Όταν ο Τζέιμς Μποντ ξεσήκωσε τους μοναχούς στα Μετέωρα

Μπορεί ο Τζέιμς Μποντ να έχει μέχρι σήμερα αντιμετωπίσει με επιτυχία αμέτρητους δυνατούς αντιπάλους, όμως με κάποιον από αυτούς τα βρήκε πραγματικά σκούρα. Ήταν το 1980 όταν για την ταινία «Για τα μάτια σου μόνο» έπρεπε να κάνει γυρίσματα στα Μετέωρα. Και εκεί βρήκε μπροστά του όχι έναν, όχι δύο αλλά πολλούς έξαλλους μοναχούς. Και δεν θες να ξέρεις τι σημαίνει έξαλλος μοναχός.

20 Οκτωβρίου 1980. Ο Τζέιμς Μποντ, τον οποίο υποδύεται εκείνη την εποχή ο Βρετανός ηθοποιός Ρότζερ Μουρ, ταράζει την ηρεμία των Μετεώρων σκαρφαλώνοντας στο μοναστήρι του Αγίου Βαρλαάμ. Το μοναστήρι μετατρέπεται στο καταφύγιο του κακού Κριστάτου.

Μυρτώ Τζώρτζου

Και ενώ η εταιρεία παραγωγής έχει ήδη εξασφαλίσει από το υπουργείο Πολιτισμού άδεια κινηματογράφησης εντός και εκτός του χώρου των μοναστηριών, οι μοναχοί έχουν άλλη γνώμη και αντιδρούν. Οχυρώνονται στα μοναστήρια, κλείνουν τα παράθυρα και απειλούν να καταστρέψουν τα σκηνικά. Η ατμόσφαιρα μυρίζει μπαρούτι. «Το κλείσιμο των μοναστηριών αποφασίστηκε χθες από όλους τους καλόγερους και γίνεται σε ένδειξη διαμαρτυρίας, γιατί το υπουργείο Πολιτισμού έδωσε άδεια να γυρισθεί στο χώρο των Μετεώρων, η ταινία ‘’Για τα μάτια σου μόνο’’, στην οποία όπως τονίζουν οι καλόγεροι, περιλαμβάνονται σκηνές ληστείας, βίας, σεξ κλπ., που προσβάλλουν βάναυσα την ιερότητα των Μετεώρων», αναφέρει σχετικό δημοσίευμα της εποχής.

Τα γυρίσματα της ταινίας είχαν ξεκινήσει από την Κέρκυρα. Οι παραγωγοί της ταινίας είχαν επιλέξει την Ελλάδα για να γυρίσουν κάποιες βασικές σκηνές του έργου. Στην Κέρκυρα τα πράγματα κύλησαν ομαλά. Στα Μετέωρα όμως ο Τζέιμς Μποντ τα βρήκε σκούρα.

Τη δύσκολη σκηνή της αναρρίχησης στα βράχια τη γύρισε σωσίας-κασκαντέρ του Ρότζερ Μουρ.

Οι μοναχοί εξοργισμένοι φωνάζουν και είναι εντελώς αρνητικοί στη βία του έργου. Απαγορεύουν μάλιστα την είσοδο στα μοναστήρια και στους τουρίστες που βρίσκονται εκεί.

Ο Μουρ, που λόγω της τηλεοπτικής σειράς «Ο Άγιος» έχει και το αντίστοιχο προσωνύμιο, θα πει με χιούμορ για την κατάσταση αυτή: «Δεν θα ξέρουν φυσικά ότι εκτός από Τζέιμς Μποντ είμαι και “Άγιος” και ότι σαν τέτοιο θα έπρεπε να με αντιμετωπίσουν και να με υποδεχτούν μ’ ανοιχτές αγκάλες…».

Ο χρόνος κυλάει και υπάρχει καθυστέρηση. Η παραγωγή όμως πρέπει να ολοκληρώσει τα γυρίσματα. Οι μοναχοί είναι ανένδοτοι. Δεν πρόκειται να επιτρέψουν μέσα στα μοναστήρια τα γυρίσματα όσα χαρτιά επίσημα και αν έχουν. Έτσι οι άνθρωποι της παραγωγής βάζουν μπροστά το σχέδιο 2. Να φτιάξουν ένα ομοίωμα μονής. Αλλά και σε αυτό αντιδρούν οι μοναχοί. Απειλούν ότι θα το κάψουν. Παράλληλα, κρεμούν νάιλον σακούλες έξω από τις Μονές τους για να «χαλάσουν» το φόντο και τα πλάνα του σκηνοθέτη. Μαζί με τους μοναχούς είναι και αρκετοί κάτοικοι της περιοχής που αντιδρούν και εκείνοι και φωνάζουν στο συνεργείο να φύγει. Είμαστε και στο 1980, μην ξεχνάμε.

Υπάρχουν φυσικά και οι άλλοι. Εκείνοι που «μύρισαν» χρήματα από όλο αυτό και έκαναν τα πάντα ώστε να μείνουν εκεί τα γυρίσματα. Οι άνθρωποι της παραγωγής θα έμεναν σε ξενοδοχεία, θα έτρωγαν σε εστιατόρια. Κάτοικοι θα εργάζονταν ως κομπάρσοι κτλ. Υπήρχε χρήμα στον αέρα, πώς να το κάνουμε…

Από τον Τύπο της εποχής.

Η ταινία τελικά, έστω και μετ’ εμποδίων ολοκληρώθηκε. Η σκηνή αναρρίχησης είναι δέκα λεπτά αγωνίας. Τη σκηνή γυρίζει σωσίας-κασκαντέρ του Ρότζερ Μουρ, ο οποίος χάνει την ισορροπία του τέσσερις φορές.

Παγκόσμια πρεμιέρα έκανε στις 24 Ιουνίου 1981 και χαρακτηρίστηκε ως εισπρακτική επιτυχία, αποφέροντας 195,3 εκατομμύρια δολάρια.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι η Μονή Βαρλαάμ έχει στην κατοχή της πολλά έργα τέχνης του 16ου αιώνα, κυρίως τοιχογραφίες- τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με αυτά που καταστρέφει ο Τζέιμς Μποντ στην ταινία.