Ο Νεκτάριος Κορδής, αιρετός στο ΚΥΣΔΕ και εκλεγμένος με το ψηφοδέλτιο των Συνεργαζόμενων Εκπαιδευτικών Κινήσεων, διατυπώνει τους προβληματισμούς σχετικά με την απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην επαναλειτουργία των σχολείων.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά:
Από τις 11 Μαΐου ανακοινώθηκε η έναρξη των μαθημάτων για τη Γ΄ Λυκείου. Στις 18 θα ξεκινήσει η διδασκαλία για τους υπόλοιπους μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων και την 1η Ιουνίου πιθανώς και για τους μαθητές Δημοτικού! Είναι αυτονόητο ότι το άνοιγμα των σχολείων δεν είναι ένα απλό επικοινωνιακό ζήτημα σταδιακής επαναφοράς στην καθημερινότητα μετά την πρωτοφανή πανδημία που έπληξε τον πλανήτη! Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να διακυβεύεται η υγεία και η ζωή μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών! Το υπέρτατο αγαθό της ζωής είναι πολύ μεγαλύτερο από κάποιες χαμένες ώρες διδασκαλίας! Ορισμένες απλές ερωτήσεις που προκύπτουν στο σοβαρό αυτό ζήτημα και ζητούν φυσικά πειστικές απαντήσεις από τους αρμόδιους:
- Τι κερδίζουμε αν ανοίξουν τα σχολεία για λίγες μόνον μέρες χωρίς ουσιαστικά να εξυπηρετούνται εκπαιδευτικές ανάγκες; Μήπως η ζημία είναι μεγαλύτερη από το προσδοκώμενο όφελος αφού ενδεχομένως θα έχει καταστρεπτικές συνέπειες στο υπέρτατο αγαθό της υγείας;
- Μήπως το άνοιγμα των σχολείων είναι ένα ιδιότυπο success story επιστροφής στην κανονικότητα με την επανεκκίνηση της οικονομίας και της κοινωνίας με νέους όρους;
- Γιατί, σε όσες ευρωπαϊκές χώρες έχει αποφασιστεί επαναλειτουργία των σχολείων, αυτή συνδυάζεται με δεκάδες χιλιάδες τεστ ημερησίως, κάτι που στη χώρα μας δεν είναι δυνατό, όταν επί μήνες έχουν πραγματοποιηθεί μόνο 70.000 τεστ και είμαστε ουραγοί σε ολόκληρη την Ευρώπη;
- Θα υπάρξει συνεπώς, άμεσα, συνολικός προληπτικός διαγνωστικός έλεγχος για μαθητές και εκπαιδευτικούς για την αποφυγή μιας μαζικής διασποράς του COVID 19; Θυμίζω ότι τα σχολεία έκλεισαν όταν τα κρούσματα ήταν 10. Σήμερα δεν έχουν γίνει μαζικοί έλεγχοι στη χώρα και δεν γνωρίζουμε τους ασυμπτωματικούς φορείς!
- Μήπως τελικά πάει να δοκιμαστεί η ανοσία της αγέλης σε μαθητές, εκπαιδευτικούς αλλά και το γενικό πληθυσμό; Τα παιδιά είναι σχετικά ασφαλής τρόπος για να γίνει αυτό! Σε μια τέτοια περίπτωση οι παράπλευρες απώλειες με πιθανούς θανάτους ενηλίκων μεταξύ των οποίων και εκπαιδευτικοί θα είναι απλά… μια αναμενόμενη συνέπεια!
- Πολλοί ειδικοί επιστήμονες αλλά και η Κυβέρνηση στο όνομα της λογικής του ότι τα σχολεία δεν μπορούν να μένουν για πάντα κλειστά, προτείνουν το άνοιγμα μεν αλλά με τήρηση μέτρων δε. Αν όμως υπάρξουν κρούσματα μετά πως θα δικαιολογηθούν; Η απάντηση είναι εύκολη και θα αποδοθεί στην ατομική ευθύνη των πολιτών!
