ËÅÙÖÏÑÏÓ ÓÕÃÃÑÏÕ ÐÑÙÉÍÇ ÊÉÍÇÓÇ (ÃÉÁÍÍÇÓ ÐÁÍÁÃÏÐÏÕËÏÓ/ EUROKINISSI)

Κίνηση στην Αθήνα: Οι 4 δρόμοι με τα μεγαλύτερα προβλήματα – Ποιες οι «ώρες αιχμής»

Σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους, τον Σεπτέμβριο του 2021 η κίνηση στους περισσότερους οδικούς άξονες της Αθήνας ήταν στα επίπεδα του 2019 και λίγο μεγαλύτερη, συγκριτικά με την ίδια χρονική περίοδο πριν και μετά την πανδημία και αρκετά αυξημένη σε σχέση με πέρυσι.

Αντίστοιχα, η κίνηση τον Οκτώβριο του 2021 είναι κατά πολύ μεγαλύτερη, ωστόσο οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι η επιστροφή του δακτυλίου θα συνδράμει κάπως στην αποσυμφόρησή της.

Πιο συγκεκριμένα, και σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιαστήκαν πρόσφατα από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, συγκριτικά με τον Σεπτέμβριο του 2020:

  • η αύξηση του φόρτου στον Κηφισό είναι 10% με 15% (Οι καθυστερήσεις κατά τις πρωινές ώρες αιχμής εκεί ξεπερνούν τα 25 με 30 λεπτά)
  • η αύξηση του φόρτου στην Κηφισίας ξεπερνά το 30%
  • στην Αττική Οδό οι καθυστερήσεις κατά τις πρωινές ώρες αιχμής φτάνουν τα 10 με 15 λεπτά.
  • καθυστερήσεις καταγράφονται και στην Περιφερειακή Υμηττού.

«Το διάστημα της πανδημίας είχαμε σημαντική πτώση της κυκλοφορίας και γι’ αυτό απενεργοποιήθηκε και ο δακτύλιος. Τώρα η κυκλοφορία έχει επανέλθει πλήρως, τα ποσοστά της τηλεργασίας είναι πλέον χαμηλά, τα σχολεία είναι ανοικτά, οπότε μια σημαντική μερίδα πολιτών κινούνται καθημερινά. Παράλληλα, ένα μεγάλο ποσοστό του κόσμου χρησιμοποιεί για υγειονομικούς λόγους το ιδιωτικό του όχημα», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Παναγιώτης Παπαντωνίου και προσθέτει σχετικά: «Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ υπάρχει μια πτώση στην κίνηση σε λεωφορεία και μετρό στο λεκανοπέδιο της τάξης του 30%. Αυτό το ποσοστό που αντιστοιχεί σε χιλιάδες μετακινήσεις δείχνει σε πολύ μεγάλο βαθμό ότι έχει στραφεί ο κόσμος στα ΙΧ».

«Ώρες αιχμής» στους δρόμους – Ποιες είναι τελικά;

Πλέον, στην «μετά πανδημίας» εποχή, ακόμα και η διάρκεια των ωρών αιχμής έχει αυξηθεί.

«Οι συγκοινωνιολόγοι τις ώρες αιχμής τις καταγράφουν 8 με 10 το πρωί και 3 με 5 το απόγευμα. Τώρα, ωστόσο, βλέπουμε ότι οι ώρες αιχμής δεν είναι δύο ώρες, είναι αρκετά περισσότερες και το πρωί και το απόγευμα. Επομένως, έχουμε πολύ μεγαλύτερη ανάγκη μετακινήσεων με ΙΧ, ενώ το δίκτυο είναι κορεσμένο και δεν μπορεί να τις ικανοποιήσει. Έτσι, βλέπουμε μεγάλα προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης τις ώρες αιχμής και αρκετά μεγάλα προβλήματα και εκτός των ωρών αιχμής πλέον. Τα οποία φυσικά επιβαρύνονται και από ένα απρόσμενο συμβάν, δηλαδή να έχουμε ένα ατύχημα σε έναν δρόμο, όπως ο Κηφισός, όπου δημιουργείται ”έμφραγμα”, μια πορεία στο κέντρο, μια επίσκεψη κάποιου και έχουμε κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, δηλαδή έτσι κι αλλιώς το δίκτυο έχει ξεπεράσει τα όρια του αυτή τη στιγμή και όταν υπάρχει και κάτι άλλο, προκαλείται ”έμφραγμα”», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Παπαντωνίου.

Η ίδια εικόνα ισχύει και για την Αττική Οδό όπου έχει αυξηθεί πολύ η ζήτηση μετακινήσεων με αποτέλεσμα να παρατηρείται έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση και σε τμήματά της. Όπως εξηγεί ο κ. Παπαντωνίου το φαινόμενο παρατηρείται και σε αυτή την περίπτωση γιατί κάποιες μετακινήσεις που γίνονταν εντός αυτής κάποτε με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, δεν γίνονται πλέον.

