Η παρουσίαση του νέου μεταλλίου του Μαραθωνίου Δρόμου πραγματοποιήθηκε σήμερα (4/11) από τον ΣΕΓΑΣ σε ειδική εκδήλωση στο Μουσείο Μπενάκη-Πινακοθήκη Γκίκα, στην οποία παραβρέθηκαν οι εικαστικοί εικαστικοί Αλέκος Φασιανός, Κώστας Βαρώτσος και ο σχεδιαστής του μεταλλίου Σπύρος Κίζης, ενώ την ομοσπονδία στίβου εκπροσώπησε ο πρόεδρος Κώστας Παναγόπουλος.
Το νέο μετάλλιο είναι το πρώτο μιας σειράς που ξεκινά εφέτος και θα ολοκληρωθεί το 2026, στην επέτειο των 130 χρόνων του Μαραθωνίου.
Στη μία όψη του νέου μεταλλίου του Μαραθωνίου της Αθήνας απεικονίζεται σταθερά το Καλλιμάρμαρο Στάδιο και αναγράφεται ο αγώνας στον οποίο συμμετέχει ο κάθε δρομέας. Στην άλλη όψη του θα φιλοξενηθούν γεγονότα-ορόσημα της γέννησης και εξέλιξης του Μαραθωνίου. Η απόδοση των θεμάτων θα φέρει την υπογραφή καταξιωμένων Ελλήνων και ξένων εικαστικών, οι οποίοι και θα προσφέρουν το έργο τους αφιλοκερδώς για να στηρίξουν την προβολή της πολύτιμης κληρονομιάς του Μαραθωνίου και τον τεράστιο κοινωνικό του ρόλο παγκοσμίως.
Το νήμα της νέας πρωτοβουλίας του ΣΕΓΑΣ που έχει ως στόχο να αναδείξει τις ελληνικές ρίζες του Μαραθωνίου, αλλά και τον πολυδιάστατο και διεθνή χαρακτήρα που έχει αποκτήσει, κόβει πρώτος ο Αλέκος Φασιανός. Ο αναγνωρισμένος εικαστικός τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό δημιούργησε ειδικά για το μετάλλιο του 2019 ένα έργο θέμα τη Μάχη του Μαραθώνα, το οποίο και κοσμεί ήδη το πρώτο μετάλλιο της σειράς.
Κάθε χρόνο, θα χαράσσεται πάνω στο μετάλλιο και ένα διαφορετικό από τα οκτώ γράμματα της λέξης “MARATHON” ώστε το 2026, στην επέτειο των 130 χρόνων του Μαραθωνίου, να έχει δημιουργηθεί ολόκληρη η λέξη και ταυτόχρονα μία μοναδική συλλογή για τους δρομείς και τους συλλέκτες, σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο.
Το μετάλλιο δεν θα δίνεται μόνο στους νικητές αλλά σε όλους τους δρομείς που φέτος θα φθάσουν τους 60.000.
«Πιο ταιριαστό χώρο για τη σημερινή εκδήλωση δεν θα μπορούσαμε να βρούμε. Δεν σας κρύβω ότι είναι η πιο ξεχωριστή συνέντευξη που έχουμε δώσει ποτέ στο ΣΕΓΑΣ για τον Μαραθώνιο της Αθήνας. Είναι ξεχωριστή και ως προς τη θεματολογία της με την παρουσίαση του νέου μας μεταλλίου, αλλά βεβαίως γιατί έχουμε την τιμή και τη χαρά να έχουμε κοντά μας, δίπλα μας, κυριολεκτικώς δύο πολύ σπουδαίους δημιουργούς. Τον κ. Αλέκο Φασιανό και τον καθηγητή Κώστα Βαρώτσο, δύο ανθρώπους που έχουν σημαδέψει με το έργο τους την ιστορία της τέχνης στην Ελλάδα εδώ και πολλά χρόνια κι ελπίζω να συνεχίσουν να το κάνουν και στα χρόνια που έρχονται», είπε ο κ. Παναγόπουλος για τους δύο εικαστικούς, ενώ στη συνέχεια έκανε την παρουσίαση του νέου μεταλλίου και μίλησε τον προβληματισμό των ανθρώπων της ομοσπονδίας να δημιουργήσουν ένα νέο, αφού θα έπρεπε να αντικαταστήσουν το παλαιό με ένα ακόμη καλύτερο.
