Συνολική χρηματοδότηση ύψους 1,07 δισ. ευρώ εξασφάλισαν μέσα σε λίγες εβδομάδες, από τις αρχές Ιουλίου και μετά, τρεις εισηγμένες εταιρείες, προχωρώντας σε εκδόσεις ομολόγων.
Ο λόγος, για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία άντλησε 500 εκατ. ευρώ με εξαιρετικά ελκυστικό επιτόκιο μόλις 2,75%, τον όμιλο «Τιτάν», ο οποίος εξασφάλισε κεφάλαια 250 εκατ. ευρώ, επίσης με επιτόκιο 2,75%, και τη Lamda Development, η οποία άντλησε 320 εκατ. ευρώ με επιτόκιο 3,4%, καλύπτοντας και το τελευταίο κομμάτι του παζλ της απαιτούμενης χρηματοδότησης για την πρώτη πενταετία του εμβληματικού έργου του Ελληνικού.
Ακόμα μία κοινή συνισταμένη είναι ότι και οι τρεις όμιλοι δραστηριοποιούνται στον κλάδο των υποδομών και των κατασκευών, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Πρόκειται για έναν από τους τομείς που αναμένεται να επωφεληθεί σημαντικά από την επικείμενη επενδυτική άνοιξη, με βάση την αξιοποίηση ενός συνολικού πακέτου ευρωπαϊκών κονδυλίων και χρηματοδότησης της τάξεως των 72 δισ. ευρώ. Εφόσον υπάρχει σαφής στόχευσης κι ευέλικτα εργαλεία αποδέσμευσης των εν λόγω κεφαλαίων, πολλοί είναι εκείνοι που θεωρούν ότι η ελληνική οικονομία θα μπορέσει να απορροφήσει τα κονδύλια αυτά. Πρόκειται για έναν κρίσιμο παράγοντα, καθώς υπολογίζεται ότι το επενδυτικό κενό της ελληνικής οικονομίας, που δημιουργήθηκε εξαιτίας της οικονομικής κρίσης των προηγούμενων ετών, ανέρχεται σε περίπου 100 δισ. ευρώ.
Οι επενδυτές, ιδίως οι ιδιώτες, αποδείχθηκε ότι έχουν αντιληφθεί τις ευκαιρίες που δημιουργούνται για εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε κλάδους όπως οι υποδομές, η καθαρή ενέργεια και η ανάπτυξη ακινήτων, με αποτέλεσμα να αγκαλιάσουν τις εκδόσεις των ομολόγων αυτών. Μάλιστα, η συμμετοχή ήταν τέτοια, που εξέπληξε τις διοικήσεις τόσο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ όσο και της Lamda Development. Είναι χαρακτηριστική η πρόσφατη δήλωση του επικεφαλής της τελευταίας, κ. Οδυσσέα Αθανασίου, ο οποίος ανέφερε εντός της εβδομάδας ότι «η συμμετοχή-ρεκόρ, περίπου 10.500 Ελλήνων, στο κοινό ομολογιακό δάνειο, δείχνει με τον καλύτερο τρόπο πόσο ο κόσμος έχει αγκαλιάσει το έργο του Ελληνικού. Οι προσδοκίες που πριν από λίγα χρόνια φαίνονταν ουτοπικές, αποτελούν πλέον πραγματικότητα. Η πραγματικότητα αυτή έχει χρώμα ελληνικό».
Η EBRD
Εκτός από τους ιδιώτες επενδυτές, σημαντική συμβολή είχαν και οι θεσμικοί επενδυτές, οι τράπεζες, ακόμα και η EBRD (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ερευνας και Ανασυγκρότησης), η οποία έχει επεκτείνει σημαντικά την παρουσία της στην ελληνική αγορά εταιρικών ομολόγων. Η EBRD ενέκρινε πριν από λίγες ημέρες τον δεύτερο κύκλο του πλαισίου επενδύσεων που έχει συστήσει, με στόχο αποκλειστικά τις αγορές ομολόγων ελληνικών εταιρειών. Στο πλαίσιο του δεύτερου αυτού κύκλου, η τράπεζα σχεδιάζει την επένδυση 200 εκατ. ευρώ. Η παρουσία της EBRD λειτουργεί και ως ακόμα ένα εχέγγυο για τους μικροεπενδυτές, οι οποίοι εμφανίζονται επιφυλακτικοί απέναντι σε ομολογιακές εκδόσεις ελληνικών εισηγμένων.
Οσον αφορά την αξιοποίηση της παραπάνω ρευστότητας του 1 δισ. ευρώ, αυτή θα κατευθυνθεί σε μεγάλο βαθμό για την αποπληρωμή προγενέστερων εκδόσεων ή τραπεζικού δανεισμού, με σαφώς υψηλότερο χρηματοοικονομικό κόστος.
Για παράδειγμα, η Lamda θα διαθέσει 81 εκατ. ευρώ για την αποπληρωμή κοινοπρακτικού ομολογιακού δανείου, το οποίο λήγει στο τέλος του 2020. Επίσης, ποσό 100 εκατ. ευρώ θα χρησιμοποιηθεί για τη μερική κάλυψη τραπεζικής εγγυητικής επιστολής ύψους 150 εκατ. ευρώ. Η συγκεκριμένη εγγυητική έχει χορηγηθεί στο πλαίσιο των δανείων που υπέγραψε στις αρχές του 2020 η Lamda Development με τις εγχώριες τράπεζες, συνολικού ύψους 1,1 δισ. ευρώ.
Αντίστοιχα, η «Τιτάν» θα διαθέσει 109,34 εκατ. ευρώ για την εξαγορά ομολογιών από προγενέστερη ομολογιακή έκδοση, η οποία λήγει τον Ιούνιο του 2021 κι έχει ληφθεί με επιτόκιο 3,5%. Επιπλέον 130 εκατ. ευρώ θα διοχετευθούν για τη μείωση του υφιστάμενου τραπεζικού δανεισμού, εξυπηρετώντας τον ίδιο σκοπό, δηλαδή τη μείωση του χρηματοπιστωτικού κόστους, σε μια ιδιαιτέρως κρίσιμη οικονομική συγκυρία.
Στον αντίποδα, η έκδοση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, όπου σημειωτέον η EBRD συμμετείχε επενδύοντας 57,5 εκατ. ευρώ, θα χρηματοδοτήσει τις ανάγκες του επενδυτικού της προγράμματος στον κλάδο των υποδομών και συγκεκριμένα σε έργα όπως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι και η νέα μονάδα φυσικού αερίου στην Κομοτηνή, που σχεδιάζει η εισηγμένη.