Ν. Κορδής: Ένα μικρό οδοιπορικό για τις πανελλαδικές εξετάσεις του 2020

Ο Νεκτάριος Κορδής, αιρετός στο ΚΥΣΔΕ και εκλεγμένος με το ψηφοδέλτιο των Συνεργαζόμενων Εκπαιδευτικών Κινήσεων, σχολιάζει τις πανελλαδικές εξετάσεις και τις αλλαγές στην Παιδεία.

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά:

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

Ξεκινούν αύριο 15 Ιουνίου οι Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους 100.000 περίπου υποψηφίους των Γενικών Και Επαγγελματικών Λυκείων. Για τη διενέργειά τους θα χρειαστούν 1180 εξεταστικά και βαθμολογικά κέντρα, αρκετά αυξημένα συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά λόγω των έκτακτων συνθηκών της Πανδημίας. Είναι πολύ ενδιαφέρον να θυμηθούμε πως φτάσαμε στο σημείο αυτό μέσα από μια ξεχωριστή χρονιά με έντονες και ιδιαίτερες δυσκολίες που χαρακτηρίστηκε από την πρωτόγνωρη υγειονομική κρίση του κορονοϊού και των συνεπειών της σε κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο.

Μια από τις πρώτες νομοθετικές πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης της ΝΔ, ήταν η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, μετά τη μεθοδευμένη προπαγάνδα απαξίωσης του Δημόσιου Πανεπιστήμιου. Μέσα στα πλαίσια του δόγματος «νόμος και τάξη» αλλά και με τη λογική της υπονόμευσης του κύρους της Δημόσιας Εκπαίδευσης, δε δίστασαν να ακυρώσουν μια κορυφαία κατάκτηση για κάθε δημοκρατικό πολίτη! Και επειδή το κράτος έχει συνέχεια… η χρονιά ολοκληρώνεται με την αυστηροποίηση των μαθητικών ποινών και την αναγραφή της διαγωγής στους τίτλους σπουδών των μαθητών, δίνοντας βάρος στην τιμωρία και το στιγματισμό και όχι στην πρόληψη και την παιδαγωγική διαδικασία!

Παράλληλα είχαμε την κατάργηση των «πράσινων σχολών». Πρόκειται για σχολές με μικρό αριθμό υποψηφίων, στις οποίες οι υποψήφιοι μπορούσαν να περάσουν με ελεύθερη πρόσβαση χωρίς τη δοκιμασία των πανελληνίων και άρα χωρίς την ψυχολογική και οικονομική επιβάρυνση των ιδίων και των οικογενειών τους! Ανεστάλη επίσης, η λειτουργία της Νομικής Πάτρας μαζί με άλλα 37 πανεπιστημιακά τμήματα! Πρόκειται μια συνειδητή επιλογή της Κυβέρνησης που βάζει φραγμούς στην είσοδο των αποφοίτων Λυκείων στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο, την ίδια στιγμή που προπαγανδίζει μια ιδιωτική εκπαίδευση «λίγων» και «αρίστων»! Μην ξεχνάμε ότι η αρχική τους στόχευση ήταν η δραματική μείωση του αριθμού των εισακτέων την Τριτοβάθμια! Οι ανατροπές που έφερε η πανδημία και η ανάδειξη του ζητήματος από το εκπαιδευτικό κίνημα υποχρέωσαν το Υπουργείο να διατηρήσει και φέτος –τουλάχιστον- τον ίδιο αριθμό εισακτέων που είναι 77.970 για να εξασφαλιστούν στοιχειωδώς ίσες ευκαιρίες μόρφωσης και σταδιοδρομίας στα πιο ευάλωτα κοινωνικά στρώματα των μαθητών που δεν συμμετείχαν ούτε στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση!

Μέσα στην ίδια λογική, ένα ακραία ταξικό μέτρο ήταν η αναστολή λειτουργίας με απόφαση της κ. Κεραμέως των 65 Διετών Προγραμμάτων Σπουδών σε 14 Πανεπιστήμια για 1500 αποφοίτους των ΕΠΑΛ, την ίδια στιγμή που η Κυβέρνηση της ΝΔ χρηματοδοτούσε με 2 εκατομμύρια ευρώ την ιδιωτική θεολογική σχολή της Βοστώνης, που ερευνάται για οικονομικές ατασθαλίες! Τα χρήματα αυτά ήταν τα κονδύλι που θα επαρκούσε για τη λειτουργία των προγραμμάτων αυτών…

Στις αρχές του 2020 με μια απίστευτη τροπολογία, δόθηκε η δυνατότητα στους αποφοίτους ιδιωτικών κολλεγίων και εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της αλλοδαπής, να αναγνωρίζονται ισότιμα των ελληνικών ΑΕΙ, όχι μόνο εφόσον έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας, όπως ίσχυε ως τώρα, αλλά ακόμα και αν διαθέτουν αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων! Πρόκειται για ουσιαστική κατάργηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, μια από τις πολλές ιδεοληπτικές εμμονές της Κυβέρνησης ΝΔ στο χώρο της Παιδείας!