- Γιατί σε άλλες χώρες δεν αποφασίστηκε το άνοιγμα των σχολείων; Γνωρίζουμε ότι δε συμφωνούν όλοι οι επιστήμονες στο άνοιγμα των σχολείων. Μήπως συνεπώς ασκούνται αφόρητες πιέσεις από κυβερνήσεις και μεγάλα οικονομικά συμφέροντα να εγκρίνουν την άρση της καραντίνας, έστω και με προϋποθέσεις ή μέτρα επειδή στην οικονομία έχουν νεκρώσει τα πάντα και έτσι να πάνε κόντρα στην επιστημονική τους άποψη;
- Λόγω της χρόνιας αδιοριστίας οι εκπαιδευτικοί είναι πολύ επιβαρημένοι ηλικιακά! Το 47% των Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών είναι από 56-65 ετών! Το 73% των μονίμων εκπαιδευτικών είναι πάνω από 50 ετών! Πολλοί/ες εκπαιδευτικοί -ή και συγγενικά τους πρόσωπα- αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας και υποκείμενα νοσήματα! Τι θα γίνει με αυτούς; Θα επιστρέψουν στο σχολείο σα να μην συμβαίνει τίποτα;
- Θα θεσπιστούν άμεσα ειδικές άδειες ασθενείας για όσους εκπαιδευτικούς, μόνιμους και αναπληρωτές, νοσήσουν, επιπλέον των προβλεπόμενων, με ειδική μέριμνα για τους εκπαιδευτικούς, που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες; Θα ληφθεί ειδική μέριμνα και για τις άδειες των αναπληρωτών, ώστε να μην έχουν περικοπές στο μισθό και το επίδομα μη ληφθείσας αδείας ή στην προσμέτρηση της προϋπηρεσίας τους; Και φυσικά άδειες ειδικού σκοπού για εκπαιδευτικούς που έχουν παιδιά στο δημοτικό σχολείο;
- Ξεχνάμε ότι οι μαθητές/τριες ζουν σε οικογένειες που στη χώρα μας τα μέλη τους έχουν ισχυρούς δεσμούς άρα ζουν μαζί με γονείς, παππούδες, συγγενείς μερικοί των οποίων είναι άτομα υψηλού κινδύνου με σοβαρά υποκείμενα νοσήματα;
- Αν υπάρχει απόσταση 2 μέτρων μέσα στην τάξη και με βάση την επιφάνεια της τάξης σε ένα τμήμα π.χ. 22 μαθητών επιτρέπεται η παρουσία 8 ή 10 το πολύ μαθητών με τους υπολοίπους τι θα γίνει;
- Ξεχνάμε ότι δεν υπάρχουν οι απαραίτητοι χώροι για να χωριστούν τα τμήματα ή να λειτουργήσουν σε βάρδιες αλλά ούτε και το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό;
- Απουσίες θα προσμετρούνται ή όχι; Τι θα γίνει με τους μαθητές που δεν πρέπει να πάνε σχολείο αλλά έχουν ήδη αρκετές απουσίες;
- Η σταδιακή λειτουργία των σχολικών μονάδων έχει και μια σοβαρή παράμετρο: Όσα μέτρα κι αν ληφθούν και με δεδομένο ότι τα παιδιά και οι έφηβοι είναι πολύ δύσκολο να συμμορφωθούν σε αυστηρούς κανόνες ατομικής προστασίας και υγιεινής, θα έχουμε αναπόφευκτο συνωστισμό και η κατάσταση ενδέχεται να βγει εκτός ελέγχου με την εμφάνιση νέων κρουσμάτων -σε μαθητές και εκπαιδευτικούς- και με διακύβευμα την ακύρωση, τελικά, των ίδιων των Πανελλαδικών! Σε περίπτωση κρούσματος σε σχολική μονάδα το πρωτόκολλο προβλέπει καραντίνα 14 ημερών για τις άμεσες επαφές του ασθενούς. Αναρωτηθήκαμε τι θα γίνει στην περίπτωση αυτή; Για παράδειγμα θα υπάρχουν οι διαθέσιμοι εκπαιδευτικοί – που λόγω των μέτρων ο αριθμός τους θα είναι πολύ αυξημένος- για τη διεξαγωγή των Πανελλαδικών;
- Μετά τις χθεσινές ανακοινώσεις, οι μετακινήσεις απαγορεύονται ακόμη από νομό σε νομό τουλάχιστον μέχρι τις 19 Μαΐου. Η Γ΄ Λυκείου όμως ξεκινά στις 11 Μαΐου! Πώς θα γίνουν οι μαζικές μετακινήσεις 41.000 αναπληρωτών/τριων αλλά και μόνιμων εκπαιδευτικών στις περιοχές που υπηρετούν; Δεν κρύβονται σοβαροί κίνδυνοι διάδοσης της πανδημίας όταν από την καραντίνα θα περάσουμε σε μαζικές μετακινήσεις; Ξεχνάμε ότι με βάση τα πρωτόκολλα θα πρέπει πηγαίνοντας π.χ. σε νησιωτικές περιοχές να μπουν σε καραντίνα 14 ημερών; Που θα μείνουν πολλοί εκπαιδευτικοί όταν πολλά ξενοδοχεία –στα οποία διέμεναν- δεν λειτουργούν;
- Τι θα γίνει με τις σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής; Αγνοούμε ότι ένα μεγάλο κομμάτι των μαθητών αντιμετωπίζει πολύ σοβαρά προβλήματα υγείας και φυσικά δεν μπορούν να τηρήσουν τους κανόνες ατομικής υγιεινής; Οι εκπαιδευτικοί των ΣΜΕΑΕ –εκ των πραγμάτων- έχουν πολύ μεγαλύτερη εγγύτητα με τους μαθητές τους! Τι θα γίνει με τους εργαζόμενους αυτούς;
- Πώς θα γίνει η προμήθεια των απαραίτητων μέσων προστασίας (κρεμοσάπουνο, χαρτί κουζίνας, μάσκες, γάντια, αντισηπτικά και καθαριστικά επιφανειών); Με χρέωση των σχολικών επιτροπών όπως ήδη λένε κάποιοι Περιφερειακοί Διευθυντές;
- Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική σε κλειστούς χώρους με πρόστιμο 150 ευρώ σε όσους δεν συμμορφώνονται! Μήπως η αρμόδια επιτροπή αποφανθεί ότι οι σχολικές μονάδες με 150 μαθητές και τους μισούς εκπαιδευτικούς δεν είναι πολυσύχναστοι χώροι και άρα δεν χρειάζονται μάσκες; θα υπάρξει δωρεάν διάθεση του απαραίτητου υγειονομικού υλικού; Οι απλές χειρουργικές μάσκες πωλούνται από 1 μέχρι και 2 ευρώ η μία! Ποιος θα μπορεί να πληρώνει τόσα χρήματα για την ατομική του προστασία; Για παράδειγμα ένας εκπαιδευτικός που χρησιμοποιεί τα ΜΜΜ για τη μετακίνησή του στο σχολείο πόσες μάσκες θα χρειαστεί;
- Σε πολλές σχολικές μονάδες (Μουσικά, Καλλιτεχνικά, Διαπολιτισμικά, Ειδική Αγωγή), είναι απαραίτητη η μεταφορά των μαθητών/τριων με πούλμαν! Τι θα γίνει στην περίπτωση αυτή; Πώς θα μεταφερθούν και με πόσα δρομολόγια;
- Και τελικά Οι ηρωικές καθαρίστριες των δημόσιων σχολείων θεωρούμε ότι επαρκούν –αν δεν γίνουν προσλήψεις- για την απολύμανση και τον καθαρισμό τόσων χώρων; Οι υποδομές υγιεινής (βρύσες, τουαλέτες) σε πολλά προβληματικά σχολικά κτίρια είναι αρκετές;
Σήμερα το απόγευμα αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα που έχουν διατυπωθεί αυτές τις μέρες για το άνοιγμα των σχολείων! Το σίγουρο είναι ότι η ανθρώπινη ζωή είναι πάνω από κάθε οικονομικό δείκτη! Εξάλλου ή απάντηση σε κάθε ερώτηση είναι μια… ο άνθρωπος!