«Η ανάγκη τα μέσα μαζικής μεταφοράς να βελτιώνονται και να γίνονται πιο ελκυστικά είναι διαρκής γιατί το κυκλοφοριακό πρόβλημα δεν θα σταματήσει μετά την πανδημία. Είναι μια κατάσταση την οποία πρέπει συνέχεια να αντιμετωπίζουμε και να βελτιώνουμε. Και η νούμερο ένα λύση είναι τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Το πόσο αξιόπιστα είναι στην ώρα άφιξής τους και το πόσο μεγάλη είναι η συχνότητά τους είναι δύο πάρα πολύ σημαντικές παράμετροι για να τα επιλέγει ο κόσμος. Όπως σημαντική παράμετρος είναι και ο χρόνος τους, κυρίως στα λεωφορεία. Αν λειτουργούν οι λεωφορειολωρίδες και τα λεωφορεία επιτυγχάνουν χαμηλότερους χρόνους έναντι των ΙΧ, αυτό είναι ένα κίνητρο για τον κόσμο να μη χρησιμοποιήσει τα ΙΧ. Στην αντίθεση περίπτωση χάνεται το συγκριτικό του πλεονέκτημα και ο κόσμος χάνει το κίνητρό του. Όλα είναι θέμα κινήτρων, πρέπει να δοθούν κίνητρα στον κόσμο να χρησιμοποιήσει τα μέσα», εξηγεί ο πρόεδρος των συγκοινωνιολόγων που τονίζει ακόμα ότι πρέπει να δοθεί μεγάλο βάρος στην ανάπτυξη της κουλτούρας χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς που δεν υπάρχει στη χώρα.

«Δεν έχουμε την παιδεία της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και αυτό είναι κάτι στο οποίο πρέπει να δίνεται βάρος συνεχώς για να επιτευχθεί. Όπως γίνεται και στην περίπτωση της οδικής ασφάλειας, όπου καταβάλλονται σημαντικές προσπάθειες ξεκινώντας από τα σχολεία. Με δράσεις ευαισθητοποίησης για παράδειγμα. Για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, για να καταφέρουμε να αλλάξουμε την συμπεριφορά μας για τη χρήση τους, εγώ θεωρώ ότι χρειάζεται μια αλλαγή γενιάς, δεν είναι κάτι που μπορεί να γίνει γρήγορα και χρειάζεται να επενδύσουμε στους νέους», επισημαίνει ο κ. Παπαντωνίου και καταλήγει σημειώνοντας: «Σε σχέση με την πανδημία χρειάζεται μια ισορροπία. Προφανώς ούτε μπορεί να αναγκαστεί κάποιος να πάρει τα μέσα σε συνθήκες συνωστισμού, από την άλλη για να λειτουργήσει η πόλη πρέπει ο κόσμος να χρησιμοποιεί τα Μέσα Μεταφοράς, άρα υπάρχει μια αντίθεση στην οποία πρέπει να βρεθεί μια ισορροπία».

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ

Εκτέλεση Ζαμπούνη: «Γνωρίζουν πάρα πολύ καλά ότι όποιος μιλήσει τελειώνει»
16 Ιανουαρίου, 2024
Νίκος Κουρκούλης για Κέλλυ Κελεκίδου: «Ούτε κρύο ούτε ζέστη η σχέση μας»
19 Νοεμβρίου, 2024
Καιρός: Έρχεται λευκός Δεκέμβρης – Θα το «στρώσει» και στα πεδινά της Ελλάδας
19 Νοεμβρίου, 2024
Άγιον Όρος: Τρόμος για δύο Αυστριακούς στα ανοικτά – Προσέκρουσαν με το ταχύπλοο σε βράχια
19 Νοεμβρίου, 2024
Καιρός: Ανοίγει η πύλη του ψύχους από την Ουκρανία – Πότε θα φτάσει στην Ελλάδα
19 Νοεμβρίου, 2024
Θεσσαλονίκη: Ισόβια στον 39χρονο για την δολοφονία της εγκύου συντρόφου του, Γεωργίας
19 Νοεμβρίου, 2024
Κεφαλογιάννη: Η απόφαση Μητσοτάκη για διαγραφή Σαμαρά ήταν δύσκολη, αλλά επιβεβλημένη
19 Νοεμβρίου, 2024
Η Ειρήνη Μουρτζούκου επιμένει στους ισχυρισμούς περί βιασμού: «Ήθελα να γεννηθούν τα παιδιά»
19 Νοεμβρίου, 2024
Απεργία 20 Νοεμβρίου: Τι θα ισχύει με τα ταξί στην Αθήνα
19 Νοεμβρίου, 2024
Μαρίνα Σταυράκη γράφει βιβλίο: «Θα καλούσα τον Πατούλη στην παρουσίαση, αν μπορούσε να το αντέξει»
19 Νοεμβρίου, 2024
Συνεδριάζει το απόγευμα η Επιτροπή Δεοντολογίας για τη διαγραφή Σαμαρά από τη ΝΔ
19 Νοεμβρίου, 2024