Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τις 26 έως τις 29 Αυγούστου 2024, σε διάφορες περιοχές της Αθήνας, στο πλαίσιο συνεργασίας του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών και του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, υπό την αιγίδα του ΟΠΑ και την επιστημονική επιμέλεια του καθηγητή κ. Γ. Μπάλτα, διευθυντή του Ερευνητικού Εργαστηρίου Marketing.
Κατώτερη του αναμενομένου ήταν η επίδοση των εμπορικών καταστημάτων κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων, κάτι που αναμφίβολα επαναφέρει τις ανησυχίες στον εμπορικό κόσμο, ενώ ταυτόχρονα βάζει και τέλος σε ανοδικό σερί στην μετά Covid εποχή.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της εξαμηνιαίας έρευνας του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, καταγράφεται σαφής μείωση του τζίρου στα εμπορικά καταστήματα κατά τις θερινές εκπτώσεις, με περισσότερους από τους μισούς ερωτηθέντες να δηλώνουν χειρότερες επιδόσεις σε σχέση με πέρυσι. Αυτή η αρνητική τάση επηρεάζει δυσμενώς τον δείκτη αισιοδοξίας για το επόμενο διάστημα.
Βασικές αιτίες για την εικόνα αυτή, είναι οι συνθήκες συνεχούς καύσωνα στην αρχή της εκπτωτικής περιόδου, η συνεχιζόμενη ακρίβεια, ειδικά στα τρόφιμα, και το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα. Κατά συνέπεια, το ποσοστό εκείνων που πιστεύουν σε βελτίωση της αγοράς το επόμενο εξάμηνο έχει μειωθεί κατά 14,2% σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο.
Συγκεκριμένα:
- το 58,7% των ερωτηθέντων ανέφερε χειρότερο τζίρο σε σχέση με πέρυσι,
- το 19,8% τον ίδιο, ενώ
- μόνο το 21% ανέφερε βελτίωση.
- το 27,3% δήλωσε ότι η μείωση των πωλήσεων περιορίστηκε σε έως 10%, και
- το 22,4% ανέφερε απώλειες μεταξύ 11% και 25%.
Αντίθετα, μόνο το 17,3% ανέφερε αύξηση έως 10%, και μόλις το 3,7% κατέγραψε αύξηση μεταξύ 11% και 25%.
Σε σύγκριση με τα στοιχεία του Φεβρουαρίου 2024, καταγράφεται επιδείνωση του κλίματος, με το 35,9% να δηλώνει τότε καλύτερο τζίρο και το 43,8% χειρότερο. Για το επόμενο εξάμηνο, το 32,4% των ερωτηθέντων πιστεύει σε αύξηση των πωλήσεων, ενώ παρόμοιο ποσοστό (32,2%) αναμένει σταθερότητα και το 21,7% περαιτέρω μείωση.
Σε ότι αφορά την αφορά την ψηφιακή διασύνδεση με Δημόσιες υπηρεσίες, το 78% του δείγματος ανέφερε ελάχιστη έως μηδενική επίδραση στη λειτουργία της επιχείρησής τους, ενώ περίπου ένας στους δέκα σημείωσε θετική ή αρνητική επίδραση σε μικρό ή σημαντικό βαθμό.
Για το 26,8% των ερωτηθέντων, η ψηφιακή κάρτα εργασίας επηρέασε περισσότερο τη λειτουργία της επιχείρησής τους, το 26,1% ανέφερε το κόστος των τραπεζικών συναλλαγών ως επιβαρυντικό, ενώ το 16,8% επηρεάζεται από τη φορολόγηση του τεκμαρτού εισοδήματος αυτοαπασχολούμενων και επαγγελματιών. Το 14,1% θεωρεί σημαντική τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών και POS με την ΑΑΔΕ, και το 16,1% δεν απάντησε. Ο ΕΣΑ επισημαίνει την ανάγκη εξορθολογισμού της λειτουργίας του τραπεζικού συστήματος για τη στήριξη των εμπορικών επιχειρήσεων της χώρας.
Η έρευνα του ΕΣΑ περιλάμβανε 410 σημεία πώλησης, από αυτοαπασχολούμενους και μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις έως αλυσίδες καταστημάτων και καταστήματα σε μεγάλα εμπορικά κέντρα. Η πλειονότητα των καταστημάτων ανήκει στην κατηγορία ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ, που έχουν σημαντικό ρόλο στην εκπτωτική περίοδο.