Κορονοϊός: Αυτές είναι οι πιθανότητες μετάδοσης μέσα στη σχολική τάξη (pics)

Με σημερινή (29/08) ανάρτησή του στο facebook, ο επίκουρος καθηγητής του τμήματος Υγιεινής και Επιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος της επιτροπής Εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Υγείας, εξηγεί όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε.

Η πλήρης ανάρτηση του Γκίκα Μαγιορκίνη αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Μετά την χθεσινή ενημέρωση στο Υπουργείο επανέρχομαι λίγο στο θέμα του μεγέθους των τάξεων επειδή φαίνεται να επικεντρώνεται εκεί η συζήτηση και να εξηγήσω γιατί δεν έχω πεισθεί ότι έχει τόση σημασία. Η απόσταση του 1.5 μέτρου είναι σημαντική για την μετάδοση με σταγονίδια και θα πρέπει να την τηρούμε όσο μπορούμε γενικά. Όπου δεν μπορούμε θα πρέπει να βρίσκουμε τρόπο να μειώσουμε την πιθανότητα μετάδοσης με την χρήση μάσκας.

Η ίδια λογική εφαρμόζεται και στα σχολεία με γενικευμένη χρήση μάσκας στις τάξεις. Οι τάξεις θα πρέπει να σημειωθεί δεν μπορούνε να θεωρούνται όπως χώροι εστίασης. Στην εστίαση υπάρχει διαρκής εναλλαγή των ατόμων που συνευρίσκονται. Οι τάξεις έχουν διαρκώς την ίδια σύνθεση και έτσι μπορούμε να τις θεωρήσουμε ως κοινωνικές “φουσκάλες” ή “φούσκες” (bubbles) οπότε η λογική στην αντιμετώπισή τους είναι αρκετά διαφορετική. Καταρχήν η όποια μετάδοση στην τάξη είναι πλήρως ιχνηλατίσιμη και μπορεί να περιοριστεί με απλό περιορισμό, ενώ στην εστίαση δημιουργεί κατά κόρον “ορφανά” κρούσματα.

Ένα θέμα που συζητείται διαρκώς είναι: πόση είναι η επιβάρυνση των αποστάσεων >1.5 μέτρου στις τάξεις 25 μαθητών σε σχέση με τις τάξης 15 μαθητών;
Για να βοηθήσω λιγάκι στην εξήγηση έχω φτιάξει ένα διάγραμμα τάξης 15 μαθητών (δεξιά). Με πράσινα βελάκια δείχνω τις ανά 2 αποστάσεις του μαθητή στο πρώτο θρανίο με όλους τους μαθητές στην δίπλα σειρά (8 αποστάσεις), για λόγους ευκολίας δεν δείχνω τις υπόλοιπες με μαθητές τις ίδιας σειράς (6 αποστάσεις). Οι αποστάσεις του μαθητή αυτού είναι 14 και όλες υπερβαίνουν το 1.5 μέτρο. Το σύνολο των αποστάσεων σε αυτήν την διάταξη είναι 120.

Όπως φαίνεται και παρακάτω μία τάξη 25 μαθητών οι ανά 2 αποστάσεις είναι 325 με 13 να παραβαίνουν το όριο του 1.5 μέτρου δηλαδή μόλις το 4% όλων των πιθανών συνδυασμών. Αυτές οι “παραβάσεις” είναι μόνο σε οριζόντιο επίπεδο, και δεν επιτρέπουν την μετάδοση στον κάθετο άξονα τη τάξης.

Συνεπώς από αυτούς τους υπολογισμούς η μετατροπή της τάξης σε μέγεθος 15 ατόμων εξαλείφει το 4% των ανά 2 αποστάσεων την ώρα του μαθήματος. Συγχρόνως αυξάνει (σχεδόν διπλασιάζει) τον αριθμό των εκπαιδευτικών ωρών που θα πρέπει να καλυφθούν από εκπαιδευτικούς.

Το σενάριο λοιπόν δείχνει ότι για την πιθανότητα μετάδοσης αποκλειστικά και μόνο την ώρα της εκπαιδευτικής διαδικασίας προκειμένου να ρίξεις 4% τις κοντινές επαφές θα πρέπει να διπλασιάσεις τον χρόνο έκθεσης των εκπαιδευτικών.

Αντιλαμβάνομαι ότι η πρόθεση είναι πάντα το καλύτερο των μαθητών και των εκπαιδευτικών αλλά προσωπικά πιστεύω ότι η απάντηση δεν είναι τόσο απλή και δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι θα υπήρχε (και αν θα υπήρχε) σημαντικό κέρδος στην μείωση της μετάδοσης από 25 σε 15 όσον αφορά την μετάδοση σταγονιδίων.»

Εκτέλεση Ζαμπούνη: «Γνωρίζουν πάρα πολύ καλά ότι όποιος μιλήσει τελειώνει»
16 Ιανουαρίου, 2024
Σχολεία: Πότε θα κλείσουν για τα Χριστούγεννα
14 Δεκεμβρίου, 2024
Αντίνοος Αλμπάνης: Είμαι καλά συμφιλιωμένος με την αποτυχία
14 Δεκεμβρίου, 2024
Νέος τραυματισμός για τον Τζοέλ Εμπίντ
14 Δεκεμβρίου, 2024
Ν. Κορέα: Τι προβλέπεται μετά την απόφαση για την καθαίρεση του προέδρου Γιουν
14 Δεκεμβρίου, 2024
Πέθανε ο στιχουργός Νίκος Βρεττός
14 Δεκεμβρίου, 2024
Εξιχνιάστηκε η δολοφονία 41χρονου στον σταθμό του ΗΣΑΠ στον Άγιο Ελευθέριο
14 Δεκεμβρίου, 2024
Γκίλφοϊλ: Όταν η νέα πρέσβειρα των ΗΠΑ χαρακτήριζε τεμπέληδες τους Έλληνες
14 Δεκεμβρίου, 2024
«Το παιδί χανόταν αλλά εκείνη δεν έκλαιγε», λέει η κουμπάρα της Ειρήνης Μουρτζούκου
14 Δεκεμβρίου, 2024
Η Ρωσία αποσύρει δυνάμεις από την αεροπορική βάση της στη Συρία
14 Δεκεμβρίου, 2024
Φρίκη δίχως τέλος στη Γάζα: Το Ισραήλ βομβάρδισε σχολείο – Τουλάχιστον επτά νεκροί
14 Δεκεμβρίου, 2024