Νέος ΚΟΚ: Οι 7 ριζικές αλλαγές

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, «με γνώμονα την οδική ασφάλεια και την προστασία της ανθρώπινης ζωής, αλλά και σύμφωνα με τις ανάγκες της σύγχρονης κινητικότητας και τη σταδιακή ψηφιοποίηση των διαδικασιών» όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Ως προς τη φιλοσοφία των ρυθμίσεων, σημειώνεται ότι μια ολοκληρωμένη πολιτική ποινών πρέπει να επικεντρώνεται στην οδική ασφάλεια χωρίς να έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. Στόχος είναι η συμμόρφωση των οδηγών, η επιβολή δίκαιων ποινών που να αντιστοιχούν στη σοβαρότητα / επικινδυνότητα της κάθε παράβασης, αλλά και η διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων. Οι ποινές αφορούν κυρίως στον οδηγό (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ) και όχι στο όχημα (αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας), καθώς αυτό μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγούς.

Οι ποινές πρέπει να είναι ανάλογες των παραβάσεων και κατατάσσονται ως προς την επικινδυνότητά τους σε:

– αυτές που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα (π.χ. η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα ή η αντικανονική προσπέραση, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ).

– λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις (π.χ. παράνομη στάθμευση και διοικητικές παραβάσεις, όπως η οδήγηση χωρίς ο οδηγός να φέρει μαζί του τα νόμιμα έγγραφα).

Επιπλέον, προβλέπεται κλιμάκωση των ποινών για τους οδηγούς που υποπίπτουν συχνά σε παραβάσεις.

Στο ίδιο πνεύμα, ορίζεται ο τρόπος πληρωμής των προστίμων έτσι ώστε να διευκολύνεται η διαδικασία αποπληρωμής τους χωρίς σύνθετες γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Ιδιαίτερη μέριμνα αποδίδεται στην επιβολή ποινών και την είσπραξη προστίμων για παραβάσεις επαγγελματιών οδηγών άλλων χωρών, με επιτόπου ολοκλήρωση της διαδικασίας στο σημείο ελέγχου και καταγραφής της παράβασης.

Παράλληλα, προσδοκάται ότι η μείωση του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας των οχημάτων εντός κατοικημένων περιοχών από τα 50 χλμ/ώρα στα 30 χλμ/ώρα (εκτός αν ορίζεται αλλιώς με ειδική σήμανση) θα επιφέρει σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στις αστικές περιοχές, εκεί όπου παρατηρείται αυξημένη κυκλοφορία ευπαθών χρηστών της οδού (πεζοί, ποδήλατα, ΕΠΗΟ, μοτοσικλέτες) και καταγράφονται τα περισσότερα ατυχήματα.

Διευκρινίζεται ότι σε μονόδρομους στους οποίους υπάρχουν δύο (2) τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, διατηρείται το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των πενήντα (50) χιλιομέτρων την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση.

Οι 7 ριζικές αλλαγές

Συνοπτικά, τα βασικά σημεία στο Σχέδιο Νόμου «Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και Λοιπές Διατάξεις για την Ασφαλή Κινητικότητα», συνοψίζονται στα εξής:

  • Ο εξορθολογισμός των ποινών και η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα, καθώς και η επιβολή κυρώσεων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις και ενισχύουν τον αποτρεπτικό χαρακτήρα τους
  • Η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σε τρεις βασικές κατηγορίες καθιστά το κυρωτικό πλαίσιο ρεαλιστικότερο και ευκολότερα εφαρμόσιμο από τα όργανα ελέγχου και πιο κατανοητό από τους πολίτες
  • Για τις σοβαρότερες παραβάσεις που αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων τίθενται αποτρεπτικές κυρώσεις (πρόστιμα και διοικητικά μέτρα) προκειμένου να περιοριστούν δραστικά
  • Οι ποινές για επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές, πλέον, επικεντρώνονται στον οδηγό και όχι στο όχημα (δεν αφαιρούνται τα στοιχεία του οχήματος)
  • Η μείωση της ανώτατης ταχύτητας κίνησης εντός του αστικού ιστού και σε οδούς γειτονιάς στα 30 χλμ/ώρα, υπό τις ειδικές προϋποθέσεις που προβλέπονται κατά περίπτωση.
  • Αυστηροποιείται το κυρωτικό πλαίσιο για τα οχήματα μικροκινητικότητας και τα μηχανοκίνητα δίκυκλα, καθώς η χρήση του κράνους και η τήρηση των ορίων ταχύτητας είναι αδιαπραγμάτευτα και τιμωρούνται αυστηρά
  • Αναμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο για τη διεύρυνση της δυνατότητας αξιοποίησης τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων, όπως είναι οι κάμερες στα λεωφορεία για τη διαπίστωση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
Εκτέλεση Ζαμπούνη: «Γνωρίζουν πάρα πολύ καλά ότι όποιος μιλήσει τελειώνει»
16 Ιανουαρίου, 2024
Σερβία: Συλλήψεις 15 υπόπτων για διαφθορά μεταξύ αυτών και ο δήμαρχος της πόλης Ομπρένοβατς
12 Φεβρουαρίου, 2025
Στη φυλακή για το στυγερό έγκλημα η 34χρονη στην Πιερία – Οι ανατριχιαστικές λεπτομέρειες της δολοφονίας
12 Φεβρουαρίου, 2025
Πιερία: Πως η 34χρονη περιέγραψε την δολοφονία του 58χρονου – «Τον έδεσα σε χαλί και τον μετέφερα στην αυλή για τον θάψω»
12 Φεβρουαρίου, 2025
Σύλληψη τριών ατόμων στα Καμίνια για κατοχή ναρκωτικών και αναβολικών ουσιών
12 Φεβρουαρίου, 2025
Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και η Αμοργός λόγω των σεισμών
12 Φεβρουαρίου, 2025
Σαντορίνη: Νέο μπαράζ δονήσεων – Κατολίσθηση στην Καλντέρα την ώρα του σεισμού των 4,9 Ρίχτερ
12 Φεβρουαρίου, 2025
Τα γυρίζει ξανά η Ειρήνη Μουρτζούκου για την Πισπιρίγκου – «Δεν θυμάμαι, έμοιαζε με εκείνη, δεν την ήξερα»
12 Φεβρουαρίου, 2025
Περισσότεροι από 1.100 σεισμοί πάνω από 3 Ρίχτερ από την 1η Φεβρουαρίου – «Πρωτόγνωρη ακολουθία χωρίς ισχυρή δόνηση»
12 Φεβρουαρίου, 2025
«Μην ξανακάνεις καταγγελία θα σε σφάξω» – Χτυπούσε τη μητέρα του ο άνδρας που ταμπουρώθηκε στο σπίτι του στο Κερατσίνι
12 Φεβρουαρίου, 2025
«Εκτινάσσονται» οι αποδόσεις των αμερικανικών ομολόγων μετά από τα στοιχεία για τον πληθωρισμό
12 Φεβρουαρίου, 2025