύτερο κόστος και χρόνος προετοιμασίας. Όπως εκτίμησε «το γενικό κόστος αυξάνεται κατά 20%». «Σε ένα συνεργείο 200+ ατόμων, ο κίνδυνος είναι μεγάλος για να ρισκάρουν οι παραγωγοί την επένδυσή τους», σημειώνει, εξηγώντας, ωστόσο, πως η Ελλάδα συνδυάζει μια σειρά από «ελκυστικούς» παράγοντες -χαμηλός δείκτης κρουσμάτων, cash rebate, ΕΚΟΜΕ και κατάργηση γραφειοκρατίας κ.ά.
«Οι Έλληνες κινηματογραφιστές είναι έτοιμοι, έχουμε εξαιρετικούς τεχνικούς και ηθοποιούς. Αξίζει να ενισχυθούν και ελληνικές ταινίες με εξωστρέφεια κάτι που είναι διαφήμιση για τον τουρισμό. Οι ξένοι θα ξαναπούν “Say Greece for filming!”», κατέληξε ο κ. Καμπάς.