Πώς αποφεύχθηκε θερμό επεισόδιο ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία

Σε «βέβαιο θάνατο» στέλνουν οι διακινητές τους πρόσφυγες και μετανάστες, σύμφωνα με όσα περιέγραψε μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα, ο Νίκος Κοκκάλας, εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού Σώματος.

«Όταν ξεκινάει μια φουσκωτή λέμβος, όπως είδαμε προχθές στο ναυάγιο της Σάμου με 12 άτομα- έχουμε δει και με 40 άτομα να ξεκινάνε- με 8 και 9 μποφόρ είναι δεδομένο ότι αυτή η λέμβος θα ανατραπεί, θα αναποδογυρίσει. Είναι δεδομένο ότι άνθρωποι χωρίς σωσίβιο, όταν υπάρχουν μέσα βρέφη, ηλικιωμένοι, γυναίκες, κυοφορούσες, άνθρωποι με κινητικά προβλήματα, κάποιοι από αυτούς θα πνιγούν όταν δεν φέρουν σωστικό εξοπλισμό» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κοκκάλας.

«Στο ναυάγιο του Καφηρέα στην Εύβοια, κανένας δεν έφερε σωσίβιο, τουλάχιστον κανένας από τους διασωθέντες αλλά και οι πληροφορίες που έχουμε ήταν ότι μάλλον δεν υπήρχε καθόλου σωστικός εξοπλισμός στο σκάφος, ούτε καν στοιχειώδης, δηλαδή ένα ατομικό σωσίβιο» συμπλήρωσε. Οι έρευνες, προσέθεσε συνεχίζονται κανονικά με σκάφη του Λιμενικού και με εναέρια μέσα, ωστόσο «όσο περνάνε οι ώρες, τόσο λιγότερες είναι οι ελπίδες να βρεθεί κάποιος». Ο κ. Κοκκάλας σημείωσε ότι σύμφωνα με τους διασωθέντες επέβαιναν στο σκάφος περίπου 68 άτομα και μέχρι στιγμής έχουν ανευρεθεί 11 άτομα, ωστόσο ο αριθμός δεν είναι ποτέ ακριβής.

Οι ροές δεν σταμάτησαν ποτέ, είναι αυξημένες, είναι καθημερινές, επισήμανε ο κ. Κοκκάλας. «Μόνο τη Δευτέρα από το πρωί μέχρι την Τρίτη τα ξημερώματα είχαμε 11 περιστατικά με 525 άτομα που επιχείρησαν να εισέλθουν ανεπιτυχώς στα ελληνικά χωρικά ύδατα και χθες μόνο είχαμε άλλα 270 άτομα σε 9 περιστατικά. Οπότε δύο μέρες τώρα, εξαιρούμε το ναυάγιο του Καφηρέα, μιλάμε για περίπου 1.000 άτομα που επιχείρησαν να εισέλθουν στα ελληνικά χωρικά ύδατα» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κοκκάλας, σημειώνοντας ότι οι εθνικότητες των προσφύγων και μεταναστών είναι περισσότερο πλέον από το Αφγανιστάν, το Πακιστάν, Αίγυπτο και Σύροι πολύ λιγότεροι σε σχέση με περασμένες περιόδους.

Αναφορικά με την χθεσινή παρενόχληση σκάφους του ελληνικού λιμενικού από τουρκική ακταιωρό, ο κ. Κοκκάλας επισήμανε πόσο σημαντικό ήταν που βρισκόταν σκάφος της δύναμης Frontex εκεί και το κατέγραψε «γιατί το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουμε συνηθίσει να είναι ο λόγος μας εναντίον του λόγου τους και πολλές φορές ο λόγος μας δεν είναι πιστευτός».

«Δυστυχώς δεν είναι πιστευτός, οπότε ευτυχώς που καταγράφηκε και θα προωθηθεί και στον οργανισμό Frontex» τόνισε.

