Η κυβέρνηση ενεργοποιεί πιλοτικά δίκτυο καμερών και ενιαίο πληροφοριακό σύστημα που θα καταγράφει παραβάσεις και θα ενημερώνει άμεσα τους οδηγούς.
Μια νέα εποχή στον εκσυγχρονισμό των διαδικασιών οδικής ασφάλειας εγκαινιάζει ο νόμος του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Το πλαίσιο στοχεύει στη διαφανή καταγραφή, βεβαίωση και είσπραξη τροχονομικών παραβάσεων μέσα από αυτοματοποιημένες ψηφιακές διαδικασίες, με στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και την ενίσχυση της πρόληψης.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, μέχρι το τέλος του έτους θα τεθούν σε λειτουργία πιλοτικές κάμερες σε οκτώ κομβικά σημεία της Αττικής. Πρόκειται για περιοχές μεγάλης κυκλοφορίας, όπως η Πανεπιστημίου και η Λεωφόρος Βασιλίσσης Σοφίας στον Δήμο Αθηναίων, αλλά και βασικοί οδικοί άξονες σε Αγία Παρασκευή, Ραφήνα, Καλλιθέα, Άλιμο, Ελληνικό και Φιλοθέη-Ψυχικό. Οι κάμερες θα καταγράφουν παραβάσεις όπως υπερβολική ταχύτητα, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, χρήση κινητού, μη χρήση ζώνης καθώς και κίνηση σε λωρίδες έκτακτης ανάγκης.
Κεντρικό στοιχείο της μεταρρύθμισης είναι το νέο Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων (Ε.Η.Σ.), το οποίο θα ενώνει δεδομένα από φορητές συσκευές και κάμερες, προσφέροντας πλήρως αυτοματοποιημένη επεξεργασία. Οι εικόνες, τα βίντεο και τα μεταδεδομένα θα μεταδίδονται κρυπτογραφημένα, ενώ οι οδηγοί θα ενημερώνονται για τις παραβάσεις τους μέσω της ψηφιακής θυρίδας στο gov.gr και θα μπορούν να υποβάλλουν ηλεκτρονικές ενστάσεις.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τόνισε ότι η μεταρρύθμιση «δεν αφορά απλώς διαδικασίες, αλλά την προστασία της ανθρώπινης ζωής», υπογραμμίζοντας ότι το νέο σύστημα προσφέρει άμεση βεβαίωση παραβάσεων, διαφάνεια και ταχύτερη ενημέρωση των πολιτών.
Το δίκτυο καμερών θα επεκταθεί σταδιακά σε 2.500 σημεία σε όλη τη χώρα, με 2.000 κάμερες σε σταθερές θέσεις υψηλού κινδύνου και 500 σε λεωφορεία για την επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων. Παράλληλα, η Περιφέρεια Αττικής θα εγκαταστήσει 388 πρόσθετες κάμερες που θα συνδεθούν στο Ε.Η.Σ., μαζί με όσες λειτουργούν ήδη στην Αττική Οδό.
Η χρήση τεχνητής νοημοσύνης θα επιτρέπει την άμεση αναγνώριση πινακίδων και την κατηγοριοποίηση παραβάσεων, ενώ η ψηφιακή αφαίρεση άδειας οδήγησης θα γίνεται αυτόματα, μειώνοντας τις καθυστερήσεις και ενισχύοντας την εφαρμογή του νόμου. Το νέο μοντέλο αναμένεται να περιορίσει τη γραφειοκρατία, να αυξήσει την εισπραξιμότητα των προστίμων και να διευκολύνει τον σχεδιασμό πολιτικών οδικής ασφάλειας μέσω ανωνυμοποιημένων ανοικτών δεδομένων.
Η κυβέρνηση επιδιώκει να καλλιεργήσει μια νέα κουλτούρα υπευθυνότητας στον δρόμο, με ενημερωτικές δράσεις και εκπαιδευτικές καμπάνιες. Η επιτυχία της μεταρρύθμισης, όπως τονίζεται, εξαρτάται από τη συμμετοχή και τη συνεργασία των πολιτών, με στόχο ασφαλέστερους δρόμους και αποτελεσματικότερη προστασία της ανθρώπινης ζωής.















