Λιβύη: «Και το λεωφορείο είχε δεξαμενές αερίου – Μπορούσε να αποφευχθεί το δυστύχημα»

Σε εξέλιξη είναι οι έρευνες, έπειτα κι από την εισαγγελική εντολή, για τα αίτια του τραγικού τροχαίου δυστύχηματος της ελληνικής ανθρωπιστικής αποστολής στη Λιβύη. Ο στρατιωτικός αναλυτής και πρώην εκπρόσωπος Τύπου του ΝΑΤΟ αναφέρει ότι και το μοιραίο λεωφορείο ήταν έμφορτο με δεξαμενές αερίου.

Οι Αρχές διερευνούν τις ακριβείς συνθήκες υπό τις οποίες σημειώθηκε το τραγικό -όσο και «περίεργο» – δυστύχημα στη Λιβύη, από το οποίο έχασαν τη ζωή τους πέντε Έλληνες και τραυματίστηκαν ακόμα 14, μέλη της ανθρωπιστικής αποστολής.

Την ίδια στιγμή, μια σημαντική πληροφορία, η οποία εάν αληθεύει, εξηγεί γιατί υπήρξε έκρηξη και μεγάλη φωτιά στο λεωφορείο στο οποίο επέβαινε η ελληνική ανθρωπιστική αποστολή στη Λιβύη που ενεπλάκει σε ένα τρομακτικό τροχαίο δυστυχημα με 5 νεκρούς και 14 τραυματίες, αποκάλυψε στην ΕΡΤ ο Παναγιώτης Θεοδωρακίδης, στρατιωτικός αναλυτής.

«Οι πληροφορίες μου είναι ότι (σ.σ το λεωφορείο) είχε και αυτό δεξαμενές αερίου, εξού και η ανάφλεξη» δήλωσε ο Θεοδωρακίδης. Επιπρόσθετα, ο πρώην εκπρόσωπος τύπου του ΝΑΤΟ τόνισε ότι τα μέτρα ασφαλείας τόσο από το ΓΕΕΘΑ όσο και από τις ελληνικές διπλωματικές αρχές στη Λιβύη δεν ήταν πρέποντα σε μια χώρα που βρίσκεται εδώ και χρόνια σε εμφύλιο πόλεμο.

«Χρειαζόταν ανάλυση κινδύνου πριν από την αποστολή»

«Ήταν μία άτυχη στιγμή σε μία χώρα η οποία βρίσκεται σε χάος» είπε ο στρατιωτικός αναλυτής προσθέτοντας ότι «η κατάσταση στη Λιβύη ήταν τέτοια που έπρεπε επιπροσθέτως να ληφθεί μια ανάλυση κινδύνου και ρίσκων ιδιαίτερη».

Ο ίδιος αναφέρθηκε και στην λανθασμένη, όπως την χαρακτήρισε, επιβίβαση των μελών της 19μελούς αποστολής -16 εκ των οποίων στρατιωτικοί- σε ένα τουριστικό λεωφορείο, η κατασκευή του οποίου εξετάζεται από τους πραγματογνώμονες.

Αναφερόμενος στα μέτρα ασφαλείας που έπρεπε να λειτουργήσουν ακόμα και σε ένα κομβόι ειρηνευτικής δύναμης – ασχετα οι ένοπλες δυνάμεις, ανέλαβαν μια ανθρωπιστική προσπάθεια προς τη Λιβύη- δήλωσε εμφατικά ότι «έπρεπε να είναι διαφορετικές οι συνθήκες αυτοπροστασίας, επικοινωνίας και ο σχεδιασμός».

«Όταν εμπλέκεται το υπουργείο Εξωτερικών σε μια ξένη χώρα, όλα περνάνε δια του Υπουργείου Εξωτερικών. Το Υπουργείο Άμυνας και ιδιαίτερα το ΓΕΕΘΑ εκτελεί. Στον τρόπο λοιπόν εφαρμογής έπρεπε να υπάρχει καλύτερος συντονισμός και να αναλυθεί περισσότερο ο κίνδυνος, αλλά η πληροφόρηση που είχαμε για το τι συμβαίνει στη Λιβύη» δήλωσε στις «Συνδέσεις» ο κ. Θεοδωρακίδης.

