EastMed: Υπεγράφη η συμφωνία – Οι κοινές δηλώσεις – Τι αλλάζει

Υπεγράφη η συμφωνία Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ για τον αγωγό EastMed.

Η Διακρατική Συμφωνία για τον EastMed, υπογράφτηκε από τους υπουργούς Ενέργειας Ελλάδας, Ισραήλ και Κύπρου, Κωστή Χατζηδάκη, Γιουβάλ Στάινιτς και Γιώργο Λακκοτρύπη αντίστοιχα.

Κυρ. Μητσοτάκης: Ο EastMed έχει διάσταση οικονομική, αναπτυξιακή και γεωστρατηγική

«Η κατασκευή του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed έχει διάσταση οικονομική, αναπτυξιακή και γεωστρατηγική πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους αγωγούς φυσικού αερίου και πέρα από τις προφανείς συνέπειες για τις χώρες αποτελεί και συμβολή στην ειρήνη και την γεωστρατηγική σταθερότητα στην περιοχή» είπε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αμέσως μετά από την υπογραφή της συμφωνίας για την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed.

«Ο ΕastMed θα εμπλουτίσει το Energy Union. Εχει διάσταση διπλωματική, αναπτυξιακή και γεωστρατηγική. Αποτελεί συμβολή στην ειρήνη και τη γεωπολιτική σταθερότητα. Αντιμετωπίζουμε την ενέργεια ως κρίκο συνεργασίας μεταξύ των κρατών. Δίνεται στρατηγικό βάθος στην συνεργασία μας με το Ισραήλ. Ένα τόξο ευημερίας που φτάνει μέχρι την Ιταλία και την Ε.Ε. και αποτελεί μια εγγύηση ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή. Ταυτόχρονα, προσφέρει περισσότερη ευελιξία και ανεξαρτησία στις πηγές ενέργειας της Ευρώπης. Το φυσικό αέριο θα είναι το καύσιμο μετάβασης. Και για την Ελλάδα η πρόσβαση σε φθηνό φυσικό αέριο έχει μεγάλη σημασία. Ενα νέο τοπίο που σέβεται το διεθνές δίκαιο για αυτό και υποστηρίζεται σθεναρά και από τις ΗΠΑ», σημείωσε ο πρωθυπουργός.

Ο κ. Μητσοτάκης ξεκαθάρισε πως η συνεργασία Ελλάδος, Κύπρου και Ισραήλ με δεδομένη τη Στήριξη της Ιταλίας και της ΕΕ ανοίγει νέους ορίζοντες, δεν απειλεί κανέναν, δεν στρέφεται εναντίον κανενός και είναι ανοιχτή σε συνεργασίες και με άλλες χώρες.

«Χαιρετίζω τη στήριξη του έργου από τον Ιταλό υπουργό Ανάπτυξης και έτσι θα ολοκληρωθεί ένα έργο πολύ σημαντικό που θα ενδυναμώνει την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης. Τα οφέλη για τη χώρα μας είναι πολλά και προσβλέπουμε ότι ο αγωγός θα μπορεί να μεταφέρει τους ενεργειακούς πόρους στην αγορά της ΕΕ. Η πολιτική μας πρέπει να έχει συνέχεια και οι πολιτικές δυνάμεις πρέπει να είναι ενωμένες. Ευχαριστώ τον κ. Αναστασιάδη και τον κ. Νετανιάχου. Σφραγίσαμε την απόφαση μας για μια στρατηγική συμπλευση των χωρων μας σε μια περιοχη που περισσότερο από ποτέ έχει ανάγκη για αναπτυξη και ασφαλεια. Ο αγωγος δεν αποτελεί απειλή για κανέναν. Εϊναι ένας αγωγός ειρήνης και συνεργασίας των λαών της περιοχής. Μια χαρμόσυνη είδηση στην αρχή μιας χρονιας πουεύχομαι να φέρει σε όλους υγεία και προκοπή».

Αναστασιάδης για EastMed: Όποια χώρα θέλει μπορεί να συμμετέχει

Ο κ. Αναστασιάδης ευχαρίστησε τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για την «άψογη», όπως είπε διοργάνωση και τόνισε πως «με την υπογραφή της συμφωνίας επιβεβαιώνουμε ότι η συνεργασία μας δεν περιορίζεται σε θεωρητικό επίπεδο. Προωθούμε με πρακτικό και πειστικό τρόπο τα στρατηγικά μας έργα».

Ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας σημείωσε πως ο EastMed θα ωφελήσει την ευρύτερη περιοχή και θα εφοδιάσει με φυσικό αέριο της Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ έδωσε έμφαση και στο γεγονός πως το έργο αναγνωρίζεται και από τις ΗΠΑ.

