Σούπερ μάρκετ: Σε πτωτική πορεία οι τιμές των προϊόντων – Ποιοι είναι οι λόγοι της αποκλιμάκωσης

Μειώνονται οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ με παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν ότι η τάση αυτή θα είναι κυρίαρχη και στη διάρκεια των επόμενων μηνών.

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ καταγράφονται για πρώτη φορά μειωμένες κατά 1,25% τον Μάιο σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα.

Μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς, επισημαίνει: «Είναι γεγονός ότι ο πληθωρισμός τόσο στην Ελλάδα όσο και στις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ έχει μια τάση αποκλιμάκωσης που ξεκίνησε από τον περασμένο Νοέμβριο και σταδιακά συνεχίζεται.

Αυτό ισχύει τόσο για το σύνολο του πληθωρισμού όσο και για τον πληθωρισμό των τροφίμων. Ειδικά στην Ελλάδα και κυρίως τον Μάιο είχαμε σημαντική αποκλιμάκωση του συνολικού πληθωρισμού ενώ αναμένεται, με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που θα ανακοινωθούν στα μέσα Ιουνίου, σημαντική αποκλιμάκωση και στον πληθωρισμό των τροφίμων και των καταναλωτικών προϊόντων».

Εστιάζοντας στα αποτελέσματα της έρευνας του ΙΕΛΚΑ, ο κ. Πεταλάς σημειώνει ότι «ειδικά για τα τρόφιμα και τα καταναλωτικά προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ η αποκλιμάκωση είναι πολύ μεγαλύτερη. Δηλαδή έχουμε αποπληθωρισμό με συνολική πτώση τιμών». Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτή η εξέλιξη δεν αποτελεί έκπληξη. Όπως εξηγεί «Είναι κάτι που το σταδιακά συνέβαινε όλους τους προηγούμενους μήνες στο οργανωμένο λιανεμπόριο».

Στην αποκλιμάκωση των τιμών έχουν συμβάλλει και τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, σύμφωνα με τον κ. Πεταλά. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει ο ίδιος «τόσο στην ΕΕ όσο και στην Ελλάδα οι κυβερνήσεις έχουν λάβει μέτρα τα οποία επηρέασαν τη γενική τάση αποκλιμάκωσης. Η ελληνική κυβέρνηση έχει πάρει διάφορα μέτρα τα οποία, άλλα σε μεγαλύτερο και άλλα σε μικρότερο βαθμό, επηρέασαν θετικά την αποκλιμάκωση αυτή.

Σε αυτό το πλαίσιο, καθοριστικό ήταν το μέτρο της αποθάρρυνσης των ανατιμήσεων προϊόντων όπως επίσης και οι αποφάσεις που ελήφθησαν για τα απορρυπαντικά, τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και φροντίδας του σπιτιού όπου με νομοθετική παρέμβαση μειώθηκε η προτεινόμενη τιμή πώλησης κατά 15%».

Μάλιστα, υποστηρίζει ότι «θα ήταν ακόμα μεγαλύτερη η αποκλιμάκωση και ενδεχομένως ο αποπληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ εάν δεν υπήρχαν ορισμένες κατηγορίες βασικών προϊόντων που επηρεάζονται από την κλιματική κρίση όπως η ζάχαρη, το ελαιόλαδο, ο καφές, το κακάο αλλά και η παραγωγή εσπεριδοειδών».

Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Πεταλάς εκτιμά ότι «η τάση αποκλιμάκωσης θα συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες τόσο στην Ελλάδα όσο και στις χώρες της ΕΕ».

Επίσης, τονίζει ότι η επικείμενη αποκλιμάκωση των επιτοκίων τους επόμενους μήνες σύντομα θα προεξοφληθεί από την αγορά και θα αποτυπωθεί στο επίπεδο των τιμών. «Μπορούμε να περιμένουμε αποκλιμάκωση του πληθωρισμού και για έναν ακόμη λόγο.

Έχει πλέον προεξοφληθεί ότι θα πέσουν τα επιτόκια της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας τον Ιούνιο και αυτό σηματοδοτεί μεγαλύτερη ελάφρυνση στο κόστος δανεισμού» αναφέρει ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος.