Στη σκιά της τραγωδίας στα Τέμπη, ο υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για τις Μεταφορές και Υποδομές Γιώργος Γεραπετρίτης παρουσιάζει τα άμεσα μέτρα για την ασφάλεια στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Τα μέτρα παρουσιάστηκαν και «κλείδωσαν» σε σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό το απόγευμα της Τρίτης στο Μέγαρο Μαξίμου.
Η κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει καμία συγκάλυψη, τόνισε αρχικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου.
Ο κ. Γεραπετρίτης εξέφρασε από την πλευρά του την οδύνη και τον σπαραγμό του για ό,τι συνέβη. Μίλησε για μια πρωτοφανή τραγωδία που μας συγκλόνισε όλους. Η οδύνη αυτή πρέπει να βρει μια κάθαρση, είπε.
Ξεκαθάρισε ότι δεν βρίσκεται εδώ ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης για να κάνει κομματική ή πολιτική αντιπαράθεση. Δεν θα ακούσετε κανένα λόγο που να παραπέμπει σε μετάθεση ευθύνης.
«Η ευθύνη, η οποία αναλογεί στην παρούσα κυβέρνηση έχει αναληφθεί και ζητώ συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης και εμού προσωπικά», τόνισε.
Αναφερόμενος στο δυστύχημα, ο υπουργός τόνισε: «Βρέθηκα στον τόπο της τραγωδίας, είχα τη δυστυχία να δω επιτόπου τον τόπο που έγινε αλλά και να έχω προσωπική άποψη να δω το σύστημα πως λειτουργεί σε Λάρισα και Θεσσαλονίκη, επισκέφθηκα το γενικό νοσοκομείο Λάρισας – το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας λειτουργούσε απόλυτα και αδιαλείπτως- και το μοιραίο βράδυ ήταν αναγκαίο και οφειλόμενο να έχει υπάρξει η αυτόματη χάραξη που εξ ορισμού θα είχε αποτρέψει το δυστύχημα- ένα δεύτερο επίπεδο θα ήταν η χειροκίνητη αλλαγή του κλειδιού και ένα τρίτο επίπεδο θα έπρεπε να έχει υπάρξει παρακολούθηση στον ηλεκτρονικό πίνακα εκ των υστέρων μετά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας θα είχε αποφευχθεί το μοιραίο.
Υπήρξε και το ζήτημα ότι η αμαξοστοιχία είχε μπει στην εσφαλμένη γραμμή χωρίς να έχει υπάρξει αντίδραση. Υπήρξαν πλημμέλειες στην ανθρώπινη διαχείριση, άσχετα με το ανθρώπινο λάθος αν υπήρχε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης κατά πάσα πιθανότητα το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί».
Για το θέμα του προσωπικού είπε: Είναι προφανές ότι απαιτείται πιο εξειδικευμένο προσωπικό. Προϊόντος του χρόνου τα τελευταία 15 χρόνια υπήρξε σημαντική μείωση λόγω οικονομικών περιορισμών και συνταξιοδοτήσεων. Έγινε πολύ μικρός αριθμός αναπλήρωσης. Έγινε μια προσπάθεια σε 3 επίπεδα από την κυβέρνηση μέσω της κινητικότητας, μέσω προσλήψεων με ΔΠΥ περίπου 200, 69 κλειδούχοι και 73 σταθμάρχες και δρομολόγηση ενός σημαντικού αριθμού μόνιμων προσλήψεων στον ΟΣΕ. Για το 2021 διαγωνισμός για πρόσληψη 117 ατόμων εκ των οποίων 36 σταθμάρχες και το 2022 ακόμα 100.
Για τις υποδομές είπε: Ο σιδηρόδρομος λειτούργησε επί 50 χρόνια με έμφαση στην χειροκίνητη λειτουργία. Για πρώτη φορά το 2014 υπογράφηκε η σύμβαση με την οποία θα έχουμε καθολική αναβάθμιση υποδομών με την σηματοδότηση και την καθολική λειτουργία της τηλεδιοίκησης. Η σύμβαση αυτή αναπτύχθηκε μερικώς έως το 2017 και είχε υπάρξει παράδοση του 32% του παραδοτέου και δυστυχώς υπήρχαν σημαντικά σφάλματα και μόνο ένα 18% ήταν γνήσια λειτουργικό. Το 2017 σταμάτησε η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν λάθη στην εφαρμογή και η αρμόδια αρχή χρηστού ελέγχου της ΕΕ διαπίστωσε ότι υπάρχουν σφάλματα. Και από το 2017 έως το 2019 καμία απολύτως παράδοση. Τότε αλλάζει η διοίκηση την ΕΡΓΟΣΕ και από το Νοέμβριο γίνεται προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης. Υπογράφηκε συμπληρωματική το 2021. Τότε επανεκκίνησε η σύμβαση. Τώρα έχει παραδοθεί το 70% της σύμβασης και μέσα στο 2023 θα έχουμε την παράδοση του υπόλοιπου τμήματος.
Η επόμενη ημέρα στον σιδηρόδρομο
Για την επόμενη μέρα στον σιδηρόδρομο, ο κ. Γεραπετρίτης ανέφερε τα εξής:
- Υλοποίηση σύμβασης τεχνολογικής αναβάθμισης, θα γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες για να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς – ο πρωθυπουργός μίλησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Aston Γαλλίας και ζήτησε οι χρόνοι αποπερατώσεις να είναι ταχείς
- Επανεκκίνηση σιδηροδρόμου: είναι σημαντικό να μπορέσει να ξεκινήσει εκ νέου. Θα πρέπει να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη του κοινού απέναντι στο σιδηρόδρομο, ένα λαϊκό μέσο φθηνότερο, αυτή η επανεκκίνηση θα γίνει υπό όρους αναβαθμισμένου συστήματος ασφαλείας
Θα περιλαμβάνει υποχρεωτικά δυο σταθμάρχες σε όλους τους σταθμούς – αυτό σημαίνει μείωση μεταφορικού έργου και με μεγαλύτερο συντονισμό στο πλαίσιο των τεχνικών δυνατοτήτων σε συνεργασία με την Hellenic Train
Η επανεκκίνηση θα γίνει μόνο υπό όρους ασφάλειας, τόνισε.
«Έχουμε νέα συνάντηση την Παρασκευή με όλους τους εργαζόμενους στους σιδηροδρόμους και είναι διατεθειμένοι να κάνουν ότι περνά από το χέρι τους προκειμένου η αναβάθμιση των μέτρων προστασίας να αγκαλιαστεί από όλους», τόνισε ακόμη ο υπουργός.
Σχετικά με την οικονομική ενίσχυση σημείωσε: Για πρώτη φορά φέτος αυξάνει ο κρατικός προϋπολογισμός προς τον ΟΣΕ στα 75 εκατομμύρια και ήδη έχουν εγγραφεί 85 εκατ. στο ταμείο ανάκαμψης για την αναβάθμιση των δομών Θα μελετηθεί εκ νέου το σύστημα που έχει να κάνει με εκπαίδευση και προσλήψεις.
Για την εκπαίδευση σταθμάρχη, τόνισε πως το πρόγραμμα περιλαμβάνει 6μηνο εκπαίδευσης θεωρητικά και πρακτικά και στο πεδίο καθώς και ψυχομετρικά τεστ.
Στο προσεχές διάστημα θα φέρουμε στη Βουλή προς ψήφιση αυστηρότερο πλαίσιο σε ότι αφορά κλοπές και φθορές στο δίκτυο – συμβαίνει επί χρόνια με αποτέλεσμα να έχουμε αδυναμία υποστήριξης