Ολοκληρώθηκε η συνάντηση που είχε ο Έλληνας πρωθυπουργός με τους Ευρωπαίους ηγέτες στη Σύνοδο Κορυφής – Νέο προσχέδιο για την Τουρκία.
Ολοκληρώθηκε πριν από λίγο η πενταμερής έκτακτη συνάντηση που είχαν στις Βρυξέλλες για να αρθεί το αδιέξοδο στη Σύνοδο Κορυφής ο Κυριάκος Μητσοτάκης με την Α. Μέρκελ, τον Εμ. Μακρόν και τον Νίκο Αναστασιάδη καθώς και τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ.
Όπως μετέδωσε η ΕΡΤ, στο “τραπέζι” θα βρεθεί νέο προσχέδιο, χωρίς όμως να έχει διαρρεύσει -μέχρι στιγμής- το περιεχόμενο του κειμένου του.
Να σημειωθεί, ότι το ζήτημα της Τουρκίας θα συζητηθεί ξανά λίγο πριν ολοκληρωθούν οι εργασίες της Συνόδου Κορυφής, στις Βρυξέλλες.
Το προσχέδιο που αρνήθηκε η Ελλάδα
Νωρίτερα, κυβερνητικές πηγές κάνουν λόγο για διαφωνία της Ελλάδας με το προσχέδιο συμπερασμάτων της Συνόδου Κορυφής.
Σύμφωνα πάντα με κυβερνητικές πηγές είναι ένα πρώτο κείμενο το οποίο η Ελληνική κυβέρνηση δεν το δέχεται ως κείμενο συμπερασμάτων.
Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες η ελληνική πλευρά επισημαίνει ότι θα πρέπει να γίνουν πολλές αλλαγές προκειμένου η Αθήνα να το κάνει αποδεκτό και να περάσει ως συμπεράσματα της Συνόδου Κορυφής.
Σύμφωνα με πληροφορίες το προσχέδιο δεν είχε αναφορά για κυρώσεις, αλλά ότι η ΕΕ είναι έτοιμη να χρησιμοποιήσει όλα τα εργαλεία και τα μέσα που έχει στη διάθεση της προκειμένου να διασφαλίσει το σεβασμό και την εδαφική ακεραιότητα της Ελλάδας και της Κύπρου, κάτι που δεν έγινε δεκτό από την ελληνική πλευρά.
Στο προσχέδιο επίσης προβλέπεται και πολυμερής Σύνοδος για την Ανατολική Μεσόγειο, ενω υπάρχει και μια παράγραφο για την Κύπρο όπου καλείται η Άγκυρα να σταματήσει όλες τις θαλάσσιες δραστηριότητες στην περιοχή και να μπουν οι δύο πλευρές σε διάλογο υπό την αιγίδα του ΟΗΕ.
Τι ανέφερε το απορριφθέν προσχέδιο σύμφωνα με το Politico
Η ΕΕ είναι έτοιμη να «χρησιμοποιήσει όλα τα μέσα που έχει στη διάθεσή της» για να διασφαλίσει τον σεβασμό της κυριαρχίας της Ελλάδας και της Κύπρου, σημειώνει το προσχέδιο συμπερασμάτων σχετικά με την κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο, σύμφωνα με το Politico.
Ωστόσο, αναφέρει: «Υπό την προϋπόθεση ότι διατηρούνται εποικοδομητικές προσπάθειες για την αντιμετώπιση θεμάτων στην Ανατολική Μεσόγειο», οι ηγέτες της ΕΕ συμφωνούν να «δρομολογήσουν μια θετική πολιτική ατζέντα ΕΕ-Τουρκίας με ιδιαίτερη έμφαση στον εκσυγχρονισμό της Τελωνειακής Ένωσης και τη διευκόλυνση του εμπορίου» καθώς και «υψηλού επιπέδου διαλόγους »και« συνεχή συνεργασία σε θέματα μετανάστευσης σύμφωνα με τη δήλωση ΕΕ-Τουρκίας για το 2016». Πολλά από αυτά τα σημεία ήταν μεταξύ των βασικών αιτημάτων της Άγκυρας.
Το προσχέδιο ζητά επίσης «πολυμερή διάσκεψη για την Ανατολική Μεσόγειο» και αναθέτει στον ανώτατο διπλωμάτη της Ζοζέπ Μπορέλ να επεξεργαστεί τις λεπτομέρειες. Το κείμενο «χαιρετίζει επίσης τα πρόσφατα βήματα οικοδόμησης εμπιστοσύνης από την Ελλάδα και την Τουρκία».
Η αντιπρόταση της Ελλάδας
Σύμφωνα με πληροφορίες, το νέο κείμενο-προσχέδιο θα έχει «σαφή αναφορά στην Τουρκία», αλλά δεν θα περιλαμβάνει τη λέξη «κυρώσεις».
Όπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, η Αθήνα πιστεύει πως το νέο προσχέδιο συμπερασμάτων είναι καλύτερο από το προηγούμενο.
Συγκεκριμένα η ελληνική συμβιβαστική πρόταση που δημοσιεύει το ΚΥΠΕ περιέχει τα εξής διαφορετικά στοιχεία:
- αναφέρει ότι “η ΕΕ παραμένει δεσμευμένη στην δημιουργία περιβάλλοντος εμπιστοσύνης και ενός περιβάλλοντος συνεργασίας και κοινά επωφελούς συνεργασίας με την Τουρκία
- τονίζει ότι “οι μονομερείς έρευνες για υδρογονάνθρακες πρέπει να τερματιστούν αμέσως”
- ζητά “όπως η Τουρκία δεσμευθεί στον διάλογο με καλή πίστη και απέχει από μονομερείς ενέργειες που θα έρθουν σε αντίθεση με τα συμφέροντα της ΕΕ και παραβιάζουν το διεθνές δίκαιο και τα κυριαρχικά δικαιώματα των Κρατών Μελών – κάτι το οποίο αποτελεί απόλυτη προϋπόθεση”
- προσθέτει τη φράση: “η ΕΕ καλωσορίζει τα βήματα οικοδόμηση εμπιστοσύνης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκία και την ανακοίνωση της επανέναρξης άμεσων διερευνητικών επαφών για την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ των δύο κρατών, μέσω διαπραγματεύσεων και προσφυγής στο διεθνές δικαστήριο.
- αναφέρει ακόμη ότι: “η ΕΕ επαναλαμβάνει πως μονομερείς ανακοινώσεις θαλάσσιων δικαιοδοσιών όπως στο χάρτη ‘mavi vatan’ δεν συνάδουν με το δίκαιο της θάλασσας και δεν παράγουν έννομα αποτελέσματα για τρίτες χώρες”.