Μιλώντας για το εναλλακτικό οδικό δίκτυο που επελέγη τόνισε ότι θα έπρεπε να είχε αναλυθεί περαιτέρω η πορεία στην διαδρομή των 280 χλμ. από τη Βεγγάζη προς την κατεστραμμένη από τις πλημμύρες Ντέρνα

Σχολιάζοντας την περιγραφή του Γιώργου Σαγιάνου, προέδρου του Ελληνικού Σχολείου στη Βεγγάζη ότι το λεωφορείο με τους 19 Έλληνες είχε συνοδεία από δύο τζιπ με Λίβυους στρατιώτες πρόσθεσε ότι «αυτή είναι η φράση κλειδί».

Σύμφωνα με τον στρατιωτικό αναλυτή στην Λιβύη εκτός από από τα δύο αντιμαχόμενα καθεστώτα υπάρχουν φύλαρχοι και ειδικές αυτόνομες δυνάμεις.

«Χώρες όπως η Λιβύη θέλουν ιδιαίτερη προσοχή»

«Σαν κρατική υπόσταση η Λιβύη δεν μπορεί να παρουσιαστεί πουθενά. Άρα ο σχεδιασμός έπρεπε να είναι πολύ διαφορετικός. Η δύναμη αυτασφάλισης της αποστολής μαζί με τους υγειονομικούς, οι οποίοι επιχειρησιακά δεν γνωρίζουν τι να κάνουν, δεν σωρεύονται στο ίδιο λεωφορείο κατά την ταπεινή μου άποψη» δήλωσε ο κ. Θεοδωρακίδης.

Και όπως πρόσθεσε «έπρεπε να γνωρίζουμε πού πηγαίνουμε. Η Λιβύη είναι ένα χάος. Αν δεν συνέβαινε εκεί το τροχαίο, κάτι άλλο θα έβρισκε την ελληνική αποστολή, η οποία ίσως θα έπρεπε να έχει και συνεισφορές από νατοϊκές δυνάμεις που δρουν στη Λιβύη».

Ο ίδιος υπενθύμισε ότι πριν από χρόνια ένας Έλληνας υπαξιωματικός είχε σκοτωθεί σε ενέδρα στη Σομαλία. Γι αυτό και όπως εξήγησε οι χώρες αυτές θέλουν ιδιαίτερη προσοχή.

«Ήταν ένα ατύχημα που θα μπορούσε να αποφευχθεί»

«Είχαμε επιτυχημένη αποστολή εκκένωσης με το πραξικόπημα στο Σουδάν, αλλά σε συνεργασία με υπόλοιπες ΝΑΤΟϊκές χώρες, οι οποίες έχουν καλύτερη πληροφόρηση διότι έχοντας πρεσβείες έχουν ακόλουθους άμυνας και έχουν διαδικασίες άλλες. Εμείς δυστυχώς δεν είχαμε την εκπροσώπηση που θα έπρεπε, αν και επιτυχημένα στη Λιβύη είχαμε κάνει το 2014 εκκένωση» εκτίμησε ο κ. Θεοδωρακίδης.

Καταλήγοντας ο στρατιωτικός αναλυτής τόνισε ότι «ο κίνδυνος στην τουρκοκρατούμενη Λιβύη ήταν υψηλός αλλά δεν είναι αυτός ο οποίος στοχοποίησε την αποστολή. Υπήρξε ένα ατύχημα. Από ότι φαίνεται ήταν ένα ατύχημα που θα μπορούσε να αποφευχθεί εάν υπήρχε περισσότερη συγκέντρωση και διαφορετική διανομή ¦σ.σ. των μελών της αποστολής) στο κομβόι».

Tην ίδια ώρα συγκλονίζει νέο βίντεο που ανήρτησε αυτόπτης μάρτυρας και δείχνει καμένα τα δύο οχήματα που ενεπλάκησαν στη φονική σύγκρουση στο μέσο της διαδρομής προς την Ντέρνα.