«Η τριμερής συνεργασία έχει θεμελιωθεί σε σχήμα αυτονόητης γεωπολιτικής σχέσης και έχει ως στόχο την σταθερότητα και την ασφάλεια. Κοινή μας πεποίθηση είναι πως η συνεργασίας μας είναι βασιζόμενη στο διεθνές δίκαιο», συνέχισε.

Μάλιστα, σε δύο σημεία της ομιλίας του ο κ. Αναστασιάδης επανέλαβε πως η συμφωνία δεν στρέφεται κατά καμίας άλλης χώρας, στέλνοντας κατά αυτόν τον τρόπο έμμεσα μήνυμα στην Τουρκία, ενώ τόνισε πως όποια χώρα θέλει μπορεί να συμμετάσχει στο σημαντικό και ιστορικό αυτό έργο.

Νετανιάχου: Ιστορική μέρα – Το Ισραήλ γίνεται μια ισχυρή ενεργειακή χώρα

«Είναι μια ιστορική ημέρα για το Ισραήλ, που γίνεται μια πολύ ισχυρή ενεργειακή χώρα», τόνισε ο Ισραηλινός πρωθυπουργός Μπενιαμίν Νετανιάχου, μετά την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας για τον αγωγό του φυσικού αερίου EastMed.

«Χαιρετίζω την συνεργασία με Κύπρο και Ελλάδα, που προσθέτει στην ασφάλεια και την ευημερία στην περιοχή. Δεν στρεφόμαστε εναντίον καμιάς άλλης χώρας. Δουλεύουμε για το καλό των λαών μας», συνέχισε ο Ισραηλινός πρωθυπουργός και πρόσθεσε:

«Πέρα από τις εξωτερικές μας σχέσεις, έχουμε δημιουργήσει τώρα και μια κοινή συνεργασία με τις άλλες χώρες της Αν. Μεσογείου».

«Θέλουμε να εντατικοποιήσουμε αυτά που είναι προς το κοινό συμφέρον μας», δήλωσε κατά τη διάρκεια της κοινής συνέντευξης Τύπου με τους Κυριάκο Μητσοτάκη και Νίκο Αναστασιάδη.

Ο Ισραηλινός πρωθυπουργός αναφέρθηκε ακόμα στις συμφωνίες που υπέγραψε το Ισραήλ με τους Άραβες γείτονές του, λέγοντας ότι ενισχύουν την ειρήνη στην περιοχή.

EastMed: Η πιο ανταγωνιστική επιλογή μεταφοράς του αερίου της Ανατ. Μεσογείου

Ο αγωγός φυσικού αερίου EastMed είναι η επιλογή που συγκεντρώνει τα περισσότερα οικονομικά και πολιτικά πλεονεκτήματα για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο προς την Ευρώπη. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από τις προκαταρκτικές μελέτες για το έργο που εκπονήθηκαν για λογαριασμό της εταιρείας ΥΑΦΑ Ποσειδών που διαχειρίζεται το έργο, στην οποία συμμετέχουν με ποσοστά 50%-50% η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison.

Υπενθυμίζεται ότι την Πέμπτη στην Αθήνα υπογράφεται η Διακρατική Συμφωνία για την υποστήριξη της υλοποίησης του αγωγού, από τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Πρωθυπουργό του Ισραήλ Βενιαμίν Νετανιάχου και τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη.

Οι προκαταρκτικές μελέτες που πραγματοποιήθηκαν από τους οίκους IHS, Intec SEA και C&M Engineering εξετάζουν τις εναλλακτικές επιλογές για τη μεταφορά του φυσικού αερίου από την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη, καθώς και τις τεχνικές και οικονομικές παραμέτρους της κατασκευής του EastMed. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των μελετών:

-Το κόστος μεταφοράς του φυσικού αερίου μέσω του EastMed εκτιμάται στα 2,81 δολάρια ανά MMBtu (εκατομμύριο Btu) ή 3,50 δολάρια ανά MMBtu, ανάλογα με την μεταφορική ικανότητα του αγωγού που θα επιλεγεί (20 ή 10 δισ. κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο). Το κόστος εξαγωγής του φυσικού αερίου σε υγροποιημένη μορφή (δηλαδή μεταφορά στην Αίγυπτο και υγροποίηση στα εργοστάσια που βρίσκονται εκεί) κυμαίνεται από 3,65 δολάρια ανά MMBtu έως 4,50 δολάρια ανά MMBtu, ενώ το κόστος μεταφοράς μέσω αγωγού προς την Τουρκία (περίπτωση κατά την οποία η τουρκική κυβέρνηση όπως επισημαίνεται στη μελέτη θα είχε αποφασιστική επιρροή) είναι δολάρια 0,97 ανά MMBtu. Τονίζεται ακόμη, ότι η κατασκευή αγωγού μέσω Τουρκίας προϋποθέτει πιθανώς την λύση του Κυπριακού προβλήματος.

