Συνεχίζουν να ταλαιπωρούν τους πολίτες οι υψηλές τιμές στα καύσιμα.
Η Ελλάδα συνεχίζει να κάνει «πρωταθλητισμό» στην ακρίβεια των καυσίμων, όπως επιβεβαιώνεται από την ανάλυση των στοιχείων της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στον σχετικό κατάλογο, η Ελλάδα βρίσκεται στην 3η θέση στην Ευρώπη των 27 με βάση την τελική τιμή της βενζίνης μαζί με τους φόρους, ενώ υποχωρεί στην 7η θέση, αν ο υπολογισμός γίνει χωρίς να συμπεριληφθούν οι φόροι.
Επιπλέον, οι τιμές στην Ελλάδα, τόσο με τους φόρους όσο και χωρίς αυτούς, είναι κατά πολύ υψηλότερες από τους μέσους όρους της Ευρωζώνης και της Ε.Ε. των 27. Σύμφωνα με έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, υπάρχουν ενδείξεις για υψηλό βαθμό συγκέντρωσης στην αγορά διύλισης και ασθενή ανταγωνισμό μεταξύ των δύο εταιρειών διύλισης, με τις τιμές στα βασικά προϊόντα (αμόλυβδη και ντίζελ κίνησης) να είναι ουσιαστικά ταυτόσημες. Επίσης, καταγράφηκε μέτριος προς χαμηλός βαθμός συγκέντρωσης στην αγορά χονδρικής και πιθανή συγκέντρωση σε τοπικό επίπεδο στα πρατήρια.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της 13ης Μαΐου, η μέση τιμή στην Ελλάδα μαζί με τους φόρους διαμορφώνεται στα 1,949 ευρώ το λίτρο, ενώ ο μέσος όρος στην Ευρωζώνη είναι 1,837.26 ευρώ και στην Ε.Ε. των 27 είναι 1,783.29 ευρώ. Στην Ελλάδα, η βενζίνη των 95 οκτανίων πωλείται κατά 11,17 λεπτά ακριβότερα σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης και κατά 16,57 λεπτά το λίτρο σε σχέση με τον μέσο όρο της Ε.Ε. των 27.
Η ακριβότερη βενζίνη πωλείται στην Ολλανδία με 2,046 ευρώ το λίτρο και ακολουθεί η Δανία με 2,045 ευρώ, ενώ η φθηνότερη χώρα είναι η Μάλτα με 1,340 ευρώ το λίτρο. Στην Κύπρο, η τιμή είναι στα 1,565 ευρώ.
Λίγο καλύτερη είναι η εικόνα στη σχετική κατάταξη χωρίς τους φόρους, αλλά και πάλι η Ελλάδα ξεπερνάει πολλές χώρες στη σχετική λίστα. Βρίσκεται στην 7η θέση με την τιμή να διαμορφώνεται στα 0,85643 ευρώ το λίτρο, ενώ ο μέσος όρος στην Ευρωζώνη είναι 0,84295 ευρώ και στην Ε.Ε. των 27 είναι στα 0,84243 ευρώ. Αξιοσημείωτο είναι ότι η τιμή χωρίς τους φόρους στην Κύπρο είναι πιο ακριβή από ό,τι στην Ελλάδα, διαμορφούμενη στα 0,87551 ευρώ.
Σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του κόστους έχουν οι φόροι και οι δασμοί, οι οποίοι στην Ελλάδα είναι σταθερά υψηλότεροι από τον μέσο όρο των ευρωπαϊκών χωρών. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα έχει την τέταρτη υψηλότερη φορολογική επιβάρυνση στην αμόλυβδη βενζίνη στην Ε.Ε., μετά την Ολλανδία, την Ιταλία και τη Βουλγαρία, ξεπερνώντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο κατά 20%.
Από την ανάλυση των δεδομένων για τη μέση τελική τιμή της βενζίνης από 15/1/2021 έως 15/7/2023 προκύπτει ότι ο ΕΦΚ και ο ΦΠΑ αποτελούν το 50%-60% της τελικής τιμής, ανάλογα με τη διεθνή τιμή. Η τιμή του διυλιστηρίου αποτελεί το 30%-47% της τελικής τιμής καταναλωτή, ενώ το περιθώριο κέρδους των εταιρειών και των πρατηρίων κυμαίνεται μεταξύ 3% και 9%. Το βασικό συμπέρασμα από την ανάλυση αυτή είναι ότι η υπερφορολόγηση, ως επιλογή της πολιτείας, και η διεθνής τιμή είναι οι κύριοι λόγοι για τις υψηλές τιμές που πληρώνει ο καταναλωτής.