Στην ανοιχτή θάλασσα του Αιγαίου έχουν βγει και πάλι σύμφωνα με ασφαλείς πηγές από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας τα τέσσερα υποβρύχια τύπου «214 – Παπανικολής» που διαθέτει η χώρα μας, εξαιτίας της νέας ελληνοτουρκικής κρίσης που σοβεί ανοικτά του Καστελόριζου με την παρουσία του ερευνητικού σκάφους Oruc Reis.
Πρόκειται για τα ισχυρότερα πλοία που διαθέτει ο στόλος μας σε σχέση με τη γείτονα χώρα και τα οποία όπως τόνισε προ ημερών ο ίδιος ο υπουργός Νίκος Παναγιωτόπουλος στη Βουλή «απέδειξαν την αξία τους ως διαφοροποιητικοί παράγοντες υπεροχής στο πεδίο, κατά την πρόσφατη κρίση. Ακόμα ψάχνουν να τα βρουν οι σχετικές δυνάμεις των Τούρκων».
Αυτή τη φορά τουλάχιστον τα δύο απ’ αυτά τα «αόρατα» υποβρύχια βρίσκονται στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή του Καστελόριζου («κάτω από τη μύτη του Oruc Reis και των συνοδευτικών τους» όπως μας λένε) και τα άλλα δύο έχουν αναλάβει παραπλήσιες αποστολές στο αρχιπέλαγος. Παράλληλα εκτός ναυστάθμου βρίσκεται και το αναβαθμισμένο υποβρύχιο «Ωκεανός».
Όπως επισημαίνει πρόσωπο που βρίσκεται αρκετές ώρες την ημέρα στον θάλαμο επιχειρήσεων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, τα υποβρύχιά μας είναι αυτά που διαπιστώνουν εάν και κατά πόσο το Oruc Reis επιχειρεί να προχωρήσει ή όχι σε έρευνες, αφού βλέπουν τι γίνεται κάτω από την καρίνα του.
Τα υποβρύχια κλάσης «Παπανικολής» έχουν το σημαντικό πλεονέκτημα να μπορούν να παραμένουν σε κατάδυση για πολύ μεγάλα χρονικά διαστήματα χωρίς να απαιτείται να βγουν στην επιφάνεια ούτε για ένα δευτερόλεπτο. Μονάχα οι επιτελείς του ΓΕΕΘΑ γνωρίζουν που ακριβώς βρίσκεται το καθένα. Πρόκειται για τα υποβρύχια «Πιπίνος» (S-121), «Παπανικολής» (S-120), «Ματρώζος» (S-122) και Κατσώνης «S-123». Είναι γερμανικής κατασκευής και θεωρούνται τα πιο εξελιγμένα στον κόσμο. Απαρτίζονται από πλήρωμα 28-30 ανδρών (μόνιμων υπαξιωματικών και επαγγελματιών οπλιτών) και από 6 με 7 αξιωματικούς. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι μπορούν να μεταφέρουν τρόφιμα και πόσιμο νερό για πλου έως και 50 ημερών ενώ δεν υφίστανται πρόβλημα ανεφοδιασμού με καύσιμα και λιπαντικά.