Και πρόσθεσε στη συνέχεια: «Και οι δύο προσφέρουν το έργο τους στο ΣΕΓΑΣ και στο παγκόσμιο αθλητικό κίνημα. Είναι οι πιο σημαντικοί εθελοντές μας, όπως και ο κ. Κίζης. Θέλω να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μου στους δημιουργούς και τις ευχαριστίες μου για την σπουδαία δουλειά που έκαναν. Είμαι βέβαιος ότι το μετάλλιο του Μαραθωνίου της Αθήνας θα συγκεντρώσει αμέσως την προσοχή της παγκόσμιας δρομικής κοινότητας και θα αποτελέσει συλλεκτικό αντικείμενο για τα χρόνια που έρχονται και θέλω να παρακινήσω όλους τους φίλους των ΜΜΕ να αφιερώσετε το χώρο και τον χρόνο που αξίζει στους μεγάλους αυτούς δημιουργούς για την μοναδική αυτή προσφορά τους στο Παγκόσμιο Μαραθώνιο Κίνημα. Θέλω επίσης να ευχαριστήσω όλους όσους συνέβαλαν στο ευτυχές αυτό αποτέλεσμα και να σας ζητήσω να παρουσιάσετε το μετάλλιο όχι απλώς ως ένα αντικείμενο αλλά ως ένα στοιχείο που συμβάλει στην πολιτιστική διάσταση του αγώνα, ως ένα στοιχείο που συμβάλει στη διάδοση της ιστορίας του Μαραθωνίου δρόμου, ως έναν εμβληματικό στοιχείο για έναν μοναδικό αυθεντικό αγώνα όπως είναι ο Μαραθώνιος της Αθήνας».
Ο κ. Κίζης μίλησε για την δική του συμμετοχή στη δημιουργία του μεταλλίου: «Έχω την ιδιότητα του μηχανικού σχεδιαστή. Διαπίστωσα στον αγώνα τη συγκίνηση στα μάτια των δρομέων που κρατούσαν στα χέρια το μετάλλιο του Μαραθωνίου. Είχα στο νου μου στο πως θα μπορούσαμε να εξελίξουμε το μετάλλιο και στη συνέχεια ήρθα σε επαφή με ανθρώπους του ΣΕΓΑΣ και την ηγεσία του και τους ευχαριστώ πολύ που μου έδωσαν αυτή την ευκαιρία. Ήταν ένα εγχείρημα που έγινε από μια πηγαία θέληση να πραγματοποιηθεί μια δωρεά στο θεσμό αυτό, κάτι που έγινε με τη συνδρομή και των δύο αυτών εξαιρετικών καλλιτεχνών».
Από την πλευρά του ο κ. Βαρώτσος είπε: «Εμείς είμαστε άνθρωποι της πράξης, δεν είμαστε άνθρωποι των λόγων. Ευχαριστώ κατ΄ αρχήν τον ΣΕΓΑΣ για την τιμητική πρόσκληση να φτιάξουμε ένα νέο μετάλλιο. Ο Μαραθώνιος είναι σημαντικός. Ξέρετε, ο δρομέας όταν τρέχει δεν έχει μόνο τον εαυτό του. Επάνω του κουβαλά όλο του τον πολιτισμό. Δηλαδή μεταφέρει ένα μήνυμα, το οποίο αφορά όλη την πολιτισμική του διαστρωμάτωση. Αυτό είναι το ένα, το άλλο είναι η τέχνη, ξέρετε, εμείς οι καλλιτέχνες κάνουμε μεγάλες προσπάθειες να είμαστε μέρος της ζωής. Δηλαδή να μην είναι η τέχνη απομονωμένη και κρυμμένη σε κάποιες σκοτεινές τρύπες. Θέλουμε η τέχνη να είναι μέρος της ζωής μας. Το μεγαλειώδες στο Μαραθώνιο είναι ότι ο κάθε δρομέας κουβαλάει χιλιάδες χρόνια ιστορίας του δικού του πολιτισμού. Φανταστείτε, από όλα τα κράτη του κόσμου που έρχονται να τρέξουν, είναι δηλαδή δεκάδες χιλιάδες πολιτισμοί, που τρέχουν ενωμένοι, σε έναν κοινό στόχο».
Και πρόσθεσε: «Η αλήθεια είναι ότι η τέχνη κάνει μεγάλες προσπάθειες, όχι να επέμβει του χώρου, αλλά να βγει από τον τόπο. Δηλαδή να γεννηθεί από τον τόπο. Δεν βάζουμε εμείς έργα στο χώρο. Βοηθάμε να βγουν τα έργα από το χώρο. Είμαστε δηλαδή μέρος του πολιτισμού. Εμείς όταν κάνουμε έργα, πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη μας την ιστορική διαστρωμάτωση, την κουλτούρα, τον πολιτισμό. Εμείς αντιπροσωπεύουμε μια συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή, όπως ένας Αμερικάνος μια άλλη γεωγραφική περιοχή. εμείς είμαστε εδώ και είμαστε φορτωμένοι με ένα άλλο φορτίο. Βέβαια η τέχνη έχει αυτό το ρόλο που πιστεύουμε, να είναι φορτωμένη και να συνδέει αυτό το πολιτισμικό στοιχείο με τον ίδιο τον Μαραθωνοδρόμο. Γιατί ουσιαστικά ο Μαραθωνοδρόμος έχει τον πολιτισμό στην πλάτη του, τον δικό του πολιτισμό. Δεν έχει κάποια ιδεολογία, δεν αντιπροσωπεύει ένα κόμμα, αντιπροσωπεύει την πολιτισμική του υπόσταση».
Τέλος σε ερώτηση για το αν εμπνεύστηκε τον δικό του «Δρομέα», από τον Μαραθώνιο και την καθημερινότητα του πολίτη, είπε: «Στόχος μου ήταν να πάρω όλα τα θραύσματα και να τους δώσω μια νέα ταχύτητα. Δεν έκανα μια ανάλυση της φιγούρας του ανθρώπου που τρέχει. Δεν έκανα αναλυτική προσέγγιση. Έκανα συνθετική. Πήρα δηλαδή τα θραύσματα, τα οποία με κάποια ενέργεια που έρχεται από κάτω, του δίνουν ώθηση να φύγει μπροστά. Αλλά φεύγει μπροστά κουβαλώντας όλη αυτή την πολιτισμική διαστρωμάτωση στην πλάτη του. Έχει έτσι μια πολιτισμική υπόσταση. Αυτό είναι το χαρακτηριστικό του συγκεκριμένου έργου. Πολλοί κριτικοί δεν το κατάλαβαν αυτό, γιατί προσπαθούσαν να το συγκρίνουν με κάτι άλλο».
Η σειρά των οκτώ μεταλλίων ξεκινάει το 2019 με τη νικηφόρα για τους Έλληνες «Μάχη του Μαραθώνα» που φιλοτέχνησε ο Αλέκος Φασιανός. Το 2020 ο Κώστας Βαρώτσος θα εστιάσει στον «Θρυλικό Ημεροδρόμο του 490 π.Χ.» ο οποίος ξεψύχησε μεταφέροντας το μήνυμα της νίκης στην Αθήνα και αποτέλεσε την πηγή έμπνευσης για τη γέννηση του Μαραθωνίου δρόμου. Το 2021 θα ακολουθήσει ο Γιάννης Ψυχοπαίδης με θέμα την καθιέρωση του πλέον εμβληματικού αγωνίσματος των Ολυμπιακών Αγώνων. Τα επόμενα χρόνια θα ακολουθήσου και άλλα ορόσημα της παγκόσμιας εξέλιξης του Μαραθωνίου.
Πηγή: ΑΠΕ