Μην ξεχνάμε ότι στα επόμενα νομοσχέδια αναμένεται η καθιέρωση ελάχιστης βάσης του 10 για είσοδο στα Πανεπιστήμια, δίνοντας παράλληλα τη δυνατότητα στις σχολές να ορίζουν οι ίδιες την ελάχιστη βάση εισαγωγής σε αυτές, ακόμα και με βαθμό πάνω από 10! Την ώρα λοιπόν που οι μαθητές και οι μαθήτριες –μέσα από ένα σκληρό εξετασιοκεντρικό σύστημα- θα θεωρούνται ανεπαρκείς για την εισαγωγή στα Δημόσια ΑΕΙ, θα θωρούνται επαρκείς για τα ιδιωτικά κολλέγια στα οποία δεν υπάρχει καμία προϋπόθεση φοίτησης, πέρα από την οικονομική δυνατότητα της οικογένειας ! Τόσο απλά…

Οι μαθητές και οι μαθήτριες τη φετινή χρονιά απέκτησαν και νέες πρωτοπόρες γνώσεις: Πληροφορήθηκαν ότι την 28η Οκτωβρίου 1940 πολεμήσαμε τις «δυνάμεις του κακού και της βίας» ότι « οι αγώνες και οι θυσίες του λαού μας εδράζονται στο DNA και στον εθελοντισμό του λαού μας» και όχι στη βαθιά βίωση των ιδανικών της Ελευθερίας και της Δημοκρατίας! Παραχαράσσοντας την ιστορία στη λογική ενός γενικευμένου ιστορικού αναθεωρητισμού, η ναζιστική φρίκη, οι εκτελέσεις, η πείνα, οι εκτοπισμοί στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, ο αφανισμός της ελληνικής εβραϊκής κοινότητας αποκαλούνται «αντίξοες συνθήκες» και «δυσκολία»… Γίνεται προσπάθεια να καταργηθεί το Κοινωνιολογικό περιεχόμενο της Ιστορίας, μέσα σε ένα γενικότερο πλαίσιο απαξίωσης των Κοινωνικών Επιστημών που μην ξεχνάμε είναι «αριστερές» επιστήμες! Απέναντι σε όλα αυτά η απάντηση είναι μία: Η Ιστορική αλήθεια είναι εδώ, στην ατομική και συλλογική μας μνήμη – που κάποιοι τόσο εύκολα υποτιμούν. Εμείς οι εκπαιδευτικοί αυτήν την ιστορική μνήμη όχι μόνο δεν την αποσιωπούμε, αλλά είμαστε έτοιμοι να την αναδείξουμε σε όλες της τις διαστάσεις, και μάλιστα όχι μόνο στις ιστορικές επετείους αλλά και μέσα σε όλες τις εκφάνσεις της σχολικής ζωής, εντός και εκτός της τάξης.

Και πάμε στην έξαρση της Πανδημίας: Δυστυχώς, η κρίση αυτή σε μεγάλο βαθμό επηρέασε και τη λειτουργία του σχολείου και έβαλε σοβαρούς περιορισμούς στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οι εκπαιδευτικοί σταθήκαμε δίπλα στους μαθητές και τις μαθήτριες στηρίζοντας την εξ αποστάσεως διδασκαλία με όποια μέσα διαθέταμε και με πολύ σκληρές προσπάθειες, προκειμένου να ξεπεραστούν όχι μόνο τα εκπαιδευτικά εμπόδια της αναστολής της λειτουργίας των σχολείων, αλλά και οι ψυχολογικές και κοινωνικές συνέπειες του εγκλεισμού. Το Υπουργείο Παιδείας προσπάθησε να επιβάλει «τη ζωντανή μετάδοση του μαθήματος» μέσα στην τάξη συναντώντας την καθολική αντίδραση του εκπαιδευτικού κινήματος για να ανακρούσει –προσωρινά- πρύμναν… Το Υπουργείο Παιδείας αγνοεί (;) τις σοβαρές κοινωνικές ανισότητες στην πρόσβαση στις νέες τεχνολογίες από τα νοικοκυριά, τις ελλείψεις των σχολείων σε τεχνολογικό εξοπλισμό, τον υπαρκτό κίνδυνο διαρροής για τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, και φυσικά ότι η σύγχρονη παιδαγωγική επιστήμη δε στηρίζεται στη μετωπική διδασκαλία αλλά στην ομαδοσυνεργατική, τη διερευνητική, τη βιωματική και τη συμμετοχική με κυρίαρχο το διάλογο! Η παιδαγωγική σχέση εκπαιδευτικού και μαθητών είναι μια αναντικατάστατη σχέση εμπιστοσύνης και εμπιστευτικότητας και όχι μια ψευδοακαδημαϊκού τύπου διάλεξη στην οποία οι εκπαιδευτικοί σαν γελοίες καρικατούρες θα ανοιγοκλείνουν κάμερες και μικρόφωνα!

Στις αρχές Απριλίου είχαμε την ανακοίνωση της εξεταστέας ύλης των Πανελλαδικών Εξετάσεων! Η ύλη είναι μειωμένη με βάση τα όσα διδάχτηκαν μέχρι τις αρχές Μαρτίου! Παρόλα αυτά η κάλυψη και αυτής της ύλης ήταν δύσκολή σε αρκετές περιοχές αφού είχαμε προσλήψεις αναπληρωτών –ακόμα και σε μεγάλα αστικά κέντρα- για την κάλυψη κενών σε εξεταζόμενα μαθήματα μέχρι και το Φλεβάρη! Ελπίζω η μειωμένη ύλη να μη χρησιμοποιηθεί ως πρόσχημα για την επιλογή θεμάτων που θα επιφέρουν μεγάλη αποτυχία και τη βαθμολογική ισοπέδωση της συντριπτικής πλειονότητας των υποψηφίων! Είναι πολύ λυπηρό να ακυρώνεται η εκπαιδευτική διαδικασία που συντελείται στη σχολική τάξη όλων των προηγούμενων ετών με τη διαδικασία αυτή. Οι μαθητές και οι μαθήτριες διδάσκονται στη σχολική τάξη συγκεκριμένη ύλη, με συγκεκριμένο τρόπο και είναι απολύτως φυσιολογικό και δίκαιο να προσδοκούν να εξεταστούν στο πλαίσιο και στο ύφος που την έχουν διδαχθεί, με σεβασμό στον κόπο τους και την ιδιαίτερα επιβαρυμένη ψυχολογία τους!

Ορισμένα πρακτικά αλλά και ουσιαστικά ζητήματα για τη διεξαγωγή των Πανελλαδικών εξετάσεων:

1. Οι υποψήφιοι της επαρχίας θα μετακινηθούν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη για την εξέταση των ειδικών μαθημάτων! Καταλαβαίνουμε την ψυχολογική πίεση των ιδίων και των οικογενειών τους από την μετακίνηση αυτή με την πανδημία να βρίσκεται εδώ με τους κινδύνους που συνεπάγεται!
2. Θεωρούμε ότι ο «επαρκής φυσικός αερισμός» με τα υλικοτεχνικά προβλήματα των σχολικών κτιρίων θα είναι επαρκής για τη διεξαγωγή των Πανελλαδικών; Με δεδομένη την απαγόρευση χρήσης ανεμιστήρων και την αποφυγή χρήσης κλιματιστικών πως θα αντιμετωπιστεί ένας πιθανός καύσωνας μέχρι τα τέλη Ιουνίου;
3. Είναι ακατανόητη η απαγόρευση λειτουργίας των κυλικείων στα Εξεταστικά Κέντρα! Τη στιγμή που βλέπουμε απίστευτες εικόνες συνωστισμού θεωρούμε ότι η λειτουργία των κυλικείων θα επιβάρυνε το πρόβλημα; Μιλάμε για ελάχιστους υποψήφιους που μοιράζονται σε πολλά κέντρα… Τι θα γίνει αν κάποιος υποψήφιος/α ή και επιτηρητής θα χρειαστεί σε κάποιο πιθανό λιποθυμικό επεισόδιο νερό ή και λήψη τροφής;
4. Θεωρώ αυτονόητη τη δωρεάν χορήγηση μέσων ατομικής προστασίας σε όσους/ες εμπλέκονται στη διεξαγωγή των Πανελλαδικών! Εξίσου επιβεβλημένη θεωρούσα και την παρουσία γιατρού στα 1180 Βαθμολογικά και Εξεταστικά κέντρα των Πανελλαδικών…
5. Πρέπει να τηρηθούν και οι αποστάσεις και όλα τα προβλεπόμενα μέτρα για την προστασία όλων των εμπλεκόμενων. Το υπέρτατο αγαθό της υγείας δεν επιδέχεται καμία έκπτωση!
6. Ευχή όλων μας είναι οι εξετάσεις να κυλήσουν με ομαλό τρόπο σε όλα τα στάδια τους! Τόσο στο Υπουργείο Παιδείας αλλά και στα βαθμολογικά και εξεταστικά κέντρα όλης της χώρας! Η φετινή δύσκολη και ιδιαίτερη χρονιά πρέπει να ολοκληρωθεί με ομαλό τρόπο για μαθητές γονείς και εκπαιδευτικούς!