Περιγράφοντας τι συνέβη, ο κ. Κοκκάλας, είπε πως στο πλαίσιο της Επιχείρησης Έρευνας και Διάσωσης για το ναυάγιο στη Σάμο και την αναζήτηση ακόμα οκτώ αγνοούμενων, «είχαμε δεσμεύσει φορτηγά πλοία, συμμετείχαμε και εμείς σε έρευνες και με εναέρια μέσα και με σκάφος της δύναμης Frontex». «Κάποια στιγμή λοιπόν, ένα από τα φορτηγά πλοία που είχαμε δεσμεύσει και ενώ είχε πάρει ρητές εντολές, ότι σε περίπτωση που εντοπίσει κάποιον από τους αγνοούμενους είτε ζωντανό είτε τη σορό του, να ενημερώσει το ελληνικό Λιμενικό καθώς βρισκόταν εντός ελληνικών χωρικών υδάτων και εντός περιοχής έρευνας και διάσωσης της Ελλάδας, το φορτηγό πλοίο όντως εντόπισε μία σορό, δεν ενημέρωσε ως όφειλε, το ελληνικό Λιμενικό, παρά ξεκίνησε επικοινωνία με μία τουρκική ακταιωρό, η οποία βρισκόταν σε παρακείμενη θαλάσσια περιοχή εντός τουρκικών χωρικών υδάτων και περιπολούσε. Η τουρκική ακταιωρός προσέγγισε το σκάφος να παραλάβει την σορό, αντιλήφθηκαν τα στελέχη του Λιμενικού ότι γινόταν μια προσπάθεια για να παραλάβει σορό από το φορτηγό πλοίο και έσπευσαν στο σημείο που ήταν το φορτηγό πλοίο. Ενημέρωσαν και τον πλοίαρχο του πλοίου ότι κακώς είχε επικοινωνήσει με την τουρκική ακτοφυλακή και παράλληλα ενημέρωσαν και την τουρκική ακτοφυλακή ότι κακώς βρίσκεται εκεί, καθώς δεν είχαμε ζητήσει τη συνδρομή τους. Είχαμε αρκετά μέσα για να διαχειριστούμε το περιστατικό, δεν θέλαμε καμία συνδρομή. Εκείνη τη στιγμή λοιπόν, ο μεν πλοίαρχος δεν απάντησε καν στις κλήσεις του ελληνικού Λιμενικού και της ιταλικής ακτοφυλακής, γιατί και οι ίδιοι οι Ιταλοί του λέγανε ότι δεν έπρεπε να την παραδώσει στους Τούρκους και το πλήρωμα από την τουρκική ακτοφυλακή έκανε επίδειξη οπλισμού, δηλαδή βγήκε στο κατάστρωμα του σκάφους με τον οπλισμό και παράλληλα, μόλις εμείς ειδοποιήσαμε και το πλοίο ανοιχτής θαλάσσης που έπλεε στην περιοχή να έρθει, στη θέα του πλοίου ανοικτής θαλάσσης, έφυγε η τουρκική ακταιωρός. Βέβαια έκανε και αυτά που είδατε στο σχετικό βίντεο που έχουμε αναρτήσει» ανέφερε αναλυτικά.

Όπως είπε στην συνέχεια ο κ. Κοκκάλας, σε μια έρευνα-διάσωση, είτε αυτή γίνεται στα ελληνικά είτε στα τουρκικά χωρικά ύδατα, αναλόγως το εύρος της επιχείρησης, μπορεί όντως να ζητηθεί η συνδρομή από μία εκ των δύο χωρών, είτε η Ελλάδα από την Τουρκία να ζητήσει είτε η Τουρκία από την Ελλάδα.

«Μέχρι στιγμής δεν έχει συμβεί κάτι τέτοιο. Εμείς, για παράδειγμα, στο περιστατικό το χθεσινό, αναζητούσαμε 8 άτομα και είχαμε και εναέρια, ήταν καλές οι καιρικές συνθήκες, είχαμε αρκετά παραπλέοντα πλοία δεσμευμένα, είχαμε τον Frontex. Δεν θέλαμε τη συνδρομή της τουρκικής ακτοφυλακής καθόσον πιστεύαμε τα μέσα ήταν αρκετά προκειμένου να καλυφθεί όλη η περιοχή έρευνας και διάσωσης. Αντίστοιχα, πιθανόν να πιστεύει σε ανάλογα περιστατικά και η απέναντι πλευρά ότι δεν χρειάζονται την υποστήριξη των ελληνικών αρχών. Όταν βλέπουμε λοιπόν ότι προσπαθούν να κάνουν έρευνα και διάσωση με την επίδειξη οπλισμού, όταν σε μία επιχείρηση έρευνας και διάσωσης που συμμετέχουν κοινοτικά μέσα κάνουν επικίνδυνους ελιγμούς που όχι μόνο θέτουν σε επικινδυνότητα το πλήρωμα το δικό τους και το δικό μας, αλλά θέτουν σε κίνδυνο και τις ζωές οποιουδήποτε από τους αγνοούμενους, για ποια συνεργασία μπορούμε να μιλήσουμε τη δεδομένη στιγμή, όταν η μεν μία ακτοφυλακή προσπαθεί να σώσει ναυαγούς και δεν προσπαθεί να δημιουργήσει ναυαγούς;» υπογράμμισε ο εκπρόσωπος τύπου του Λιμενικού Σώματος.

