Πληθαίνουν οι φωνές διαμαρτυρίας στον Νότο για την πολιτική των Βορείων

Η Πορτογαλέζα Ελίζα Φερέιρα ,η 64χρονη Επίτροπος για την Ευρωπαική Συνοχή ,δεν διστάζει να «καρφώσει» την Γερμανία : “Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι από τις κρατικές ενισχύσεις που εγκρίθηκαν από την Ευρωπαική Επιτροπή, πάνω από τα μισές χορηγήθηκαν από μία μόνο χώρα, η οποία είναι η Γερμανία. Το Βερολίνο ενίσχυσε την Adidas, με 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ και την TUI με 1,5 δισεκατομμύρια .Πρόκειται για ποσά που ξεπερνούν κατά πολύ αυτά που έχουν δώσει ορισμένα κράτη σε όλες τις μικρές και μεσαίες εταιρείες τους. Αυτή η δυσαναλογία στρεβλώνει την αγορά» λέει η Πορτογαλέζα Επίτροπος σε συνέντευξή της στην ισπανική El Pais.

Πρώην υποδιοικήτρια της Τράπεζας της Πορτογαλίας και μέλος του Πορτογαλικού Σοσιαλιστικού κόμματος η Φερέιρα ,έχει αναλάβει από την Ευρωπαική Επιτροπή να σχεδιάσει το μελλοντικό

ταμείο οικονομικής ανασυγκρότησης μετά την κρίση του κορονοϊού.

Η τηλεσύνοδος κορυφής της περασμένης Πέμπτης συμφώνησε ότι η απάντηση στην κρίση πρέπει να δοθεί μέσω του κοινοτικού προϋπολογισμού. Είναι τραγικό αν σκεφτεί κανείς ότι ο προϋπολογισμός της ΕΕ μόλις υπερβαίνει το 1% του ΑΕΠ της ευρωζώνης.

Αντιμέτωπη με την αδιαλλαξία της Γερμανίας και της Ολλανδίας όμως η μετριοπαθής Φερέιρα δείχνει να έχει βγει από τα… ρούχα της : Δεν είναι θέμα φιλανθρωπίας ή αλληλεγγύης ,αλλά επιβίωσης της ευρωζώνης λέει. “Είναι ένα καθαρό ζήτημα της οικονομίας και της απαραίτητης εξισορρόπησης, έτσι ώστε η ΕΕ και η εσωτερική αγορά της να μπορούν να συνεχίσουν να υπάρχουν”.

Η Πορτογαλέζα Επίτροπος δηλώνει οπαδός ενός νέου σχεδίου Μάρσαλ και προειδοποιεί ότι το υπό σχεδιασμό Ταμείο πρέπει κυρίως να περιλαμβάνει

«μη επιστρεπτέες επιδοτήσεις, επειδή οι πιστώσεις δεν είναι αρκετές, για να αποφευχθεί ένα σοβαρό οικονομικό, κοινωνικό και πολιτικό πρόβλημα στην Ευρώπη γιατί το κατάστρωμα έχει αρχίσει να σπάει»

Τονίζει μάλιστα ότι «αν δεν προστατεύσουμε αυτό που έχουμε, θα είναι πολύ δύσκολο να ελέγξουμε τη ζημιά. Και σε αντίθεση με ό, τι πιστεύουν ορισμένοι, η ζημιά δεν θα είναι μόνο για τις λεγόμενες λιγότερο αποδοτικές χώρες, αλλά για ολόκληρη την Ευρώπη».

Οι Βόρειοι δεν νοιάζονται άλλωστε ,καθώς -όπως γράφει η Wall Street Journal “ τα περισσότερα κράτη της βόρειας Ευρώπης αναμένεται να ανακάμψουν γρηγορότερα από το ‘’οικονομικό κώμα’’ σε σχέση με τις χώρες του Νότου, γεγονός που εντείνει το χάσμα πλούτου της ευρωζώνης και τροφοδοτεί πολιτικές εντάσεις σχετικά με το πώς θα αντιμετωπιστούν οικονομικά οι επιπτώσεις της πανδημίας.

Η Γερμανία εφαρμόζει χαλαρότερα μέτρα περιορισμού, διαθέτει μεγαλύτερη δημοσιονομική δύναμη ενώ η πανδημία βρήκε τη χώρα σε καλύτερη οικονομική κατάσταση. Αντίθετα , η Ιταλία έχει πληγεί χειρότερα από την κρίση υγείας, χαρακτηρίζεται από βαθύτερη οικονομική στασιμότητα και υψηλό χρέος που αποτρέπει την επιθετική πολιτική οικονομικών κινήτρων. Αυτό το διευρυνόμενο οικονομικό χάσμα θέτει μια πρόκληση στην μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του ευρώ. Διαβρώνει την στήριξη προς το ενιαίο νόμισμα στην νότια Ευρώπη, ενώ καθιστά δυσκολότερο για την Ε.Κ.Τ. να ορίσει επιτόκια τα οποία θα είναι κατάλληλα για όλα τα μέλη»

Η γερμανική κυβέρνηση κινήθηκε επιθετικά για να αντιμετωπίσει το σοκ από την κρίση της πανδημίας ανακοινώνοντας μέτρα δημοσιονομικών κινήτρων ισοδύναμων περίπου με το 22% του ΑΕΠ, σε σύγκριση με το 14% στην Ιταλία και το 3% στην Ισπανία και στην Ελλάδα, όπως ανακοίνωσε το ινστιτούτο Bruegel των Βρυξελλών!

