Ο κ. Πιερρακάκης, επανέλαβε πως είμαστε μια από τις τελευταίες χώρες, ίσως εμείς και η Κούβα, που έχουν απαγόρευση της δυνατότητας να λειτουργήσει και μη ελληνικό δημόσιο σύστημα ανώτατης εκπαίδευσης.
«Η συζήτηση για τη δυνατότητα εγκατάστασης παραρτημάτων ξένων πανεπιστήμιων στη χώρας μας γίνεται με χρονοκαθυστέρηση. Ας μην την καθυστερούμε άλλο» ανέφερε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης τοποθετούμενος στην Ολομέλεια στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας για την «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου – Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων».
Ο υπουργός τόνισε πως το νομοσχέδιο αυτό «επιχειρεί να σπρώξει τους δείκτες του ρολογιού της Ανώτατης Παιδείας στην χώρα μας στον 21 αιώνα» και λέγοντας πως όπως έχει γραφτεί σε ένα βιβλίο, «ο ρόλος των όποιων ασκούν πολιτική πρέπει να είναι να προσπαθούν να εκσυγχρονίσουν το εσωτερικό τους ρολόι με το ρολόι της Ιστορίας» σχολίασε: «μακάρι να ίσχυε εδώ».
Ο υπουργός επισήμανε ότι δεν είναι, όπως υποστηρίζει η αντιπολίτευση, 5.000 οι προπτυχιακοί Έλληνες φοιτητές στο εξωτερικό λέγοντας ότι «5.000 είναι μόνο οι προπτυχιακοί Έλληνες φοιτητές στην Κύπρο» και «σε απόλυτο αριθμό έχουμε περισσότερους Έλληνες φοιτητές στο εξωτερικό από την Ισπανία ή το Ηνωμένο Βασίλειο που έχουν πολλαπλάσιο πληθυσμό από εμάς».
Ο κ. Πιερρακάκης επισημαίνοντας τη μεγάλη διασπορά που υπάρχει Ελλήνων καθηγητών σε ξένα πανεπιστήμια σήμερα, είπε: «Αυτοί θα είναι ο καταλύτης της αλλαγής που πάμε να κάνουμε. Όχι εμείς. Εμείς θα τους δώσουμε τη δυνατότητα να πετύχουν αυτό που οι ίδιοι μπορούν και μέσω των δημοσίων πανεπιστημίων και μέσω της άρσης του κρατικού μονοπωλίου στην ανώτατη εκπαίδευση».
Ένα από τα πράγματα που προσπαθούμε να θεραπεύσουμε, είπε ο κ. Πιερρακάκης είναι «να υπάρχει η δυνατότητα σε όσους θα ήθελαν να σπουδάσουν σε ένα ξένο πανεπιστήμιο να μπορεί να το κάνουν και στη χώρα μας». Ξεκαθάρισε πως «δεν θέλουμε να μιμηθούμε το μοντέλο της Κύπρου και αυτό μπορεί κανείς να διαπιστώσει διαβάζοντας το νομοσχέδιο: Εμείς, μιλάμε μόνο για την δυνατότητα εγκατάσταση παρατημάτων ξένων πανεπιστημίων στην χώρα μας».
Ο υπουργός, εγκάλεσε την αντιπολίτευση ότι στο θέμα των Κολεγίων διακατέχεται από «ταμπού» και παραγνωρίζει ότι το 95% των ζητημάτων είναι λυμένα ερήμην μας από την ΕΕ. Επανέλαβε ότι το θέμα τής «διασυνοριακότητας» ήταν αυτό που έκανε και τον υπουργό Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Κώστα Γαβρόγλου να καταθέσει και τη σχετική ρύθμιση, «άλλο εάν μετά τις αντιδράσεις της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ το απέσυρε».
Ο υπουργός σήμερα κατέθεσε τέσσερις ερωτήσεις που είχε καταθέσει, όπως είπε, «πριν πολλά χρόνια πίσω και ο Αλέκος Αλαβάνος ως ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ (2000- 2001) με τις οποίες διεκδικούσε την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων στα ελληνικά κολέγια» και απευθυνόμενος στους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ είπε: «ο προπάτοράς σας, κατέθετε Ερωτήσεις στο Ευρωκοινοβούλιο για να μπορέσει να γίνει επιτάχυνση της αναγνώρισης των επαγγελματικών δικαιωμάτων των κολεγίων».
Οι δομές των κολεγιών με το νομοσχέδιο αυτό, είπε ο κ. Πιερρακάκης, θα ελεγχθούν και μέσω της Ανεξάρτητης Αρχής θα ασκήσει εμμέσως το κράτος κυριαρχία, σε έναν χώρο που σήμερα είναι αρρύθμιστος».