«Το γεγονός ότι μέχρι στιγμής δεν έχουμε χειρότερα σε τέτοια περιστατικά με επικίνδυνους ελιγμούς, με προκλητικότητα, οφείλεται καθαρά στη ναυτοσύνη των ελληνικών πληρωμάτων και στην ψυχραιμία τους» τόνισε ο κ. Κοκκάλας. Αναφερόμενος στο βίντεο, περιέγραψε χαρακτηριστικά «την ώρα που διέρχεται από την πλώρη του πλοίου ανοιχτής θαλάσσης, η τουρκική ακταιωρός, αν δεν γινόταν ο απαραίτητος χειρισμός, ο ψύχραιμος χειρισμός του Έλληνα κυβερνήτη, θα μιλάγαμε για άλλες καταστάσεις και πιστέψτε με ότι οι ναυαγοί δεν θα ήταν από την πλευρά τη δική μας. Δεν είναι απειλητικό ή οτιδήποτε. Με βάση τα δεδομένα, όταν η πλώρη ενός πολύ μεγαλύτερου πλοίου και άλλου υλικού χτυπήσει ένα άλλο πλοίο στη μέση, τελειώσαν όλα, δεν χρειάζεται να πούμε κάτι άλλο».

Εκτέλεση Ζαμπούνη: «Γνωρίζουν πάρα πολύ καλά ότι όποιος μιλήσει τελειώνει»
16 Ιανουαρίου, 2024
Κ. Μητσοτάκης: Με απαρέγκλιτη προσήλωση η τήρηση του Διεθνούς Δικαίου – Ρούτε: Η Ελλάδα ισχυρή σύμμαχος
26 Νοεμβρίου, 2024
Το απόλυτο Pizza Deal της Black Friday μόνο από τη l’artigiano
26 Νοεμβρίου, 2024
Νίκος Μουτσινάς για Άρη Πορτοσάλτε: «Έχει κάνει ένα δικό του κόσμο, τον κόσμο της κυβέρνησης»
26 Νοεμβρίου, 2024
Διακοπές Χριστουγέννων: Πότε κλείνουν τα σχολεία και πότε θα ηχήσει το πρώτο κουδούνι για το 2025
26 Νοεμβρίου, 2024
Φως στο Τούνελ: «Έχεις έρωτα με την δημοσιότητα, εθισμό;» – Κόλαφος η Αγγελική Νικολούλη για την Ειρήνη Μουρτζούκου
26 Νοεμβρίου, 2024
Επίδομα θέρμανσης: Πότε λήγει η προθεσμία για τις αιτήσεις, πότε θα πληρωθεί η πρώτη δόση, οι δικαιούχοι και τα ποσά
26 Νοεμβρίου, 2024
Noval Property: Νέος επιχειρησιακός διευθυντής ο Γεώργιος Κουτσοποδιώτης
26 Νοεμβρίου, 2024
Θάνατος φαντάρου: Καταγγελία για επέμβαση μετά θάνατον για συγκάλυψη ιατρικού λάθους
26 Νοεμβρίου, 2024
Φορολογικό νομοσχέδιο με πρόσθετες ρυθμίσεις: Μηδενικός ΦΠΑ στις νέες οικοδομές – 12 μειώσεις φόρων και μέτρα εισοδηματικής ενίσχυσης
26 Νοεμβρίου, 2024
Αναβιώνει η υπόθεση της δολοφονίας της Αναστάζια στην Κω
26 Νοεμβρίου, 2024