«Οι μετρούμενες τιμές συγκέντρωσης για τρεις βασικούς ρύπουςέχουν επηρεαστεί σημαντικά το χρονικό διάστημα του 2020 που ελήφθησαν τα περιοριστικά μέτρα, λόγω του Covid-19, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα της προηγούμενης τριετίας», αναφέρει η διεύθυνση Κλιματικής Αλλαγής και Ποιότητας της Ατμόσφαιρας (ΚΑΠΑ), του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Η σύγκριση γίνεται για τους ρύπους διοξειδίου του αζώτου (ΝΟ2), που είναι κατ’ εξοχήν ρύπος που επηρεάζεται από την κυκλοφορία και για τα αιωρούμενα μικροσωματίδια ΑΣ10 και ΑΣ2,5, όπου η συμμετοχή της κυκλοφορίας στις συγκεντρώσεις, είναι επίσης σημαντική.
Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ΚΑΠΑ, για το διοξείδιο του αζώτου, για τους σταθμούς κυκλοφορίας Πατησίων και Αριστοτέλους παρατηρήθηκε σημαντική μείωση των συγκεντρώσεων της τάξης του 31,36% και 23,45% αντίστοιχα, ενώ για τον περιαστικό σταθμό της Γεωπονικής, μείωση 1,22%.
Σύμφωνα πάντα με την ΚΑΠΑ, είναι εμφανές πως η μείωση της κυκλοφορίας έχει επηρεάσει περισσότερο τις μετρούμενες συγκεντρώσεις στους σταθμούς του κέντρου, οι οποίοι και καταγράφουν διαχρονικά υπερβάσεις των οριακών τιμών, οι οποίες οφείλονται στην κυκλοφορία. Σε αντιδιαστολή, ο περιαστικός σταθμός Γεωπονική, ο οποίος επηρεάζεται σημαντικά λιγότερο από την κυκλοφορία, εμφανίζει και πολύ χαμηλότερη μείωση.
Όπως επισημαίνει η ΚΑΠΑ, παρ΄ όλη τη σημαντική μείωση, η μετρούμενη συγκέντρωση στο σταθμό κυκλοφορίας Πατησίων, που είναι διαχρονικά ο πιο επιβαρυμένος σταθμός του κέντρου, για το μέχρι τώρα χρονικό διάστημα από τη λήψη των περιοριστικών μέτρων κυκλοφορίας, δεν χαρακτηρίζεται ως «χαμηλή» με βάση τα όρια και το δείκτη για την ποιότητα της ατμόσφαιρας.
Επιπλέον, για τα αιωρούμενα μικροσωματίδια ΑΣ10 για το σταθμό κυκλοφορίας Αριστοτέλους, παρατηρήθηκε σημαντική μείωση 22,32%, ενώ για τα ΑΣ2,5 η μείωση ήταν 10,53%.
Σημειώνεται, ότι συγκεκριμένοι μετεωρολογικοί παράμετροι για τα διαστήματα που εξετάσθηκαν είναι παρόμοιοι και επομένως οι παρατηρούμενες μειώσεις των συγκεντρώσεων, οφείλονται κατά κύριο λόγο στη μείωση των εκπομπών από τον περιορισμό της κυκλοφορίας των οχημάτων.
Σε κάθε περίπτωση, τονίζεται, ότι το παραπάνω χρονικό διάστημα θεωρείται ακόμη πολύ μικρό, προκειμένου να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για το βαθμό που τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας των οχημάτων, επηρέασαν τις τιμές ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην Αθήνα.
Το χρονικό διάστημα που εξετάστηκε είναι από την 11η Μαρτίου, όπου άρχισαν τα περιοριστικά μέτρα (κλείσιμο σχολείων), μέχρι και την 30η Μαρτίου, όπου τα μέτρα περιορισμού λόγω του Covid-19 κλιμακώθηκαν περαιτέρω.