Και κάτι τελευταίο για τους μαθητές και τους γονείς τους. Οι εξετάσεις είναι μια δοκιμασία με μεγάλο ψυχολογικό και οικονομικό κόστος για όλη την οικογένεια. Οι υποψήφιοι όμως πρέπει να κατανοήσουν πως εκτός από αυτή τη σημαντική μάχη θα έχουν και άλλες πολλές ευκαιρίες στη ζωή τους και ούτε φυσικά διαγράφεται η εξελικτική τους πορεία μέχρι αυτή τη στιγμή! Το σίγουρο είναι ότι δεν κρίνονται ως έφηβοι και ούτε ακυρώνονται ως άνθρωποι από την επίδοσή τους στις πανελλαδικές! Πολλοί γονείς μέσα από τις εξετάσεις αυτές αναμετρούνται με τη δική τους αγωνία, τα ανεκπλήρωτα όνειρα ή και τις υψηλές προσδοκίες για το μέλλον των παιδιών τους! Και αυτό επιβαρύνει πολλές φορές υπερβολικά τα παιδιά μας με το φόβο της αποτυχίας! Στη ζωή όλων μας δεν υπάρχει μόνο ο δρόμος των επιτυχιών αλλά και οι πιθανές αποτυχίες που μας βοηθούν τελικά στην αυτοβελτίωσή μας! Ψυχραιμία λοιπόν θετικές σκέψεις και πίστη για τους ανοιχτούς ορίζοντες που είναι μπροστά στη ζωή των παιδιών μας! Ευχόμαστε καλή επιτυχία σε όσες και όσους θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις! Στις αγωνίες και τα όνειρά σας θα είμαστε πάντα δίπλα σας! Καλή δύναμη στους εκπαιδευτικούς –που όπως κάθε χρόνο- θα επωμιστούν ένα μεγάλο βάρος για την έγκαιρη και επιτυχή ολοκλήρωση όλων των διαδικασιών αυτών!

Εκτέλεση Ζαμπούνη: «Γνωρίζουν πάρα πολύ καλά ότι όποιος μιλήσει τελειώνει»
16 Ιανουαρίου, 2024
Washington Post: Η Ουκρανία βοήθησε τους αντάρτες της Συρίας με μη επανδρωμένα αεροσκάφη
11 Δεκεμβρίου, 2024
Σερβία: Έγγραφα για την τραγωδία στον σιδηροδρομικό σταθμό στο Νόβι Σαντ και επιδοτούμενα στεγαστικά δάνεια υποσχέθηκε στους φοιτητές ο Βούτσιτς
11 Δεκεμβρίου, 2024
Δύο σεισμοί μέσα σε 2 ώρες στην Αγία Παρασκευή: Τι λένε οι σεισμολόγοι
11 Δεκεμβρίου, 2024
«Έπεσε» Facebook, Instagram και WhatsApp: Προβλήματα στις εφαρμογές της Meta
11 Δεκεμβρίου, 2024
Τραγωδία για 22χρονη ποδοσφαιρίστρια στη Βραζιλία που έπεσε από 25όροφο κτίριο την ώρα που τραβούσε βίντεο και σκοτώθηκε ακαριαία
11 Δεκεμβρίου, 2024
Δημοσκόπηση Realpolls: Προβάδισμα ΝΔ με διαφορά 13% από το ΠΑΣΟΚ – Τρία κόμματα στην 3η θέση
11 Δεκεμβρίου, 2024
Θεσσαλονίκη: Πυροβόλησαν 24χρονο οδηγό μηχανής στην κοιλιά
11 Δεκεμβρίου, 2024
Βολίδα από σφαίρα σε αυλή σχολείου στο Χανιά
11 Δεκεμβρίου, 2024
Σωληνουργεία Κορίνθου: Αναλαμβάνει δύο σημαντικά έργα στη Βόρεια Θάλασσα
11 Δεκεμβρίου, 2024
Δεύτερος σεισμός 2,7 Ρίχτερ στην Αγία Παρασκευή – Αισθητός σε πολλές περιοχές της Αθήνας
11 Δεκεμβρίου, 2024