«Είμαστε άνθρωποι όχι αριθμοί»
Παράλληλα, ο αιρετός στο ΚΥΣΔΕ σχολίασε την επίσημη ενημέρωση της Υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως, για το άνοιγμα των σχολείων και ειδικότερα στέκεται στον τρόπο που θα γίνονται τα μαθήματα, τη χρήση μάσκας και άλλα χρηστικά ζητήματα.
Αναλυτικά όσα αναφέρει:
«Υποβάλαμε κάποια απλά ερωτήματα σχετικά με το άνοιγμα των σχολικών μονάδων. Δυστυχώς οι δηλώσεις (σ.σ. της Υπουργού Παιδείας) ήρθαν να επιβεβαιώσουν αρκετούς από τους φόβους μας!
Υποχρεωτική τώρα η χρήση μάσκας αλλά στα σχολεία… προαιρετική! Είναι προφανές ότι οι εκπαιδευτικοί θα αγοράζουν μόνοι τους τις μάσκες!
Σπάσιμο τμημάτων με μέγιστο αριθμό 15 μαθητές ανά τμήμα και με αποστάσεις μεταξύ τους! Λογικό; Μάλλον αναφέρονται σε εικονικές τάξεις όχι σε αυτές που έχουμε σε όλη την Ελλάδα…
Μάθαμε ότι τα παιδιά είναι απίθανο να μεταδώσουν τον ιό σε γονείς και ηλικιωμένους! Τσάμπα τα κηρύγματα του Παπαδόπουλου σε παππούδες και γιαγιάδες να μένουν σπίτι μακριά από τα εγγόνια τους!
Ουσιαστικά μάθαμε ότι θα νοσήσουμε σχεδόν όλοι! Ανοσία της αγέλης λοιπόν, χωρίς υγειονομικούς ελέγχους, μαζικά τεστ και δωρεάν μάσκες! Μόνο που τώρα έχουμε την αιτία… η ατομική ευθύνη των πολιτών!
Καθαρισμός των σχολείων 2 φορές την ημέρα! Από ποιους; Την μια καθαρίστρια του κάθε σχολείου;
Ευτυχώς τα Ειδικά σχολεία παραμένουν κλειστά!
Πανελλαδικές στις 15 Ιουνίου με την ελπίδα να προλάβουμε να τις κάνουμε!
Για τις μετακινήσεις μονίμων και αναπληρωτών στα σχολεία τους… κουβέντα!
Για τη στέγαση τους με κλειστά τα ξενοδοχεία; Σιωπή…
Την ώρα που η Τουρκία κρατά κλειστά τα σχολεία όλο το Μάϊο, που στη Γερμανία υπήρξε αύξηση κρουσμάτων μετά το άνοιγμα, στην Ελλάδα μας ετοιμάζουν να ζήσουμε ένα ιδιότυπο success story επιστροφής στην κανονικότητα και την επανεκκίνηση της οικονομίας και της κοινωνίας με νέους επαχθέστερους όρους!
Μέσα σε αυτό το σκηνικό οι εκπαιδευτικοί και τα συγγενικά τους πρόσωπα θα είναι ξεκάθαρα οι αναλώσιμοι!
Θα το επιτρέψουμε;
Και επειδή θα μας πουν ότι το κράτος έχει συνέχεια…η απάντηση είναι ότι το καταλάβαμε…με τις Πράξεις Νομοθετικού περιεχομένου, τη διάλυση των εργασιακών σχέσεων, τις μειώσεις μισθών, τις απολύσεις, τα νομοσχέδια που διαλύουν τη δημόσια εκπαίδευση και το περιβάλλον και την επαναφορά της πολιτικής επιστράτευσης!
Και κλείνοντας να θυμηθούμε ένα εξαιρετικά επίκαιρο σύνθημα από τα χρόνια της διαθεσιμότητας:
Είμαστε άνθρωποι όχι αριθμοί!».