-Αντίθετα, η επιλογή του EastMed ξεχωρίζει ως η μόνη εναλλακτική που δεν εξαρτάται από τρίτα μέρη εκτός ΕΕ. Λόγω της άμεσης πρόσβασης στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει το πλεονέκτημα της χαμηλής παρεμβολής πολιτικών κινδύνων και μιας μεγάλης διαφοροποιημένης αγοράς με πολλούς πιθανούς αγοραστές στην απελευθερωμένη και συνδεδεμένη αγορά φυσικού αερίου της ΕΕ. Ο αγωγός θα πρέπει να συμμορφώνεται με το νομικό πλαίσιο της ΕΕ και του τρίτου ενεργειακού πακέτου, που συνεπάγεται είτε ρυθμιζόμενους όρους πρόσβασης τρίτων είτε εξαιρέσεις από τους όρους αυτούς.

Σε τεχνικό επίπεδο, η μελέτη Intec / C&M αναλύει το έργο σε 11 επιμέρους τμήματα:

1. Υποθαλάσσιος αγωγός από Μονάδα Πλωτής Αποθήκευσης και Εκφόρτωσης στη λεκάνη της Λεβαντίνης σε θαλάσσιο βάθος περίπου 1.800m νερού προς τη βιομηχανική περιοχή του Βασιλικού στην Κύπρο

2.Συμπιεστής και μετρητικός σταθμός στην Κύπρο.

3. Υποθαλάσσιος αγωγός από την Κύπρο προς την ανατολική Κρήτη (Αθερινόλακκος, στην περιοχή όπου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της ΔΕΗ). Ο αγωγός έχει μήκος 734 χλμ. και διέρχεται από μέγιστα θαλάσσια βάθη έως 2.960 μέτρα στην περιοχή νοτιοανατολικά της Κρήτης.

4. Συμπιεστής και μετρητικός σταθμός στην Ανατολική Κρήτη. Ο σχεδιασμός του σταθμού επιτρέπει την περαιτέρω παροχή φυσικού αερίου από την Κρήτη (6 δισ. κυβικά μέτρα/ έτος) που μπορεί να είναι διαθέσιμο στο μέλλον.

5. Υποθαλάσσιος αγωγός από την Κρήτη προς τη Νότια Πελοπόννησο (περιοχή Αγίου Φωκά), μήκους 422 χιλιομέτρων. Τα μέγιστα βάθη νερού στην περιοχή είναι 1.370 μέτρα.

6. Χερσαίος αγωγός από τη Νότια Πελοπόννησο έως τον νομό Αχαΐας. Ο αγωγός διασχίζει την Πελοπόννησο από τη νοτιοανατολική προς τη βορειοδυτική κατεύθυνση σε μήκος περίπου 290 χλμ. και καταλήγει στην περιοχή της Λακκόπετρας.

7. Υποθαλάσσιος αγωγός που διασχίζει τον Κόλπο της Πάτρας, μήκους 18 χλμ. σε θαλάσσια βάθη έως 110 μ.

8. Χερσαίος αγωγός μήκους περίπου 245 χλμ. από την περιοχή Ακαρνανίας προς τον συμπιεστή και τον μετρητικό σταθμό στη Θεσπρωτία (περιοχή Φλωροβούνι).

9. Σταθμός συμπίεσης στο Ευηνοχώρι.

10. Κέντρο εποπτείας / διαχείρισης του αγωγού στην Πελοπόννησο.

11. Σύστημα τηλεπικοινωνιών και τηλε – ελέγχου.

Ανάλογα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αγωγού που θα επιλεγούν, το κόστος κατασκευής εκτιμάται από 5,2 έως 5.9 δισ. ευρώ.

Τα επόμενα βήματα μετά την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας είναι η ολοκλήρωση της μελέτης σκοπιμότητας ύψους περίπου 70 εκατ ευρώ, και η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης.

Ο EastMed περιλαμβάνεται στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ (Projects of Common Interest) καθώς συμβάλλει στην αύξηση της ενεργειακής ασφάλειας με τη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού, ενώ αναδεικνύει το γεωστρατηγικό ρόλο της χώρας μας ως ενεργειακής γέφυρας της ΕΕ.

-Ad-