Τα αίτια της τραγωδίας που σημειώθηκε ανοιχτά της Πύλου με 78 νεκρούς πρόσφυγες αναζητούν οι αρμόδιες Αρχές, οι οποίες επιχειρούν να απαντήσουν στο ερώτημα, τι προκάλεσε το ναυάγιο.
Σύμφωνα με τον υπηρεσιακό υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Ευαγγελο Τουρνά, «η συνδρομή αιτείται από τον πλοίαρχο. Παρόλα αυτά, επειδή είδαμε ότι το πλοίο είναι υπερφορτωμένο και είδαμε ότι μπορεί να υπάρχει κίνδυνος, δεν το αφήσαμε. Δεσμεύσαμε παραπλέοντα και κρατήσαμε δυνάμεις κοντά του».
Θα έπρεπε να επέμβει σε κάθε περίπτωση
Μιλώντας στην ΕΡΤ όμως ο ναύαρχος εν αποστρατεία του Λιμενικού και διεθνής πραγματογνώμονας Νίκος Σπανός τόνισε ότι το λιμενικό θα έπρεπε να επέμβει σε κάθε περίπτωση ακόμη και αν υπήρχε άρνηση διάσωσης από τους επιβαίνοντες του «πλωτού νεκροταφείου».
«Το πλοίο ήταν ένα πλωτό νεκροταφείο, σκάφος πολύ παλιό χωρίς καθόλου πιστοποιητικά και έσυρε στον θάνατο δεν ξέρουμε πόσους ανθρώπους. Δεν θα μάθουμε ποτέ πόσοι έχασαν τη ζωή τους».
Σύμφωνα με τον ίδιο οι διακινητές τους βάζουν σε τόσο παλιά σκάφη γιατί δεν τα χρειάζονται και γι’ αυτό αθώοι άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους. «Πρόκειται για μια ανείπωτη τραγωδία με πάρα πολύ μεγάλο αριθμό μεταναστών.
Όπως αναφέρει «το σκάφος αυτό φαίνεται ότι βρίσκεται ουσιαστικά σε κίνδυνο. Είναι ένα πλοίο που είναι αναξιόπλοο, δεν έχει πιστοποιητικά, έχει επάνω ανθρώπους κρεμασμένους σαν σταφύλια και είναι ακυβέρνητο. Άρα πρέπει να δράσει άμεσα η ελληνική πολιτεία».
Σύμφωνα με τον ίδιο η ελληνική πολιτεία σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει «να οργανώσει τον επιχειρησιακό της σχεδιασμό, ο οποίος είναι πλωτά και χερσαία μέσα που πρέπει να σπεύσουν στην περιοχή έτσι ώστε να μπορέσουν να αποβιβάσουν τον κόσμο σε κάποια άλλα σκάφη».
Σε ερώτηση της δημοσιογράφου, τι αποφάσεις λαμβάνονται όταν το πλοίο «δεν θέλει να σταματήσει», ο κ. Σπανός απαντά: «Είναι σαν να μου λέτε ότι μπορώ να σας βλέπω να πνίγεστε αλλά εγώ σας αφήνω να πνίγεστε. Είμαστε υποχρεωμένοι».
«Όσον αφορά την επιχείρηση, προσεγγίζουν σκάφη και παραπλέοντα πλοία και πλοία του Λιμενικούς Σώματος. Για να βρούμε το σκάφος διανύουμε και κάποια ναυτικά μίλια. Όμως το βρήκαμε εγκαίρως. Δεν ρωτάμε το προσωπικό σε ένα σκάφος που κινδυνεύει αν χρειάζεται βοήθεια. Βοήθεια χρειάζονται και με το παραπάνω, αφού το σκάφος είναι ακυβέρνητο, που σημαίνει ότι είναι σε κίνδυνο, που σημαίνει ότι πρέπει να κάνω το δέοντα με τον επιχειρησιακό μου σχεδιασμό έτσι ώστε να πάει σε ένα ασφαλές σημείο».