Παραχώρηση Εγνατίας Οδού: Κίτρινη κάρτα ΣτΕ στο ΤΑΙΠΕΔ

Σε περιπέτειες ενδέχεται να βάλει το μεγάλο διαγωνισμό για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού η παράλογη -και με τη βούλα του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), πλέον- επιμονή του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει με τη διαδικασία υποβολής προσφορών εν μέσω πανδημίας. Σε κάθε περίπτωση, το ΣτΕ αποφάσισε να μην ανοιχθεί ούτε και η μοναδική προσφορά που υπεβλήθη σήμερα για το τεράστιο project, το οικονομικό αντικείμενο του οποίου μπορεί να αγγίξει και τα 2,5 δισ. ευρώ.

Όπως έχει ήδη δημοσιεύσει το newsique.gr, το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου αποφάσισε, με συνεδρίασή του την 1η Δεκεμβρίου, να αγνοήσει τις εύλογες αιτήσεις σημαντικού μέρους των συμμετεχουσών κοινοπραξιών για μικρής διάρκειας παράταση, εξαιτίας του εν εξελίξει lockdown που έχει καθηλώσει ακόμη και απλές, καθημερινές λειτουργίες σε σχεδόν ολόκληρη την Ευρώπη. Μάλιστα, το ρεπορτάζ κατέγραφε τον προβληματισμό της αγοράς για τη συγκεκριμένη στάση του φορέα, αφού ο ίδιος ήταν που έδωσε 7 παρατάσεις στη 2,5 ετών διάρκεια του διαγωνισμού μέχρι σήμερα (χωρίς καν αντίστοιχα αιτήματα των ενδιαφερομένων), μία από τις οποίες -μάλιστα, 6μηνης διάρκειας- στο 40 ημερών πρώτο lockdown, την άνοιξη. Παράγοντες των κατασκευών έφταναν στο σημείο να λένε ότι η -ανεξήγητη, κατά τα άλλα- επιμονή να αρνείται τη μικρότερης διάρκειας παράταση, ενώ ήδη το δεύτερο lockdown έχει ξεπεράσει τον μήνα, μπορεί να μην είναι τυχαία, αλλά να «κλίνει το μάτι» σε συγκεκριμένα συμφέροντα…

Σε κάθε περίπτωση, η προσωρινή διαταγή του ΣτΕ είναι ξεκάθαρη: εξέδωσε (χθες 10.12.2020) προσωρινή διαταγή με την οποία καλεί το ΤΑΙΠΕΔ να αναστείλει κάθε πράξη ή ενέργεια σχετικά με το διαγωνισμό μετά την υποβολή των προσφορών σήμερα 11/12/2020 και ιδιαίτερα να μην ανοιχθούν οι οικονομικές προσφορές που τυχόν κατατεθούν μέχρι. Η απόφαση εκδόθηκε κατόπιν αιτήσεων ασφαλιστικών μέτρων εκ μέρους δύο από τις προεπιλεγείσες κοινοπραξίες: «ROADIS Transportation Holding S.L.U.-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.» και «VINCI HIGHWAYS S.A.S – VINCI CONCESIONES S.A.S – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε». Αυτό ισχύει μέχρι την έκδοση απόφασης από το Συμβούλιο της Επικρατείας για τις εκκρεμείς αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων, η συζήτηση των οποίων ορίστηκε για τις 21/12/2020.

Ουσιαστικά, η απόφαση του ΣτΕ δέχεται -προς το παρόν, τουλάχιστον- ως εύλογο το σκεπτικό των αιτημάτων των επενδυτών για παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής των προσφορών. Από την πλευρά του, το ΤΑΙΠΕΔ παρέλαβε μεν τις προσφορές, ωστόσο δεν είναι δυνατό το άνοιγμα τους μέχρι την εκδίκαση των ασφαλιστικών μέτρων. Επιπλέον, όπως επισημαίνουν άνθρωποι με μεγάλη εμπειρία στο νομικό μέρος τέτοιων διαγωνισμών, η επιλογή του ΤΑΙΠΕΔ να παραλάβει προσφορές κινδυνεύει να δημιουργήσει προϋποθέσεις ακυρότητας για τυχόν επόμενα στάδια, δεδομένου ότι οι συμμετέχοντες θα έχουν καταθέσει προσφορές σε διαφορετικούς χρόνους, θέτοντας σε κίνδυνο τον ίδιο το διαγωνισμό.

Τέλος, αίσθηση στην αγορά έχει προκαλέσει το γεγονός ότι, από τους επτά προεπιλεγέντες επενδυτές, μόνον ένας (η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A.) προχώρησε σήμερα στην κατάθεση προσφοράς.

Το μεγάλο project

Η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευασθεί και βρίσκεται σε λειτουργία.

Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Θεσπρωτίας (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια του Έβρου (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία).

Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).

Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο κατ’ ανώτατο όριο έως 40 έτη.