Σύμφωνα με έρευνα της Morgan Stanley, οι ευρωπαϊκές οικονομίες αναμένεται να καταγράψουν απότομες μειώσεις του ΑΕΠ τους φέτος λόγω της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων για την συγκράτησή του. Ωστόσο, οι οικονομολόγοι αναμένουν ότι η ανάταξη της οικονομίας θα διαφέρει σημαντικά από χώρα σε χώρα. Η οικονομία της Γερμανίας αναμένεται να ανακάμψει σε καλύτερα επίπεδα σε σχέση με τη νότια Ευρώπη, το γερμανικό ΑΕΠ αναμένεται να είναι κατά 2.5% συρρικνωμένο κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2021 σε σχέση με την ίδια περίοδο του περασμένου έτους, ενώ το ΑΕΠ της Ιταλίας εκτιμάται πως θα συρρικνωθεί κατά 9.2%, και της Ισπανίας κατά 7.7%

Το λουκέτο στα εργοστάσια υπήρξε ο κανόνας στην Ιταλία και την Ισπανία, αλλά λιγότερο από το ένα πέμπτο των γερμανικών επιχειρήσεων τις τελευταίες εβδομάδες, σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε την περασμένη εβδομάδα το Βερολινέζικο κέντρο μελετών IFO.

Στην Ιταλία και την Ισπανία και στην Ελλάδα ,τα περιοριστικά μέτρα ξεκίνησαν νωρίτερα σε σχέση με την Γερμανία και επεκτάθηκαν στις περισσότερες μη απαραίτητες επιχειρήσεις, με ότι αυτό σήμαινε για την οικονομία αυτών των χωρών.

Η κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω της πανδημίας θα μπορούσε να οδηγήσει 100.000 -145.000 ιταλικές εταιρείες σε κρίση ρευστότητας, επηρεάζοντας 3,2 εκατομμύρια εργαζόμενους, σύμφωνα με την ιταλική εταιρεία συμβούλων Cerve Group. Περίπου 80.000 εταιρείες κινδυνεύουν να εξαντλήσουν τη ρευστότητά τους έως τα τέλη Μαΐου, όπως αναφέρει η ίδια εταιρεία. Ο τουρισμός, ένας από τους πιο σοβαρότερα πληγέντες οικονομικούς τομείς, αντιπροσωπεύει το 13% του ΑΕΠ της Ιταλίας, το 15% της Ισπανίας και το 21% της Ελλάδας, αλλά μόνο το 9% της Γερμανίας, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών και Τουρισμού.

Τα στοιχεία είναι αναμφισβήτητα. Οπως αναμφισβήτητη είναι και η γερμανική λογική, που βλέπει δυστυχώς την πανδημία ως ευκαιρία για να ενισχύσει ακόμη περισσότερο την επιρροή της στην καθημαγμένη υπόλοιπη Ευρώπη με την εμμονή της σε νέα δάνεια.

Οπως εξηγεί η Πορτογαλέζα Επίτροπος «οι χώρες του Νότου δεν μπορούν να δανειστούν πέρα ​​από ένα συγκεκριμένο επίπεδο. Και εάν δεν υπάρχουν επιδοτήσεις, οι χώρες που χρειάζονται περισσότερη βοήθεια θα α αποφύγουν να χρησιμοποιήσουν το ταμείο ανοικοδόμησης που θέλουμε να δημιουργήσουμε. Αλλά αν κάνουμε ένα Σχέδιο Μάρσαλ μόνο για τις χώρες που δεν το χρειάζονται με ουσιαστικό τρόπο, τότε δεν θα είναι Σχέδιο Μάρσαλ» . Με απλά λόγια; Πάλι οι Βόρειοι θα είναι οι μόνοι κερδισμένοι.

Εκτέλεση Ζαμπούνη: «Γνωρίζουν πάρα πολύ καλά ότι όποιος μιλήσει τελειώνει»
16 Ιανουαρίου, 2024
Σουηδία: Δεν θα μας εκφοβίσουν οι προκλήσεις της Μόσχας
22 Νοεμβρίου, 2024
Προϋπολογισμός: 16 ερωτήσεις και απαντήσεις για την οικονομία
22 Νοεμβρίου, 2024
Αεροδρόμια: Άνοδος 8,9% στην επιβατική κίνηση στο δεκάμηνο
22 Νοεμβρίου, 2024
Φάμελλος: Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι η μόνη δύναμη που μπορεί να βάλει φραγμό στα σχέδια της διαπλοκής
22 Νοεμβρίου, 2024
Πολάκης: Τη Δευτέρα θα ξεκινήσουμε την αντεπίθεση
22 Νοεμβρίου, 2024
Κρατούμενος στις φυλακές Χανίων έκρυβε ναρκωτικά στο κελί του
22 Νοεμβρίου, 2024
Ξέσπασε ο Κουσουλός: Ρε δεν ντρέπεστε;
22 Νοεμβρίου, 2024
Αλέξης Τσίπρας: Η λατρεία της εικόνας διείσδυσε και στην πλευρά της προόδου
22 Νοεμβρίου, 2024
Συνάντηση Στυλιανίδη με τον Τούρκο υπουργό Μεταφορών στην Κωνσταντινούπολη
22 Νοεμβρίου, 2024
Ζελένσκι: Ο Πούτιν πρέπει να νιώσει τις πραγματικές συνέπειες των πράξεών του
22 Νοεμβρίου, 2024