Στη δημοσιότητα δόθηκαν τα θέματα που διαγωνίζονται οι μαθητές των γενικών λυκείων στα Αρχαία Ελληνικά και τα Μαθηματικά.
Οι υποψήφιοι για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, εξετάζονται στα Αρχαία Ελληνικά και οι υποψήφιοι των Ομάδων Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής στα Μαθηματικά.
Δείτε εδώ τα θέματα
1. Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα των ημερησίων και εσπερινών ΓΕΛ με το νέο σύστημα.
Για τα θέματα ‘Αρχαία Ελληνικά’ πατήστε εδω.
Για τα θέματα ‘Μαθηματικα’ πατήστε εδω.
2. Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα των ημερησίων και εσπερινών ΓΕΛ με το παλαιό σύστημα.
Για τα θέματα ‘Αρχαία Ελληνική Γλώσσα’ πατήστε εδω.
Για τα θέματα ‘Μαθηματικα(Ημερήσια)’ πατήστε εδω.
Για τα θέματα ‘Μαθηματικα(Εσπερινά)’ πατήστε εδω.
Απαντήσεις
Δείτε τις απαντήσεις στα μαθηματικά ΕΔΩ
Οι απαντήσεις στα Αρχαία
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ – ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΜΠΟΦΑΚΟΥ, ΕΙΡΗΝΗ ΤΣΙΜΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
ΑΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Γ1. Εάν όμως κάποιος με ρωτήσει: αλήθεια ,υποστηρίζεις ( λες) ότι και αν κάποιος αδικεί την πόλη μας, πρέπει να έχουμε ειρήνη και με αυτόν ;
Δε θα το έλεγα
Αλλά περισσότερο υποστηρίζω ότι πολύ πιο γρήγορα θα εκδικηθούμε αυτούς, αν δε παρέχουμε σε κανέναν αφορμή να αδικεί. Γιατί ( τότε) δε θα έχουν κανένα σύμμαχο.
Γ2. Στο διδακτικό του έργο «Πόροι» ο Ξενοφών συνδέει την οικονομική ευημερία της Αθήνας με τα αγαθά της ειρήνης.Κάνοντας μια ανασκόπηση του παρελθόντος ( το παλαιόν) επισημαίνει ότι εισήχθησαν στην πόλη πολλά χρήματα σε περίοδο ειρήνης με αποτέλεσμα να ανθίσει το εμπόριο και να υπάρχει οικονομική ευρωστία. Αυτή η άνθιση είχε επιπτώσεις και στους Αθηναίους πολίτες οι οποίοι ήταν δεινοί ναυτικοί και μπορούσαν να αναπτύξουν τις εμπορικές τους δραστηριότητες.
Στον αντίποδα , η τωρινή πολεμική κατάσταση έχει στερήσει αυτά τα έσοδα και έχει στρέψει την προσοχή των κυβερνώντων σε άλλες ανάγκες με αποτέλεσμα να υπάρχει μια ευρύτερη οικονομική δυσχέρεια αφού οι πολεμικές προετοιμασίες είναι πολυδάπανες.
Είναι προφανής η πρόθεση του Ξενοφώντα να αναδείξει την ειρήνη ως το πολυτιμότερο αγαθό για την Αθήνα που έχει ταλαιπωρηθεί από πολλές συγκρούσεις . Για αυτό και συνδέει την ειρήνη με την έννοια του δικαίου ενώ τον πόλεμο με την έννοια της αδικίας προτρέποντας τους συμπολίτες του να μη δίνουν αφορμή αδικίας σε κανέναν.
Γ3.α. ἐκλιπούσας : ἐξέλειπες
εἰσελθούσας : εἰσῂεις – εἰσῂεισθα
καταδαπανηθείσας : κατεδαπανᾶτο
Γ3.β μάλα -μᾶλλον -μάλιστα
ταχέως – θᾶττον – τάχιστα
Γ3.γ τις :τισί(ν)
προσόδους : πρόσοδοι
πολίταις : ὦ πολῖτα
Γ4.α. ἤ εἰρήνην : β όρος σύγκρισης που εκφέρεται με το ἤ και ομοιόπτωτα προς τον ά όρο ( πόλεμον) μέσω του συγκριτικού βαθμού κερδαλεώτερον- το ουσιαστικό εἰρήνην υποκείμενο του απαρεμφάτου εἶναι ( ετεροπροσωπία)
ταῦτα : υποκείμενο του ρήματος ἄν κριθείη -Αττική σύνταξη
τῶν προσόδων : γενική διαιρετική ως ονοματικός ετερόπτωτος προσδιορισμός στο επίθετο πολλάς
ἄγειν : τελικό απαρέμφατο , υποκείμενο του απροσώπου ρήματος χρή ( ετεροπροσωπία )
Γ4.β.
ἀνενεχθέντα : κατηγορηματική μετοχή που λειτουργεί ως κατηγορηματικός προσδιορισμός στο αντικείμενο (χρήματα ) του ρήματος εὑρήσει ( ρήμα μάθησης σημαντικό )
Γ4.γ. πῶς ἄν ἄμεινον ταῦτα κριθείη : δευτερεύουσα ονοματική πλάγια ερωτηματική πρόταση μερικής αγνοίας , κρίσεως, καταφατική,λειτουργεί ως αντικείμενο του γνωστικού ρήματος οἶδα
ὡς χρή καί πρός τοῦτον εἰρήνην ἄγειν : δευτερεύουσα ονοματική ειδική πρόταση κρίσεως, καταφατική,λειτουργεί ως αντικείμενο του λεκτικού ρήματος λέγεις.
Σχολιασμός των θεμάτων του μαθήματος Μαθηματικά Προσανατολισμού
ΘΕΜΑ Α :
Α1. Εξετάζεται η βασική απόδειξη του 1ου κεφαλαίου.
Α2. Εξετάζεται ένας ορισμός, ο οποίος απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή από τους μαθητές
Α3. Ο πιο χαρακτηριστικός ισχυρισμός της ύλης
Α4. Σωστό – Λάθος Δεν υπάρχει κάποιο ερώτημα ιδιαίτερα δύσκολο για τους μαθητές.
ΘΕΜΑ Β :
Εξετάζονται τα βασικά κομμάτια της ύλης των δυο πρώτων κεφαλαίων της ύλης και στην ουσία εξετάζεται η εμπέδωση των βασικών εννοιών από τους υποψηφίους.
ΘΕΜΑ Γ :
Στα τρία πρώτα ερωτήματα δεν αναμένεται οι μαθητές να αντιμετωπίσουν κάποια ιδιαίτερη δυσκολία.
Αντίθετα το Γ4. αν και είναι άσκηση του σχολικού βιβλίου είναι από τις ασκήσεις που παραδοσιακά δυσκολεύει το σύνολο των μαθητών.
ΘΕΜΑ Δ :
Ιδιαίτερα απαιτητικό θέμα με μεγάλο βαθμό δυσκολίας, πολύ μεγάλη έκταση των απαντήσεων που απαιτούν ιδιαίτερη λεπτομέρεια από τους μαθητές.