Απονεμήθηκε ο ανώτατος βαθμός στους στρατιωτικούς που έπεσαν στο καθήκον

Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας απονέμει μετά θάνατον τον ανώτατο βαθμό, στους τρεις στρατιωτικούς που έπεσαν στο καθήκον στο τραγικό τροχαίο δυστύχημα στη Λιβύη.

Με Προεδρικό Διάταγμα που υπεγράφη την Τρίτη 19 Σεπτεμβρίου 2023, με πρόταση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, κατόπιν εισήγησης του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ και απόφασης του Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ), απονέμεται ο ανώτατος βαθμός στις παρακάτω Αξιωματικούς, οι οποίες απεβίωσαν κατά την εκτέλεση υπηρεσίας που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο ως εξής:

α. Στην Αντιπλοίαρχο (ΥΝ) Γλυκερία Μεμεκίδου ΠΝ (ΑΜ: ΥΝ-232) ο βαθμός της Υποναυάρχου.

β. Στην Επισμηναγό (ΥΝ) Ευαγγελία Ανδρεαδάκη (ΑΜ: 63908) ο βαθμός της Υποπτεράρχου.

Επίσης με Προεδρικό Διάταγμα που υπεγράφη την Τρίτη 19 Σεπτεμβρίου 2023 με πρόταση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας και κατόπιν απόφασης του αρμόδιου Συμβουλίου Κρίσεων Στρατού Ξηράς, απονέμεται ο βαθμός του Συνταγματάρχη στον Αρχιλοχία (ΠΖ) Γεώργιο Βούλγαρη (ΑΜ: ΜΥ 21150), ο οποίος απεβίωσε κατά την εκτέλεση υπηρεσίας που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο.

Εκτέλεση Ζαμπούνη: «Γνωρίζουν πάρα πολύ καλά ότι όποιος μιλήσει τελειώνει»
16 Ιανουαρίου, 2024
Δημήτρης Σταρόβας: «Το 2025 θέλω να μου φέρει λίγα πράγματα, υγεία και 3-4 εκατομμύρια»
12 Δεκεμβρίου, 2024
Κ. Μητσοτάκης από Ρέθυμνο: Είμαστε εδώ γιατί τα έργα απαιτούν προγραμματισμό – Η Ελλάδα είναι πυλώνας σταθερότητας
12 Δεκεμβρίου, 2024
Το 2025 αναμένεται να είναι μια από τις τρεις θερμότερες χρονιές που έχουν καταγραφεί, σύμφωνα με τη βρετανική μετεωρολογική υπηρεσία
12 Δεκεμβρίου, 2024
Παράθυρο αισιοδοξίας για εκεχειρία στη Γάζα – Διαπραγματεύσεις στο Κάιρο με τη συμμετοχή Αιγύπτου, ΗΠΑ και Κατάρ
12 Δεκεμβρίου, 2024
Πέθανε ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ Κώστας Μπαντουβάς – Ο ρόλος του στην υπόθεση Οτσαλάν
12 Δεκεμβρίου, 2024
Μανώλης Κονταρός: «Έχουν περάσει 14 χρόνια από το τροχαίο ατύχημα, πλέον δεν θα δεχόμουν τη συγγνώμη του»
12 Δεκεμβρίου, 2024
Κιλιάν Μπαπέ: Έκλεισε η υπόθεση βιασμού στην οποία είχε εμπλακεί το όνομά του
12 Δεκεμβρίου, 2024
ΚΕΦΙΜ: Μικρή αλλά σταθερή βελτίωση στη νομοθετική διαδικασία στην Ελλάδα
12 Δεκεμβρίου, 2024
Λάρισα: Μαθητές προσπάθησαν να δείρουν συμμαθητή τους μετά από πληροφορία πως παρενόχλησε κοπέλα
12 Δεκεμβρίου, 2024
Βορίδης: Βελτιώνουμε την καθημερινότητα των Ελλήνων σε μια περίοδο γεμάτη προκλήσεις
12 Δεκεμβρίου, 2024