Για το Δημόσιο Πανεπιστήμιο
Ο υπουργός, έδωσε έμφαση και στην πλειοψηφία των άρθρων του νομοσχεδίου που αφορούν το δημόσιο πανεπιστήμιο. Για τις διατάξεις που αφορούν το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο, παρατήρησε ότι ο πρύτανης του Πανεπιστημίου έχει αναφέρει πως πρόκειται για μια ιστορική στιγμή για το ίδρυμα αυτό καθώς υιοθετούνται οι προτάσεις που έγιναν και εγκρίθηκαν από την Ανώτατη Αρχή. Δήλωσε ανοικτός να ενσωματωθούν όποιες προτάσεις γίνονται από την αντιπολίτευση, όπως έχει αναφέρει και από την πρώτη ημέρα κοινοβουλευτικής επεξεργασίας του νομοσχεδίου. Ο σκοπός μας είναι «να στηρίξουμε ακόμα περισσότερο το Διεθνές Πανεπιστήμιο και αυτό το έχουμε ήδη συζητήσει με τις πρυτανικές του Αρχές», είπε.
Ο κ. Πιερρακάκης, επισήμανε πως οι διατάξεις του νομοσχεδίου έχουν προκύψει στη συντριπτική τους πλειοψηφία μετά από εκτενή συζήτηση με τη Σύνοδο των Πρυτάνεων και «το πνεύμα είναι το άνοιγμα και η διεθνοποίηση των πανεπιστημίων». Για τις συμπράξεις των δημοσίων με ξένα πανεπιστήμια, ο κ. Πιερρακάκης είπε πως «εμείς θέλουμε να γίνουν ακόμα περισσότερες σε ό,τι αφορά στα κοινά προγράμματα» και αυτό που παρέχει διάταξη του νομοσχεδίου είναι «το να μπορεί να χρηματοδοτούνται από την Πολιτεία». «Και μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης θα στηρίζουμε περαιτέρω αυτές τις συμπράξεις γιατί ο βασικός μηχανισμός διεθνοποίησης του συστήματος της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ήταν, είναι και θα είναι, το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο».
Είπε επίσης ότι από τις συζητήσεις που έχουν γίνει θα προκύψουν για τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια κοινά μεταπτυχιακά με κορυφαία πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Για το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και τις αλλαγές που επέρχονται, ο υπουργός σημείωσε ότι αυτές βρίσκονται σε πολλά από τα προγράμματα των κομμάτων. Θέλουμε, είπε ο κ. Πιερρακάκης, «να το δούμε να ισχυροποιείται, να αυτονομείται και να αναπτύσσεται περαιτέρω. Παύει ο πρόεδρος του ΕΑΠ να διορίζεται από τον εκάστοτε υπουργό και θα ισχύει ό,τι και στα υπόλοιπα πανεπιστήμια».
Ο κ. Πιερρακάκης απέρριψε ότι δεν γίνονται διορισμοί στα δημόσια πανεπιστήμια και δεν καλύπτονται οι θέσεις των καθηγητών που συνταξιοδοτούνται, λέγοντας ότι όχι μόνο τηρείται το 1:1 αλλά ότι τα μέλη ΔΕΠ στις 31/8/2019 ήταν 10.051 και στις 31/8/2022 ήταν 10.151, δηλαδή ήταν εκατό περισσότερα. Και εμείς, προσέθεσε, θέλουμε να τα θωρακίσουμε και άλλο.
Σχετικά με τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων είπε πως «σε ό,τι αφορά τα λειτουργικά έξοδα έχει αυξηθεί από το 2018 κατά 50%, δίνουμε άλλα 250 εκατ. ευρώ για σίτιση και στέγαση» και προσέθεσε την εξαγγελία του πρωθυπουργού για περαιτέρω στήριξη των περιφερειακών πανεπιστημίων, όπου αυξάνονται τα επιδόματα στέγασης και φοίτησης σε σχέση με τα υπόλοιπα. Προανήγγειλε ότι για κάθε ένα από τα πανεπιστήμια θα υπάρξει «πλάνο ανάπτυξης ώστε να μπορέσουν να διεθνοποιηθούν ακόμα περισσότερο».
Χαρακτήρισε πολύ σημαντική τη διάταξη που παρέχει τη δυνατότητα να έρχονται ξένοι φοιτητές στα ελληνικά πανεπιστήμια, πέραν του Erasmus, καθώς είμαστε 8η σε χώρα προτίμησης Αμερικανών σπουδαστών. Στο νομοσχέδιο αυτό, είπε, «υπάρχουν πολλές θετικές διατάξεις και δεν υπάρχει επιχείρημα για να μην τις ψηφίσετε» και ειδικά όταν στο περιθώριο της δημόσιας συζήτησης όλοι συμφωνούμε με αυτά, «είναι αμαρτία να μην το δείχνουμε και στην ψήφο μας»